Gå til innhold

TEST: RoboRock s50 (Xiaomi Robot Vacuum 2)


Anbefalte innlegg

  • 3 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Ja, kartet er nødvendig for å angi en sone. Men dette er en tilleggsfunksjon. Primæroperasjon er å starte rensing fra utgangspunktet, og da har den ingen behov for gamle kart. 

Det ville jo blitt problematisk om den jobbet ut fra kartet, og du i mellomtiden har flyttet noen møbler. Så den finner alltid veien ved å scanne og merke omgivelsene på nytt.

Lenke til kommentar

Nja, første gang den lager kart tar det jo litt tid, den går litt på måfå for å scanne. I tillegg forsvinner virtuelle vegger etc.

Virtuelle vegger er forsåvidt greit, men jeg har aldri opplevd at min har gått rundt på måfå for å lage kart. Min erfaring er at den støvsuger som vanlig og så blir kartet til mens den holder på.

 

Hva bruker du egentlig virtuelle vegger til?

Lenke til kommentar

Har et teppe den ikke skal gå opp på. Ekstra sikring ved en trapp med terskel hvor jeg har opplevd at den vingler litt når den er på terskelen og jeg da er redd den skal kjøre ned trappa.

 

Ellers kjører jeg aldri støvsugeren i hele etasjen samtidig, kun soner fordi det jo er stor forskjell på hvor støvete det er rundt om.

Lenke til kommentar

Har et teppe den ikke skal gå opp på. Ekstra sikring ved en trapp med terskel hvor jeg har opplevd at den vingler litt når den er på terskelen og jeg da er redd den skal kjøre ned trappa.

 

Ellers kjører jeg aldri støvsugeren i hele etasjen samtidig, kun soner fordi det jo er stor forskjell på hvor støvete det er rundt om.

Ok, da har vi nok bare litt ulike bruksmønstre tror jeg. Bruker den jo minst ukentlig i 2 etasjer (har hund i begge i etasjer), men vi lukker dører og bare lar den støvsuge hovedrommene sånn til vanlig. Må uansett støvsuge trappene med håndholdt støvsuger, så da drar vi over andre steder vi føler behov for.

 

Har du sjekket om S60 har fått noen funksjoner for å huske kart?

Lenke til kommentar

Det er visstnok noen forskjeller mellom S50 og S60 vedr. bla. kartfunksjonen.

S50 husker et kart om en aktiverer dette, og man kan sette opp sperrer og no-go soner. Men kartet er ikke tilstrekkelig robust, det oppstår iblant feil i avstandsmålinger som gjør at kart som har vært brukt noen ganger må tegnes opp på nytt, f.eks. når støvsugeren ser en vegg hvor det skulle vært en døråpning. Det løses ved å resette kartet og la den tegne det opp fra scratch.

 

S60 har en mer avansert kartfunksjon som kan dele etasjen inn i separate soner for hvert rom, hvor støvsugeren kan sendes til og støvsuge bare de valgte rommene. Den husker også flere kart, som er nyttig når den skal brukes i flere forskjellige etasjer med forskjellig gulvplan. Hvor robust dette er har jeg ikke testet, det er mulig dette også må resettes iblant om det oppstår målefeil og den plutselig ser en vegg der det skulle vært en åpning.

 

Edit:

Ifølge fersk test av S60 hos Tek.no er det visse begrensninger i kartfunksjonen når en bruker dette i flere etasjer. 

Endret av xRun
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Har ikke personlig erfaring med hundehår med min S50, men min søster har to hunder (langhårede ovnsrør, ikke spør meg ;) ) og virker fornøyd.
 
Ellers har det vært tester:

Best Robot Vacuums for Pet Hair of 2019
https://smartrobotreviews.com/reviews/best-robot-vacuum-for-pet-hair-of-2018.html

Brukertest om S50 og hår fra hunder og katter:

 

Endret av xRun
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vurderer å kjøpe en slik. Nå har vi en hund (jack Russel) som røyter en del, hvordan er denne på hundehår? Setter det seg mye fast i børsten under?

Ja, du må regne med å rense børste for hår. Det følger heldigvis med utstyr for å gjøre akkurat det. Uansett; det er som en drøm sammenlignet med å støvsuge manuelt.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...