Gå til innhold

Krasjet Tesla Model 3 i 100 kilometer i timen – slapp unna uten skader


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Eneste jeg ikke liker er motoriserte dørhåndtak. Kommer de ut ved et kræsj? Nei neppe, siden det er servomotorer og ikke fjær belastet... Men havvet nå jeg.

 

Elektriske vinduer er også noe som jeg ikke liker.

 

En mann døde mens bilen hans trillet i havet, fektet med nevene og prøvde og få seg ut.

Var vitne til det.

Kan enkelt løses med en nødhammer. Ruller bilen i vannet får du ikke opp døren uansett pga trykk.

https://www.smartesaker.no/resqme-beltekutter-nodhammer.html

Endret av Kron
Lenke til kommentar

http://forums.vwvortex.com/showthread.php?3105304

 

Audi RS6, han kjørte nok fortere enn Teslaen :ninja: . Bilen er fullstendig maltraktert, likevel kom føreren seg ut i live uten nevneverdige skrammer.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/List_of_sole_survivors_of_airline_accidents_or_incidents

 

Disse har overlevd flykræsj.

 

Disse har overlevd fall fra flere hundre meter uten fallskjerm https://en.m.wikipedia.org/wiki/Category:Fall_survivors

 

Og hvorfor har alle disse overlevd? Tilfeldigheter. Folk dør jo av å falle av sykler, skli på isen osv. Og andre overlever kræsj i biler med rakettmotorer (Richard Hammond).

Lenke til kommentar

 

http://forums.vwvortex.com/showthread.php?3105304

 

Audi RS6, han kjørte nok fortere enn Teslaen :ninja: . Bilen er fullstendig maltraktert, likevel kom føreren seg ut i live uten nevneverdige skrammer.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/List_of_sole_survivors_of_airline_accidents_or_incidents

 

Disse har overlevd flykræsj.

 

Disse har overlevd fall fra flere hundre meter uten fallskjerm https://en.m.wikipedia.org/wiki/Category:Fall_survivors

 

Og hvorfor har alle disse overlevd? Tilfeldigheter. Folk dør jo av å falle av sykler, skli på isen osv. Og andre overlever kræsj i biler med rakettmotorer (Richard Hammond).

 

 

Jepp, og han i teslaen overlevde også helt sikkert pga tilfeldigheter, og en Tesla er ikke noe mer sikker enn en annen moderne bil idag.

 

Eller har teslamenigheten fått for seg noe annet?

Endret av Simkin
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-3RYwwc

Merkelig at sensorene til Tesla sliter sånn med stillestående objekter. Den MB har i nyeste C-klassen fungerer på stillestående biler hvertfall. En bekjent av meg som lå i 80-ish på motorveien og ikke fulgte med da bilen nødbremset pga stillestående kø foran ham.

 

Digresjon, er det bedre å kollidere med noen direkte front mot front enn 25% overlap?!

Endret av Slettet-3RYwwc
Lenke til kommentar

Merkelig at sensorene til Tesla sliter sånn med stillestående objekter. Den MB har i nyeste C-klassen fungerer på stillestående biler hvertfall. En bekjent av meg som lå i 80-ish på motorveien og ikke fulgte med da bilen nødbremset pga stillestående kø foran ham.

 

Digresjon, er det bedre å kollidere med noen direkte front mot front enn 25% overlap?!

Nei, den har samme begrensning. Bare til å lese i manualen. Men det er ikke slik at det aldri fungerer, men det kan skje en filtrering slik at stillestående objekter blir oppfattet som noe en kan passere.

 

Som sagt, alle biler basert på radar systemer har denne begrensningen. Mercedes sine manualer ligger på nett. Det står på side 174 for e klasse 2018 modell feks.

Lenke til kommentar

 

 

http://forums.vwvortex.com/showthread.php?3105304

 

Audi RS6, han kjørte nok fortere enn Teslaen :ninja: . Bilen er fullstendig maltraktert, likevel kom føreren seg ut i live uten nevneverdige skrammer.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/List_of_sole_survivors_of_airline_accidents_or_incidents

 

Disse har overlevd flykræsj.

 

Disse har overlevd fall fra flere hundre meter uten fallskjerm https://en.m.wikipedia.org/wiki/Category:Fall_survivors

 

Og hvorfor har alle disse overlevd? Tilfeldigheter. Folk dør jo av å falle av sykler, skli på isen osv. Og andre overlever kræsj i biler med rakettmotorer (Richard Hammond).

 

 

Jepp, og han i teslaen overlevde også helt sikkert pga tilfeldigheter, og en Tesla er ikke noe mer sikker enn en annen moderne bil idag.

 

Eller har teslamenigheten fått for seg noe annet?

 

Spiller det noen rolle da?? Bilen er iallefall tilfredsstillende sikker!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-3RYwwc

Merkelig at den slo inn for han som fortalte meg opplevelsen sin.

 

Jeg fatter virkelig ikke hvordan stillestående objekter skal være problematisk for radarsensorene. Man får jo like mye feedback fra et objekt uavhengig om det står stille eller det er i bevegelse, så fra et helt ufaglært perspektiv gir det ikke mening. Det er dog et område de burde få på plass. Gjelder denne begrensningen autopiloten til Tesla også?

Lenke til kommentar

Merkelig at den slo inn for han som fortalte meg opplevelsen sin.

 

Jeg fatter virkelig ikke hvordan stillestående objekter skal være problematisk for radarsensorene. Man får jo like mye feedback fra et objekt uavhengig om det står stille eller det er i bevegelse, så fra et helt ufaglært perspektiv gir det ikke mening. Det er dog et område de burde få på plass. Gjelder denne begrensningen autopiloten til Tesla også?

 

Nei det er ikke merkelig, for den slår inn hos så og si alle. Men i visse tilfeller kan bilen oppfatte det som noe som ikke er i veien, da den gjør dette hele tiden(ref skilt, autovern, busk, osv osv). 

 

De handler ikke om "de", som jeg sier er dette tilfellet for alle. Tesla jobber med å bygge opp 3d mapping for å unngå problemet, men med radar er det vanskelig for det er nettopp her problemet ligger. En vet at det er ett stillestående objekt foran, men hvor står det? 

Ja, da autopiloten er ett samle navn på forskjellige systemer. Men som sagt, dette gjelder for alle biler som avgjør distanse med radar, og dette gjør alle pr i dag. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-3RYwwc

Jeg skjønner bare ikke den logiske grunnen til at det er vanskeligere å plassere et stillestående objekt enn et i bevegelse med radar. Det er jo tross alt bare en utregning av hvor lang tid signalene bruker på å nå frem og tilbake.

Lenke til kommentar

Jeg skjønner bare ikke den logiske grunnen til at det er vanskeligere å plassere et stillestående objekt enn et i bevegelse med radar. Det er jo tross alt bare en utregning av hvor lang tid signalene bruker på å nå frem og tilbake.

 

Det som er problematisk er å plassere de i 3d, altså så er det vanskelig å skille om det står på siden av bilen eller foran. Ett objekt som beveger seg relativt til deg, oppfattes som en bil eller annet kjøretøy foran deg, en kan da lettere gjøre antagelser om hvor det er plassert. 

 

Som sagt, dette er noe som kan skje unntaksvis. I de aller fleste tilfeller fungerer det helt fint. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...