Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Noen som ikke vil ha barn?


Anbefalte innlegg

Hei!
Er veldig ny til forum på en generel basis, så håper jeg poster i rett "emne" nå.

Er ei jente på snart 27 år, som begynner å bli ganske lei av at andre absolutt skal presse barn på meg. Har aldri egentlig hatt et ønske om barn, verken før eller nå, så at andre begynner å legge seg opp i saken er bare helt uakseptabelt. Er det flere som føler det slikt kanskje? Flere som har den konstante "bare vent til du treffer den rette" eller "du kommer til å angre når du blir eldre og ingen besøker deg". Har lest uttallige artikler om (eldre) mennesker som elsker å være barnløs og om foreldre som angrer sterkt på at de noen sinne fikk barn. Finnes selfølgelig ingen fasit, men det virker som om at alle med barn mener at "du vet ikke hva det vil si å være lykkelig før du har egne". Føler at jeg er veldig lykkelig nå jeg. Jeg kan gjøre hva jeg vil, når jeg vil. Jeg kan spontant reise til Australia om jeg måtte ønske. Har fritid til å dyrke hobbyene mine. Poenget er at jeg ikke hærer tanken på å ha egne barn. Syns dog andre barn kan være søte.
Har også blitt kalt egoistisk for at jeg ikke vil ha barn. Hve tenker andre om saken? Er det virkelig så egoistisk å ha et ønske om en fri livsstil? Synes det er mer egoistisk å få barn for å feks fikse et forhold, eller for å ha noen som (kanskje, kanskje ikke) besøker deg når du blir gammel. I dagens samfunn kan ungen like godt finne på å flytte til USA, og da er det jo ikke sikkert at den (kanskje med egen familie) orker å dra hjem på besøk annenhver helg (overdriver, men ja).

Eneste jeg sliter med er å finne en mann som tenker det samme som meg, da flesteparten av mannfolkene jeg møter begynner ganske tidlig med familiesnakket. Selv om det (i følge forum og artikler på nett) er flest menn som ikke vil ha barn!? Bare jeg som er uheldig kanskje?
Ikke bare menn heller da, de aller fleste av venninner jeg har, klarer ikke å skjønne hvorfor jeg ikke kunne tenkt meg barn.. Vil gjerne komme i kontakt med folk som er likesinnet :)

Ønsker du å prøve å overtale meg med hvor fint livet ble etter du fikk barn, vær så snill å la være. Har mer enn nokk med de rundt meg.. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den store saueflokken stamper alltid rundt i de samme sporene.

Jeg kjenner flere som ikke har barn eller har noen som helst interesse av å skaffe seg det senere i livet.

Det ene paret la ut bildet av kattene og sa at de skal ikke ha noen 2 beinte i huset, og hvis flere hadde problemer med det, kunne de dra til helvete.

Det fungerte forholdsvis bra.

  • Liker 8
Lenke til kommentar

Hei!

Er veldig ny til forum på en generel basis, så håper jeg poster i rett "emne" nå.

 

Er ei jente på snart 27 år, som begynner å bli ganske lei av at andre absolutt skal presse barn på meg. Har aldri egentlig hatt et ønske om barn, verken før eller nå, så at andre begynner å legge seg opp i saken er bare helt uakseptabelt. Er det flere som føler det slikt kanskje? Flere som har den konstante "bare vent til du treffer den rette" eller "du kommer til å angre når du blir eldre og ingen besøker deg". Har lest uttallige artikler om (eldre) mennesker som elsker å være barnløs og om foreldre som angrer sterkt på at de noen sinne fikk barn. Finnes selfølgelig ingen fasit, men det virker som om at alle med barn mener at "du vet ikke hva det vil si å være lykkelig før du har egne". Føler at jeg er veldig lykkelig nå jeg. Jeg kan gjøre hva jeg vil, når jeg vil. Jeg kan spontant reise til Australia om jeg måtte ønske. Har fritid til å dyrke hobbyene mine. Poenget er at jeg ikke hærer tanken på å ha egne barn. Syns dog andre barn kan være søte.

Har også blitt kalt egoistisk for at jeg ikke vil ha barn. Hve tenker andre om saken? Er det virkelig så egoistisk å ha et ønske om en fri livsstil? Synes det er mer egoistisk å få barn for å feks fikse et forhold, eller for å ha noen som (kanskje, kanskje ikke) besøker deg når du blir gammel. I dagens samfunn kan ungen like godt finne på å flytte til USA, og da er det jo ikke sikkert at den (kanskje med egen familie) orker å dra hjem på besøk annenhver helg (overdriver, men ja).

Eneste jeg sliter med er å finne en mann som tenker det samme som meg, da flesteparten av mannfolkene jeg møter begynner ganske tidlig med familiesnakket. Selv om det (i følge forum og artikler på nett) er flest menn som ikke vil ha barn!? Bare jeg som er uheldig kanskje?

Ikke bare menn heller da, de aller fleste av venninner jeg har, klarer ikke å skjønne hvorfor jeg ikke kunne tenkt meg barn.. Vil gjerne komme i kontakt med folk som er likesinnet :)

 

Ønsker du å prøve å overtale meg med hvor fint livet ble etter du fikk barn, vær så snill å la være. Har mer enn nokk med de rundt meg.. :)

 

Jeg har eksakt de samme tankene og meningene som det du beskriver, og er også vant til å få de tilbakemeldingene du nevner: "Du veit ikke hva det vil si...", "du kommer til angre..." etc.

Det som virkelig provoserer meg er de gangene jeg får høre at jeg er egoistisk. Jeg svarer som regel alltid med at jeg syns det er egoistisk å få seg barn for å tilfredsstille sine egne behov (for å bli forelder). Jeg har fortsatt til gode å få et godt argument tilbake på den.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Blir 27 i år og opplever akkurat det du beskriver her. Virker som om de fleste mener livet handler om å få barn.

Jeg hadde sannsynligvis blitt en helt totalt utmattet, sint og frustrert mann dersom jeg fikk barn.

 

Har mange hobbyer og prosjekter som er høydepunktene i livet mitt. Jeg hadde ikke gitt slipp på dette for noe i verden.

Hvertfall ikke en gråtende, plagsom drittunge.

 

Det er ikke noe fasit på livet og jeg velger å være barnløs for resten av livet.

Endret av Edgelord
  • Liker 1
Lenke til kommentar

det er vel slik at man blir påvirket av det som man hører og leser. 

fordi dette skaper tanker i eget hode. dersom du er så sikker i din sak så hadde det ikke skapt noe i ditt hodet da disse tankene fort hadde blitt tilbakevist av din "sannhet" om at unger er noe som du aldri skal ha. 

du er åpenbart usikker siden du må komme her for å finne likesinnede. det trenger du ikke. nyt livet ditt slik du ønsker.

Lenke til kommentar

Jeg har ingen ønske om barn i dag. Jeg er fornøyd med å være onkel til 3 jenter.

Kvinner på min alder har stort sett unger eller er veldig verpesyke og er ute etter fedre. De har ikke menn som meg på radaren, som foretrekker en bekymringsfri livsstil, uten kjas og mas. Så jeg kommer nok til å være singel på ubestemt tid :p

  • Liker 3
Lenke til kommentar

det er vel slik at man blir påvirket av det som man hører og leser. 

fordi dette skaper tanker i eget hode. dersom du er så sikker i din sak så hadde det ikke skapt noe i ditt hodet da disse tankene fort hadde blitt tilbakevist av din "sannhet" om at unger er noe som du aldri skal ha. 

du er åpenbart usikker siden du må komme her for å finne likesinnede. det trenger du ikke. nyt livet ditt slik du ønsker.

Vil ikke si at jeg er usikker nei. Men etter utallige år med "skal ikke du ha da?" så ønsker jeg bare rett og slett å finne noen som er enig. Har venner som har unger, og ser hvor mye dem må ofre av ting de likte å gjøre, blandt annet sosialt samvær. Det er virkelig ikke en livsstil jeg trakter etter.

Man vet aldri hva som skjer i fremtiden, men er ganske sikker i min sak. Unger er litt for mye spy, bæsj og ansvar for min del..

Eneste gangen jeg får et stikk av dårlig samvittighet er når foreldrene mine begynner å spørre etter barnebarn, men alltså, ble jeg satt til verden bare for at de skulle få barnebarn? Er ikke det litt egoistisk? :/

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg har ingen ønske om barn i dag. Jeg er fornøyd med å være onkel til 3 jenter.

Kvinner på min alder har stort sett unger eller er veldig verpesyke og er ute etter fedre. De har ikke menn som meg på radaren, som foretrekker en bekymringsfri livsstil, uten kjas og mas. Så jeg kommer nok til å være singel på ubestemt tid :p

Haha, føler jeg sitter i samme båten, har ikke rukket å bli tante ennå da jeg er den eldste i flokken xD

Lenke til kommentar

Den store saueflokken stamper alltid rundt i de samme sporene.

 

Jeg kjenner flere som ikke har barn eller har noen som helst interesse av å skaffe seg det senere i livet.

 

Det ene paret la ut bildet av kattene og sa at de skal ikke ha noen 2 beinte i huset, og hvis flere hadde problemer med det, kunne de dra til helvete.

 

Det fungerte forholdsvis bra.

Tenker litt slikt jeg også. Hvorfor skal jeg gjøre som alle andre, bare for å gjøre dem fornøyde?

 

Er jo mitt liv og ikke deres, så skjønner ikke helt hvorfor alle skal legge seg opp i det hver gang det blir snakk om barn etc. ^^

Lenke til kommentar

Har ingen planer om barn jeg heller. For det første er genene mine rimelig ille og familien min er ikke såpass gode mennesker at jeg føler det er helt riktig å videreføre dem, for det andre så finnes det andre måter og passe på at noe av deg blir igjen i verden etter døden, og jeg ser ikke helt poenget med å øke befolkningen mer enn nødvendig når vi nærmer oss åtte milliarder mennesker.

Endret av xDominiel
Lenke til kommentar

 

Hei!

Er veldig ny til forum på en generel basis, så håper jeg poster i rett "emne" nå.

 

Er ei jente på snart 27 år, som begynner å bli ganske lei av at andre absolutt skal presse barn på meg. Har aldri egentlig hatt et ønske om barn, verken før eller nå, så at andre begynner å legge seg opp i saken er bare helt uakseptabelt. Er det flere som føler det slikt kanskje? Flere som har den konstante "bare vent til du treffer den rette" eller "du kommer til å angre når du blir eldre og ingen besøker deg". Har lest uttallige artikler om (eldre) mennesker som elsker å være barnløs og om foreldre som angrer sterkt på at de noen sinne fikk barn. Finnes selfølgelig ingen fasit, men det virker som om at alle med barn mener at "du vet ikke hva det vil si å være lykkelig før du har egne". Føler at jeg er veldig lykkelig nå jeg. Jeg kan gjøre hva jeg vil, når jeg vil. Jeg kan spontant reise til Australia om jeg måtte ønske. Har fritid til å dyrke hobbyene mine. Poenget er at jeg ikke hærer tanken på å ha egne barn. Syns dog andre barn kan være søte.

Har også blitt kalt egoistisk for at jeg ikke vil ha barn. Hve tenker andre om saken? Er det virkelig så egoistisk å ha et ønske om en fri livsstil? Synes det er mer egoistisk å få barn for å feks fikse et forhold, eller for å ha noen som (kanskje, kanskje ikke) besøker deg når du blir gammel. I dagens samfunn kan ungen like godt finne på å flytte til USA, og da er det jo ikke sikkert at den (kanskje med egen familie) orker å dra hjem på besøk annenhver helg (overdriver, men ja).

Eneste jeg sliter med er å finne en mann som tenker det samme som meg, da flesteparten av mannfolkene jeg møter begynner ganske tidlig med familiesnakket. Selv om det (i følge forum og artikler på nett) er flest menn som ikke vil ha barn!? Bare jeg som er uheldig kanskje?

Ikke bare menn heller da, de aller fleste av venninner jeg har, klarer ikke å skjønne hvorfor jeg ikke kunne tenkt meg barn.. Vil gjerne komme i kontakt med folk som er likesinnet :)

 

Ønsker du å prøve å overtale meg med hvor fint livet ble etter du fikk barn, vær så snill å la være. Har mer enn nokk med de rundt meg.. :)

 

Jeg har eksakt de samme tankene og meningene som det du beskriver, og er også vant til å få de tilbakemeldingene du nevner: "Du veit ikke hva det vil si...", "du kommer til angre..." etc.

Det som virkelig provoserer meg er de gangene jeg får høre at jeg er egoistisk. Jeg svarer som regel alltid med at jeg syns det er egoistisk å få seg barn for å tilfredsstille sine egne behov (for å bli forelder). Jeg har fortsatt til gode å få et godt argument tilbake på den.

 

Folk blir som regel bare sur når jeg prøver meg med det svaret! XD

Men enig, det er mer egoistisk å få barn "bare fordi" enn å la være :)

Lenke til kommentar

Gutt på 27 her, har samme tankene, ikke egentlig noe ønske om barn.

Har venner, og flere venninner som tenker helt likt. Det er dog disse venninnene som i støet grad har komplekser for det (føler på presset).

 

Forskning viser at lykke og barn ikke har særlig sammenheng, de som har barn er alt-i-alt ca like lykkelige som de som ikke har barn.

Denne er interessant:

https://castbox.fm/episode/Er-man-lykkeligst-med-eller-uten-barn%3F-id107955-id68029070?country=nb

Lenke til kommentar

Flere som har den konstante "bare vent til du treffer den rette" eller "du kommer til å angre når du blir eldre og ingen besøker deg".

Ingen vet sikkert hva fremtiden bringer. Og du vet ikke en gang selv helt sikkert om du vil ha denne holdningen hele livet, eller bare mens du fremdeles er ung og faktisk har lyst og energi nok til å bruke friheten og ansvarsløsheten din til å for eksempel reise til Australia.

 

Om du ikke er i et stabilt og langvarig forhold, og har fått barn innen 10 år, antar jeg imidlertid at du vil være betydelig mer ulykkelig enn du er i dag. Særlig når du også kommer til å ha mindre og mindre kontakt med vennene dine fordi de har mer enn nok med sine egne familier.

 

Ansvar gir mening i livet. Ansvarsløshet gir meningsløshet.

 

Den store saueflokken stamper alltid rundt i de samme sporene.

 

Jeg kjenner flere som ikke har barn eller har noen som helst interesse av å skaffe seg det senere i livet.

 

Det ene paret la ut bildet av kattene og sa at de skal ikke ha noen 2 beinte i huset, og hvis flere hadde problemer med det, kunne de dra til helvete.

 

Det fungerte forholdsvis bra.

 

Høres ut som disse folka allerede er i ferd med å bli noen "raringer".

Endret av Løgn
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Flere som har den konstante "bare vent til du treffer den rette" eller "du kommer til å angre når du blir eldre og ingen besøker deg".

Ingen vet sikkert hva fremtiden bringer. Og du vet ikke en gang selv helt sikkert om du vil ha denne holdningen hele livet, eller bare mens du fremdeles er ung og faktisk har lyst og energi nok til å bruke friheten og ansvarsløsheten din til å for eksempel reise til Australia.

 

Om du ikke er i et stabilt og langvarig forhold, og har fått barn innen 10 år, antar jeg imidlertid at du vil være betydelig mer ulykkelig enn du er i dag. Særlig når du også kommer til å ha mindre og mindre kontakt med vennene dine fordi de har mer enn nok med sine egne familier.

 

Ansvar gir mening i livet. Ansvarsløshet gir meningsløshet.

 

Den store saueflokken stamper alltid rundt i de samme sporene.

 

Jeg kjenner flere som ikke har barn eller har noen som helst interesse av å skaffe seg det senere i livet.

 

Det ene paret la ut bildet av kattene og sa at de skal ikke ha noen 2 beinte i huset, og hvis flere hadde problemer med det, kunne de dra til helvete.

 

Det fungerte forholdsvis bra.

 

Høres ut som disse folka allerede er i ferd med å bli noen "raringer".

 

Så, bare fordi jeg er ung og har andre ambisjoner, så er jeg ansvarsløs og kommer til å ende i et ulykkelig forhold om 10 år uten barn?

Du har forsåvidt rett, ting kan forandre seg, men for meg tror jeg lite på det. Noen endrer mening, andre gjør ikke det.

 

Vennene mine valgte uansett å droppe meg da jeg endte opp som eneste single i flokken, hvis det ikke skulle mere til, så er jeg faktisk glad for at det ble som det ble. Vil ikke få venner på basis av at "jeg har også unge, hurra!". Kjenner ei som lever et barnløst liv, har god kontakt med tanteungen, og har det kjempebra (med mann og det hele)!

 

Det at du syns at folk som foretrekker furbabies (kjæledyr) er raringer får være din sak. Jeg syns folk som på liv og død skal reprodusere seg uten noen videre plan er raringer.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Gutt på 27 her, har samme tankene, ikke egentlig noe ønske om barn.

Har venner, og flere venninner som tenker helt likt. Det er dog disse venninnene som i støet grad har komplekser for det (føler på presset).

 

Forskning viser at lykke og barn ikke har særlig sammenheng, de som har barn er alt-i-alt ca like lykkelige som de som ikke har barn.

Denne er interessant:

https://castbox.fm/episode/Er-man-lykkeligst-med-eller-uten-barn%3F-id107955-id68029070?country=nb

Likte det intervjuet veldig godt kjente jeg. Viser begge sidene av mynten, der jeg føler at jeg passer best i kategorien til Ina. Har så mye annet jeg kunne tenkt meg å gjøre i livet, og et barn ville bare blitt et hinder. Jeg tror heller ikke det er en sammenheng. Man han det bare så bra som man gjør det selv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Flere som har den konstante "bare vent til du treffer den rette" eller "du kommer til å angre når du blir eldre og ingen besøker deg".

Ingen vet sikkert hva fremtiden bringer. Og du vet ikke en gang selv helt sikkert om du vil ha denne holdningen hele livet, eller bare mens du fremdeles er ung og faktisk har lyst og energi nok til å bruke friheten og ansvarsløsheten din til å for eksempel reise til Australia.

 

Om du ikke er i et stabilt og langvarig forhold, og har fått barn innen 10 år, antar jeg imidlertid at du vil være betydelig mer ulykkelig enn du er i dag. Særlig når du også kommer til å ha mindre og mindre kontakt med vennene dine fordi de har mer enn nok med sine egne familier.

 

Ansvar gir mening i livet. Ansvarsløshet gir meningsløshet.

 

Den store saueflokken stamper alltid rundt i de samme sporene.

 

Jeg kjenner flere som ikke har barn eller har noen som helst interesse av å skaffe seg det senere i livet.

 

Det ene paret la ut bildet av kattene og sa at de skal ikke ha noen 2 beinte i huset, og hvis flere hadde problemer med det, kunne de dra til helvete.

 

Det fungerte forholdsvis bra.

 

Høres ut som disse folka allerede er i ferd med å bli noen "raringer".

 

Hvorfor det ? Det er et høyst oppegående par som har tatt et valg her i livet, og hvorfor i alle dager skal andre gnåle om hva de vil eller ikke her i livet ?

 

Når man blir mast på det samme gang på gang, så går man lei på et eller annet tidspunkt.

 

Norge har da også et større problem enn de som ikke ønsker barn, nemlig de med liten utdannelse som popper ut unger som om det er en konkurranse eller fikk ikke med seg hvordan dette med forplantning fungerer i praksis. Det er de som gir barnevernet og NAV mest å gjøre, i motsetning til de med høyere utdanning.

Endret av fo2re
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du kommer nok ikke til å like dette svaret, men som alltid sier jeg bare hva jeg mener.

 

Så, bare fordi jeg er ung og har andre ambisjoner, så er jeg ansvarsløs og kommer til å ende i et ulykkelig forhold om 10 år uten barn?

Du begrunnet barnløsheten med ønsket om frihet. Du ønsker et liv uten denne typen forpliktelse. Dette gjelder heller ikke hvilken som helst type forpliktelse, men en forpliktelse som er svært vanlig å påta seg. Derfor peker din holdning angående egne barn mot ansvarsløshet - i den grad du har valgt dette selv. Det er et synonym til frihet fra forpliktelser.

 

Vennene mine valgte uansett å droppe meg da jeg endte opp som eneste single i flokken, hvis det ikke skulle mere til, så er jeg faktisk glad for at det ble som det ble.

Det er veldig synd å høre. Du har nok rett i at vennskapet i utgangspunktet var lite verdt da det ikke skulle mer til for å kutte deg ut. Men dette sier ikke utelukkende noe om dem. Det er heller ikke hvem som helst som blir behandlet slik av sine "venner". Og nei, jeg sier heller ikke at det er din skyld at de kutta deg ut. Men din personlighet fører sannsynligvis til at du har lett for å isolere deg. Altså, har det kanskje noe å si at du selv valgte i mindre grad å opprettholde kontakten med dem. Kanskje ingen av dere gjorde noen innsats. De, fordi de hadde andre ting å gjøre i livet, og du fordi du er den du er.

 

Kjenner ei som lever et barnløst liv, har god kontakt med tanteungen, og har det kjempebra (med mann og det hele)!

Mulig jeg misforstår deg, men siden du tidligere sa at du sliter med å finne en mann, så antar jeg at hele denne setningen gjelder henne du kjenner og ikke at du selv har det bra med mann og det hele.

 

I så fall er du altså stort sett venneløs, har ingen mann, og er stort sett alene.

 

Jeg tror derfor at du "velger" å ikke få barn fordi du tilbakerasjonaliserer din egen situasjon. Du vil ta eierskap til ditt eget liv, og må derfor si til deg selv at det er dette du ønsker. Sannheten er at du ikke selv hverken har valgt å være venneløs eller singel. Men at dette er en konsekvens av hvem du er, og at du ikke har lett for å finne en løsning på dette.

 

Og jeg tror nå desto sterkere at dersom denne situasjonen vedvarer i ytterligere 10 år vil du mer eller mindre garantert være langt mindre lykkelig enn du nå tilsynelatende gir deg ut for å være.

 

Det at du syns at folk som foretrekker furbabies (kjæledyr) er raringer får være din sak. Jeg syns folk som på liv og død skal reprodusere seg uten noen videre plan er raringer.

Det var ikke det at de har husdyr som gjør dem "rare", men måten de angivelig oppfører seg på. Skildringen fra fo2re maler heller ikke et bilde av dem som omgjengelige mennesker, men derimot mennesker som skyver andre mennesker fra seg.

 

Derav, "raringer".

 

Norge har da også et større problem enn de som ikke ønsker barn, nemlig de med liten utdannelse som popper ut unger som om det er en konkurranse eller fikk ikke med seg hvordan dette med forplantning fungerer i praksis. Det er de som gir barnevernet og NAV mest å gjøre, i motsetning til de med høyere utdanning.

Det har du kanskje rett i. Men unger er en forutsetning for fremtiden. Dersom smarte mennesker i større grad velger å være barnløse, mens mindre smarte mennesker i større grad velger å få barn, har de "smarte" i praksis valgt å gi fremtiden til idioter.

 

Er de så smarte at de ikke bryr seg om hva som skjer med verden bare fordi de selv er døde i fremtiden? Kanskje det. Men det er en samfunnsmessig destruktiv holdning.

 

Tenk hvor mye bedre verden ville vært hvis de smarte i større grad fikk unger, mens de mindre smarte i større grad valgte å utrydde seg selv? Men likevel ser det ut som at tendensen er det motsatte. Hva tror du om konsekvensene av det?

Endret av Løgn
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...