Gå til innhold

Hvordan kan jeg få penger fra staten uten å lyve/jobbe?


Gamasj

Anbefalte innlegg

 

Liker måten du tenker på! På mandag går jeg til sjefen og sier opp jobben, så kan jeg følge mine egne drømmer resten av livet, og på slutten av måneden samler jeg sammen alle regningene og gir dem til deg. Deal?

 

 

Har du tenkt på hvorfor du har disse regningene?

 

 

Hva mener du? Som alle andre trenger jeg mat, klær, tak over hodet, etc. Ingenting av dette er gratis, og siden du synes det er greit at andre betaler for de som ikke gidder å jobbe, så kan vel du betale for meg?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Vel, min mening er at vi ikke har frarøvet deg denne friheten. Du har aldri hatt denne friheten, den ha aldri eksistert, ei eller kan eksistere, ergo, den kan ikke bli frarøvet. 

 

Noen MÅ ikke ta drittjobben, det er frivillig. Om de ikke liker jobben, står de jo selvsagt fritt til å finne en annen jobb, ta en annen utdanning, eller la vær med de konsekvenser det medfølger. 

 

 

Det blir som å si at et barn som blir født innelåst i en kjeller av sin kidnappede mor ikke har blitt frarøvet friheten sin. Barnet har jo tross alt aldri opplevd et liv utenfor kjelleren.

 

Noen må ta drittjobbene, fordi det finnes ikke uendelig med interessante jobber. Alle kan ikke utdanne seg til å bli arkitekter og filmregissører og advokater. 

Lenke til kommentar

 

Hva mener du? Som alle andre trenger jeg mat, klær, tak over hodet, etc. Ingenting av dette er gratis, og siden du synes det er greit at andre betaler for de som ikke gidder å jobbe, så kan vel du betale for meg?

 

 

Mange av de regningene har du fordi samfunnet - det mest avanserte, mest produktive og verdiskapende i menneskets historie - av en eller annen grunn ikke klarer å gi deg en sum penger til å dekke dine basisbehov. Tenk det. Jeg bidrar gjerne i spleiselaget for at du skal slippe en del av de regningene, det er fullstendig unødvendig i 2018. 

Lenke til kommentar

Du kan gjerne slutte å jobbe for min del, men da vil jeg også ha mulighet til å slippe å betale skatt.

Så kan du sitte der i stråhytta di og slippe å lyve og slippe og forholde deg til samfunnets prinsipielle grunnlag.

Hvem skal forresten finansiere dette? Pr.definisjon er Norge konkurs, der pensjonsrettigheter overstiger statsfinanser og egenkapital. Vi har et oljefond på mellom 7 og 8000 milliarder, og med et statsbudsjett på rundt 1320 milliarder kan du bare ta frem kalkulatoren og regne hvor lenge det holder

Endret av newman221
Lenke til kommentar

 

 

Hva mener du? Som alle andre trenger jeg mat, klær, tak over hodet, etc. Ingenting av dette er gratis, og siden du synes det er greit at andre betaler for de som ikke gidder å jobbe, så kan vel du betale for meg?

 

 

Mange av de regningene har du fordi samfunnet - det mest avanserte, mest produktive og verdiskapende i menneskets historie - av en eller annen grunn ikke klarer å gi deg en sum penger til å dekke dine basisbehov. Tenk det. Jeg bidrar gjerne i spleiselaget for at du skal slippe en del av de regningene, det er fullstendig unødvendig i 2018. 

 

 

Men hvor skal pengene komme fra? Hvor skal maten og klærne komme fra hvis alle sammen sitter i sofaen og tvinner tommeltotter?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

"Flytte til et skur/telt i skogen eller på fjellet og leve av naturen. Les «Doppler»."       

 

Dessverre har det moderne samfunnet umuliggjort et slikt liv. All natur eies av noen. Vil man sette oppe en hytte må man kjøpe eiendommen og søke byggetillatelse. Skal man jakte må man man ta jegerprøven. Skal man fiske må man skaffe seg et fiskekort. 

 

 

Ah, slik som "Theodore John Kaczynski, also known as the Unabomber" :hmm:

 

Gikk veldig bra en god stund, inntil han vendte hevnlyst mot samfunnet.

Lenke til kommentar

 

"Flytte til et skur/telt i skogen eller på fjellet og leve av naturen. Les «Doppler»."       

 

Dessverre har det moderne samfunnet umuliggjort et slikt liv. All natur eies av noen. Vil man sette oppe en hytte må man kjøpe eiendommen og søke byggetillatelse. Skal man jakte må man man ta jegerprøven. Skal man fiske må man skaffe seg et fiskekort. 

 

 

Ah, slik som "Theodore John Kaczynski, also known as the Unabomber" :hmm:

 

Gikk veldig bra en god stund, inntil han vendte hevnlyst mot samfunnet.

 

 

Vel, gamle Kaczynski ble ikke spesielt godt behandlet av samfunnet, du vet, med disse horrible eksperimentene. 

Lenke til kommentar

 

Men hvor skal pengene komme fra? Hvor skal maten og klærne komme fra hvis alle sammen sitter i sofaen og tvinner tommeltotter?

 

 

Vel, det fine med menneskekroppen er at hvis den sitter i sofaen og tvinner tommeltotter, så blir den rastløs. Og når man blir rastløs, får man lyst til å gjøre noe. Og de aller fleste mennesker vil gjøre noe, de vil bidra, de vil utfordre seg selv, de vil skape mening, de vil tjene ekstra penger. Så hele scenarioet om at ingen vil jobbe hvis samfunnet dekker deres basisbehov er fullstendig urealistisk.  

 

Det jeg reagerer på er at vi skal tvinge mennesker til å utføre kjedelige, repetetive, tilnærmet meningsløse oppgaver, dag inn og dag ut, kun fordi resten av oss skal føle at vi ikke blir snytt. Vi blir ikke snytt! I 1950 jobbet 25 prosent av befolkningen i jordbruket. I 2005 var tallet 4.5 prosent og det er synkende. Vi produserer mer mat enn før med langt færre bønder, likevel kan ikke befolkningen ta ut denne enorme effektiviseringen i mer fritid. Det forteller meg at det er noe grunnleggende galt med systemet; vi blir flinkere og smartere og mer effektive, likevel er politikernes beskjed at vi må jobbe mer og lenger i fremtiden. Hæ?   

 

En borgerlønn ville forflyttet mennesker vekk fra bullshit-jobbene og over til arbeid og innsats vi faktisk trenger mer av. 

Lenke til kommentar

Du kan gjerne slutte å jobbe for min del, men da vil jeg også ha mulighet til å slippe å betale skatt.

Så kan du sitte der i stråhytta di og slippe å lyve og slippe og forholde deg til samfunnets prinsipielle grunnlag.

Hvem skal forresten finansiere dette? Pr.definisjon er Norge konkurs, der pensjonsrettigheter overstiger statsfinanser og egenkapital. Vi har et oljefond på mellom 7 og 8000 milliarder, og med et statsbudsjett på rundt 1320 milliarder kan du bare ta frem kalkulatoren og regne hvor lenge det holder

Du må gjerne slutte å betale skatt hvis du ikke tar noe ut av samfunnet. Det er dog veldig vanskelig når man er låst nede i kjelleren.

 

Finansieringen kan økonomene diskutere i detalj når man har fått bygd det moralske fundamentet borgerlønnen skal stå på. Men det er åpenbart enorme besparelser å hente inn i å fjerne det enorme stønads- og trygdesystemet og det medfølgende byråkratiet (vi betaler folk for at de skal passe på at andre folk ikke får penger de visstnok ikke har krav på), høste inn i besparelser på andre felt: redusert sykefravær, lavere kriminalitet, mindre forurensning, ja, kanskje til og med lavere arbeidsledighet (det er visse tall som viser det) etc., kanskje innføre høyere avgifter på forbruk, robotskatt, etc. 

Lenke til kommentar

 

Anbefaler filmen "the invention of lying" basert på en verden hvor ingen lyver. 

Problemet med den filmen er at den forutsetter at alle bare sier hva de hele tiden tenker. Det er ikke ærlighet. Det er å være en drittsekk.

 

Er selvfølgelig satt på spissen, man må ikke fortelle alt selv om man ikke kunne lyve. Men det kommer også inn en del situasjoner som en kan se for seg kan oppstå i løpet av en dag. Om man er et vanlig sosialt menneske med 8 timer skole/jobb og venner. Hvor mange spørsmål blir man spurt i løpet av en dag. 

Lenke til kommentar

 

 

Anbefaler filmen "the invention of lying" basert på en verden hvor ingen lyver. 

Problemet med den filmen er at den forutsetter at alle bare sier hva de hele tiden tenker. Det er ikke ærlighet. Det er å være en drittsekk.

 

Er selvfølgelig satt på spissen, man må ikke fortelle alt selv om man ikke kunne lyve. Men det kommer også inn en del situasjoner som en kan se for seg kan oppstå i løpet av en dag. Om man er et vanlig sosialt menneske med 8 timer skole/jobb og venner. Hvor mange spørsmål blir man spurt i løpet av en dag. 

 

 

Du kan jo prøve å være helt ærlig en dag og se hva som skjer. Jeg har testet det ut - det går overraskende bra, selv om det oppstår enkelte vriene situasjoner (men de er ofte morsomme å håndtere/analysere).

Lenke til kommentar

 

 

 

Anbefaler filmen "the invention of lying" basert på en verden hvor ingen lyver. 

Problemet med den filmen er at den forutsetter at alle bare sier hva de hele tiden tenker. Det er ikke ærlighet. Det er å være en drittsekk.

 

Er selvfølgelig satt på spissen, man må ikke fortelle alt selv om man ikke kunne lyve. Men det kommer også inn en del situasjoner som en kan se for seg kan oppstå i løpet av en dag. Om man er et vanlig sosialt menneske med 8 timer skole/jobb og venner. Hvor mange spørsmål blir man spurt i løpet av en dag. 

 

 

Du kan jo prøve å være helt ærlig en dag og se hva som skjer. Jeg har testet det ut - det går overraskende bra, selv om det oppstår enkelte vriene situasjoner (men de er ofte morsomme å håndtere/analysere).

 

Slemt å ikke lyve.  f.eks  

 

-Tror du jeg klarer å bestå eksamen jeg skal ha i dag?

-Nei.

Endret av depaderp
Lenke til kommentar

Slemt å ikke lyve.  f.eks  

-Tror du jeg klarer å bestå eksamen jeg skal ha i dag?

-Nei.

 

Jeg synes det er mye slemmere å lyve og dermed insinuere at spørsmålsstilleren ikke er voksen/utviklet/kapabel nok til å håndtere en simpel sannhet. 

Endret av Gamasj
Lenke til kommentar

 

 

"Flytte til et skur/telt i skogen eller på fjellet og leve av naturen. Les «Doppler»."       

 

Dessverre har det moderne samfunnet umuliggjort et slikt liv. All natur eies av noen. Vil man sette oppe en hytte må man kjøpe eiendommen og søke byggetillatelse. Skal man jakte må man man ta jegerprøven. Skal man fiske må man skaffe seg et fiskekort. 

 

 

Ah, slik som "Theodore John Kaczynski, also known as the Unabomber" :hmm:

 

Gikk veldig bra en god stund, inntil han vendte hevnlyst mot samfunnet.

 

 

Vel, gamle Kaczynski ble ikke spesielt godt behandlet av samfunnet, du vet, med disse horrible eksperimentene. 

 

 

Stemmer, så dokumentar om ham på Netflix. Uten Netflix og jeg ville ha visst lite om the Unabomber.

Lenke til kommentar

En borgerlønn ville forflyttet mennesker vekk fra bullshit-jobbene og over til arbeid og innsats vi faktisk trenger mer av.

Påsto ikke du på side to at borgerlønn var en helt annen diskusjon og ikke det tråden handlet om? Endret av L4r5
  • Liker 1
Lenke til kommentar

1) Borgerlønn må innføres for å gjøre jobb i mye større grad til en reise i personlig utvikling, og mye mindre tvang en liv-og-død kamp om overlevelse.

 

2) Det går an å være ærlig på spørsmål om "Tror du jeg vil klare eksamen?", i stedet for å si "Nei", kan man si "Jeg tror at du med nok innsats vil klare det, alt er mulig med nok innsats". Det går veldig fint å leve uten å lyve. Problemet er at slike ting går i arv fra foreldre til barn, mange foreldre har levd med uhåndtérbart press hele livet, særlig i arbeidslivet, og finner det umulig å greie det uten en hvit løgn av og til.

 

Det går også an å ikke svare. Stillhet er ikke løgn, man velger bare ikke å ta stilling til spørsmålet eller saken der og da. Man trenger tenketid. Mange flere burde gjøre det i samfunnet.

 

Det er trist vi ikke lærer noe om det her i skolen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...