Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Noen som ikke vil ha barn?


Anbefalte innlegg

 

Men håper at mennesker utvikler seg nok/kommer seg over den "vi kan ikke ta et liv" kneika.

Det forutsetter imidlertid at generasjonene videreføres. Og om du ønsker en utvikling i holdninger og moral som du selv etterlever, så er den beste metoden at du selv oppdrar ditt eget barn med din egen moral.

 

 

Klokt sagt. Man har ingen rett til å klage på verdens tilstand så lenge man selv ikke vil bidra til at gode verdier føres videre. Dagens generasjon er et resultat av de som valgte å få barn i forrige generasjon. Neste generasjon vil være en del av de som velger å få barn i dag. 

 

Anonymous poster hash: 9261f...a12

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Fordi helt enkelt: Det er ikke noe folk har noe med.

For det første, hvorfor ikke bare si det istedet for å si "har ikke lyst"?

For det andre, hvorfor har ikke folk noe med akkurat dette? Hva konstituerer et spørsmål folk ikke har noe med? Kan jeg spørre om det går bra med deg, eller er det også noe jeg ikke har noe med?

 

Det er en uting, og en gjenganger jeg ser i folk som har trøkka ut småtråkk og ikke kan fatte og begripe at resten av verden ikke syntes den klumpen er like nusselig som dem selv.

Den enkleste måten å løse dette problemet på er vel å forklare ditt eget standpunkt på en forståelig måte. Dersom du svært ofte blir møtt med dette spørsmålet, og du fremdeles er klar i din egen holdning, så bør man jo kunne anta at du har utviklet et plettfritt svar.

 

Og jo: "Har ikke lyst på" er et svar. Det trenger ikke noen videre utdypning.

Hvis du tilbyr noen kaffe og dem sier nei takk, jeg har ikke lyst på så er det et svar du godtar ikke sant? Du går ikke på en triade om hvorfor dem ikke vil ha denne nydelige drikken?

Valget om å få barn eller ikke er hakket mer betydningsfullt enn hvorvidt man vil ha kaffe. Derfor forventes det at det ligger et hakk mer tankearbeid bak beslutningen.

 

 

Her er noen eksempler på svar jeg tror folk ville forstått og akseptert:

 

- Hvorfor jeg ikke vil ha barn? Det er et godt spørsmål og jeg forstår veldig godt at du lurer på det! Jeg vet rett og slett ikke svaret, men jeg vil komme tilbake til deg om jeg finner det ut.

 

- Hvorfor jeg ikke vil ha barn? Det er fordi jeg vil ha tid til barna mine, og ikke overlate barneoppdragelse til barnehagene. Hvis vi en gang får økonomi til at vi kan klare oss på én inntekt så vil jeg nok få barn. 

 

- Hvorfor jeg ikke vil ha barn? Det er fordi jeg rett og slett mangler evnene til å være en god mor/far.

 

- Hvorfor jeg ikke vil ha barn? Det er fordi jeg har en arvelig sykdom som jeg ikke unner min beste fiende å leve med. 

 

Anonymous poster hash: 9261f...a12

Lenke til kommentar

Å ikke godta "har ikke lyst på barn" er frekt.

 

Det er forståelig at han lurer på hvorfor. Det er ikke frekt å spørre. Men hvis du svarer at det ønsker du ikke å svare på så er det frekt om han ikke respekterer det. Svarer du derimot "har ikke lyst på" så er det ikke frekt om han spør hvorfor du ikke har lyst på. Det er riktig at han strengt tatt ikke har noe med det, men som en klok bruker skriver over så gjelder det også mange andre ting som vi likevel spør om. "Har du det bra?", "Hva jobber du med?", "Hva skal du i sommerferien?"...

 

Anonymous poster hash: 9261f...a12

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du kan umulig være seriøs.

Du sammenligner faktisk noe så trivielt som en høflighetsfrase som "hva skal du i sommerferien" med en begrunnelse på hvorfor folk ikke vil ha unger?!?  "Har du barn?" er en høflighetsfrase. Å kreve en utdypning på hvorfor folk ikke vil ha er langt forbi det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Du kan umulig være seriøs.

Du sammenligner faktisk noe så trivielt som en høflighetsfrase som "hva skal du i sommerferien" med en begrunnelse på hvorfor folk ikke vil ha unger?!?  "Har du barn?" er en høflighetsfrase. Å kreve en utdypning på hvorfor folk ikke vil ha er langt forbi det.

 

Men hallo, hva har du med hva jeg skal i sommerferien da? I utgangspunktet ingenting, og hvis jeg sier at det er personlig så respekterer du så klart det. Det samme gjelder spørsmålet om barn. Ja, jeg har ikke noe med det, men det er ikke uvanlig å spørre om ting man ikke har noe med. Svarer du "det er personlig" så respekterer jeg det, og jeg spør ikke igjen. Ønsker du å svare så gjør du det. 

 

- Skal du noe i sommerferien?

- Ja. 

- Hva da?

- Fy faen så frekt! Jeg svarte ja, noen videre utdypning kan du ikke kreve! 

 

Anonymous poster hash: 9261f...a12

Lenke til kommentar

Jeg mener det er minst like naturlig å lure på, om ikke mer. Hva du skal i ferien er ikke SÅ interessant. Veldig overfladisk, og jeg har mest sannsynlig glemt det neste år. Men hva som får folk til å ikke ønske seg barn er mer interessant. Men du har selvfølgelig rett til å ikke svare, og jeg kan ikke kreve noe svar. 



Anonymous poster hash: 9261f...a12
Lenke til kommentar

Du kan umulig være seriøs.

Du sammenligner faktisk noe så trivielt som en høflighetsfrase som "hva skal du i sommerferien" med en begrunnelse på hvorfor folk ikke vil ha unger?!?

Og hva gjør du her?

Og jo: "Har ikke lyst på" er et svar. Det trenger ikke noen videre utdypning.

Hvis du tilbyr noen kaffe og dem sier nei takk, jeg har ikke lyst på så er det et svar du godtar ikke sant? Du går ikke på en triade om hvorfor dem ikke vil ha denne nydelige drikken?

Lenke til kommentar

Jeg skal heller aldri ha barn, da jeg virkelig ikke ser poenget med det. Jeg har lyst til å beholde min personlige og økonomiske frihet, og verdsetter høyt det at jeg kan bestemme selv hva jeg vil fylle dagene med uten alt for mange forpliktelser. Jeg er heller ikke noe særlig glad i barn, og synes de er masete og veldig uinteressante.

 

Samtidig kan jeg skjønne at andre mennesker vil ha barn, og trives med det. Det er bare ikke noe for meg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Men håper at mennesker utvikler seg nok/kommer seg over den "vi kan ikke ta et liv" kneika.

Det forutsetter imidlertid at generasjonene videreføres. Og om du ønsker en utvikling i holdninger og moral som du selv etterlever, så er den beste metoden at du selv oppdrar ditt eget barn med din egen moral.

 

 

Klokt sagt. Man har ingen rett til å klage på verdens tilstand så lenge man selv ikke vil bidra til at gode verdier føres videre. Dagens generasjon er et resultat av de som valgte å få barn i forrige generasjon. Neste generasjon vil være en del av de som velger å få barn i dag. 

 

Anonymous poster hash: 9261f...a12

 

 

Ironisk at det kommer fra deg etter "hvorfor ikke gjøre det samme som forfedrene våre alltid har gjort" argumentet ditt. Med den tankegangen er det ikke mye som endrer seg. Og tro meg, det er mange som bidrar til utviklingen av fremtiden uten barn. Mer enn du gjør, vil jeg tippe.

Endret av xDominiel
Lenke til kommentar

Uten å nevne så mye av det jeg selv har skrevet tidligere her, så er jeg rimelig sikker på at alle ønsker et Barn.. Det er jo litt genetisk programert inn i oss, forskjellen er vel om vi ønsker å ta vare på barnet når det kommer til verden..

 

Ellers er det jo vesentlig forskjell på kvinner å menn når det gjelder dette valget.. Kvinner kan slite med å bli gravid i en alder på 30, mens vi menn kan fortsatt gjøre kvinner gravide i en alder på 70+..

Lenke til kommentar

Hei!

Er veldig ny til forum på en generel basis, så håper jeg poster i rett "emne" nå.

 

Er ei jente på snart 27 år, som begynner å bli ganske lei av at andre absolutt skal presse barn på meg. Har aldri egentlig hatt et ønske om barn, verken før eller nå, så at andre begynner å legge seg opp i saken er bare helt uakseptabelt. Er det flere som føler det slikt kanskje? Flere som har den konstante "bare vent til du treffer den rette" eller "du kommer til å angre når du blir eldre og ingen besøker deg". Har lest uttallige artikler om (eldre) mennesker som elsker å være barnløs og om foreldre som angrer sterkt på at de noen sinne fikk barn. Finnes selfølgelig ingen fasit, men det virker som om at alle med barn mener at "du vet ikke hva det vil si å være lykkelig før du har egne". Føler at jeg er veldig lykkelig nå jeg. Jeg kan gjøre hva jeg vil, når jeg vil. Jeg kan spontant reise til Australia om jeg måtte ønske. Har fritid til å dyrke hobbyene mine. Poenget er at jeg ikke hærer tanken på å ha egne barn. Syns dog andre barn kan være søte.

Har også blitt kalt egoistisk for at jeg ikke vil ha barn. Hve tenker andre om saken? Er det virkelig så egoistisk å ha et ønske om en fri livsstil? Synes det er mer egoistisk å få barn for å feks fikse et forhold, eller for å ha noen som (kanskje, kanskje ikke) besøker deg når du blir gammel. I dagens samfunn kan ungen like godt finne på å flytte til USA, og da er det jo ikke sikkert at den (kanskje med egen familie) orker å dra hjem på besøk annenhver helg (overdriver, men ja).

Eneste jeg sliter med er å finne en mann som tenker det samme som meg, da flesteparten av mannfolkene jeg møter begynner ganske tidlig med familiesnakket. Selv om det (i følge forum og artikler på nett) er flest menn som ikke vil ha barn!? Bare jeg som er uheldig kanskje?

Ikke bare menn heller da, de aller fleste av venninner jeg har, klarer ikke å skjønne hvorfor jeg ikke kunne tenkt meg barn.. Vil gjerne komme i kontakt med folk som er likesinnet :)

 

Ønsker du å prøve å overtale meg med hvor fint livet ble etter du fikk barn, vær så snill å la være. Har mer enn nokk med de rundt meg.. :)

Så lenge det ikke er frykt for fødselen som ligger bak, så forstår jeg deg godt.

Selv har jeg to, en gutt og ei jente, og kan ikke tenke meg et liv uten dem.

Hadde jeg ikke hatt barn hadde jeg klart meg fint uten, hadde jeg trodd, og sikkert vært fornøyd med det. Yepp, så korttenkt hadde jeg vært! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Uten å nevne så mye av det jeg selv har skrevet tidligere her, så er jeg rimelig sikker på at alle ønsker et Barn..

 

Vel, du tar feil. De aller fleste har nok en seksual drive, men barn er langt fra noe alle ønsker.

 

Avkom da.. om du ønsker å forstå det jeg mente...

Lenke til kommentar

Uten å nevne så mye av det jeg selv har skrevet tidligere her, så er jeg rimelig sikker på at alle ønsker et Barn.. Det er jo litt genetisk programert inn i oss, forskjellen er vel om vi ønsker å ta vare på barnet når det kommer til verden..

 

Ellers er det jo vesentlig forskjell på kvinner å menn når det gjelder dette valget.. Kvinner kan slite med å bli gravid i en alder på 30, mens vi menn kan fortsatt gjøre kvinner gravide i en alder på 70+..

 

Det ligger ikke i genene våre på ønske seg barn, nei. Det ligger derimot en seksualdrift som inntil for svært nylig siden stort sett førte til barn enten man ville det eller ikke. Nå som prevensjonsmidler er blitt gode og enkelt tilgjengelige kan heldigvis folk velge selv om de faktisk vil ha barn eller ikke, og det synes hvertfall jeg er meget bra.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

jeg er rimelig sikker på at alle ønsker et Barn.. Det er jo litt genetisk programert inn i oss, forskjellen er vel om vi ønsker å ta vare på barnet når det kommer til verden..

 

Ellers er det jo vesentlig forskjell på kvinner å menn når det gjelder dette valget.. Kvinner kan slite med å bli gravid i en alder på 30, mens vi menn kan fortsatt gjøre kvinner gravide i en alder på 70+..

 

Det første du skriver gir ingen mening. Og det andre er offtopic. 

 

Anonymous poster hash: 9261f...a12

Lenke til kommentar

 

Uten å nevne så mye av det jeg selv har skrevet tidligere her, så er jeg rimelig sikker på at alle ønsker et Barn.. Det er jo litt genetisk programert inn i oss, forskjellen er vel om vi ønsker å ta vare på barnet når det kommer til verden..

 

Ellers er det jo vesentlig forskjell på kvinner å menn når det gjelder dette valget.. Kvinner kan slite med å bli gravid i en alder på 30, mens vi menn kan fortsatt gjøre kvinner gravide i en alder på 70+..

 

Det ligger ikke i genene våre på ønske seg barn, nei. Det ligger derimot en seksualdrift som inntil for svært nylig siden stort sett førte til barn enten man ville det eller ikke. Nå som prevensjonsmidler er blitt gode og enkelt tilgjengelige kan heldigvis folk velge selv om de faktisk vil ha barn eller ikke, og det synes hvertfall jeg er meget bra.

 

 

Lurer på hvordan evolusjonen kommer til å respondere på dette med prevensjon. 

 

Anonymous poster hash: 9261f...a12

Lenke til kommentar

Det å være redd for å gå gravid/føde er bare en av mine underliggende faktorer for å ikke ønske barn.
Hvorfor skal jeg ville gå gjennom det? Som beskrives som et mareritt uten like (ikke av alle)? Noe kan skje med fosteret. Spontanabort. Kroppen MIN bli aldri den samme igjen. Har hørt om folk som får sexlivet ødelagt. Akutt keisersnitt ser heller ikke særlig tiltrekkende ut som jeg ender med å måtte finne meg en ny mann. Hadde ikke du (som mann) vært redd for alt som kan skje under en graviditet? Hadde ikke du vært redd for smertene som blir å komme under en fødsel? Hadde ikke du vært redd for at livet DITT og koppen DIN aldri kom til å bli som den en gang var?

Dagen mannfolk kan føde barn så kan jeg si meg litt mer positiv til saken. Men det betyr derav ikke at jeg har lyst å oppdra et barn :)

Så har jeg null interesse/instinkt for å ta vare på barn. Mange venninner ragerer på et gråtende barn med å ville trøste det. Jeg på den andre siden har lyst til å enten rømme, eller å riste det stille. Jeg finnes ikke opptatt av spørsmålet "ånei, lurer på om det går bra med det?". Lyden av et gråtende barn et som gift for sjelen min. Aldri vil jeg ha det i samme hus som meg. 
Kribler liksom ikke i eggstokkene mine når jeg ser et nyfødt barn i en vogn og en smilende mor. Stikk motsatt tenkter jeg "lurer på om du smiler like mye når du sitter våken på 3 timen i natt?".

 

Er ikke dette svar godt nok? Hvorfor skal alle (og aller helst menn) skylde på at det "er genetisk programmert i oss"?
I call bullshit on that. Er ikke en eneste celle i kroppen min som hyler etter unger.
Hadde ikke en dårlig oppvekst, for dem som lurer, var en kjempeglad unge. Sett bort i fra mobbing på skolen, men det er noe mange må gjennomgå.

 

Så mitt spørsmål er (uten at dere skylder på gener osv); hvorfor vil/ville dere ha barn?
Gi meg en jævelig god grunn, utenom de vanlige (ta vare på meg i alderdom, føre slekt videre osv).

Endret av GameFox
  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

Du kan umulig være seriøs.

Du sammenligner faktisk noe så trivielt som en høflighetsfrase som "hva skal du i sommerferien" med en begrunnelse på hvorfor folk ikke vil ha unger?!?

Og hva gjør du her?

Og jo: "Har ikke lyst på" er et svar. Det trenger ikke noen videre utdypning.

Hvis du tilbyr noen kaffe og dem sier nei takk, jeg har ikke lyst på så er det et svar du godtar ikke sant? Du går ikke på en triade om hvorfor dem ikke vil ha denne nydelige drikken?

 

Hah!

Fair enough. Poenget mitt var mer å belyse "hvorfor" delen og ikke nødvendigvis spørsmålet.

Jeg ser på spørsmålet "har du barn?" som trivielt, samme med et ja/nei svar. Det er når det på død og liv skal graves etter "HVORFOR?" at jeg reagerer litt - som jeg prøvde å få fram. Men ser poenget ditt, og tar sjølkritikk for eksemplene.

Endret av Gurglemuffin
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...