Gå til innhold

Ny forsterker?


Anbefalte innlegg

 

Har allerede en samsung m9500 som jeg bruker til 4k film. Er denne dugenes som cd spiller også?

Som Spock sier med hdmi og dersom Dac i Yamaha er god tja.

 

Jeg bruker en rimelig CD spiller istedenfor Blu-ray. Unntak er ting som rock og enkelte skiver som lyder kult mikset i 7.1 på Yamaha fra Sony UHP-H1.

 

Men til kritisk CD lytting i oppløste gode opptak bruker jeg en NAD CD spiller I ren stereo, muligens med subwoofer i tillegg.

 

Samsung er ikke jeg noe fan av, men det er bare en greie jeg har etter diverse rimelige skuffende Samsung produkter.

 

 

Dersom Yamaha dacen er ypperlig så er det bare å prøve pure direct fra Samsung til Yamaha og gjøre en selvurdering.

 

Det er de som sier at drevet altså mekanikken ikke har noe å si, jeg er ikke en av de... (Det sagt så kan en ypperlig Dac feks i Yamaha veie opp for dette)

 

Det betyr ikke at en blurayspiller ikke kan klare god Stereo, men det begynner å bli brist nå som Oppo gir seg og Denon kommer ikke med noe 4k som det ser ut.

 

Min Sony er ikke perfekt i Stereo, men er av de bedre rimelige mulighetene. Jeg tror en Panasonic spiller også er det. Ser ut som Denon ikke kommer med 4k spiller.

 

 

Mitt råd om du kjører Stereovogna og vil spille av fysisk er å beholde Samsung 4k til film og bluraykonserter og kjøpe en rimelig god CD spiller og bruke på Cd.

Jeg er kjempefornøyd med min Nad, Denon og Marantz er gode også av de rimelige.

 

Man får high end spillere som jeg vil kalle det rimelig på brukten, feks hifisentralens bruktmarked, er for den del gode nye spillere også. Feks Rega Apollo?tror jeg er mulig å skaffe for 5k.

 

Samsungen kjøpte jeg egentlig bare midlertidig, var ikke så mange 4k spillere på markedet når jeg skulle handle. Men enig i at en CD spiller er en bedre løsning. 

 

Hva er egentlig forskjell på en god og dårlig CD spiller? Er ikke signalet digitalt uansett?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

CDer er lossless de vel?

 

Vet ikke hva du legger i det

 

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Compact_Disc_Digital_Audio

 

 

16 bit 44100 hz det er CD og flacs gjengir dette greit såkalt lossless.

 

 

Jeg vet ikke hvor mange skiver Spock har, eller hvor stor mørk kjeller han har ?

 

Jeg har et solid bibliotek så derfor er det praktisk umulig å rippe.. orker ikke, gir jobben til Nad, bare slår på CD 1 sek og legger skiva i spilleren.Jeg har en mobil hardisk og noen minnekort. Men bruker mest CD og bluray, samt litt Spotify i dusjen og ved middagsbordet eller i hagen..

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Nja Rega koster vist litt mer.

 

https://m.prisjakt.no/product/1062441

 

Men har sett den nede i 5k, kjøper du nytt og vil ha noe bedre så får den mye skryt på forumene. Vet flere som har en sånn.

 

Jeg klarer meg fint med Nad, og er trygg på byggekvalitet til Nad.

Det er ikke noe hast så kan fint vente på tilbud ol, selv om jeg skal innrømme at jeg fikk veldig lyst til å handle litt nå. :p Sikkert en grei forbedring iforhold til spotify. Det viktigste for meg er å gjøre gode kjøp, pris er ikke så nøye sålenge det kan forsvares iforhold til lydkvalitet og ikke er overkill i mitt setup. :)

Lenke til kommentar

CDer er lossless de vel?

 

Vet ikke hva du legger i det

 

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Compact_Disc_Digital_Audio

 

 

16 bit 44100 hz det er CD og flacs gjengir dette greit såkalt lossless.

 

 

Jeg vet ikke hvor mange skiver Spock har, eller hvor stor mørk kjeller han har

 

Jeg har et solid bibliotek så derfor er det praktisk umulig å rippe.. orker ikke, gir jobben til Nad, bare slår på CD 1 sek og legger skiva i spilleren.Jeg har en mobil hardisk og noen minnekort. Men bruker mest CD og bluray, samt litt Spotify i dusjen og ved middagsbordet eller i hagen..

High Resolution Audio har ihvertfall mye høyere bitrate en CD (9.216kb/s). Ca 7 ganger så mye som CDer, men aner ikke hvor mye dette har og si i praksis.

 

Vinyl er jo analogt og det skulle en jo tro at var det beste? 

Lenke til kommentar

 

CDer er lossless de vel?

Vet ikke hva du legger i dethttps://en.m.wikipedia.org/wiki/Compact_Disc_Digital_Audio

16 bit 44100 hz det er CD og flacs gjengir dette greit såkalt lossless.

Jeg vet ikke hvor mange skiver Spock har, eller hvor stor mørk kjeller han har

Jeg har et solid bibliotek så derfor er det praktisk umulig å rippe.. orker ikke, gir jobben til Nad, bare slår på CD 1 sek og legger skiva i spilleren.Jeg har en mobil hardisk og noen minnekort. Men bruker mest CD og bluray, samt litt Spotify i dusjen og ved middagsbordet eller i hagen..

 

High Resolution Audio har ihvertfall mye høyere bitrate en CD (9.216kb/s). Ca 7 ganger så mye som CDer, men aner ikke hvor mye dette har og si i praksis.

 

Vinyl er jo analogt og det skulle en jo tro at var det beste?

Har jo hi Rez jeg da i Sony spilleren. Hender jeg kobler til harddisken bare for å teste litt.

Dersom det gjøres bra så er det rått ja.

Men ellers er bare MP3, Spotify og YouTube AAC,MP4 og noen fler lossy. Blåtand er lossy også, selv aptx,

 

En CD er tapsfri er mindre bitrate men mangler ikke signaler.. dvs ukomprimert pcm som sendes til cds DAC.

 

 

Jeg synes det er mye bra cdspillere nå, men har mening om at drev må være bra, skjermede kretser og strømforsyning trygt plassert, dessuten bør den ha bra Dac, og helst optisk og coaxal utgang og vanlige stereo phono RCA.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

 

CDer er lossless de vel?

Vet ikke hva du legger i dethttps://en.m.wikipedia.org/wiki/Compact_Disc_Digital_Audio

16 bit 44100 hz det er CD og flacs gjengir dette greit såkalt lossless.

Jeg vet ikke hvor mange skiver Spock har, eller hvor stor mørk kjeller han har

Jeg har et solid bibliotek så derfor er det praktisk umulig å rippe.. orker ikke, gir jobben til Nad, bare slår på CD 1 sek og legger skiva i spilleren.Jeg har en mobil hardisk og noen minnekort. Men bruker mest CD og bluray, samt litt Spotify i dusjen og ved middagsbordet eller i hagen..

 

High Resolution Audio har ihvertfall mye høyere bitrate en CD (9.216kb/s). Ca 7 ganger så mye som CDer, men aner ikke hvor mye dette har og si i praksis.

 

Vinyl er jo analogt og det skulle en jo tro at var det beste?

Hehe vinyl er bra men når innspillingen gjøres digitalt, er det spørsmål hvor analogt det er

Lenke til kommentar

Man må som regel starte opp en data, en Mac starter nok fort, ikke den gamle laptopen min iallefall

 

Dessuten orker jeg ikke rippe alle hyllene.

 

Det er noe helt eget ved å holde en CD i hånda slå på Yamaha og cd spiller med et trykk på Logitech harmony one. Kun 1 sek på og et til to sek å legge i skiva.

 

Så er det bare til å studere cover og å spille albumet.

 

Omtrent som en Lp bortsett at man må fram til plata for å bytte sang ?

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

 

 

Har allerede en samsung m9500 som jeg bruker til 4k film. Er denne dugenes som cd spiller også?

 

Som Spock sier med hdmi og dersom Dac i Yamaha er god tja.

Jeg bruker en rimelig CD spiller istedenfor Blu-ray. Unntak er ting som rock og enkelte skiver som lyder kult mikset i 7.1 på Yamaha fra Sony UHP-H1.

Men til kritisk CD lytting i oppløste gode opptak bruker jeg en NAD CD spiller I ren stereo, muligens med subwoofer i tillegg.

Samsung er ikke jeg noe fan av, men det er bare en greie jeg har etter diverse rimelige skuffende Samsung produkter.

Dersom Yamaha dacen er ypperlig så er det bare å prøve pure direct fra Samsung til Yamaha og gjøre en selvurdering.

Det er de som sier at drevet altså mekanikken ikke har noe å si, jeg er ikke en av de... (Det sagt så kan en ypperlig Dac feks i Yamaha veie opp for dette)

Det betyr ikke at en blurayspiller ikke kan klare god Stereo, men det begynner å bli brist nå som Oppo gir seg og Denon kommer ikke med noe 4k som det ser ut.

Min Sony er ikke perfekt i Stereo, men er av de bedre rimelige mulighetene. Jeg tror en Panasonic spiller også er det. Ser ut som Denon ikke kommer med 4k spiller.

Mitt råd om du kjører Stereovogna og vil spille av fysisk er å beholde Samsung 4k til film og bluraykonserter og kjøpe en rimelig god CD spiller og bruke på Cd.

Jeg er kjempefornøyd med min Nad, Denon og Marantz er gode også av de rimelige.

Man får high end spillere som jeg vil kalle det rimelig på brukten, feks hifisentralens bruktmarked, er for den del gode nye spillere også. Feks Rega Apollo?tror jeg er mulig å skaffe for 5k.

Samsungen kjøpte jeg egentlig bare midlertidig, var ikke så mange 4k spillere på markedet når jeg skulle handle. Men enig i at en CD spiller er en bedre løsning. 

 

Hva er egentlig forskjell på en god og dårlig CD spiller? Er ikke signalet digitalt uansett?

Jeg mener at Blu-ray spillere er dårlig cd spillere. Unntak er Oppo, Denon, Pioneer...men de er utdøende..

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke typen dac det er i A3050, i min Yamaha prossessor og siste toppmodell Advantage receiver (tilsvarende ts sin) har dac i samme serie som Oppos toppmodell UDP-205, som koster 15k. Advantage serien er kjent for å ha veldig bra dac.

 

Det er ikke sikkert at du en gang vil høre forskjell - men du må skaffe noe som er betraktelig bedre enn den dyreste Oppoen altså.

 

Jeg har noen tusen musikk discer, jeg brukte lang tid på å rippe og skanne, brukte flere år. 

Lenke til kommentar

Cd formatet er egentlig godt nok, det er dessverre alle de elendige utgavene som ødelegger. Komprimert og alt for høyt innspillingsnivå.

 

Her er vinyl, sacd, dvd audio osv veldig ofte å foretrekke, de er i mye mindre grad rammet av dette. I tillegg for sacd, dvd audio sin del får man også høyere oppløsning.

 

Eller man kan sjekke nettstedet jeg linket til tidligere, før man bestiller en cd og velge den med høyest DR.

 

For egen del gikk jeg et steg til og valgte å omfavne musikk i multikanal. Synes det meste låter bedre i diskret surround, mye bedre utskillelse av vokal og instrumenter - og selvsagt selve lydbildet som er mange ganger større. I stedet for alt oppå hverandre i kun 2 kanaler.

 

Men det er et dilemma når musikken man vil høre på ikke finnes godt innspilt. Jeg gremmes... 

Lenke til kommentar

Ja jeg har en sub, men den er til reperasjon for øyeblikket(for 3. gang). Har en XTZ 10.17. Tror jeg får den iløpet av neste uke.

 

Under høyttalerkalibreringen får jeg fasefeil på subben nesten uansett hva jeg gjør, så det stemmer nok det du sier. Men hva anbefaler du at jeg gjør her?

 

Og når du sier DACen er god og at det ikke er sikkert at jeg merker forskjell, da tenker du forskjell ifra bluerayspilleren og en CD spiller sant?

 

For hvis jeg går til innkjøp av CDS eller Vinyl så er det litt på grunn av brukervennligheten også. Synes bluerayspilleren er forferdelig knotete og styre med fjernkontrollen. Vinyl er kanskje litt mer tungvindt enn cd, men samtidig er det jo mye kulere også. :) Og hvis lydinnspillingene er bedre tror jeg kanskje at jeg heller mer mot det.

Lenke til kommentar

Virker litt som om du i tillegg til å få optimalisert lyden på anlegget - også er ute etter å gjøre litt mer ut av musikk/hifi interessen?

 

Spørs om ikke vinyl er tingen for deg! Her finnes det masse å gjøre for å pleie interessen.

 

Ja, dacen i Yamahaen er meget god (den bruker du når blu ray spilleren er tilkoplet via hdmi), tviler på om en selv meget dyr cd spiller vil gjøre noen forskjell for deg, enten den er tilkoplet analogt til Yamahan eller via hdmi (drivverk).

 

Bassen er helt klart det vanskeligste å få til i et lydoppsett. Din Yamaha hjelper ikke særlig til med dette. Alle dyrere suber har innebygget kalibrering med mikrofon på grunn av dette. Det har ikke din. Heldigvis kan man kjøpe dette:

 

https://www.lsound.no/products/dspeaker-anti-mode-8033-cinema

 

Les gjerne omtalene.

 

Har denne selv og anbefaler den! Det følger med mikrofon og den leser av rommet tilpasser lyden.

 

Ellers er det ikke bestandig at man får best lyd ved å kjøre kun frontene i stereo. Særlig bassmessig. Har man en god sub, godt plassert og med en slik sub dsp som jeg linket til - så kan man få bedre lyd ved sette frontene som small, for eksempel dele på 80Hz og kjøre musikk i stereo på "Straight".

 

Å bruke en sub og dele på 80Hz sørger også for at Yamahaen blir avlastet effektmessig og fører til mer headroom, få mer effekt å bruke.

 

Yamahaen har også et valg for å ha suben i bruk selv om frontene er satt til "Large". Dette kan også være "best".

 

Her må man prøve seg frem.

 

Din Yamaha har også en innebygget avansert parametrisk equalizer som du etter å ha kjørt automatisk setup, kan justere lyden til din egen smak. Tror også den har en avansert "loudness" funksjon - denne er jeg meget glad i selv.

Endret av Mr_Spock
Lenke til kommentar

Virker litt som om du i tillegg til å få optimalisert lyden på anlegget - også er ute etter å gjøre litt mer ut av musikk/hifi interessen?

 

Spørs om ikke vinyl er tingen for deg! Her finnes det masse å gjøre for å pleie interessen.

 

Ja, dacen i Yamahaen er meget god (den bruker du når blu ray spilleren er tilkoplet via hdmi), tviler på om en selv meget dyr cd spiller vil gjøre noen forskjell for deg, enten den er tilkoplet analogt til Yamahan eller via hdmi (drivverk).

 

Bassen er helt klart det vanskeligste å få til i et lydoppsett. Din Yamaha hjelper ikke særlig til med dette. Alle dyrere suber har innebygget kalibrering med mikrofon på grunn av dette. Det har ikke din. Heldigvis kan man kjøpe dette:

 

https://www.lsound.no/products/dspeaker-anti-mode-8033-cinema Les gjerne omtalene.

 

Har denne selv og anbefaler den! Det følger med mikrofon og den leser av rommet tilpasser lyden.

 

Ellers er det ikke bestandig at man får best lyd ved å kjøre kun frontene i stereo. Særlig bassmessig. Har man en god sub, godt plassert og med en slik sub dsp som jeg linket til - så kan man få bedre lyd ved sette frontene som small, for eksempel dele på 80Hz og kjøre musikk i stereo på "Straight".

 

Å bruke en sub og dele på 80Hz sørger også for at Yamahaen blir avlastet effektmessig og fører til mer headroom, få mer effekt å bruke.

 

Yamahaen har også et valg for å ha suben i bruk selv om frontene er satt til "Large". Dette kan også være "best".

 

Her må man prøve seg frem.

 

Din Yamaha har også en innebygget avansert parametrisk equalizer som du etter å ha kjørt automatisk setup, kan justere lyden til din egen smak. Tror også den har en avansert "loudness" funksjon - denne er jeg meget glad i selv.

Stemmer dette, er ikke kun lyden som gjør at jeg vil kjøpe vinyl. :)

 

Å spille kun i stereo uten sub synes jeg blir litt for tamt. Focalene mine er ikke så gode på bass, så føler det blir mer dybde i musikken med sub. Det spørs jo selvfølgelig hva jeg hører på, men div hip-hop, trapnation osv synes jeg det er greit med sub.

 

Den linken du postet fungerer ikke forresten. Var det denne? http://www.dspeaker.com/en/products/anti-mode-8033.shtml

Endret av Tmz
Lenke til kommentar

Eneste med SACD er at noen av de rå utigelsene koster en formue.. Feks Kind of blue med Miles Davis.....

 

Men CD utgaven er helt utrolig bra også, tenke seg til en så gammel utgave har så rå lyd...

 

 

Er nesten så en spør hvorfor nye jazzskiver ikke har like rå lyd på CD..

Lenke til kommentar

Fikset linken!

 

Etter musikksmaken din er kanskje ikke kompresjon og "The Loudness War" den store trusselen, slik musikk skal nesten være litt komprimert for å låte "riktig".

 

Derimot er god bass veldig viktig. Anbefaler at du skaffer deg dingsen jeg linket til - eventuelt ser litt på en sub i høyere klasse.

Endret av Mr_Spock
Lenke til kommentar

Hender jeg watter opp noe hiphop, eller dubstep osv også... Mest for å teste anlegget for moro skyld. En annen er Massive Attack-Angel Der er det mye morsomt og godt laget bass-spor.

 

Har null problemer med bass her, har samme sub som trådstarter..

 

En større sub kunne kanskje vært en tanke for ts?

 

Hvor i rommet har Tmz plassert sub?

 

 

Yamahaen min stiller in Subnivå ganske bra synes jeg, har den på REF, ikke gjort noe med fase og all EQ av.

 

Det som den gjør på trynet er å sette alle stativhøytalerne Large og feil freq. 

Høytalere liker jeg å ha som small og jeg hadde valgt dette også når jeg hadde gulvere 3 veis høytalere.

 

Etter å ha ringt XTZ og rådspurt de har jeg delt på 80hz, hender Yamaha går amok og setter den altfor lavt eller 100hz!!

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Fikset linken!

 

Etter musikksmaken din er kanskje ikke kompresjon og "The Loudness War" den store trusselen, slik musikk skal nesten være litt komprimert for å låte "riktig".

 

Derimot er god bass veldig viktig. Anbefaler at du skaffer deg dingsen jeg linket til - eventuelt ser litt på en sub i høyere klasse.

Jeg hører på de fleste sjangre, det der var bare eksempler på musikk med mye bass der jeg synes focalene alene ikke har nok "tyngde" i de laveste frekvensene. Men vil jeg ha nytte av den bassdingsen hvis jeg oppgraderer sub senere? F.eks denne https://www.gear4music.no/no/Opptak-og-datamaskiner/Focal-Sub-6-VAERE-Active-Subwoofer/1RSC?origin=product-ads&gclid=Cj0KCQjwxN_XBRCFARIsAIufy1aewEJxs4W1L2YqXKJnew5XoQFQij5bhRSn0xH94l1sQAKAtcC7WkwaAgB4EALw_wcB

 

 

Hender jeg watter opp noe hiphop, eller dubstep osv også... Mest for å teste anlegget for moro skyld. En annen er Massive Attack-Angel Der er det mye morsomt og godt laget bass-spor.

 

Har null problemer med bass her, har samme sub som trådstarter..

 

En større sub kunne kanskje vært en tanke for ts?

 

Hvor i rommet har Tmz plassert sub?

Det er med kun frontsettet jeg mener bassen blir for tam. Oppgraderer jeg sub så må jeg nok få meg enebolig først  :tease:  Kunne kanskje tenkt meg litt mer trykk til film, men hadde bare bekymret meg for naboer uansett.

 

Sub er plassert der hvor lampen står. Har begrenset med muligheter for plassering, men skal jo ha med meg anlegget til neste bolig og da vil jeg nok ha et dedikert rom til anlegget. :)

Endret av Tmz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...