Gå til innhold

Kan man tilvenne seg jobb i ambulanse?


Anbefalte innlegg

Jeg har et veldig sterkt ønske om å ha et yrke hvor jeg har en spennende hverdag samtidig som jeg virkelig kan hjelpe folk som trenger det. Jeg er også veldig glad i kjøring, spesielt med høy hastighet og med litt "action" i bildet. Tenkte dermed at ambulansesjåfør kunne vært veldig interessant! Men jeg er ikke sånn veldig flink til å se stygge skader i virkeligheten tror jeg. Når jeg har skadet meg selv så kan det fort være at jeg blir litt kvalm og kanskje svimmel i visse tilfeller. Det har også skjedd noen ganger tidligere når jeg har sett folk skade seg relativt stygt. Har dog sett mye dødsfall og stygge ulykker på nett og slikt, da er det forsåvidt ikke noe problem. Men i ambulanseyrket ser man jo utrolig mye stygge skader på nært hold, spesielt kanskje bilulykker, og jeg lurer da på om dette er noe man venner seg til og klarer seg fint med etterhvert om man ikke gjør det nå? Eller burde jeg kanskje sikte meg inn på et annet yrke?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er forsåvidt heilt normalt å reagere på ting du kan oppleve, og eigentleg er det ein bra ting når du skal tilby omsorg.

 

Den store forskjellen er at når du har lært nok til å vite kva du skal gjere, og du har ei oppgåve å fokusere på så tek du til deg langt færre inntrykk enn dersom du berre står og aktivt ser på.

 

Personleg so er eg litt bekymra for om utrykningskjøring passar for deg, det krever mykje av føraren for å finne balansen mellom fart og sikkerheit. Det å like fart er eigentleg ikkje ein fordel, men du kan sjølvsagt ikkje være utrygg bak rattet heller.

Mykje av dette vil sjølvsagt også kome seg etterkvart som du blir eldre og meir moden, so sjølv om du ikkje er heilt klar no so kan mykje endre seg før du er ferdig utdanna.

 

Andre yrker du kan tenke på er:

Politi

Brannmann

(Heime)sjukepleier

Lenke til kommentar

Hvis har lyst til å bli ambulansearbeider synes jeg du skal gå for det. Når du jobber med skadde mennesker får du et profesjonelt forhold til jobben som gjør at inntrykkene du møter blir enklere å forholde seg til. At du tenker på om du kommer til å takle inntrykkene du eventuelt kommer til å møte er nok ikke unormalt for en som vil bli ambulansearbeider. Dersom du kaster opp av et skrubbsår ville jeg likevel tenkt meg om en ekstra gang.

 

 

Personleg so er eg litt bekymra for om utrykningskjøring passar for deg, det krever mykje av føraren for å finne balansen mellom fart og sikkerheit. Det å like fart er eigentleg ikkje ein fordel, men du kan sjølvsagt ikkje være utrygg bak rattet heller.
Mykje av dette vil sjølvsagt også kome seg etterkvart som du blir eldre og meir moden, so sjølv om du ikkje er heilt klar no so kan mykje endre seg før du er ferdig utdanna.

Slutt å bekymre deg :) . En person som liker fart vil lett kunne bli komfortabel med å kjøre i høye hastigheter. Dette er en fordel når man skal kjøre utrykning. Å like å kjøre fort er ikke det samme som at man kjører uforsvarlig.

Lenke til kommentar

Jeg hadde engang en lærer som jobbet som brannmannskap. Ikke helt det samme, men dog. Han fortalte at de ofte var først på ulykkessteder. 

 

"Det gjør noe med deg å komme til et par totalvrakede biler og det første du ser er en avrevet arm som ligger i veien."

 

All respekt til de som har slike jobber. Jeg vet jeg aldri kunne greid det.

Endret av :utakt
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg har et veldig sterkt ønske om å ha et yrke hvor jeg har en spennende hverdag samtidig som jeg virkelig kan hjelpe folk som trenger det. Jeg er også veldig glad i kjøring, spesielt med høy hastighet og med litt "action" i bildet. Tenkte dermed at ambulansesjåfør kunne vært veldig interessant! Men jeg er ikke sånn veldig flink til å se stygge skader i virkeligheten tror jeg. Når jeg har skadet meg selv så kan det fort være at jeg blir litt kvalm og kanskje svimmel i visse tilfeller. Det har også skjedd noen ganger tidligere når jeg har sett folk skade seg relativt stygt. Har dog sett mye dødsfall og stygge ulykker på nett og slikt, da er det forsåvidt ikke noe problem. Men i ambulanseyrket ser man jo utrolig mye stygge skader på nært hold, spesielt kanskje bilulykker, og jeg lurer da på om dette er noe man venner seg til og klarer seg fint med etterhvert om man ikke gjør det nå? Eller burde jeg kanskje sikte meg inn på et annet yrke?

 

Jobber selv som ambulansearbeider og kan si at yrket er spennende og det er veldig givende å hjelpe andre mennesker, men det mange oppdager etter hvert er at det er mye rutine oppdrag og mindre hendelser som utgjør mesteparten av oppdragene, så kommer det innimellom pasienter som er alvorlige syke/skadde. Du vil i løpet av utdanningen få kunnskap om anatomi, fysiologi, sykdomslære, akuttmedisin ++ som gjør deg bedre rustet til å kunne behandle pasienter og utføre jobben i stressende omgivelser. Som noen tidligere skrev, vet du hva du skal gjøre, så blir man heller ikke stresset av det.

 

For å bli autorisert ambulansearbeider så er vanligste veien å ta videregående + fagbrev, eller så kan man ta bachelor.

Vil anbefale bachelor da det er mere fremtidsrettet enn fagbrev og man vil også kunne få ett høyere lønnstrinn.

Link til paramedic bachelor studie i oslo der du kan lese litt om det.

http://www.hioa.no/Studier-og-kurs/HF/Bachelor/Prehospitalt-arbeid-paramedic

Lenke til kommentar

I tillegg til en Bachelor så kan jeg anbefale å være aktiv i ditt lokale Røde Kors Hjelpekorps, det kan gi deg mye erfaring og en myk overgang dersom du vurderer å jobbe på ambulanse. Flere jeg kjenner har startet sin karriere i Hjelpekorpset da mange starter allerede i ungdomsalderen og fortsetter som voksen, både i Hjelpekorpset og som ambulansepersonell.

 

Fordelen er jo selvsagt at du som aktiv medlem får gratis kurs innen fysisk og psykisk 1. hjelp, både teori og praksis på lavt og på videregående nivå. Det er fysisk og mentalt krevende å hjelpe mennesker og man kan ofte være svært usikker på hva man skal gjøre eller si i den enkelte situasjon, derfor er det viktig med gjentatte øvelser, noe du får i Hjelpekorpset. Spesielt for å minimere den panikkfølelsen mange får når man plutselig står ovenfor en ulykke. Og selv den mest erfarne kan reagere i etterkant av en hendelse, det vet man aldri på forhånd da hver ulykke/situasjon er forskjellig.

 

Vet ikke hvor gammel du er men du kan og bli sanitetspersonell i Forsvaret på Setermoen og ta deler av nivå 3 utdanningen din der. Her kan du også hospitere på en Ambulanse.
 

Kan man tilvenne seg?: Absolutt, men som med alt annet, det krever at man er villig til å lære og hjelpe andre mennesker. Det kan være litt rart og ubehagelig i begynnelsen men etterhvert blir det som regel ren rutine. Dog, selvsagt, det er ikke alle som egner seg til det.

Jeg har selv hospitert på en ambulanse og funnet ut at jeg liker meg bedre som ren 1. hjelper, selv om jeg og liker "action" og trives med adrenalin-kick. ;)

Endret av herbiwere
Lenke til kommentar

Folk reagerer forskjellig på "krisesituasjoner".

Noen blir helt passive og står bare å ser på. Noen får helt panikk og løper i sirkel i forsøk på å hjelpe. Noen blir dårlige og vil vekk fra situasjonen.

 

Har du noengang vært i en ulykkessituasjon så vet du kanskje hvordan du reagerer når det virkelig gjelder?

 

Selv tåler jeg skader på meg selv men jeg synes det er veldig ekkelt når andre skader seg. Allikevel har jeg endt opp med kaldt hode og den som forteller de andre hva de skal gjøre og snakker med den skadde til ambulansen kommer. Den virkelig ekle følelsen har kommet etterpå men hode har vært overraskende klart mens det står på.

 

Selv om du altså er en persom som ikke er komfortabel med å være rundt pleietrengende kan det hende du er en rolig og god person i en krise.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...