Gå til innhold

Bilen med minst batteri har samme rekkevidde som ny Nissan Leaf


Anbefalte innlegg

Bmw

 

Er vel det som burde kalles mikrohybridisering. Ingen drivkraft på el, men reduserer behovet for å lage strøm ved forbrenning av drivstoffet.

 

;-)

 

 

Men reagerer mest på sammenligningen på batteriet, for den største forskjellen med batteristørrelsen erat et større batteri kan levere mere effekt, og i kombinasjon med en noe kraftigere motor, burde det virke mere positivt i retning Leaf, og ikke motsatt. Altså en kraftigere motor som ikke trenger jobbe like anstrengt, men har muligheter til å yte bedre der det trengs pga. mere effekt tilgjengelig.

Leaf og Ioniq har forskjellige type batterier. Leaf bruker LiIon med størst energitetthet, Ioniq bruker LiPo som har høyere C-verdi. Det betyr mindre motstand og mindre varmetap i bruk. Man får mer ut av hver kWh. Kan ha noe å si.

 

 

Som jeg skrev i det avsnittet som du IKKE tok med i refereringen av innlegget mitt, at forskjellen i batterikjemi var antageligvis det som påvirket mest til fordel for Ioniq, og derved også Kona.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har ikke noe imot elbiler, men til sitt bruk. Hvem vil ta en bil som stadig må lades underveis på langkjøring?

 

I mine øyne er bil generelt og EL-bil spesielt noe man velger ut i fra praktisk bruksverdi i hverdagen. Her jeg bor vil godt over 95% av behovet i hverdagen dekkes med en bil med rekkevidde på 200km uten bruk av hurtiglader.

 

Til ferieturer kjører jeg helst MC, og der er det foreløpig ikke noe elektrisk på markedet som gjør det mulig å kjøre 60-80mil pr. dag. På bil siden er det mulig at Tesla er OK på tur (gitt at det er utbygd nettverk av kompatible hurtigladere der man er på tur.)

Lenke til kommentar

Kan prøve å tippe noen forklaringer på hvorfor Hyundai Ioniq kommer så mye bedre ut (28%) enn Leaf.

Først noen fakta. Forbruk 28% lavere på Ioniq.

Vekt: 1420 vs 1578 kg (+11%)

Motstandskoeffisient: 0.24 vs 0.28 (+16.6%)

Motor: 88kW vs 110kW (+25%)

Batteri: 28kW vs 40kW (+42%)

Ser vi på tallene over så peker de i retning at Ioniq vil ha lavest forbruk. Regner med at liten motor er mer effektiv enn stor. Spesielt vekt og luftmotstand teller positivt for Ioniq.

Så en annen ting, varmere batteri er mer effektivt enn kaldt. Bilene har kanske til og med oppvarming av batteriet under kjøring, noe som bruker strøm. Lading og bruk varmer batteriet pga energitap. Mens et større batteri som også kanskje er dårligere isolert har større varmetap i kulde. Batteriene varmes kanskje også under lading, noe som innvirker på batteriets temperatur før bruk. Siden Ioniq har det minste batteriet så må det lades hyppig og får dermed opp temperaturen under lading før kjøring starter.

Konklusjon: Ioniq har trolig en mer heldig konstruksjon for bruk i kulde og utklasser derfor de andre.

88kw kontra 110 kw. Det er så liten forskjell på motorene at man ikke skal ta det med i det hele tatt. Motorene er ca 95 % effektive. 

Kanskje 110 kW er 1 % mer effektiv men fordi den er større så er tapene likevel litt større. 94% av 88kW => 5,3 kw mens  110kW = 95% effektiv => 5,5kw.... Dette er så lite at vi ikke kan ta det med. Det er for mye KANSKJE her......Større batterier trekker mindre strøm per celle. Mindre strøm betyr mindre tap fordi STRØM skaper varmetap i batteriet...Her er for mange ting som man ikke har peiling på. Vekt og luftmotstand, ja...Men glem resten..

Lenke til kommentar

Det virker som om testen ble startet nær havets overflate, men ble avsluttet en del høyere (ca. 950 m). Dette gir et feil inntrykk, fordi de tyngste el. bilene bruker forholdsvis mer strøm i oppoverbakke. Testene burde ha vært påbegynte og avsluttede ved samme elevasjon, for å ta høyde for regenerering i nedoverbakke. Slik som testen ble gjennomført, så blir forbruket feilaktig stort for de tunge, dvs. større bilene.

 

Tror du bør lese testen skikkelig..

Sitat:

Testen ble gjennomført over to dager ved å kjøre alle fem biler samlet fra Oslo via E6 til Vaset vest for Fagernes i Valdres. Deretter ble bilene kjørt Panoramavegen over til Hemsedal neste dag, for så å returnere til Oslo via Rv 7. Denne strekningen er på noe over 53 mil.

Lenke til kommentar

Det står ovenfor at testen ble avsluttet ved Gomobu fjellstue, ved ca. 304 km. Jeg er klar over at bilene ble kjørte tilbake til Oslo, men det står ikke eksplisitt at turen tilbake fra Gomobu til Oslo var en del av testen. Forfatterne bør oppklare dersom også tilbaketuren er regnet med i forbrukstesten.

Lenke til kommentar
  • 8 måneder senere...

Forskning har jo vist at selv med polsk andel av kraftproduksjon, type skitten, er elbilen totalt sett mindre skadelig for klimaet.

 

Sett bort fra selve litium produksjonen og destruksjonen..... 

 

Hva er skadelig for miljøet med selve litiumproduksjonen og destruksjonen? Litium utvinnes på saltsletter og er lett gjenvinnbart ifølge alt jeg har lest angående litium tidligere...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...