Gå til innhold

CO2 utslipp per. innbygger ?


Anbefalte innlegg

Hvorfor kommer Norge så "dårlig" ut når en sammenligner utslipp pr. hode?

 

https://www.fn.no/Statistikk/CO2-utslipp-per-innb

 

11,04 tonn,  mens svenskene har 4,62 tonn ?

 

videre, land som Latvia og Litauen (3,52 - 4,27) enda de vel importerer/produserer vel bortimot 100% av energibehovet med gass.

 

Er det slik at vi får påplusset CO2 for olje & gass vi eksporterer ut? I så fall er det høl i huset. Det må jo i anstendighetens navn belastes det land der det faktisk forbrukes?

 

Jeg vet ikke om det forholder seg slik jeg antyder, -men bare stusset litt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor kommer Norge så "dårlig" ut når en sammenligner utslipp pr. hode?

 

https://www.fn.no/Statistikk/CO2-utslipp-per-innb

 

11,04 tonn,  mens svenskene har 4,62 tonn ?

 

videre, land som Latvia og Litauen (3,52 - 4,27) enda de vel importerer/produserer vel bortimot 100% av energibehovet med gass.

 

Er det slik at vi får påplusset CO2 for olje & gass vi eksporterer ut? I så fall er det høl i huset. Det må jo i anstendighetens navn belastes det land der det faktisk forbrukes?

 

Jeg vet ikke om det forholder seg slik jeg antyder, -men bare stusset litt.

 

 

Du er klar over at prosessen med å få opp olje og gass + raffinering krever enorme mengder forbrenning som igjen fører til CO2 utslipp? Det er nok dette som står for store deler av utslippet, i tillegg til at vi bor i ett land hvor "alle har alt" osv :) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Var/er klar over at vi har noe av det slaget og ja.

 

Men vi er jo også bortimot selvforsynt med vannkraft/strøm, i motsetning til andre land. Men det er evt. ikke nok til å oppveie utslipp fra olje/gass prosessering da.

 

btw, bråleste meg opp på oljeraffiniri, og svenskenes Preemraff Göteborg og Preemraff Lysekil, har samme kapasitet (18 millioner kubikkmeter olje) som de to norske som fins (Mongstad og Slagentangen)

 

Med svenskene behandler muligens ikke gass, så forskjellen kommer kanskje av det.

Lenke til kommentar

Var/er klar over at vi har noe av det slaget og ja.

 

Men vi er jo også bortimot selvforsynt med vannkraft/strøm, i motsetning til andre land. Men det er evt. ikke nok til å oppveie utslipp fra olje/gass prosessering da.

 

btw, bråleste meg opp på oljeraffiniri, og svenskenes Preemraff Göteborg og Preemraff Lysekil, har samme kapasitet (18 millioner kubikkmeter olje) som de to norske som fins (Mongstad og Slagentangen)

 

Med svenskene behandler muligens ikke gass, så forskjellen kommer kanskje av det.

 

I tillegg til at de ikke pumper den opp(i samme grad), transporterer osv. Altså, jeg har ikke sjekket selv men antar at mye ligger her. 

Lenke til kommentar

På individuelt nivå så har jeg hørt at Nordmenn i snitt ligger på 12 tonn i året mens verdensgjennomsnittet er ca 6 tonn. Vi har altså voldsomt mye å gå på og må vel snart ta til oss at det å bytte lønnsvekst og kjøpekraft mot avspasering og fritid er retningen vi er nødt til å sikte oss mot.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

På individuelt nivå så har jeg hørt at Nordmenn i snitt ligger på 12 tonn i året mens verdensgjennomsnittet er ca 6 tonn.

 

Det utgjør jo forskjell å bo på gresslettene i Afrika vs et land med infrastruktur og produksjon, som krever sitt for å gå rundt.

 

Men miljø-pampene (som sannsynligvis aldri har trengt å snu på krona) og MDG, tar vel å utarmer både landet og mannen-i-gata etter hvert med alle sine påfunn om skatter, avgifter, og rushtid-strøm. "greier du den den så greier du den"  :)

 

 

rIigkw9.jpg

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det har i alle fall en betydning hvordan man utregner den slags, i forhold til co2-kvoter og hvor mye vi skal tynes, osv.

 

Det er nok ikke bare olje/gass aktiviteten.

Vi har jo også rimelig mye drift som er knyttet til fremstilling av ulike metaller, og den slags.

Vi har en del bergverks drift, og annen aktivitet knyttet til "råvare produksjon".  aktivitet over store arealer, krever mer energi.

Tenk på fiske, jordbruk som ikke er veldig "egnet" egentlig på våre bredde grader.  (En god del av CO2 utslippet er knyttet til jordbruket).  Så har man dette med at vi lever i et rimelig kaldt land.  Ja, Sverige er det også kaldt, men det blåser da ikke så inn i hampen der.  Orkan, og sterk storm er jo "normalen" langs kysten vår hvert år.  Varme tap, på grunn av værforholdene, er nok noe større pr innbygger i vårt land, enn mange andre land.

Så har en dette med store avstander.  Mange bor slik til, at de har et stykke til jobb.  Det krever energi, først og fremst fordi det er langt, men også fordi vi har noe av Europas dårligste vei standard.  Svinger, varierende hastighet, osv. gir større energi forbruk, enn om samme avstand hadde vært kjørt med bil i Danmark for eksempel.  så har en dette med snø, og slikt.  Det krever mer energi, å kjøre på snø og slaps, enn vintervei i Frankrike.

Som ikke det er nok, vi har en rimelig spredt bebyggelse.  Distribusjon av varer og slikt, skjer med mindre enheter i Norge, enn i Sverige.  Mindre biler, pr million tonn gods som fraktes, gir flere kjørte km pr million tonn gods.  Da er det jo mat, bygge varer, elektronikk osv.  For en del år siden, så valgte den Rød grønne regjeringen å prioritere person transport på tog, foran gods.  Resultatet var mer varer og gods over på vei, fra bane.  Ergo, utslipp gikk opp.

 

Så har en dette med personlig forbruk.

I storbyer, så er det personlige forbruket større, enn om du bor på landsbygda.  Det har med vare utvalg å gjøre.  Større utvalg, gir større forbruk og ergo større utslipp.

så har en dette med "reiser".  I Norge, så reiser jo svært mange på "hytta".  Det er mange som har tilgang på en hytte.  Enten privat, gjennom familie, eller gjennom arbeidsgiver.  Dette med "hytte liv" er noe sær Norsk.  Det gir årlig større reiser, med bil, som jo gir utslipp.  Dette er jo en "sunn" aktivitet.  Så, vi bør vel fortsette med det.

Annen aktivitet, er reiser utenlands.  Mange reiser på ferie til utlandet.  Det gir store utslipp pr person.

Mange reiser også en del i jobben.  Kanskje mer i Norge, enn andre land, på grunn av vår geografi.  Det gir også en del ekstra utslipp.

 

Har jeg listet opp en del nå ?

 

jordbruk, industri, personlig forbruk, avstander, og ugunstig klima i store deler av landet.  Det vil gi større utfordringer med tanke på utslipp for oss, sammenlignet med de som bor i Spania, Nederland, og andre steder her på jorden.  Det bør vi ha litt i bakhodet, når vi diskuterer klima utslipp pr innbygger.

Faktisk, så har utslipp pr innbygger, blitt redusert siden 1990.  Det er jo noe å ta med seg.  (Nasjonalt så har det steget, men vi er jo ca 20% flere i dag)

https://www.ssb.no/en/natur-og-miljo/statistikker/klimagassn/aar-endelige/2015-12-18

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

På individuelt nivå så har jeg hørt at Nordmenn i snitt ligger på 12 tonn i året mens verdensgjennomsnittet er ca 6 tonn. Vi har altså voldsomt mye å gå på og må vel snart ta til oss at det å bytte lønnsvekst og kjøpekraft mot avspasering og fritid er retningen vi er nødt til å sikte oss mot.

La de grønne få oss ned på nivå med Burundi ... i utslipp og levestandard.

 

Da blir de kanskje fornøyde. De burde selv gå foran med eksempel ... flytte til Burundi kanskje.

Endret av Skatteflyktning
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

På individuelt nivå så har jeg hørt at Nordmenn i snitt ligger på 12 tonn i året mens verdensgjennomsnittet er ca 6 tonn. Vi har altså voldsomt mye å gå på og må vel snart ta til oss at det å bytte lønnsvekst og kjøpekraft mot avspasering og fritid er retningen vi er nødt til å sikte oss mot.

La de grønne få oss ned på nivå med Burundi ... i utslipp og levestandard.

 

Da blir de kanskje fornøyde. De burde selv gå foran med eksempel ... flytte til Burundi kanskje.

 

Det handler om å ta de nødvendige ansvarlige valg for fremtiden i takt med nyere klimaforskning (som du fornekter, deg alene om det). Vi kan leve meget godt ved å effektivisere oss ned noen titalls prosent i forbruk, og husk, vi gjør det nok ikke bare for moro skyld eller for at Burundi er noe foregangsland som vi ønsker å kopiere... :)

 

Ikke bare det, altså miljøaspektet ved det hele, litt mindre stress og arbeidspress vil også gjøre underverker for nordmenns psykiske helse.

 

Klart om du personlig vil jobbe deg ihjæl og penger er viktigere enn alt annet så vær så god og kjør på, men ikke plag oss andre med den utdaterte evinnelige grå kapitalistiske anti-politikken din. Livet er for kort.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Noen må passe på dere også, om dere så ikke skjønner det selv. Men viktigst, noen må legge de nødvendige føringer for å passe på planeten, og når jeg hører hva dere liberalister tenker om den slags så forsterker vel det bare poenget. Vi har en felles framtid her på samme planet og deler derfor også ansvaret for den. Vi lever altså ikke i separate bobler, og det på tross av at enkelte helt tydelig føler det sånn ;)

  • Liker 3
Lenke til kommentar

De fleste liberalister syns vel folk som Elon Musk er gode forbilder, og det er vel knapt noen som har gjort mer for miljøet enn den mannen. Vi er mange som betaler uforholdsmessig mye i skatter og avgifter, som gjør at vi ikke kan kjøpe Tesla, og skåne miljøet. Synd, men sant. Staten passer på oss, så vi spyr ut mer avgasser, og forblir lydige kunder til statskassen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...