Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Hjelp! Arbeidsgiver vil gi meg halv lønn, og ga meg heller aldri kontrakt.


Shaky-Shaky

Anbefalte innlegg

Jobbet for ett firma som var ansatt av DHL, for å levere pakker ifra den 11.01 til den 09.02, hadde 22 arbeidsdager.

Fikk aldri noen kontrakt, selvom arbeidsgiver sa jeg skulle det. Er sikker på at de drøyet med kontrakten bevist, ettersom kollegaene mine fortalte meg at han alltid gir kontrakt etter en måned.

jobbet ifra 07:00-18:00 hver dag cirka, og i tilegg jobbet jeg mandager 05:00-18:00.

Jeg hadde som regel en annen sjofør med meg til enhver tid i ruta. 

 

Når jeg snakket med sjefen for å si opp fredag den 09.02. så tok han det veldig fint, og var forståelsesfull, jeg var forberedt på å jobbe noen uker til hvis det trengtes, men det trengtes ikke sa han, og at jeg kunne slutte på dagen, så jeg sluttet den dagen, og sjefen ansatte en person jeg rekomenderte til å ta over stillingen min, som fikk beskjed om å starte mandag etter helgen 12.02.

 

Hadde 2 sykedager, som jeg ikke forventer å få betalt for, men har hatt 22 fulle arbeidsdager når du fjerner sykedagene.

jeg jobbet med å laste på pakker ifra 07:00-09:30 tirsdag-fredag, og 05:00-09:30 mandag, dette skulle de ansatte få betalt ekstra for nemlig 10 tusen før skatt i måned fikk vi beskjed om fra sjefen.

Etter at jeg hadde jobbet med å losse pakker i bilene på morgenen, så startet jeg som sjofør ifra 09:30 og til jeg var ferdig rundt 18:00 tiden. I den delen av jobben så fikk vi beskjed om at alle fikk fast lønn på 27500 før skatt for 7.5 timer, så i teorien var vi egentlig ferdig kl 17:00. men det skjedde aldri, var som regel alltid ferdig etter 18:00, og dette skulle vi ikke få overtid for.

Det er greit nok for meg, men nå etter at jeg har sendt timelister og kontoNr, så sier plutselig sjefen at jeg bare skal få halv lønn, og at jeg mangler kontrakt, så jeg kan ikke få full lønn.

Jeg jobbet minimum 240  arbeidstimer i perioden min, og skulle egentlig ha fått 37500 før skatt, som er en timeslønn på 156 kr hvis vi går utifra 240 timer.

Kan han virkelig gjøre dette? da ender jeg opp med en timeslønn på 78kr, og det er jo latterlig når jeg jobbet i snitt 11 timer hverdag minimum.

Han mener at jeg bare skal ha halv lønn fordi jeg måtte læres opp, men jeg hadde jo ikke trengt å ha med meg en sjofør, Jeg hadde allerede kjørt alene og levert uten problemer cirka 1 uke etter at jeg startet, og en annen dag litt etter, men fikk aldri muligheten til å kjøre alene fast ellers.

Det er sjefen som ikke ville la meg kjøre litt enklere ruter alene, og heller ville at jeg skulle ta over den lengste ruten de hadde.
Vet at det er pga sjoføren som hadde den lange ruten, ville ha noe enklere. Sjoføren hadde jobbet der i 6 år, og trengte så å si å ikke bruke gps engang, og kjørte fra stopp til stopp uavbrutt hele tiden, memoriserte hvor hver pakke lå, og ikke sløste 1 minutt engang. og likevell var ferdig 18:00 tiden.

Også ville de at jeg skulle ta over denne ruten, noe som hadde resultert i at jeg hadde blitt ferdig 1-2 timer senere enn 18:00 igjen, selvom de hadde masse ruter som var mye enklere og kortere.

Men sånn er det bare sier de andre sjoførene, at de bare gir deg masse leveringer, og bare forventer at du gjør deg ferdig selvom de vet at du alltid ender opp med å jobbe etter 18:00. Sikkert derfor de betaler fast lønn, da de ikke vil betale overtid.

Hva kan jeg gjøre for å få utbetalt full lønn, synes ikke at jeg er urimelig når jeg ber om dette. jeg hadde ikke noe problem med å kjøre og levere pakker på litt enklere ruter, at de selv velger å ikke la meg få kjøre alene er jo deres problem?

håper noen kan hjelpe meg med denne situasjonen. Takk på forhånd!


 

Endret av Shaky-Shaky
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis dere har avtalt en lønn skal du ha denne lønnen. Sjefen kan ikke komme i etterkant å si at opplæringen hadde en timeslønn på 78kr. 

 

Fastlønn er forøvrig ikke lov hvis det ikke er "særlig uavhengig stilling" hvor du kan komme å gå litt som du vil, noe dette ikke virker å være. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Noen tips på hva jeg kan si til arbeidsgiver? 

fikk vite at arbeidsgiver ville snakke med meg idag, ang utbetaling av halv lønn,så idag var første gang noe som helst ble sagt om at man bare får halv lønn på opplæring.

Har forsatt ikke ringt han, da jeg prøver å være forberedt, vet at arbeidsgiver kommer til å prøve å snakke om lover og forskrifter osv for å prøve å overbevise meg om at jeg bare skal ha halv lønn.

Endret av Shaky-Shaky
Lenke til kommentar

Leste litt om særlig uavhengig stilling, og at sjofører ofte faller i den kategorien.

De fleste av leveringene mine var for faste bedrifter, og jeg måtte så å si kjøre en fast rute til faste stopp med mindre jeg ville bli enda mer forsinket, og de fleste bedriftene stengte 15:00-16:00, så jeg hadde ikke noe valg. Jeg hadde også faste hentinger, som måtte leveres i DHL lageret innen 18:30, selvom flere ansatte flere ganger ikke rakk den deadlinen. ( hver eneste gang jeg var forsinket så var det alltid noen andre kollegaer der som også var forsinket.)

Hadde også en del private leveringer, men det er jo i området jeg leverte til ifra før av, måtte bare ta det til slutt som regel.


Faller dette forsatt innenfor særlig uavhengig stilling? 

Lenke til kommentar

Si at du kommer til å ta dette videre til media

 

Hvis han gir etter, så gå fortsatt til media og fortell din sak. Da har du ihvertfall prøvd

 

Er altfor mange idioter som utnytter utenlandsk arbeidskraft for sin egen vinning og kommer unna med det.

 

Du gjør deg selv og alle de fremtidige ansatte i dette firmaet en bjørnetjeneste ved å la det gå sin gang og la han bestemme. Har han alt på svart og hvitt har han ingenting å frykte, men fleste av disse personene har så absolutt ikke det i regnskapet sitt..

 

Hadde kjørt alt jeg kunne på dette



Anonymous poster hash: 40854...ec5
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Kan man gjøre noe for at denne bedriften blir gransket for sin definisjon av sjoførene som en "særlig uavhengig stilling"?

Kan tenke meg at arbeidsgiver ikke vil at dette skal skje. da de garantert vil ende opp med å betale mye, mye mer til de ansatte hvis de ikke har rett til å gi fastlønn lenger, og kan det hende at firmaet må ende opp med å tilbakebetale alle sine ansatte for overtid under fastlønn perioden, hvis det viser seg at de misbrukte særlig uavhengig stilling?

Vil bare vite om dette er mulig, og hva fremgangsmåten er for å få firmaet undersøkt, slik at jeg kan vise til dette, hvis han prøver å være urimelig.

Endret av Shaky-Shaky
Lenke til kommentar

 

Si at du kommer til å ta dette videre til media

 

Hvis han gir etter, så gå fortsatt til media og fortell din sak. Da har du ihvertfall prøvd

 

Er altfor mange idioter som utnytter utenlandsk arbeidskraft for sin egen vinning og kommer unna med det.

 

Du gjør deg selv og alle de fremtidige ansatte i dette firmaet en bjørnetjeneste ved å la det gå sin gang og la han bestemme. Har han alt på svart og hvitt har han ingenting å frykte, men fleste av disse personene har så absolutt ikke det i regnskapet sitt..

 

Hadde kjørt alt jeg kunne på dette

 

Anonymous poster hash: 40854...ec5

 

Tenkte å gjøre dette hvis han er urimelig.

 

Han er en pakistaner/inder, som nesten utelukkende bare ansetter andre pakistanere og indere. Jeg var den eneste personen i firmaet hans som var født i Norge, men det viste han ikke når han ansatte meg, da det var onkel som hjalp meg med å skaffe jobben, og han er pakistaner. og jeg har en marokans bakgrunn.

 

Føler at de har misbrukt systemet ifra første dagen jeg kom ditt, og at de andre ansatte bare godtar dette, da de bare er takknemlige for å ha en jobb.

 

Men jeg godtar det ikke.

 

Og tenkte å fortelle han at jeg går videre med dette til avisen hvis han forsatt nekter å utbetale full lønn , og lage en sak om hvordan DHL, bevist ansetter ifra firmaet hans, når de selv vet at han ikke følger boken, misbruker "særlig uavhengig stilling" for å få folk til å jobbe i snitt 11 timer om dagen eller mer, og bare betale for 9.5 timer som fastlønnen dekker, og at han aldri gir kontrakter før etter en måned har gått.

 

Dette er dårlig PR for DHL, og kan jo sette mye press på dem til å nekte at de viste om dette, og at siden de nå vet dette, så vil det være press på dem å skifte til ett seriøst firma.

Endret av Shaky-Shaky
Lenke til kommentar

Merker at jeg har lyst til å vite hva slags tullefirma dette er, slik at man kan advare alle mot å bruke de - høres jo ekstremt useriøst ut. 

 

Noe lavere lønn under opplæring/prøvetid er ikke uvanlig, men så lite som halv lønn er jo veldig drastisk. Uansett burde jo dette vært klinkende klart avtalt i forkant eller svært tidlig i ansettelsen! 

 

Uansett hvordan dette ender for deg TS, hadde jeg involvert Arbeidstilsynet. Om ikke annet så for å sikre de andre ansatte. Du kan tipse Arbeidstilsynet anonymt også: https://www.arbeidstilsynet.no/kontakt-oss/tips/ 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...