Gå til innhold

tyngdekraft i vakum


Anbefalte innlegg

hei, jeg er en gutt på 15 år, jeg lurer litt på hva som skjer med tyngdekraften i vakum hvis man f.eks slipper et ark og en stein, vil de treffe bakken likt eller er det fortsatt slik at massen bestemmer på gjenstanden. å har hørt mye forskjellig fra lærere og andre personer å lurer på om noen kunne gitt meg et relevant svar, har nemlig en presentasjon om tyngdekraften og lurer fælt på dette. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Newton's 2.lov sier F = m * a , dvs. a = F/m

Akselerasjonen (a) et objekt utsettes for er altså kraften (F) som virker på objektet delt på objektets masse (m)

 

Tyngdekraften som virker på et objekt = (K * m * me)/r*r , der K er en konstant, m er objektets masse, me er jordens masse, og r er avstanden mellom objektet og jordens sentrum.

 

Hvis jordens tyngdekraft er den eneste kraften som virker på objektet, så er F = (K * m * me)/r*r

Det betyr at a = F/m = (K * me)/r*r ,

 

Med andre ord, akselerasjonen (a) er ikke avhengig av objektets masse (m).

Lenke til kommentar

nebrewfoz sin kalkulasjon ser rett ut, men for å forklare den med enkle ord:

 

Tyngdekraften som virker fra jorda på et objekt er proposjonal med objekts masse, slik at hvis steinen veier 100 ganger så mye som arket, vil tyngedkraften være 100 ganger så stor for steinen som for arket.

 

Men, iht Newtons andre lov, så er kraften som trengs for å akselerere et objekt også proposjonal med objektets masse. Det betyr at steinen trenger 100 ganger så stor kraft for å akselerere like raskt som arket. Siden tyngdekraften er eneste kraft i eksempelet her, vil steinen og arket da ha nøyaktig lik akselerasjon og falle like raskt.

Endret av theNiceOne
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

nebrewfoz sin kalkulasjon ser rett ut, men for å forklare den med enkle ord:

 

Tyngdekraften som virker fra jorda på et objekt er proposjonal med objekts masse, slik at hvis steinen veier 100 ganger så mye som arket, vil tyngedkraften være 100 ganger så stor for steinen som for arket.

 

Men, iht Newtons andre lov, så er kraften som trengs for å akselerere et objekt også proposjonal med objektets masse. Det betyr at steinen trenger 100 ganger så stor kraft for å akselerere like raskt som arket. Siden tyngdekraften er eneste kraft i eksempelet her, vil steinen og arket da ha nøyaktig lik akselerasjon og falle like raskt.

Men vil ikke det si at en golfball og en bowlingball burde falle like raskt ned i et vanlig rom? De har proporsjonal masse/tyngdekraft og samme forutsetninger for luftmotstand/friksjon (?) Hva er det jeg misforstår

Lenke til kommentar

 

nebrewfoz sin kalkulasjon ser rett ut, men for å forklare den med enkle ord:

Tyngdekraften som virker fra jorda på et objekt er proposjonal med objekts masse, slik at hvis steinen veier 100 ganger så mye som arket, vil tyngedkraften være 100 ganger så stor for steinen som for arket.

Men, iht Newtons andre lov, så er kraften som trengs for å akselerere et objekt også proposjonal med objektets masse. Det betyr at steinen trenger 100 ganger så stor kraft for å akselerere like raskt som arket. Siden tyngdekraften er eneste kraft i eksempelet her, vil steinen og arket da ha nøyaktig lik akselerasjon og falle like raskt.

 

Men vil ikke det si at en golfball og en bowlingball burde falle like raskt ned i et vanlig rom? De har proporsjonal masse/tyngdekraft og samme forutsetninger for luftmotstand/friksjon (?) Hva er det jeg misforstår
I vakuum vil de falle ned like raskt. Men i et rom med luftmotstand, vil luftmotstanden kunne virke litt forskjellig på dem.

 

Luftmotstanden vil være proporsjonal med overflaten til de to ballene, så hvis massen er nøyaktig like mange ganger større som det overflaten er, mener jeg de vil falle like fort også i et rom med luftmotstand. Men normalt vil vel bowlingballen ha mye høyere masse i forhold til overflate enn det golfballen har, og dermed ikke bli så sterkt påvirket av luftmotstanden, og derfor falle raskere.

Endret av theNiceOne
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...