Gå til innhold

Bygging av første gaming PC - Hjelp og tips


Anbefalte innlegg

Da er tiden omsider kommet for at jeg skal bygge min første gaming PC. I en alder av 25 år har jeg sett meg lei på konsoller som underpresterer så til de grader. Man skulle tro man i 2018 kunne forvente konsoller som i det minste kjørte 30FPS stabilt, men akk. Uansett, nå ranter jeg bare.

 

Det viktige her er jo i bunn og grunn at jeg skal bygge en PC. Hovedtanken med PCen er at den skal være kraftig nok til å kjøre alle de mest krevende spillene i dag i 4K. Har en helt nydelig 4K OLED på 55'' fra LG som er tiltenkt spillingen. Den har også støtte for HDR selvfølgelig. Vil jo gjerne kunne utnytte dette i den PCen jeg velger å bygge.

 

Det er kun et par punker jeg har satt meg som noen rammer, og de følger under:

  • Skjermkort - GTX 1080ti. Etter hva jeg har forstått er dette en nødvendighet dersom jeg skal få utnyttet 4K på TVen.
  • Vannkjøling. Har virkelig ikke lyst på et viftesystem som høres ut som et jetfly etter noen år.
  • Prisramme på inntil 20.000 kroner. Med å bygge selv håper jeg å kunne senke dette noe.

 

En PC som kan brukes som referanse er denne. Det er dog ikke en fasit, og grunnen til at jeg spør dere om hjelp er selvsagt at dere kan dette mye bedre enn meg.

 

Spent på å høre hva dere tenker.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I det lange løp er det tryggere å ha en god luftkjøler. Da en lukket vannkjøling har flere ledd som etter tid vil forfalle. Gummislanger som morkner, fester som kan gå lek, pumpe som dør, vann som alger og tetter opp hele svineriet. I tillegg er en BRA luftkjøler like stille, om ikke stillere enn vannkjølerne på markedet. Det kommer an på viftene du bruker.

 

i180pakken du har funnet bruker budsjettdeler vil jeg si. Skjermkort med dårlig og bråkete kjøler, hovedkort med lite "ekstra", treg ram, og prosessor som ikke overklokker.

 

Er 20.000 budsjettet for alt? Dvs det skal dekke pc, tastatur, mus, operativsystem, lyd osv ?

Endret av Jokerjævel
Lenke til kommentar

Jeg tror kanskje du må senke forventningene dine et par hakk. Skal du spille de mest krevende spill i 4K, så er GTX 1080Ti et krav, iallefall om du ønsker spillbar fps. Ultra settings @ 60+ fps kan du nok glemme i de nyeste og mest krevende spilla. Skal du ha et 1080Ti kort som ikke støyer så mye også, så koster bare det 8-9000 kr... Da blir det ikke mye igjen til resten. Dessuten så kommer det nye skjermkort fra nVidia i April/Mai også, så du bør vente på dem om du kan.

 

4K gaming er egentlig ikke helt klar enda. Du kan jo spille i 1080p på din 4K TV da. Blir ikke like skarpt så klart, men du vil få vesentlig bedre fps, og du kan da klare deg med et GTX 1070Ti kort f.eks (eller vente på nye korta i Mai).

 

Den Komplett PC'n ville jeg ikke brukt som mal... iallefall ikke om du bryr deg om støy.

Endret av Betroz
Lenke til kommentar

Gode innspill. En av de større betenkningene jeg har med å bygge PC er jo nettopp dette med å bli forbigått i rustningskappløpet. Virker jo å være et evig kjør om nye og bedre deler som kommer. Vil jo helst at maskinen skal vare en stund, så kanskje det er bedre å vente til de nye kortene er på markedet.

 

Hva angår pris er 20.000 tiltenkt kun selve maskinen med OS installert. Føler i alle år at PC-spillere har fortalt meg at PC-spilling ikke er så dyrt som folk skal ha det til, men dere får det til å høres ut som 20.000 ikke er tilstrekkelig for å bygge en top of the line PC? Det høres jo nesten absurd ut. Vil heller ikke bygge en halvveis god PC, for da føler jeg like gjerne jeg kan holde meg til konsoll.

Lenke til kommentar

Gode innspill. En av de større betenkningene jeg har med å bygge PC er jo nettopp dette med å bli forbigått i rustningskappløpet. Virker jo å være et evig kjør om nye og bedre deler som kommer. Vil jo helst at maskinen skal vare en stund, så kanskje det er bedre å vente til de nye kortene er på markedet.

 

Hva angår pris er 20.000 tiltenkt kun selve maskinen med OS installert. Føler i alle år at PC-spillere har fortalt meg at PC-spilling ikke er så dyrt som folk skal ha det til, men dere får det til å høres ut som 20.000 ikke er tilstrekkelig for å bygge en top of the line PC? Det høres jo nesten absurd ut. Vil heller ikke bygge en halvveis god PC, for da føler jeg like gjerne jeg kan holde meg til konsoll.

 

Her er en liste over komponenter : https://www.komplett.no/wishlist/shared/e1aeaa82-ab5b-4525-8642-aee575100489

Lenke til kommentar

....

 

Hva angår pris er 20.000 tiltenkt kun selve maskinen med OS installert. Føler i alle år at PC-spillere har fortalt meg at PC-spilling ikke er så dyrt som folk skal ha det til, men dere får det til å høres ut som 20.000 ikke er tilstrekkelig for å bygge en top of the line PC? Det høres jo nesten absurd ut. Vil heller ikke bygge en halvveis god PC, for da føler jeg like gjerne jeg kan holde meg til konsoll.

For et par år siden stemte dette, men akkurat nå er pc deler ekstremt høyt priset. Spesielt gpu og minne er veldig dyrt.

Lenke til kommentar

Bare et lite forsøk:

Phanteks Eclipse P400S Glass Silent, kr 949

Corsair TX550M, 550W PSU, kr 849

MSI Z370 Gaming Plus, Socket-1151, kr 1349

Intel Core i7-8700, ca 3000

Noctua NH-U12S CPU Kjøler, kr 619

HyperX Fury DDR4 2666MHz 16GB, kr 1999

ASUS GeForce GTX 1080 Ti Turbo, kr 8599

Samsung 850 EVO Series MZ-75E500B 500GB, kr 1496

Totalt 18860 uten Windows

Lenke til kommentar

PC-deler har gått absurd opp i pris siste tiden. Skylde på bitcoins. Får håpe markedet for kryptovaluta kræsjer, da blir det mange billige brukte skjermkort i toppklassen på finn.no :)

 

Når det gjelder forslagene oppi her er det fint mulig å redusere enkelte kostnader noe. F.eks kan hovedkortkostnader reduseres fra 2300 til 1850, og det hjelper litt. 

 

Har du mastercard fra DNB kan man handle PC-deler på Power til 20% rabatt. Litt variabelt om det lønner seg, for utvalget er noe begrenset og prisene ikke alltid best, men det hjelper fort på med 20% rabatt. (bare husk å betale regningen når den kommer). 

 

Ellers er det vel marerittlang ventetid på 1080-skjermkort for tiden?

Lenke til kommentar

Har fått med meg det som flere av dere sier angående grafikkort. Alle jeg snakker med anbefaler å vente på at krypto skal gå på en smell, men det er så vanskelig å si når det blir. Og enda mer usikkert er det jo om grafikkortene vil få en umiddelbar nedgang i pris som følge av det. Tror det hadde blitt et voldsomt waiting game.

Lenke til kommentar

Bare et lite forsøk:

Phanteks Eclipse P400S Glass Silent, kr 949

Corsair TX550M, 550W PSU, kr 849

MSI Z370 Gaming Plus, Socket-1151, kr 1349

Intel Core i7-8700, ca 3000

Noctua NH-U12S CPU Kjøler, kr 619

HyperX Fury DDR4 2666MHz 16GB, kr 1999

ASUS GeForce GTX 1080 Ti Turbo, kr 8599

Samsung 850 EVO Series MZ-75E500B 500GB, kr 1496

Totalt 18860 uten Windows

 

Hvordan anslår du ytelse på denne riggen?

Lenke til kommentar

Nå var jeg inne på "Den perfekte pc pakke" og fant denne "Capital Offense", prisene har jeg funnet i dag med prisjakt.no

Kabinett: Phanteks Eclipse P400S Glass, kr 949
Hovedkort: MSI Z370 PC Pro, kr 1349
Prosessor: Intel Core i5 8600K, kr 2480
Skjermkort: ASUS 
GeForce GTX 1080 Ti STRIX OC, kr 8999
Minne: Corsair Vengeance LPX Red 2666MHz CL16 16GB, kr 2039
SSD: Samsung 960 EVO 256GB SSD, kr 1227
Harddisk: Seagate Barracuda ST2000 2TB, kr 649
Kjøler: BeQuiet Pure Rock, kr 349
Strømforsyning: EVGA SuperNova G3 750W, kr 1249

Sum 19290

Det er klart at ytelse på dette er helt i toppklasse av hva som er å få kjøpt i dag. Er vel skjermkortet som er svakeste ledd, selv om det er det kraftigste på markedet. Det andre holder de neste 10 årene.

 

Link "Den perfekte PC-pakke": https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1578470

Endret av Svein M
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sal du gå for lukket vannkjøling så vært fall velg en med 120/140mm vifte, jeg kjøpte den her for et stund siden og PCen er ikke akkurat blitt noe stillere. Pumpen har ekstremt lett for å fyre seg opp fult å bråke. Sånn går det vell når man er lit kjipp med penger på enkelte deler :p

Endret av Sakiko
Lenke til kommentar

Nå var jeg inne på "Den perfekte pc pakke" og fant denne "Capital Offense", prisene har jeg funnet i dag med prisjakt.no

Kabinett: Phanteks Eclipse P400S Glass, kr 949

Hovedkort: MSI Z370 PC Pro, kr 1349

Prosessor: Intel Core i5 8600K, kr 2480

Skjermkort: ASUS GeForce GTX 1080 Ti STRIX OC, kr 8999

Minne: Corsair Vengeance LPX Red 2666MHz CL16 16GB, kr 2039

SSD: Samsung 960 EVO 256GB SSD, kr 1227

Harddisk: Seagate Barracuda ST2000 2TB, kr 649

Kjøler: BeQuiet Pure Rock, kr 349

Strømforsyning: EVGA SuperNova G3 750W, kr 1249

Sum 19290

Det er klart at ytelse på dette er helt i toppklasse av hva som er å få kjøpt i dag. Er vel skjermkortet som er svakeste ledd, selv om det er det kraftigste på markedet. Det andre holder de neste 10 årene.

 

Link "Den perfekte PC-pakke": https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1578470

 

 

Dette så jo meeeget bra og overkommelig ut. I tillegg kommer vel gjerne Windows på en rolig tusing eller to, men det er til å leve med. Skal undersøke denne litt nærmere. Takk for godt svar.

 

Er øvrige i tråden enige i at dette er en solid rig?

Lenke til kommentar

Er øvrige i tråden enige i at dette er en solid rig?

 

Jau, men jeg ville gjort noen endringer. Byttet ut kabinettet med et som har litt bedre airflow. Gjerne et av de til Fractal, som også har støydemping. Bytta ut M.2 SSD og den 2TB HDD'n med en 500GB Crucial MX500, SATA SSD. Bedre med mer SSD lagringsplass, enn en som har raskere sekvensiell les/skriv og bare 256GB.

 

Med det hovedkortet satt opp, og den CPU kjøleren der, så ville jeg ikke overklokka var jeg deg (selv om det går an).

Endret av Betroz
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...