Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Lån eller leasing som lærling?


Anbefalte innlegg

Hei folkens, blir lærling nå til sommeren og i den anledningen ønsker jeg å få meg bil. Jeg bor hjemme, har ingen utgifter og får godt betalt. ca 15 000 de første 6 månedene og 21 000 de neste 6 og oppimot 26 de neste 6 månedene. Noen som har peiling på hva som er best, Låne penger til bil, eller lease? tenker å kjøpe en bil til rundt 200 000. 

På forhånd, takk for svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Whatif: Du mister læringsplassen av en eller annen grunn, du kolidere og bilen blir verdiløs

 

Selv gikk jeg for billig men brukbar når jeg var lærling for å ungå kjipe situasjoner, er du smart så sparer du opp nok slik at du kan kjøpe en slik bil uten alt for mye lån. (uansett forsikringen på den er vel et kapittel uten sidestykke fra før). Vel, uansett ditt problem hva du en bestemmer deg for

Lenke til kommentar

Best med egenkapital. Bilen du snakker om er sikkert fin å kjøre men når det kommer til bensinforbruk og verksted blir det noe helt annet. Hadde jeg vært deg ville jeg gått for en mindre og billigere bil. Synes også du skal gi litt mere info mtp sted du bor, hvor og hvordan skal biles kjøres osv, hvor langt etc.

 

https://www.finn.no/car/used/search.html?body_type=2&body_type=3&price_to=100000&transmission=2&mileage_to=100000 Hvis du bor på landet og trenger bil så kan du se her^^

Endret av flamethower1234
Lenke til kommentar

Best med egenkapital. Bilen du snakker om er sikkert fin å kjøre men når det kommer til bensinforbruk og verksted blir det noe helt annet. Hadde jeg vært deg ville jeg gått for en mindre og billigere bil. Synes også du skal gi litt mere info mtp sted du bor, hvor og hvordan skal biles kjøres osv, hvor langt etc.

 

https://www.finn.no/car/used/search.html?body_type=2&body_type=3&price_to=100000&transmission=2&mileage_to=100000 Hvis du bor på landet og trenger bil så kan du se her^^

 

Bensin blir det dårlig med da dette er en diesel :p 0,5 på mila har jeg fått opplyst av forhandler, verksted fikser kompiser som er mekanikere. Bor i nord, langt unna nærmeste by! Blir å jobbe i 28 dager, og ha fri i 28 dager. Tenker fortsatt at med 0 i utgifter så burde jeg kunne klare 200 000 i lån :wee:

Lenke til kommentar

 

Best med egenkapital. Bilen du snakker om er sikkert fin å kjøre men når det kommer til bensinforbruk og verksted blir det noe helt annet. Hadde jeg vært deg ville jeg gått for en mindre og billigere bil. Synes også du skal gi litt mere info mtp sted du bor, hvor og hvordan skal biles kjøres osv, hvor langt etc.

 

https://www.finn.no/car/used/search.html?body_type=2&body_type=3&price_to=100000&transmission=2&mileage_to=100000 Hvis du bor på landet og trenger bil så kan du se her^^

 

Bensin blir det dårlig med da dette er en diesel :p 0,5 på mila har jeg fått opplyst av forhandler, verksted fikser kompiser som er mekanikere. Bor i nord, langt unna nærmeste by! Blir å jobbe i 28 dager, og ha fri i 28 dager. Tenker fortsatt at med 0 i utgifter så burde jeg kunne klare 200 000 i lån :wee:

 

Nå mente jeg generelt sett og ikke akuratt om hva denne bilen har av forbruk osv.

Lenke til kommentar

Har du lyst har du lov, sjølv om det er ein dyr bil i din situasjon.

 

Lag eit oppsett på kva utgifter du vil få med bilen før du kjøper noko. Det er fleire utgifter enn lån på ein bil. Forsikring (lite bonus og litt stor motor kan bli dyrt), dekk, slitasjedelar, service og reparasjon (delar, dersom du får arbeidet gratis), drivstoff, bompenger, årsavgift.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor så mye innskudd? Finner leasingavtaler med 0 i innskudd også, mye bedre.

Si at du tar ut en leasingbil, og totalvraker den i første rundkjøring etter butikken. Innskudd på kanskje 100 tusen.

Hva skjer med de 100 tusen? Borte, går rett i dass. Dette er en stor risiko med leasing og høyt innskudd.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Kjør på, hvis det er du vil. Leasing eller lån ender opp på det samme.

Leasing på brukt bil er da ikke mulig. Ts sier 200k, min koster 315k, betalte 65000 inn og 2047 i md 36md

Skal ha ny i 2019.

 

 

 

Det regnet jeg med at han visste, og derfor vurderte en _ny_ bil om leasing var planen. 

Lenke til kommentar

Et bileierskap kan se ut på to måter. Angående leasing skal jeg ta til sist:

 

1) Du kjøper en skraphaug brukt som du aldri vet hva kan være feil med, med mindre du får 100% verkstedshistorikk, noe du likevel aldri kan stole på. Så må du leve med konstant bekymring om at den bryter ned når du trenger den mest.

 

2) Du kjøper en ny bil som -du- har 100% oversikt over. Du tar årlig sjekk på verksted og betaler dem for å gjøre jobben. Da vet du om alt som skjer med den og den vil alltid starte om morgenen og når du trenger den. Kjøp en ny til 150-200 000 og ha den i alle år. Det er mye bedre økonomi enn å bruke 20 000 på reparasjoner hvert år i 10 år, som blir 200 000 over 10 år, så du likevel må bekymre deg hele tiden.

 

Leasing ser jeg på som ran. Hvis du bare skraper den opp, skal den inn på merkeverksted, og DU skal betale for det! Du betaler altså for noe du ikke har kontroll over selv, og det klarer ikke jeg å se fordelen med. Hvis jeg har forstått det riktig, skal -du- også betale for slitasje! Og dét vil de også krangle på, om det er normal slitasje eller om det er slitasje fordi du har kjørt for hardt.

 

Kjøp bilen selv, la verksteder reparere. Du sparer deg utrolig mye hodebry. Bruk tiden din på jobben -du- er flink til, og la verkstedene gjør det de skal. Finn -ett- verksted du har bilen hos hele tiden, bygg et forhold.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...