Gå til innhold

Statoil vil skifte navn til Equinor


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Equinor skal altså vise til equality. Litt på samme måte som "Den Demokratiske rebublikken Kongo" jo er kjent for sine demokratiske prosesser. Og Likestillngsloven har som hensikt å skape likestilling og ikke bare "tar særlig sikte på å bedre kvinners [..] stilling".

 

Lær heller av British Petroleum som har klart å rebrande, men har klart å holde merket. De gikk fra British Petroleum til BP til "Beyond Petroleum"-slagordet. Genialt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det første jeg tenkte når jeg hørte det navnet var "skal de begynne med hester nå?" Og joda, Equinor var allerede et (åpenbart) navn på en hesterelatert virksomhet her i Norge, mens Equinord på en i Danmark.

 

Beklager min uvitenhet, men i mitt hode så assosierer jeg absolutt ikke dette navnet med hester. Ser noen lenker til en veterinær og noen til legemidler for hester, men for en som meg, som ikke har hest som interessefelt, selv om de er flotte dyr, så ser jeg altså ikke assosiasjonen.

 

Tenkte først om det hadde noe med det engelske ordet for utstyr (equipment) eller equity å gjøre.

 

Hvorfor ikke ta noe norsk og tradisjonelt som samtidig formidler energi og et forhold til naturen?

 

Hestekraft ASA.

 

For mye oslodialekt der...

 

:-)

 

Ville tenkt EnergyPolaris ville vært et ok navn, men er kanskje for nært noen tilsvarende firmanavn som er i bruk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Det første jeg tenkte når jeg hørte det navnet var "skal de begynne med hester nå?" Og joda, Equinor var allerede et (åpenbart) navn på en hesterelatert virksomhet her i Norge, mens Equinord på en i Danmark.

 

Beklager min uvitenhet, men i mitt hode så assosierer jeg absolutt ikke dette navnet med hester. Ser noen lenker til en veterinær og noen til legemidler for hester, men for en som meg, som ikke har hest som interessefelt, selv om de er flotte dyr, så ser jeg altså ikke assosiasjonen.

 

 

 

Er ikke overveiende interessert i hester selv, men det er min bedre halvdel. Men man skal ikke være langt inni det miljøet før man oppdager at en stor del firmaer heter equi-noe.

 

Wikipediasiden til equi er også ganske kort i alternative meninger:

 

 

Equi, genitive singular and nominative plural of Latin word "equus" meaning horse, may also refer to:

    Aequi, an ancient people of central Italy

People

    Elaine Equi (born 1953), an American poet

    Marie Equi (1872–1952), an American medical doctor and anarchist

 

Hest, og lite annet. Som forkortelse lefler de med "equality" som er kynisk grønnmaling, og equity, som et kynisk holdingselskap. Det hadde kanskje vært et godt navn for oljefondet, men som energiselskap synes ikke jeg det er et bra navn. Folk vil ikke spise begrunnelsen, men bruke det mot dem.

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

Klimafantastene, er det de som ikke tror på forskningen men foretrekker sine egne forestillinger?

 

Ja, vi så jo hvordan det gikk med Al Gores spådommer ;) 

 

Noen forskere sa at vi gikk kaldere år i møte, og disse ble latterliggjort av Al Gore og kalt konspirasjonsteoretikere. Men nå ser vi hvem som fikk rett. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...