Gå til innhold

Kraftig eskalasjon i Syria. Verdenskrig?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

https://www.quora.com/Why-is-oil-priced-and-traded-in-U-S-dollars

 

Her er forklaring på hvorfor olje handles i USD. Det kunne blitt gjort med en annen valuta, det ble gjort i andre valutaer tidligere. Men USA baserte det nye systemet for sin valuta på olje. Og derfor ble det slik. 

 

USD er vel og den mest stabile valutaen vi har i dag. Og med mindre du spekulerer er jo det en god ting. 

 

Iran har begynt å selge sin olje i euro. Hva skal de med dollar uansett? De får jo ikke brukt det i USA, mens det er mye lettere for dem å kjøpe ting i euro. 

 

 

Alle land sitter og på reserver av USD. Kina har eksempelvis ekvivalent til 24 trillioner norske kroner i dollar i reserver. Og det finnes en pengemengde på 2000 milliarder norske kroner totalt. Så vi måtte ikke hatt litt mer norske kroner, vi måtte hatt latterlig mye mer. Og så ville de fleste store økonomier hatt mer av vår egen valuta enn vi har. Men hvorfor skal Kina sitte på 24 trillioner norske kroner? Og hvordan skulle de skaffet seg så mange kroner?

 

 

Men nå som tidene endrer seg så begynner det å bli konkurranse til USA og det er langt ifra eneste reservevaluta for verden lengre. Andre land kjemper for å gjøre valutaen sin mer brukt.

Lenke til kommentar

Det HAR noe å gjøre med proposjonaliteten i økonomien og sårbarhet ovenfor svingninger å gjøre. Noe i samme dur som høy gearing hos en privat investor. Har han 10 mill og låner 190 mill for å leke seg på børsen er det rimelig stor fallhøyde ved rimelig begrenset kursdropp. Om 90% av valutaen er sterkt eksponert for variasjoner i råvaremarkedet så er det ingen spøk.

Dette høres fornuftig ut. Som ulærd ser jeg for meg at man kan skape et finansielt instrument som fungerer som en stabil "komposittvaluta" og spre svingninger i ulik råvarehandel fra mange ulike land over flere mindre valutaer. Det finnes allerede, for alt jeg vet.

Lenke til kommentar

 

 

Det HAR noe å gjøre med proposjonaliteten i økonomien og sårbarhet ovenfor svingninger å gjøre. Noe i samme dur som høy gearing hos en privat investor. Har han 10 mill og låner 190 mill for å leke seg på børsen er det rimelig stor fallhøyde ved rimelig begrenset kursdropp. Om 90% av valutaen er sterkt eksponert for variasjoner i råvaremarkedet så er det ingen spøk.

Dette høres fornuftig ut. Som ulærd ser jeg for meg at man kan skape et finansielt instrument som fungerer som en stabil "komposittvaluta" og spre svingninger i ulik råvarehandel fra mange ulike land over flere mindre valutaer. Det finnes allerede, for alt jeg vet.
http://www.imf.org/en/About/Factsheets/Sheets/2016/08/01/14/51/Special-Drawing-Right-SDR

 

Stabiliteten er tvilsom dog

Lenke til kommentar

 

 

Det HAR noe å gjøre med proposjonaliteten i økonomien og sårbarhet ovenfor svingninger å gjøre. Noe i samme dur som høy gearing hos en privat investor. Har han 10 mill og låner 190 mill for å leke seg på børsen er det rimelig stor fallhøyde ved rimelig begrenset kursdropp. Om 90% av valutaen er sterkt eksponert for variasjoner i råvaremarkedet så er det ingen spøk.

Dette høres fornuftig ut. Som ulærd ser jeg for meg at man kan skape et finansielt instrument som fungerer som en stabil "komposittvaluta" og spre svingninger i ulik råvarehandel fra mange ulike land over flere mindre valutaer. Det finnes allerede, for alt jeg vet.
http://www.imf.org/en/About/Factsheets/Sheets/2016/08/01/14/51/Special-Drawing-Right-SDR

 

Stabiliteten er tvilsom dog

Helt generelt er det (for en stor del) en stor fordel når alt handles i samme valutaenhet b.la fordi man enklere kan se verdier, kostnader og variasjoner som kan sammenlignes. Anvender man en rekke valutaer vil det uvergerlig medføre gap her og der som gir muligheter for spill som kan destabilisere markedet enda mer enn hva man kan nå hvor produksjon, konsum og lagre er retningsgivende. I Norge behøver vi stort sett bare å sammenligne dollaren med NOK (ja da, det er mange unntak). Kineserne har rykte på seg for å holde valutaen på et kunstig nivå til fordel for egen eksport, og jeg tror nok det er en frykt for at de kan misbruke valutaen, spesielt fordi systemet er såpass lukket. Det er nok ikke så mange som er interessert i å introdusere en ny usikkerhetsfaktor som må overvåkes nitidig. Norge har også interesse av å holde kronekursen passende lav for å beskytte egen eksport.

Lenke til kommentar

https://www.nrk.no/urix/russland-sier-de-har-funnet-opprorskontrollert-gasslaboratorium-1.14011354

 

Russland mener de har bevis for at opprørere stod bak angrepene.

 

Med så mange parter som er med på å krige i Syria er det jo umulig å komme til noen enighet. Altfor mange sider. Og så snart noen blir store, så blir det stort fokus på dem. Så jeg tror ikke det er over med det første nei. Kan fint ta tiår. Tom. Irak eller Afghanistan har ikke enda fred.

Lenke til kommentar

Regn med mange mange år med elendige levevilkår i regionen.

 

Destabiliseringen av Syria begynte vel i Libanon hvor "alle vet" at Syria stod bak poitiske attentat. Om det var slik, vet ikke jeg - skjønt jeg ser ikke helt hvordan det var i Syrias interesse på når en se på det store bildet. Men det er vel bare 3 (4) parter som ønsker stabilitet i Syria: Assad, Russland, (Iran) og ikke minst en krigstrett befolkning. Saudi,Tyrkia, Israel og vesten ser det som er fordel med et svakt Syria.

 

En okkupant har plikter mht lov, orden og sikkerhet mm, så det har vi etter beste evne unngått - spesielt etter runde 2 i Irak.

 

En bør ta med Libya når en ramser opp land som ikke vil få stabile forhold på lang lang tid. Der har definitiv vesten, med Norge og nesten alle norske politiske partier, solid plantet i gjørma ansvaret.

 

Vi har vært med å skape vårt eget flyktningeproblem. Det er ikke tilfeldig at det er en stor flyktningestrøm og at den kommer fra/via områder som vi har bidratt til destabiliseringen av. Men det er jo så klart flyktningene som har skylden.... DE er jo lykkejegere... I motsetning til f.eks Joshua French.....

Endret av 1J7HHBGW
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvor lenge tror dere egentlig denne konflikten vil fortsette? Altså Syria-krisen generelt. Kommer det til å gå flere tiår før man får fred?

Hvis de får tyrkerne ut, så kommer de til å løse konflikten i Syria innen to år.

 

Da blir Syria splittet i to. John Bolton har uttalt at amerikanerne ikke ønsker miste menn for å opprettholde kunstige Sykes-Pikot grenser.

 

Det blir da en Assad-del og en SDF-del. Noe lignende Dayton-løsningen på Jugoslavia. Men altså så lenge tyrkerne er involverte er en løsning vanskelig ettersom de både angriper SDF og indirekte Assad gjennom å støtte jihadistene.

Endret av Sandy Koufax
Lenke til kommentar

Helt generelt er det (for en stor del) en stor fordel når alt handles i samme valutaenhet b.la fordi man enklere kan se verdier, kostnader og variasjoner som kan sammenlignes.

Hvilket er hva man hadde inntill ca 80-90 år tilbake: Gull og sølv.

 

Anvender man en rekke valutaer vil det uvergerlig medføre gap her og der som gir muligheter for spill som kan destabilisere markedet enda mer enn hva man kan nå hvor produksjon, konsum og lagre er retningsgivende.

Ja, men fordelen du nevner over er en fordel for alle, papir penger er til fordel for den som trykker de opp ... dvs staten.
Lenke til kommentar

 

13:25 18.04.18DEL share.png
Kilder til Reuters: FN-team beskutt i Douma

Lederen for Organisasjonen for forbud mot kjemiske våpen (OPCW) opplyser at et sikkerhetsteam fra FN tirsdag ble beskutt i Douma i Syria, opplyser kilder til Reuters. OPCW er i Syria for å etterforske det påståtte kjemiske angrepet.

 

Kanskje Russland hadde et poeng om sikkerheten deres da? Med mindre de ble beskytt av Syria/Russland da.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...