Gå til innhold

Bør det være lov å spise dyr?


  

29 stemmer

  1. 1. Bør det være lov å spise dyr?

    • Nei, dyrene er også levende vesener
      2
    • Ja, fordi de ikke er like mye verdt som mennesker
      12
    • Ja, fordi vi trenger kjøtt for å leve
      15
  2. 2. Vil lab-kjøtt gjøre kjøttindustrien overflødig?

    • Ja
      6
    • Nei
      22


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvorfor skal vi drepe og spise de som er mindre intelligente enn oss? Eller har mindre bevissthet? Eller har mindre evne til å tenke rasjonelt?

Ingenting av det er kriterier for å spise dem eller ta livet av dem. Derimot er mennesket altetende, og kjøtt er en god kilde til energi og næring pluss alt annet man kan lage av dyr fra innvoller, sener, hud, osv.

Historisk er dyr en viktig kilde for overlevelse da de kan gi oss nær sagt alt vi behøver.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så hvis vi blir invadert av romvesener som er altetende, og menneskekjøtt er en god kilde til energi og næring pluss alt annet man kan lage av mennesker fra innvoller, sener, hud, osv... Så er det greit at de skyter oss?

Det var du som nevnte "mindre intelligente", "mindre bevissthet" og "mindre evne til å tenke rasjonelt" hvorpå jeg sa dette ikke var kriterier. Ditt spørsmål virker ikke til å imøtekomme dette som kontrollspørsmål på hva jeg mente.

 

Men man kan jo skalere opp ditt eksperiment. Dersom vi ble født inn i og alet opp i "menneskehager" (dyrehager) hvor vi hadde et godt liv, fikk formere oss, hadde godt kosthold og helse, og da vi gikk og la oss en natt så våknet vi rett og slett ikke neste dag så kan man vel argumentere for at vi ikke plages i vår eksistens.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg syns ikke det er galt i å spise dyr

 

Mennesker flest vil vel mene at mennesker er mer verd enn dyr

En ulv vil nok heller mene at en ulv er mer verd enn et menneske.

 

Det er rett og slett en slik "vi og de" tankegang som gjør det ok.

 

Noen mener intelligens er en faktor for om det er etisk rett å drepe dyret, jeg kan ikke si jeg syns det har noe å si. Det blir som å si at det er mer etisk galt å drepe Einstein enn en Forrest Gump.

 

Jeg tror kanskje lab-kjøtt kan erstatte kjøttindustrien på sikt, men det i et perspektiv på flere tiår. Så lenge det er lønnsomt å produsere kjøtt, og så lenge det er folk som foretrekker det fremfor lab-varianten vil det produseres. 

 

Vi får se, jeg tror nok veganisme trenden vil vokse i årene som kommer da det nå faktisk finnes godt fake-kjøtt, samt alternativer for andre ting. Men det er nok ikke for den store majoriteten.

Lenke til kommentar

Havet her i Norden var matfatet da forfedrene flyttet hit, Sel og hvalfangst er jo levebrødet for de som bodde her.. Så vi hadde ikke vært her i dag uten kjøtt fra sjøpattedyrene.... Eskimoene hadde jo vært dødsdømt om de ikke fikk lov å spise de.. Ellers var jo både Samer og Mongolske stammer helt avhengig av kjøtt fra reinsdyrene sine for å kunne overleve vinteren..

 

Ellers er det litt idiotisk å si at mennesket ikke er kjøttetere.. Vi lærte oss å behandle kjøtt, vi varmet, kokte og lagret det hvor det bryter ned fiberen i kjøttet, mennesket har i sin hele historie vært kjøtteter, men vi har ikke de samme tennene som forhistoriske aper..  Da vi behandlet kjøttet etter jakt og ikke hadde behov for kvasse tenner.. Derfor har vi tenner som plantespiser, ikke fordi vi aldri har spist kjøtt... Men fordi vi ikke hadde behov for kvasse tenner...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Meh. Jeg bare gjenforteller trivia jeg husker å ha lest vdr kannibalisme.

Kan ikke påberope meg inngående kjennskap da jeg har verken eksperimentert eller gått dypt i tema.

Kortversjonen er at gjennomsteking er så godt som garantert å fjerne alle former for smitte med unntak av prionsykdommer (kugalskap, skrantesyke, skrapesyke og Kreutzfeld-Jacobs) som ikke blir spredt av bakterier eller virus men i stedet av feilfoldede proteiner som påvirker andre proteiner til å også folde seg feil. Kompliserte og skumle greier.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er det ikke feil å bestemme et vesens verdi basert på hvilken art det tilhører? Det kalles rasisme hvis noen sier at en rase er mer verdt enn en annen. Hvorfor gjelder ikke det samme for arter?

 

Problemet er at man ikke kan forholde seg til dyr på samme måte som mennesker. Frihet og ansvar går hånd i hånd. Hvis dyrene skal ha den samme friheten som oss må de også ha det samme ansvaret. 

Lenke til kommentar

 

Er det ikke feil å bestemme et vesens verdi basert på hvilken art det tilhører? Det kalles rasisme hvis noen sier at en rase er mer verdt enn en annen. Hvorfor gjelder ikke det samme for arter?

 

Problemet er at man ikke kan forholde seg til dyr på samme måte som mennesker. Frihet og ansvar går hånd i hånd. Hvis dyrene skal ha den samme friheten som oss må de også ha det samme ansvaret. 

 

 

Barn og psykisk utviklingshemmede har rettigheter selv om de ikke har ansvar (eller begrenset ansvar).

Lenke til kommentar

Er det ikke feil å bestemme et vesens verdi basert på hvilken art det tilhører? Det kalles rasisme hvis noen sier at en rase er mer verdt enn en annen. Hvorfor gjelder ikke det samme for arter?

Hvorfor er du så oppsatt på å sette verdi på skapningene? Prøv å tenke tanken at de ikke spises fordi de er mindre verdt.

Hvorfor spiser vi ikke ekorn da? Har de for høy verdi?

Hvorfor spiser vi planter? De er levende de også. Har du en magisk grense hvor liv slutter å bety noe?

Jeg begynner virkelig å lure på hvordan du verdisetter skapninger, for du snakker fryktelig mye om deres verdi som grunnlag for å bli spist.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Vel, det er vel fordi mennesker har "menneskeverd" at vi bare dreper andre dyr, og ikke mennesker?

 

Ang. planter: Godt poeng!

Selv tror jeg det heller kommer fra evolusjon på linje med at vi ikke spiser ting som lukter farlig eller lager barn med vår egen familie eller hopper utfor høye stup osv. Altså en innebygget sperre for ting vi burde unngå. Spise sine egne er ikke sunt og det er en fryktelig dårlig strategi for oppholdelse av arten.

Kall det gjerne menneskeverd om du vil, men jeg tviler på at det kommer fra noen egentlig verdi. Noen religiøse vil sikkert argumentere for at mennesket er verdt mye mer, men det får være deres egen hodepine.

Mennesket spiser stort sett alt som er bortsett fra mennesker og cellulose, og det er en av de viktigste grunnene til at vi er så suksessfulle som art. Vi kan finne mat overalt.

 

Man burde også huske at frem til begynnelsen av 1900-tallet var heller ikke dyr ansett som å ha sjel eller følelser da dette var forbeholdt Guds barn. Det er en relativt ny greie som fundamentalt har endret hvordan vi behandler dyr i dag, og med det kommer også de som mener vi ikke burde spise dyr. Det er egentlig veldig forståelig.

For min egen del har jeg absolutt ingen problemer med å spise dyr, men jeg syntes de skal behandles bra og avlives skånsomt. Mishandling av dyr for å spare penger er ikke greit.

Man kan gjøre mye ved å kjøpe bra varer fra flinke leverandører.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...