Gå til innhold

Brukere melder at Facebook har samlet inn ringe- og SMS-historikk på Android uten samtykke


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Rart at folk pultselig bryr seg om privatliv nå, etter å ukritisk ha trykket "accept" til alle vilkår i 12 år. 

Det skyldes at folk har skjønt at de har blitt brukt til å få Trump valgt. De ser reelle konsekvenser. Tidligere har nok mange tenkt at "ingen er ute etter lille meg", fordi de ikke har skjønt hva big data er for noe.

Endret av Emancipate
  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

Rart at folk pultselig bryr seg om privatliv nå, etter å ukritisk ha trykket "accept" til alle vilkår i 12 år. 

Det skyldes at folk har skjønt at de har blitt brukt til å få Trump valgt. 

 

 

My thoughts exactly. Hadde det vært Hillary som vant så hadde de ikke brydd seg.

 

Men når det er sagt tror jeg ikke det påvirket valgresultatet. Venstresiden nekter å innse at Trump vant fordi folk er lei drittpolitikken deres. Det var hverken Russland, Facebook eller noe annet som avgjorde. 

Endret av VRK18
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tidligere kunne man ikke laste ned Facebook- og Messenger-appene på Android uten å akseptere at Facebook leste sms-er og fikk en lang liste andre rettigheter - take it or leave it. Dette var tydelig angitt da man installerte appen. Derfor lot jeg være å installere appene. De fleste lot nok i stedet være å lese "the fine print", og trykket bare ok.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

På «Android» ?

Dette skjer vel på IOS enheter også.

 

 

Nei. På iOS har ikke tredjepartsapper tilgang til å overvåke samtaler og meldinger. Det er derfor du ikke kan lage apper som for eksempel slår opp og viser info om nummeret du ringes fra sånn uten videre. Du må alltid ha ett aktivt skritt imellom.

 

Men du kan selvsagt gi FB tilgang til kontakter og annet, om du ikke har vett på å svare nei når du blir spurt.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

 

På «Android» ?

Dette skjer vel på IOS enheter også.

 

 

Nei. På iOS har ikke tredjepartsapper tilgang til å overvåke samtaler og meldinger. Det er derfor du ikke kan lage apper som for eksempel slår opp og viser info om nummeret du ringes fra sånn uten videre. Du må alltid ha ett aktivt skritt imellom.

 

Men du kan selvsagt gi FB tilgang til kontakter og annet, om du ikke har vett på å svare nei når du blir spurt.

 

Geir :)

 

Jeg har slått av opplasting av kontakter. Var kontakter jeg tenkte på.

Men jeg synes fremdeles det er rart at foreslåtte venner som facebook finner til meg har bakgrunn i mail dialog på IOS sin default mail app

.

Lenke til kommentar

Nå har vel ingen nordmenn stemmerett når det kommer til Presidentvalget i USA, og som alltid når det gjelder personopplysninger og overvåkning, så er det latterlig mange som tror at de er jordas navle som står høyt på en liste over personer verdt å overvåke. 

Hallo, dere er hverken narkobaroner, viktige innen showbiz eller politikkens forunderlige verden.

Endret av fo2re
Lenke til kommentar

Jeg har slått av opplasting av kontakter. Var kontakter jeg tenkte på.

 

 

Ja. Det er et problem på alle plattformer. Og jeg har inntrykk av at Facebook ikke tar nei for et endelig svar, men finner påskudd (i "nye" tjenester de tilbyr) for å spørre deg igjen, og igjen...?

 

Men jeg synes fremdeles det er rart at foreslåtte venner som facebook finner til meg har bakgrunn i mail dialog på IOS sin default mail app.

 

 

Tror ikke jeg har opplevd det. Er det også noe man kan reservere seg mot, kanskje?

 

Geir :)

Lenke til kommentar

 

På «Android» ?

Dette skjer vel på IOS enheter også.

 

Nei. På iOS har ikke tredjepartsapper tilgang til å overvåke samtaler og meldinger. Det er derfor du ikke kan lage apper som for eksempel slår opp og viser info om nummeret du ringes fra sånn uten videre. Du må alltid ha ett aktivt skritt imellom.

 

Men du kan selvsagt gi FB tilgang til kontakter og annet, om du ikke har vett på å svare nei når du blir spurt.

 

Geir :)

Nja, det er ikke helt korrekt. Apple åpnet litt opp for det for en tid tilbake. Jeg har flere apper, blant annet Telenor MBN som kan sjekke numre. Men støtten går ikke så dypt som på android, på godt og vondt.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...