Gå til innhold

SAMLETEST: Store nødladere


Anbefalte innlegg

Hei, kjekk test Tek :) Men jeg lurte på om dere kunne teste ADATA D16750 POWER BANK

16,750 MAH hvordan den er i forhold til hva den sier den skal være og at for meg så er den robust, vann og støvtett ip67.. litt tung utifra hva jeg har som er den hvite til biltema på 10400 men siden hovedbruken til denne er å bli med på fjell/telt/fisketur så er det greit å ha en som tåler fukt men lurer på om det er verdt å bytte.. da den teoretisk sett er kraftigere :) Koster jo også en del mer men finnes på Hekta på tur. no

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

"Derfor lot vi også alltid nødladerne lade minst én time etter at de selv ga tegn til at de var fulle, før vi plugget dem i utladerne."

Dere bør teste på nytt uten å gjøre dette. Smart ladeelektronikk vil slutte å lade batteriene når de er helt oppladet, og la batteriet falle ned mot 90% kapasitet før det begynner å lade igjen. metoden deres innebærer dermed (antakeligvis og forhåpentligvis) at flere av nødladerne ikke var ved 100% kapasitet da dere testet dem. Selvutladingen i løpet av én time bør være svært liten, men det er likevel en svakhet ved metoden. 

Lenke til kommentar

Jeg synes dere bør dissekere dem etter endt testregime. Slik at en får innblikk i hva type og merkevare battericeller som er gitt med batteribankene. Er mer spennende data det, enn at de gis ut i en julekalender fullt fungerende.

Endret av G
Lenke til kommentar

Har dere tatt noe hensyn til sikkerhet ved test av disse laderne? De er mange produkter på det norske markedet som ikke oppfyller krav ihht f.eks IEC 60950-1, selv om disse er CE merket.

Der jeg jobber har vi fått inn noen slike ladere som har "eksplodert" (de har tatt fyr av seg selv). Slike ladere er potensielle bomber! Det er ikke uten grunn at litiumbatterier har restriksjoner ved f.eks flyfrakt!

Det er generelt lite fokus på el-sikkerhet i norge, og de store elektrokjedene har lite kompetanse rundt dette. CE merking-ordningen er etter manges mening en mislykket ordning, og det er ingen garanti at et produkt er trygt selv om det har et CE merke. Personlig så ser jeg alltid etter et tredjeparts testlaboratoriums merke på slike produkter, og jeg har per dags dato ennå ikke funnet slikt på slike nødladere.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Noen som kan anbefale en powerbank, helst 12000 mah eller høyere, som skrur seg på automatisk når man kobler til enheter? Skal ha den i en sekk som har usb uttak på siden av sekken, så jeg bare kan koble til usb porten, og slipper på å lete fram powerbanken i sekken for å skru den på? Så på trust omni som nevnt over her, men likte ikke at usb portene var på siden!

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Kjøpte for 7-8 år siden en lader fra IWALK på 10000mih

Denne har innebygd gammaldags USB B? og lightning kabel slik at du slipper drasse på det( helt gull) Den har og display og stor og liten USB kontakt i tillegg .

Finnes ikke slike ladere med innebygde kabler lenger??? Skulle gjerne byttet ut dn gamle USB b ledningen med USB C men finner ikke dette noen plass

Noen som kan hjelpe?

Endret av Andynator
Lenke til kommentar

Hvordan finner jeg ut hvordan powerbanken i eksempelet ovenfor slår ut i så måte?

 

P = U * I, eller noe sånn?

 

72,36 Watt-timer = 3,6 V * 20,1 Ah

 

Er det riktig? (med unntak av at P og I ikke har noen timeskomponent i formel)

Så også denne kan jeg fint ta med på flyet? Får man kun lov å ta med 1 stykk powerbank på flyet?

 

Fant dette svaret 2 powerbanks, kilde øverste treff på Google (11. august 2018) :

 

 

If the rated power is less than 100WH, power banks can be carried without approval; power banks with the power between 100WH and 160WH can be carried after approval of air carrier. However, each passenger is only allowed to carry no more than two power banks.

Endret av G
Lenke til kommentar

Aldri hatt noe problem med å ta dem med på fly jeg iallefall.

 

Anbefaler også å kikke på amazon når man skal handle, da de har en del merker som ikke kan kjøpes i norge, og som er av meget god kvalitet. Men det blir kanskje litt i dyreste laget med frakt + toll.

 

Selv kjøpte jeg denne når jeg var i USA sist, og er meget fornøyd, spesielt med det at den kan lades med enten lightning, micro USB, eller USB-C. Eneste den mangler er vel quickcharge, men det kommer sikkert i nyere versjoner.

post-3895-0-41159500-1533990082_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Fant denne info på fra et engelsktalende land på et av powerbank-produktene:

 

 

  • 26,000mAh Battery - Largest capacity Li-Ion battery (100Wh, 26000mAh) that you can bring on airplanes.
  • Quick-Charge USB 3.0 Port - One QC 3.0 compatible USB output that can quick charge supporting smartphones from empty to full in under 15 minutes
  • Rechargeable - Fully recharge in 2-3 hours with included compact 45W charger.

 

Og da referer de nok selvsagt til regelen om å slippe å be om godkjenning.

 

Men betyr det at man kan ha med seg 2 powerbanks i tillegg til sin mobil, sin laptop og evt. nettbrett? Hvor går egentlig grensen når man skal på flyreise?

 

Men herregud for en pris, var på Staples det der i utlandet. kr 1900 omtrent medregnet den utenlandske momsen, ved å handle produktet ved besøk i utlandet. Tror jeg ga 199 kroner for min 20000 mAh på komplett.no i kampanjepris.

Endret av G
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...