Gå til innhold

Slik blir Hyundais neste elbil


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Takk til redaksjonen for å oppgi motoreffekt i kW, og ikke det der andre…

Ombordladeren er dessverre typisk asiatisk enfase, med USA markedet for øye.

e-Golfen min har allerede en slik 'adaptiv fartsholder' koblet mot radar. Slik at jeg, sitat: "I kø bare trenger å styre, mens bilen gjør resten. Forutsetter at bilen ikke står i ro mer enn tre sekunder."

Men det gjør den jo. Står i ro mer som tre sekunder av gangen, altså. Så denne funksjonen er fullstendig ubrukelig i kø. Garantert et lovpålegg eller regulering som medfører at saken er som den er. Men hvilket?

Forstår premissene – at man ikke skal glemme seg bort. Men gi oss i det minste en timeout på ti sekunder. Først da blir den funksjonen verd å ha.

Får vel i stedet hacke OBD2 og sende 'Zurückbringen' hver gang ACC sier 'Abschalten.'

Endret av 1P4XZQB7
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Takk til redaksjonen for å oppgi motoreffekt i kW, og ikke det der andre…

 

Ombordladeren er dessverre typisk asiatisk enfase, med USA markedet for øye.

 

e-Golfen min har allerede en slik 'adaptiv fartsholder' koblet mot radar. Slik at jeg, sitat: "I kø bare trenger å styre, mens bilen gjør resten. Forutsetter at bilen ikke står i ro mer enn tre sekunder."

 

Men det gjør den jo. Står i ro mer som tre sekunder av gangen, altså. Så denne funksjonen er fullstendig ubrukelig i kø. Garantert et lovpålegg eller regulering som medfører at saken er som den er. Men hvilket?

 

Forstår premissene – at man ikke skal glemme seg bort. Men gi oss i det minste en timeout på ti sekunder. Først da blir den funksjonen verd å ha.

 

Får vel i stedet hacke OBD2 og sende 'Zurückbringen' hver gang ACC sier 'Abschalten.'

 

Godt poeng, og i utgangspunktet helt enig. Kunne egentlig tenkt meg at den klarte enda lengre, men at man kanskje måtte trykke på en knapp/sensor for å forlenge den med 15-30 ekstra, til du enten ikke aktiverer lengre eller du slår av bilen.

 

:-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sukk. Jeg hadde en stund håp om at vi kunne få en rimelig elektrisk bruksbil i Kona. Da er det vel bare å belage seg på å vente en sju-åtte års tid til brukte model X og e-tron blir tilgjengelig til en fornuftig pris.

 

Er det manglende hengerfeste som er årsaken til skuffelsen? Avventer selv til mer bekreftende info kommer, sammen med bestillingskjema før dette skuffer meg så mye. 

 

Ellers er bilen stort sett som forventet, men en positiv overraskelse på forbruk og derved WLTP rekkevidde, samt at den ikke fikk like sær front som Ioniq. Nå måler de vel heller ikke etter NEDC lengre, men ville ikke forundret meg om den ville havnet nærme 550K eller mer etter den målestandarden.

Lenke til kommentar

Men klarer dei å levere nok? Det er månadar til år ventetid på alle elbilar om dagen, og stadig fleire kjøparar stiller seg i kø. No går snart Tyskland òg forbi Noreg som elbilmarknad, etter meir enn dobling av salet i fjor.

 

Tallene fra Tyskland er vel ikke helt reelle i og med at de jukser med å nyregistrere mange av elbilene som sendes ubrukt videre til Norge...

Lenke til kommentar

 

Men klarer dei å levere nok? Det er månadar til år ventetid på alle elbilar om dagen, og stadig fleire kjøparar stiller seg i kø. No går snart Tyskland òg forbi Noreg som elbilmarknad, etter meir enn dobling av salet i fjor.

Tallene fra Tyskland er vel ikke helt reelle i og med at de jukser med å nyregistrere mange av elbilene som sendes ubrukt videre til Norge...
Berre ein liten del av tyske elbilar som går vidare til Noreg. Ca 20% av alle norske elbilar registrert i fjor var bruktimporterte, men ikkje berre frå Tyskland. Spesielt Kia juksar på den måten. Når Tyskland er på nesten same nivå som Noreg i elbilsal, er det ikkje lenger ein veldig stor del som går direkte vidare til Noreg.

 

Bildelingsprogram er svært populært i tyske byar, der folk flest køyrer kollektivt og berre unntaksvis har bruk for bil. Ein stor del av det tyske elbilsalet går til selskap som Car2Go, DriveNow osb. Over 10% av flåten til bildelingsprogramma var elektriske på slutten av 2017. Bildelingsselskapa opplever det same som dei fleste andre, nemleg at dei som fyrst har køyrt elbil ein gong helst vil ha elbil neste gong òg. I tillegg er flåten gjerne yngre enn bilparken i gjennomsnitt. Difor vert bildelingsflåten elektrifisert mykje fortare enn resten av bilparken.

Lenke til kommentar

e-Golfen min har allerede en slik 'adaptiv fartsholder' koblet mot radar. Slik at jeg, sitat: "I kø bare trenger å styre, mens bilen gjør resten. Forutsetter at bilen ikke står i ro mer enn tre sekunder."

 

Men det gjør den jo. Står i ro mer som tre sekunder av gangen, altså. Så denne funksjonen er fullstendig ubrukelig i kø. Garantert et lovpålegg eller regulering som medfører at saken er som den er. Men hvilket?

 

 

btw, du kan bare trykke på RES på rattet for å starte kjøringen igjen når du står i kø.

Ingen bruk av pedal nødvenidg :)

Lenke til kommentar

 

e-Golfen min har allerede en slik 'adaptiv fartsholder' koblet mot radar. Slik at jeg, sitat: "I kø bare trenger å styre, mens bilen gjør resten. Forutsetter at bilen ikke står i ro mer enn tre sekunder."

 

Men det gjør den jo. Står i ro mer som tre sekunder av gangen, altså. Så denne funksjonen er fullstendig ubrukelig i kø. Garantert et lovpålegg eller regulering som medfører at saken er som den er. Men hvilket?

btw, du kan bare trykke på RES på rattet for å starte kjøringen igjen når du står i kø. Ingen bruk av pedal nødvenidg :)

 

Nå vet jeg å områ meg med elektroniske duppeditter, så akkurat den muligheten kommer ikke som noen nyhet på meg. 

 

Problemet er at den knappen sitter ganske så høyt på rattet, og jeg vil ha hendene hengende rett ned i kø. Altså ikke bruke muskler i det hele og store på den saken. Det forbeholder jeg styrketrening. Vurderer montere inn en ekstra bryter i midtkonsollen, i parallell med eksisterende 'REStore' bryter. Men nei. Da er det mer fristende å hacke CAN bussen over OBD2 og sende 'REStore' elektronisk og automatisk. Ønsker ikke at ACC slår seg av overhode, men mindre jeg eksplisitt eller implisitt ber om det. 

 

Må her få påpeke at jeg faktisk bruker ACC til å omgå (workaround) det faktum at 5 km/t krypkjøring ikke kan slås av på e-Golf. Kjøpte elektrisk bil og får levert en firmware som emulerer fossilbil med automatgirkasse og ditto momentomformer. Vil jeg ikke bruke energi på å trykke på knapp, så ønsker jeg heller ikke måtte stå på bremsene. Hvilket geni i VW var det som kom til at det var en god idé?

 

Men når VW først har tatt seg bryet med å legge inn slik uønsket funksjonalitet i motorstyringen, hvorfor hindrer ikke samme motorstyringen bilen fra å rulle bakover ved opphold (lyskryss?) Eneste alternativ er å be bilen automatisk legge inn parkeringsbremsen(!) ved stillstand. Som igjen er fossil tankegang.

 

Jeg vil ha en gasspedal noe i retning i3, men der motorstyringen aktivt sørger for at bilen ikke går noen steder med mindre gasspedalen er aktivert, og der responsen i pedalen er høyst logaritmisk. Dette må nødvendigvis kunne slås av på landeveien.

 

Så i mellom krypkjøring som ikke kan slås av, og ACC som slår seg av uønsket, så er jeg egentlig ganske oppgitt. Er Auda e-Tron Quattro på samme måten, så står jeg over den bilen.

Endret av 1P4XZQB7
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Takk til redaksjonen for å oppgi motoreffekt i kW, og ikke det der andre…

 

Ombordladeren er dessverre typisk asiatisk enfase, med USA markedet for øye.

 

e-Golfen min har allerede en slik 'adaptiv fartsholder' koblet mot radar. Slik at jeg, sitat: "I kø bare trenger å styre, mens bilen gjør resten. Forutsetter at bilen ikke står i ro mer enn tre sekunder."

 

Men det gjør den jo. Står i ro mer som tre sekunder av gangen, altså. Så denne funksjonen er fullstendig ubrukelig i kø. Garantert et lovpålegg eller regulering som medfører at saken er som den er. Men hvilket?

 

Forstår premissene – at man ikke skal glemme seg bort. Men gi oss i det minste en timeout på ti sekunder. Først da blir den funksjonen verd å ha.

 

Får vel i stedet hacke OBD2 og sende 'Zurückbringen' hver gang ACC sier 'Abschalten.'

 

I min Ionic treng æ bare trykke litt på gassen, så starte den, eller evt på res knappen...

Åsså har vi Autohold.. som gør at æ bare bruke bremsepedalen til bilen står i ro.. slipper den og bilen står... til æ klikke litt på gassen.. så følger den bilen forran... :-)

Trodde Golfen hadde samme egenskaper... så æ har valgt rett bil.. :-)

Kona blir den neste til sommern

Lenke til kommentar

I min Ionic treng æ bare trykke litt på gassen, så starte den, eller evt på res knappen...

Dette gjør selvfølgelig også e-Golfen. Vi prater de finere detaljene her. For at gasspedalen på e-Golf skal bli brukbar til dette formål, må jeg først sette bilen i ECO+ tilstand. I motsatt fall er gasspedalen alt for følsom, med det resultat at bilen antar tendens til å hoppe fremover. ( ACC krever markant gasspådrag for å reagere, da den er programmert til å filtrere ut «ikke tilsiktet» berøring av gasspedal. Mao. hysterese. )

 

I ECO+ tilstand er derimot alt sløvet ned, slik at gassresponsen er blitt langt mer logaritmisk og egnet til køkjøring. Men samtidig er da varmeapparatet slått av. Essensen av det jeg skriver er dog at jeg hverken vil tråkke på gass eller trykke på noen REStore knapp. Jeg vil at automatikken skal ta over, uten å time ut.

 

Åsså har vi Autohold.. som gør at æ bare bruke bremsepedalen til bilen står i ro.. slipper den og bilen står... til æ klikke litt på gassen.. så følger den bilen forran... :-)  Trodde Golfen hadde samme egenskaper... så æ har valgt rett bil.. :-)

 

e-Golfen har selvfølgelig også dette. Men igjen – denne funksjon er implementert gjennom automatisert bruk av parkeringsbremsen, som igjen er drevet av to nedgirede elektromotorer som bruker 'evigheter' på å gjøre seg ferdig. Arvet fra fossilversjonen. Holder ikke, og funksjonen blir følgelig ikke brukt. ABS ville på sin side vært rask nok, men den bråker som et hel****. 

 

Nå skal det påpekes at der riktignok allerede er implementert en slik sømløs hold-funksjon som jeg etterspør, som hindrer bilen fra å rulle bakover. Den trer i kraft fra du slipper bremsen og frem til du får tråkket på gassen. Men av en eller annen grunn timer denne funksjonen temmelig fort ut og bilen ruller likevel bakover. Så i oppoverbakke ender man opp med å holde bilen på fotbremsen. Eller resignere og benytte den automatiserte parkeringsbremsen. Dette er for dårlig.

 

 

 

Merk dog at jeg omtaler to ulike scenarioer her. Er bilen under ACC kontroll, så ruller den ingen steder selv når ACC slår seg av etter 3 sekunder. Det er under manuell styring at Autohold er så godt som fraværende. Bare at når jeg tenker meg om, så bremser bilen under ACC kontroll om nødvendig ved hjelp av fotbremsen, uten at jeg dermed hører ABS pumpe. Følgelig finnes der allerede en separat fotbremseaktuator. Så hvorfor kan ikke VW benytte denne aktuatoren til Autohold også under manuell kontroll? Er det faktisk denne aktuatoren som hindrer bilen fra å rulle bakover et sekund eller så fra jeg slipper bremsen, og ikke motorstyringa slik jeg har innbilt meg? Either way – hvorfor slår den seg av?

Endret av 1P4XZQB7
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...