Gå til innhold

Bilgiganten bygger ny elbil-avdeling. Advarer samtidig mot kinesisk dominans


Anbefalte innlegg

Hvis kineserne får innpass grunnet store bøter til europeiske produsenter, så er det strengt tatt ikke myndighetene men produsentene selv som har skylda. Dette har de visst om ei stund.

Det er jo for så vidt riktig *men* siden konsekvensene av mange tapte europeiske arbeidsplasser må betales av europa så er det rimelig å anta at europeiske beslutningstakere *ikke* lager en ordning som tar livet av en hel industri..

 

Det 'beste' vi kan håpe på er en ordning som stort sett lar europeisk bilindustri klare seg greit men straffer de verste etternølerne..

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...
Videoannonse
Annonse

Det er jo for så vidt riktig *men* siden konsekvensene av mange tapte europeiske arbeidsplasser må betales av europa så er det rimelig å anta at europeiske beslutningstakere *ikke* lager en ordning som tar livet av en hel industri..

 

Det 'beste' vi kan håpe på er en ordning som stort sett lar europeisk bilindustri klare seg greit men straffer de verste etternølerne..

 

Nå er jeg ikke sikker på hva EU kan tillate seg, men skulle tro de hadde mulighet til å stille samme krav til bilprodusenter som ønsker å selge biler til Europa. Dermed ville produsentene måtte velge om de vil tilpasse seg og fortsatt selge her, eller om de vil omgå hele problemet og trekke seg ut. Min første tanke er at Europa er viktig nok til at de er villige til å tilpasse seg.

Lenke til kommentar

Det later til at en del av problemet er at i EU er virkemidlene rent negative. I.e. man ilegger produsntene bøter for å ikke selge nok elbiler, men gjør ingenting for å gjøre elbiler mer attraktive. Da kan de produsntene som har europa som hovedmarked komme i den situasjonen at de må selge nullutslippsbiler med tap (eller ihvertfall uspiselige marginer) for å nå målene, det gir de en ulempe vs ikke-eurosone selskaper.

 

PSA sjefen peker på ladeinfrastruktur, men man kan sikkert tenke seg andre incentiver også. Det åpenbare svaret for PSA er jo imidlertid å samarbeide med Ionity for å bygge ut i deres viktigste markeder.

 

Jeg tror ikke vi er tjent med at enhver bilprodusent har sitt egent private ladenettverk a-la tesla.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...