Gå til innhold

Bilen med minst batteri har samme rekkevidde som ny Nissan Leaf


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det virker som om testen ble startet nær havets overflate, men ble avsluttet en del høyere (ca. 950 m). Dette gir et feil inntrykk, fordi de tyngste el. bilene bruker forholdsvis mer strøm i oppoverbakke. Testene burde ha vært påbegynte og avsluttede ved samme elevasjon, for å ta høyde for regenerering i nedoverbakke. Slik som testen ble gjennomført, så blir forbruket feilaktig stort for de tunge, dvs. større bilene.

Lenke til kommentar

Det virker som om testen ble startet nær havets overflate, men ble avsluttet en del høyere (ca. 950 m). Dette gir et feil inntrykk, fordi de tyngste el. bilene bruker forholdsvis mer strøm i oppoverbakke. Testene burde ha vært påbegynte og avsluttede ved samme elevasjon, for å ta høyde for regenerering i nedoverbakke. Slik som testen ble gjennomført, så blir forbruket feilaktig stort for de tunge, dvs. større bilene.

 

Velvel...BMW i3 veier 100kg mindre enn Ioniq, men bruker mer oppover, og vil dermed regenerere mindre nedover.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Som i3-eier syntes jeg det var rart at den hadde høyere forbruk enn e-golfen, men skjønte mer da jeg leste konklusjonen lengre ned: "Det er stas med en bakhjulsdreven elbil, med plenty av futt der man skrur av antiskrens og tar noen bredsladder over vinterfjellet."

Humret godt og kjente meg igjen i den beskrivelsen :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Personlig ser det ut som om Ioniq av disse er beste kandidat til elbilkjøpet som kryper nærmere og nærmere. Lavt forbruk, rask lading også vinterstid, nok plass for det en enmannshusholdning frakter med seg, bra pris, subjektivt pen i eksteriøret, og helt grei i interiøret etter bilder å dømme.

 

Hvis nå bare beskrivelsen "svømmende" er synonymt med en behagelig fjæring, en egenskap som virkelig har blitt mangelvare blant moderne folke og familiebiler, er nesten samtlige bokser for "klarsignal til kjøp" krysset av. Skulle ideelt bare hatt enda litt større batteri.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Spesielt Leaf er tyngre enn Ionic, og ville ha kommet bedre ut av sammenligninga dersom man hadde startet og avsluttet på samme elevasjon. Mht. BMW i3 kan der være andre feilkilder, f.eks at bilens måler av antall kilowatt-timer kan være feil. Et annet alternativ er at den drivende enheten i i3 har dårligere virkningsgrad (noe som selvfølgelig også kan være tilfelle med Leaf.

Lenke til kommentar

Det virker som om testen ble startet nær havets overflate, men ble avsluttet en del høyere (ca. 950 m). Dette gir et feil inntrykk, fordi de tyngste el. bilene bruker forholdsvis mer strøm i oppoverbakke. Testene burde ha vært påbegynte og avsluttede ved samme elevasjon, for å ta høyde for regenerering i nedoverbakke. Slik som testen ble gjennomført, så blir forbruket feilaktig stort for de tunge, dvs. større bilene.

 

Les elbilforeningens artikkel om samme test. Der er det notert forbruk på alle delstrakkene og turen fra Hemseldal til Sokna. https://elbil.no/stor-test-vinterens-vakreste-elbileventyr-til-fjells/

Lenke til kommentar

Hva ble rekkevidden på de forskjellige bilene? Kun brutto verdi og forbruk oppgitt.. Men man får jo ikke utnyttet all brutto kwh. Og hvor lang tid de forskjellige bilene brukte på å lade hadde vært interessant. Dere oppgir bare att de ble ladet til 80%, men ikke hvilken % de kom frem med istedet for km på guess o meter.

 

Umulig å oppgi med stor presisjon, men trendene mellom bilene er klare under rådende forhold. Når vi oppgir forbruk pr 100Km og man vet kapasiteten på batteriet . F.eks har Ampera e snaue 2kWh pr mil og et batteri på netto 60 som gir ca 300Km rekkevidde. Kunne vært veldig moro å kjørt samme test på sommerføre og normale sommertemperaturer. Det vil slå ut litt ulikt på de forskjellige bilene. Alle vil bruke mindre, men noen vil redusere forbruket mer i prosent enn andre

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Jøsses, 1.95 på ny Leaf??

HAR den varmepumpe? Eller VIRKER den?

Har 2014 Leaf 24KWh og har snitt på 1.53 nå på vinter'n...

 

 

Større batteri gjør nok at den veier mer og bruker mer på mila, tipper jeg.

Men Nissan sier jo at størrelse og vekt på batteri er den samme...

Kjemien er endret så de får lagret mer energi

Snodig, den er jo nesten oppe på forbruket som min e-NV200, og den har IKKE varmepumpe...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

På en slik tur om sommeren ville golfen fått kraftig redusert ladeeffekt siden den mangler kjøling av batteripakken. Var forøvrig litt rart at opelen hadde så lav ladehastighet, det tyder på at den har vært ladet mye på kapasiteten over 80%. Og det skjer om en blir å lade like ofte som med resten av de bilene på tur.

Lenke til kommentar

Bra test. Setter ting i perspektiv. Det er langt igjen når man skal lade 3 ganger på en så kort tur. Min bensinbil med 2 liters motor og 52 liters tank kommer jeg fint 8-900 km på en tank. At de bruker 2kwh er ikke noe kvantesprang i forhold til mine 5kwh. Produseres strømmen i et kraftverk på 40% virkningsgrad så er jeg like CO2 venlig.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...