Gå til innhold

- Svikter ladestasjonen, bør sjåfører få lade bilen gratis


Anbefalte innlegg

Alvorlig talt, 2600RS.

Det finnes ingen fornuftig grunn til at du skal kjøre bensintom i Norge. Det er bensinstasjoner over alt, og de tar sedler, mynter, VISA, MasterCard, American Express osv.

Det tar to minutter å fylle full tank, som gir deg en rekkevidde som Tesla-eiere bare kan drømme om.

 

Ikke vent til tanken er tom.

Fyll når den er halvfull, så har du rekkevidde til å kjøre til et annet fylke hvis du må.

 

Selv ved nåla på null kan du kjøre flere mil. Det et innebygget margin.

 

Jeg synes ikke synd på deg.

Ikke i det hele tatt.

Om du jevnlig overser bensinmåleren på null, samt advarsel i displayet på kjørecomputeren, lyssignal og lydsignal, da er du ikke våken nok til å kjøre bil.

 

Elbiler et alltid innenfor en stram margin når de kjører langtur. Mange ting påvirker rekkevidden, som oppoverbakker, temperatur, last, kjørestil...

Turen må planlegges på forhånd, og hvis eneste ladestasjon innen en mils omkrets streiker, har du et problem.

 

Tydeligvis anerkjenner ladestasjon-leverandørene dette. Flere sier at de får lade gratis i slike tilfeller.

Flott!

Hvis selv leverandørene er så serviceinnstilte, hvorfor skal du klage?

I alle dager.... :D Det er ikke synd på meg.... Jeg klager ikke på leverandørene heller, det var andre som dro inn dem.... Prøv å følg diskusjonen før du kommer med flere tåpeligheter.. Poenget her er aty det heller ikke finnes noen fornuftig grunn til at man skal åpne opp laderene gratis pga tekniske problemer. For er det et teknisk problem på automatstasjonen jeg fyller på så tar jeg en telefon til selskapet, nummeret står der. Og det gjør det på ladestasjonene også. Men elbilforeningen mener altså at man skal åpne opp uten at ebileierene tar kontakt med leverandør...

 

Ærlig talt, det er ikke noe annet sted i samfunnet vårt at ting fungerer på den måten. Og det er DET som er poenget her

Endret av 2600RS
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Alvorlig talt, 2600RS.

Det finnes ingen fornuftig grunn til at du skal kjøre bensintom i Norge. Det er bensinstasjoner over alt, og de tar sedler, mynter, VISA, MasterCard, American Express osv.

Det tar to minutter å fylle full tank, som gir deg en rekkevidde som Tesla-eiere bare kan drømme om.

 

Ikke vent til tanken er tom.

Fyll når den er halvfull, så har du rekkevidde til å kjøre til et annet fylke hvis du må.

 

Selv ved nåla på null kan du kjøre flere mil. Det et innebygget margin.

 

Jeg synes ikke synd på deg.

Ikke i det hele tatt.

Om du jevnlig overser bensinmåleren på null, samt advarsel i displayet på kjørecomputeren, lyssignal og lydsignal, da er du ikke våken nok til å kjøre bil.

 

Elbiler et alltid innenfor en stram margin når de kjører langtur. Mange ting påvirker rekkevidden, som oppoverbakker, temperatur, last, kjørestil...

Turen må planlegges på forhånd, og hvis eneste ladestasjon innen en mils omkrets streiker, har du et problem.

 

Tydeligvis anerkjenner ladestasjon-leverandørene dette. Flere sier at de får lade gratis i slike tilfeller.

Flott!

Hvis selv leverandørene er så serviceinnstilte, hvorfor skal du klage?

I alle dager.... :D Det er ikke synd på meg.... Jeg klager ikke på leverandørene heller, det var andre som dro inn dem.... Prøv å følg diskusjonen før du kommer med flere tåpeligheter.. Poenget her er aty det heller ikke finnes noen fornuftig grunn til at man skal åpne opp laderene gratis pga tekniske problemer. For er det et teknisk problem på automatstasjonen jeg fyller på så tar jeg en telefon til selskapet, nummeret står der. Og det gjør det på ladestasjonene også. Men elbilforeningen mener altså at man skal åpne opp uten at ebileierene tar kontakt med leverandør...

 

Ærlig talt, det er ikke noe annet sted i samfunnet vårt at ting fungerer på den måten. Og det er DEDT som er poenget her

 

 

Det du sliter med å forstå, er at strøm som energikilde til elbil er billig. Så billig at det er en bagatell.

Folks tid er mer verdifull enn å krangle om en bagatell.

 

Ta et tenkt eksempel.

Den ubetjente 123 bensinstasjonen får et problem med kortterminalen.

Da er bensinen gratis.

En kunde kommer for å fylle, og når det er gratis skriver han det på Facebook, Snapchat, Jodel og Twitter.

Plutselig kommer folk fra hele regionen for å fylle gratis bensin på traktorer, lastebiler, biler, båter, tønner, bøtter, colabokser og fingerbøl.

Til slutt går 123 konkurs, for hver kunde fyllte i snitt for 700 kroner.

 

Et annet tenkt eksempel.

Børre kjører elbil til en ladestasjon. Betalingsløsningen virker ikke, men han får likevel fyllt opp batteriet.

Kult, tenker Børre, og kjører videre.

En femtilapp spart.

 

Konklusjon: Dette er ikke et problem for ladestasjoner. Folk får ikke med seg mer strøm enn det er plass til i elbilen.

Hvis ladestasjoner oppleves som kranglete, vil det skremme potensielle elbil-kunder.

Dette er et valg som ladestasjon-firmaene tydeligvis allerede har tatt. Fornuftig med tanke på kundetilfredshet.

 

Derfor kan ladestasjoner gjøre dette.

Derfor kan ikke 123 gjøre det samme.

 

Jeg vet ikke hvorfor du er så imot det. Plager det deg at elbilen får fyllt opp batteriet sitt?

Endret av Mannen med ljåen
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Når parkeringsautomaten ikke virker parkererer du et annet sted.

Når ladestasjonen sin betalingsløsning ikke virker får du likevel lade.

Ikke fordi du har krav på det, men fordi ladestasjon-firmaet er kundevennlige og kjenner konsekvensen det ellers ville fått for deg.

De kunne sendt regning i ettertid basert på skiltnummer, men det er neppe verdt administrasjonskostnaden.

 

Om de har 24 timers telefonsupport kunne de kreve at du ringer før gratis lading blir fjernaktivert.

Men det hjelper fint lite dersom kommunikasjonen er nede.

Nettopp derfor er det viktig at ladestasjonen går i nød-modus automatisk.

 

Det trenger faktisk ikke å være vanskelig i det hele tatt.

Men det virker som om du insisterer på at det MÅ bli vanskelig, ellers er det urettferdig.

Endret av Mannen med ljåen
  • Liker 2
Lenke til kommentar

For å konkludere: mangelen på kortterminaler skyldes verken økonomi eller teknologi. Her er det ønsket om å låse inn kundene som råder.

Spørsmål fra en som vurderer å gå over til elbil:

Blir kundene "låst inn"? Så vidt jeg kan se på Fortum sine vilkår det er ingen kostand ved å ha en registrert brikke?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Det fungerer helt greit, og hvis du er fleksibel av natur er det null stress. Det er bare så snodig at du ikke kan betale strømmen med bankkort, og at du stedet må ha med deg enda en ting når du skal ut. 

Lenke til kommentar

 Jeg ser for meg at det er vanlig å ha chippen på nøkkelknippet med bilnøkkelen, eventuellt at chippen alltid ligger i bilen.

Funker sikkert greit for folk flest, men bankkort er mer fleksibelt hvis du for eksempel låner andres bil.

 

Jeg har null erfaring med elbil og ladestasjoner.

Har jeg forstått det riktig, at det er to konkurrerende aktører som tilbyr ladestasjoner i Norge i tillegg til Teslas egne?

Chip-systemet må vel være for å tvinge deg over på en aktør, og unngå konkurrenten?

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

 

For å konkludere: mangelen på kortterminaler skyldes verken økonomi eller teknologi. Her er det ønsket om å låse inn kundene som råder.

Spørsmål fra en som vurderer å gå over til elbil:

Blir kundene "låst inn"? Så vidt jeg kan se på Fortum sine vilkår det er ingen kostand ved å ha en registrert brikke?

 

 

Ingen kostnad utover det du lader - både Grønn kontakt og fortum har abonnement der du ikke betaler noe annet enn forbruk, og det fungerer greit. Du er heller ikke på noen måte låst inn, men det er billigere å ha brikken enn å bruke alternativene (Som i praksis kun er å betale via SMS og telefonregning)

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Mon tro hvordan dette med gratis fylling skal fungere om , som noen bekymrer seg veeldig for, om de står ødemarken og sms styret ikke virker og det er mitt på natten og supporten er nede. Skal det stå en knapp på pumpa med "trykk her for å tanke gratis om sms ikke virker"?

 

————————-

 

Det står et telefonnummer på hurtigladere som man kan ringe. Da kan de fjernhjelpe deg, samt se alt du gjør. (Ikke kamera, men hva som logges av laderen). Operatøren kan da starte lading uten betaling om de ønsker.

 

———————-

 

Og nå ligger plutselig ladestasjonene så langt så langt i fra hverandre. Om man ikke får ladet der og da så er løpet kjørt. Er ikke sånn for fossilbiler må vi vite for de kan jo bare kjøre til neste stasjon for de ligger jo tett i tett. Hva skjedde med sommerferiens påstander om at langturer var ingen problem for nå var det jo alltid ladestasjoner tilgjengelig uansett hvor man skulle. Passet de ikke inn i debatten? Og kan ikke elbilistene bare gjøre som oss fossilister og tanke føøør det er helt tomt. Må jo ikke tyne han helt ut var endaste gång for å se hvor langt du kan presse den. Litt taktisk planlegging kan vel verden få kreve av deg også og bittelitt føre var tanker. Virker jo som dere allerede vet at dette sms systemet ikke virker helt optimalt allikevel. Kanskje det er det man her spekulerer i? For det finnes jo ikke alternativer

 

Det kommer kanskje som en overraskelse, men elbilister er ikke en homogen gruppe. Det er heller ikke slik at elbiler er av et merke. I tillegg for å gjøre det enda vanskeligere så er det helt forskjellig å kjøre elbil om sommeren og på kalde snøfylte vinterdager.

 

Jeg kjører ioniq. Jeg kunne kanskje ha dristet meg på en europatur om sommeren, men det hadde ikke vært helt optimalt. (Hadde jeg hatt Tesla så hadde det ikke vært problem). Men om vinteren er det stadig kriser. Jeg merker at vi er på et prematurt stadie med elbiler og enda mer på lading. Om vinteren må bilene lade oftere, de lader tregere, det virker som det er hyppigere feil på ladestasjonene. Dette resulterer i køer på ladestasjonene. Hvis du har to foran deg i kø betyr det kanskje 1 time venting FØR du får startet lading. Det er selvfølgelig helt uholdbart og skjer på de kaldeste dagene og gjerne i en omkretsen på under 50 km fra Oslo.

 

Forrige kalde periode kjørte jeg innom 7 ladestasjoner før jeg fikk ladet. Mye feil, eller kø. Jeg startet planlegging tidlig, siden jeg har et års erfaring. Jeg har aldri opplevd noe i nærheten med bensinbil.

Som sagt er situasjonen en helt annen om sommeren. Jeg tror også at det forandrer seg fordi antal elbiler og ladestasjoner forandrer seg stadig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Alvorlig talt, 2600RS.

Det finnes ingen fornuftig grunn til at du skal kjøre bensintom i Norge. Det er bensinstasjoner over alt, og de tar sedler, mynter, VISA, MasterCard, American Express osv.

Det tar to minutter å fylle full tank, som gir deg en rekkevidde som Tesla-eiere bare kan drømme om.

 

Ikke vent til tanken er tom.

Fyll når den er halvfull, så har du rekkevidde til å kjøre til et annet fylke hvis du må.

 

Selv ved nåla på null kan du kjøre flere mil. Det et innebygget margin.

 

Jeg synes ikke synd på deg.

Ikke i det hele tatt.

Om du jevnlig overser bensinmåleren på null, samt advarsel i displayet på kjørecomputeren, lyssignal og lydsignal, da er du ikke våken nok til å kjøre bil.

 

Elbiler et alltid innenfor en stram margin når de kjører langtur. Mange ting påvirker rekkevidden, som oppoverbakker, temperatur, last, kjørestil...

Turen må planlegges på forhånd, og hvis eneste ladestasjon innen en mils omkrets streiker, har du et problem.

 

Tydeligvis anerkjenner ladestasjon-leverandørene dette. Flere sier at de får lade gratis i slike tilfeller.

Flott!

Hvis selv leverandørene er så serviceinnstilte, hvorfor skal du klage?

I alle dager.... :D Det er ikke synd på meg.... Jeg klager ikke på leverandørene heller, det var andre som dro inn dem.... Prøv å følg diskusjonen før du kommer med flere tåpeligheter.. Poenget her er aty det heller ikke finnes noen fornuftig grunn til at man skal åpne opp laderene gratis pga tekniske problemer. For er det et teknisk problem på automatstasjonen jeg fyller på så tar jeg en telefon til selskapet, nummeret står der. Og det gjør det på ladestasjonene også. Men elbilforeningen mener altså at man skal åpne opp uten at ebileierene tar kontakt med leverandør...

 

Ærlig talt, det er ikke noe annet sted i samfunnet vårt at ting fungerer på den måten. Og det er DEDT som er poenget her

 

 

Det du sliter med å forstå, er at strøm som energikilde til elbil er billig. Så billig at det er en bagatell.

Folks tid er mer verdifull enn å krangle om en bagatell.

 

Ta et tenkt eksempel.

Den ubetjente 123 bensinstasjonen får et problem med kortterminalen.

Da er bensinen gratis.

En kunde kommer for å fylle, og når det er gratis skriver han det på Facebook, Snapchat, Jodel og Twitter.

Plutselig kommer folk fra hele regionen for å fylle gratis bensin på traktorer, lastebiler, biler, båter, tønner, bøtter, colabokser og fingerbøl.

Til slutt går 123 konkurs, for hver kunde fyllte i snitt for 700 kroner.

 

Et annet tenkt eksempel.

Børre kjører elbil til en ladestasjon. Betalingsløsningen virker ikke, men han får likevel fyllt opp batteriet.

Kult, tenker Børre, og kjører videre.

En femtilapp spart.

 

Konklusjon: Dette er ikke et problem for ladestasjoner. Folk får ikke med seg mer strøm enn det er plass til i elbilen.

Hvis ladestasjoner oppleves som kranglete, vil det skremme potensielle elbil-kunder.

Dette er et valg som ladestasjon-firmaene tydeligvis allerede har tatt. Fornuftig med tanke på kundetilfredshet.

 

Derfor kan ladestasjoner gjøre dette.

Derfor kan ikke 123 gjøre det samme.

 

Jeg vet ikke hvorfor du er så imot det. Plager det deg at elbilen får fyllt opp batteriet sitt?

Ser faktisk ut som noen mister nattesøvnen av sånt ??

Lenke til kommentar

 Jeg ser for meg at det er vanlig å ha chippen på nøkkelknippet med bilnøkkelen, eventuellt at chippen alltid ligger i bilen.

Funker sikkert greit for folk flest, men bankkort er mer fleksibelt hvis du for eksempel låner andres bil.

 

Jeg har null erfaring med elbil og ladestasjoner.

Har jeg forstått det riktig, at det er to konkurrerende aktører som tilbyr ladestasjoner i Norge i tillegg til Teslas egne?

Chip-systemet må vel være for å tvinge deg over på en aktør, og unngå konkurrenten?

 

Konkurrenten har også en brikke?

Lenke til kommentar

Forklar gjerne hvorfor du er imot at det skal finnes en enkel løsning når betalingsløsningen svikter.

 

At bensinbiler ikke får gratis bensin er ikke et argument for annet enn misunnelse.

Det blir ikke før du har forklart hvorfor i all verden jeg skal forklare ting som kun er et produkt av din velutviklede fantasi, og ikke har noe som helst med det jeg har sagt å gjøre

 

At du drar frem misunnelseskortet hele tiden tyder på dårlig med argumenter. En sammenligning er ikke noe uttrykk for misunnelse......

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det et nok heller motpartene som har dårlige argumenter. Særlig tre argumenter går igjen.

 

•Pølser er ikke gratis når kortautomaten til kiosken feiler.

 

•Parkering er ikke gratis når parkometeret feiler.

 

•Bensin er ikke gratis når kortautomaten til bensinpumpa feiler.

 

 

Og derfor et det urettferdig om en elbil skulle få strøm verdt 50 kroner gratis, når den proprietære betalingsløsningen feiler.

 

 

Hva vitner dette om, om ikke misunnelse?

Endret av Mannen med ljåen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, men da må du inngå avtale med èn av aktørene, og bare lade der for fremtiden?

Eller kan du ha abonnement hos begge ladestasjon-aktørene uten at det koster ekstra?

Eller elbilforeningen og andre aktører kan presse på for å få kortterminal på plass så er problemet løst en gang for alle. Kontakten er der, terminalen er der, det er bare for deg å gjøre som alle andre som fyller fossilt. Sett i kortet og tast kode, plugg i kontakten og korrekt beløp trekkes fra din konto når du drar ut pluggen. Ferdig.

 

SMS, RFid, , krav om gratis strøm, og stasjoner som ikke virker. Alt det der forsvinner i det blå om man bare drev lobby for rett teknologi istedenfor å kreve alt gratis.

 

Misunnelig?? Ikke en plass. Slutt med den latterlige påstanden.... hva i h... er der å være misunnelig på som du tror du er i besittelse av og som du soler deg i glansen av??

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg leser hva de skriver.

Men kanskje du kan forklare kort og presist, med egne ord, hvorfor gratis strøm plager DEG så mye?

 

Vi har allerede diskutert at VISA kunne vært en bedre løsning enn en SMS- eller chip-løsning med mye nedetid.

Selv ladestasjon-eierne anerkjenner hvor stort problem det er å ikke få ladet bilen, så de gir bort strømmen gratis når SMS ikke virker.

 

Hvis ladestasjon-eierne syns det er et greit kompromiss, hvorfor plager det deg at andre får noe gratis?

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

 

Ja, men da må du inngå avtale med èn av aktørene, og bare lade der for fremtiden?

Eller kan du ha abonnement hos begge ladestasjon-aktørene uten at det koster ekstra?

Eller elbilforeningen og andre aktører kan presse på for å få kortterminal på plass så er problemet løst en gang for alle. Kontakten er der, terminalen er der, det er bare for deg å gjøre som alle andre som fyller fossilt. Sett i kortet og tast kode, plugg i kontakten og korrekt beløp trekkes fra din konto når du drar ut pluggen. Ferdig.

 

SMS, RFid, , krav om gratis strøm, og stasjoner som ikke virker. Alt det der forsvinner i det blå om man bare drev lobby for rett teknologi istedenfor å kreve alt gratis.

 

Misunnelig?? Ikke en plass. Slutt med den latterlige påstanden.... hva i h... er der å være misunnelig på som du tror du er i besittelse av og som du soler deg i glansen av??

Skulle ønske «problemet var løst eng gang for alle» med en eller annen løsning. Erfaringen min er at det er mange ting som går galt med lading. Noen ganger er kontakten ødelagt, andre ganger starter lading og stopper etter 2-3 minutter (akkurat lenge nok til at jeg har gått inn på bensinstasjonen, ikke moro og komme tilbake etter 20-30 minutter), noen ganger er det andre feil. Jeg har brikker fra de to store, og når alt fungerer er det veldig kjapt og enkelt. Men jeg tror vi er noen år unna at alt bare fungerer for det meste (hele året).

Lenke til kommentar

 

Forklar gjerne hvorfor du er imot at det skal finnes en enkel løsning når betalingsløsningen svikter.

 

At bensinbiler ikke får gratis bensin er ikke et argument for annet enn misunnelse.

Det blir ikke før du har forklart hvorfor i all verden jeg skal forklare ting som kun er et produkt av din velutviklede fantasi, og ikke har noe som helst med det jeg har sagt å gjøre

 

At du drar frem misunnelseskortet hele tiden tyder på dårlig med argumenter. En sammenligning er ikke noe uttrykk for misunnelse......

Det kan ikke være så mye mer enn misunnelse bak. Når du klarer å påstå, at Elbilforeningen jobber med å få alt gratis, basert på en artikkel som handler om forutsigbar lading. Dette koster ikke selskapet stort, og de tar det igjen på prisen for hurtiglading. En femtilapp i ny og ne, er for disse ,en fis i blandt trompeter,

Det er i såfall uansett ,et incitament for ladeoperatørene å holde orden på ladere og betalingsordningen, slik at de fungerer.

Det er slik med strømmen hjemme også ,faktisk, at du har krav på kompensasjon, dersom strømmen blir borte for lenge, over en viss tid .

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

 

Forklar gjerne hvorfor du er imot at det skal finnes en enkel løsning når betalingsløsningen svikter.

 

At bensinbiler ikke får gratis bensin er ikke et argument for annet enn misunnelse.

Det blir ikke før du har forklart hvorfor i all verden jeg skal forklare ting som kun er et produkt av din velutviklede fantasi, og ikke har noe som helst med det jeg har sagt å gjøre

 

At du drar frem misunnelseskortet hele tiden tyder på dårlig med argumenter. En sammenligning er ikke noe uttrykk for misunnelse......

Det kan ikke være så mye mer enn misunnelse bak. Når du klarer å påstå, at Elbilforeningen jobber med å få alt gratis, basert på en artikkel som handler om forutsigbar lading. Dette koster ikke selskapet stort, og de tar det igjen på prisen for hurtiglading. En femtilapp i ny og ne, er for disse ,en fis i blandt trompeter,

Det er i såfall uansett ,et incitament for ladeoperatørene å holde orden på ladere og betalingsordningen, slik at de fungerer.

Det er slik med strømmen hjemme også ,faktisk, at du har krav på kompensasjon, dersom strømmen blir borte for lenge, over en viss tid .

 

Hva tror du ligger bak elbilforeningens utsagn der de vil at elbileiere skal slippe det kjempestore bryet med å ta en telefon da?  Slik man må gjøre overalt ellers i samfunnet når noe ikke fungerer.

 

I stedet for at de jobber for en kortløsning på ladestasjonene.

 

Merkelig at elbileiere alltid skal diskutere anre debattanter i stedet for å holde seg til saken. Overalt ellers kan man diskutere hva som helst, men elbileiere er så hårsåre at de ikke tåler noen kritiske røster i det hele tatt. Da går de rett på person med en gang.. Det er jo derfor dere kommer frem til disse tåpelighetene om misunnelse, at man ligger våken om nettene osv. Alt dette er bare et produkt av deres egen fantasi, og hører ikke hjemme i noen debatt.

 

Bare for å snakke om dere på samme måte som dere snakker om andre

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...