Gå til innhold

Ny forsterker?


Anbefalte innlegg

det var du som hadde 10.17 tre ganger på service ja...

 

Hørt at flere har hatt problemer med den, vet den har masse watt ice, men den blir farlig varm bare den står på.

 

Min har jeg ikke noe problem med, annet enn at jeg synes den konkurrerer som varmeovn sammen med effekten når den står i klasse A.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

https://photos.google.com/photo/AF1QipNmGOyxEPBMIqPeoNOZz_vw8r8FhZhlxSVe3buH

 

Stemmer det ja, begynner å bli litt lei.. Men havarerer den igjen tenker jeg å spørre om å få igjen pengene og investere i en annen sub. Min også blir veldig varm, selv uten at jeg spiller musikk, og da hjelper det jo ikke akkurat at auto on funksjonen ikke fungerer...

Endret av Tmz
Lenke til kommentar

https://photos.google.com/photo/AF1QipNmGOyxEPBMIqPeoNOZz_vw8r8FhZhlxSVe3buH

 

Stemmer det ja, begynner å bli litt lei.. Men havarerer den igjen tenker jeg å spørre om å få igjen pengene og investere i en annen sub. Min også blir veldig varm, selv uten at jeg spiller musikk, og da hjelper det jo ikke akkurat at auto on funksjonen ikke fungerer...

 

XTZ kommer snart med ny subforsterker, de tilbyr oppgradering mot en liten sum penger, mulig at du også kan få det på garantien...

Lenke til kommentar

XTZ kommer snart med ny subforsterker, de tilbyr oppgradering mot en liten sum penger, mulig at du også kan få det på garantien...

 

Ja, fikk beskjed om det når jeg leverte inn nå forrige uke at jeg kunne få den nye forsterkeren gratis om den ryker igjen. Men samtidig har jeg litt lyst på Focal da jeg har det på resten.

 

Men jeg tror den største forbedringen ligger i EQ/rom kalibrering som spock snakket om, så tenker jeg prøver det først. :)

Lenke til kommentar

 

Fikset linken!

 

Etter musikksmaken din er kanskje ikke kompresjon og "The Loudness War" den store trusselen, slik musikk skal nesten være litt komprimert for å låte "riktig".

 

Derimot er god bass veldig viktig. Anbefaler at du skaffer deg dingsen jeg linket til - eventuelt ser litt på en sub i høyere klasse.

Jeg hører på de fleste sjangre, det der var bare eksempler på musikk med mye bass der jeg synes focalene alene ikke har nok "tyngde" i de laveste frekvensene. Men vil jeg ha nytte av den bassdingsen hvis jeg oppgraderer sub senere? F.eks denne https://www.gear4music.no/no/Opptak-og-datamaskiner/Focal-Sub-6-VAERE-Active-Subwoofer/1RSC?origin=product-ads&gclid=Cj0KCQjwxN_XBRCFARIsAIufy1aewEJxs4W1L2YqXKJnew5XoQFQij5bhRSn0xH94l1sQAKAtcC7WkwaAgB4EALw_wcB

 

 

Ja, den dingsen vil være nyttig for den Focal suben også. Hvis du skal bruke en slik sum på sub ville jeg kanskje sett på Arendal Sub 2:

 

https://www.arendalsound.no/collections/subwoofere/products/1723-subwoofer-2

 

Det er jo fint med nettkjøp, en liten tings som subkalibratoren returnerer du jo enkelt hvis du ikke er fornøyd.

Endret av Mr_Spock
Lenke til kommentar

Focal betaler man jo litt for merkevare også..

 

Tja, er ikke helt enig i den. Betalte 14k for frontsett mitt og det jeg hørte på hifiklubben i samme prisklasse synes ikke jeg at var i nærheten. Men alle har forskjellig smak.

 

Da var anti mode bestilt ? Blir gøy å få tilbake subben igjen nå.

Lenke til kommentar

 

Focal betaler man jo litt for merkevare også..

 

Tja, er ikke helt enig i den. Betalte 14k for frontsett mitt og det jeg hørte på hifiklubben i samme prisklasse synes ikke jeg at var i nærheten. Men alle har forskjellig smak.

 

Da var anti mode bestilt ? Blir gøy å få tilbake subben igjen nå.

Det jeg mente er at Arendal er et nytt merke, Focal har vel vært endel år på markedet..

Lenke til kommentar

 

Focal betaler man jo litt for merkevare også..

Tja, er ikke helt enig i den. Betalte 14k for frontsett mitt og det jeg hørte på hifiklubben i samme prisklasse synes ikke jeg at var i nærheten. Men alle har forskjellig smak.

 

Da var anti mode bestilt Blir gøy å få tilbake subben igjen nå.

 

 

Du fortelle om du får noe positivt utbytte av anti moden.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Det er ikke så mye formatet som musikken leveres på - som avgjør kvaliteten, det er masteringen.

 

Banditten er selvsagt "The Loudness War": overkomprimert (ikke fil-komprimering mp3 osv) , clipping, for høyt nivå/mangel på headroom osv. Dynamikken i musikken forsvinner, lyd endres på grunn av kompresjon, for eksempel trommeslag som skal slå i magen, vil   "kollapse" lydmessig og gir ikke noe høyre lyd enn vokal eller andre instrumenter - for "alt" er skrudd opp til maks.

 

En mp3 fil (selv med lav bitrate) av en godt mastret utgave av et album vil høres mye bedre ut enn en hi-rez utgave fra en Blu Ray med en dårlig mastret utgave av samme sang.

 

Vinyl, som egentlig er et dårligere medium enn for eksempel cd - og langt dårligere enn sacd, dvd-a, bda osv - vil allikevel kunne gi mye bedre lytteopplevelser fordi dette formatet er mye mindre rammet av "The Loudness War". Man har vært forsiktigere med å vri opp level for mye her.

 

For en del nyere musikk er vinyl det beste alternativet for å finne ok utgaver. For eldre musikk har man som regel cd-utgaver som kom før "The Loudness War" tok av i begynnelsen av 90 tallet - å plukke fra.

 

 

Spotify/Tidal er elendig fordi de som regel tilbyr de verste utgavene av album - remastrede utgaver som nesten uten unntak er komprimert til maks. Dessverre har man ingen mulighet for å få vite hva man lytter til her, ingen beskrivelse av utgave.

 

Bruk:

 

http://dr.loudness-war.info/

 

når du velger hva du vil lytte til - og bli en mye mer fornøyd lytter  :)

Endret av Mr_Spock
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fysisk media er alltid best, enten det er hirez musikk på disk, USB ,data eller CD lp

 

Begynner å komme mye duppeditter med oppsamplig, lydprosseserning osv. Blåtann i høyere kvalitet.

 

Men LP, Sacd, CD, bluray er fortsatt best

Når jeg spiller FLAC filer gjennom Moon Neo Mind streamer og sammenligner med CD (kilden for FLAC-filene) så er det faktisk heller slik at musikken gjennom Moon Neo MIND er bedre :)

 

Hadde jeg hatt CD-spiller av samme nivå som streamer; så hadde jeg ikke hørt forskjell. Men at digitalt ut er likt uavhengig av kilde er en stor illusjon. Det er en grunn man har CD spillere til 500 og til 500.000; det er ikke like (NB! jeg hadde aldri betalt x antall 100.000 for en CD-spiller uansett hvor mye jeg hørte på musikk med fysiske CD-plater som media).

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Spock har nok rett i at forskjellige utgivelser og musikkfiler har forskjellig lydkvalitet.

 

Men det mener jeg er selvfølgelig.

 

Jeg mener bra utgivelser. Det sagt så er det noen få mindre gode utgivelser jeg hører pga alt jeg har sans for musikken.

 

Man skal ikke la anlegget og lydkvalitet på utgivelser helt styre seg.

 

Som the Audiofiliac sier på YouTube.. ?

Lenke til kommentar

Spock har nok rett i at forskjellige utgivelser og musikkfiler har forskjellig lydkvalitet.

 

Men det mener jeg er selvfølgelig.

 

Jeg mener bra utgivelser. Det sagt så er det noen få mindre gode utgivelser jeg hører pga alt jeg har sans for musikken.

 

Man skal ikke la anlegget og lydkvalitet på utgivelser helt styre seg.

 

Som the Audiofiliac sier på YouTube..

 

Det begynte jeg faktisk med for en stund siden - og det har vel mer eller mindre reddet min hifi/musikkinteresse. Har 100% stålkontroll på DR tall for hver eneste sang jeg har - og det er noen tusen.

 

Skiller de ved 9-10 DR, spiller 99% musikk med DR over 10. Og er strålende fornøyd med både musikken og anleggene både i bil og i stua.

 

Frem til jeg "så lyset" var det uendelige timer (føltes det ut som) med REW og umik-1 både i stua og i bilen, fornøyd den ene dagen og misfornøyd dagen etter, nye målinger og tilpasninger, tok aldri slutt. Jeg skjønte ingenting og hadde mer eller mindre gitt opp.....

 

Bruker ikke REW lenger, bare kjører YPAO på Yamahaen, noen små personlige tilpasninger også er det greit - til jeg enten flytter på noe eller skaffer nytt utstyr. Kan gå år i mellom. Fornøyd hele tiden!

 

Men jeg er som deg, Gouldfan, glad i hi-rez musikk, liker 24 bit over 16 og gjerne 96 kHz.

 

Det perfekte er jo en 96/24 innspilling med høy DR og en god stereo/surroundmix av et favorittalbum - da blir det full pott!  :dribble:

Lenke til kommentar

På tide du kommer deg over på avspilling fra pc, Gouldfan!

 

Nå spiller jeg en rip av Queens Greatest Hits 1 - mixet i surround av Brian May, i 96/24 diskret 5.1 dts:

 

2qx2YKp.jpg

 

Foobar (gratis) avspiller, med egen tilpasning så jeg kan se oppløsning, level og DR på musikken.

Lenke til kommentar

På tide du kommer deg over på avspilling fra pc, Gouldfan!

 

Nå spiller jeg en rip av Queens Greatest Hits 1 - mixet i surround av Brian May, i 96/24 diskret 5.1 dts:

 

2qx2YKp.jpg

 

Foobar (gratis) avspiller, med egen tilpasning så jeg kan se oppløsning, level og DR på musikken.

Bruker Spotify connect med mobilen.

 

PC bruker jeg ikke så ofte men kjører high Rez fra harddisk eller USB minnekort fra Sony.

 

Hva slags datamaskine har du? Eple eller Windows?

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...