Gå til innhold

Svenske Postnord innfører gebyr på pakker fra Kina


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Egentlig forstår jeg godt hvorfor det eksisterer et ønske for å gjøre post fra land som Kina dyrere. Det er nok relativt store summer både PostNord og Posten taper på å måtte levere pakkene fra Kina som de i bunn og grunn tjener ingenting på, og særlig når det allerede er et økende trykk på posttjenestene innlands grunnet økninger i netthandelen.

 

Subsidieringen av den kinesiske netthandelen er nok neppe bærekraftig over tid. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Lurer på hvorfor en pakke som koster mere en 1500 kr skal dobbelt så høy avgift?? er det noen som helst grunn for det ? makan til jævla avgift's hysteri samma som bomstajonene en lastebil må betale omtrent 3 ganger så mye som en person bil?? hvorfor? at den sliter mere på vegen?? vel den betaler også dobbelt så mye i årsavgift også, så¨til pakka hvorfor den skal koste mere i avgift en en til under 1500 kr er en gåte!

Lenke til kommentar

Det er vel bare å sende via ett annet land da. Dealextreme sender feks. endel via Nederland (tror jeg).

 

Dealextreme har ett lite lager ett sted i Europa for de mest populære varene sin, det er billigere for dem å sende store kvanta med båt enn alle småpakkene via fly som de gjør.

 

Det er grunnen til at hvis man bestiller noen av de mest populære, og noe veldig sært i samme bestilling, så kommer de i 2 forsendelser.

 

Det er en måte å se hvilke som ligger på dette lageret på nettsiden dems,

 

Det var i hvertfall slik, har ikke benyttet dem på ett par år.

Lenke til kommentar

Ryktene sier at en del pakker fra Wish til Sverige allerede har begynt å gå via Nederland.. Tar jo bare noen dager så har kineserne tatt seg forbi det systemet.

 

Hadde vært mye bedre om de hadde laget en enkel måte å betale momsen på. F.eks at de tar 10kr for å skanne telefonnummeret på pakken og så får du opp pakka i Postnord appen, betaler regningen + moms. Da blir det likt for alle, og handelen kan fortsette som den gjør samtidig som postnord kan tjene noen kroner på alle pakkene som kommer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når man bestiller en vare med forhåndsbetalt frakt så er dette et forhold mellom avsender og den de kjøper frakten av. Når de har gjort en avtale med selskapet som frakter pakken, og de igjen har en avtale med postnord om at de skal ta pakken den siste etappen betyr det at postnord har tatt på seg å levere pakken for en pris de har avtalt med det andre fraktselskapet. Mottaker er en "ufrivillig" part i den avtalen, og de kan ikke rette et krav mot denne. De kan jo bare prøve seg, så kommer de til å stå til halsen i søksmål før de vet ordet av det.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

Det er vel bare å sende via ett annet land da. Dealextreme sender feks. endel via Nederland (tror jeg).

Edit: Norge er også utenfor EU så da vil de vel koste 75kr mer å sende brev til Sverige?

 

Eh... nei. Et brev er et brev og har ikke nødvendigvis en verdi.

Avsender deklarerer verdien uansett om det er brev eller pakke... En pakke (eller brev) på verdi under 1500kr koster nå 75kr i administrasjon. En udeklarert pakke (eller brev) vil i det minste ha verdi på 0kr. 0kr er som kjent mindre enn 1500kr mao. tilkommer 75kr i administrasjon.

Lenke til kommentar

Ryktene sier at en del pakker fra Wish til Sverige allerede har begynt å gå via Nederland.. Tar jo bare noen dager så har kineserne tatt seg forbi det systemet.

 

Hadde vært mye bedre om de hadde laget en enkel måte å betale momsen på. F.eks at de tar 10kr for å skanne telefonnummeret på pakken og så får du opp pakka i Postnord appen, betaler regningen + moms. Da blir det likt for alle, og handelen kan fortsette som den gjør samtidig som postnord kan tjene noen kroner på alle pakkene som kommer.

 

Postnord dri*er i momsen, det går til staten. Disse 75kr går rett i foret til Postnord. Kan umulig være lovlig så tipper de får EU på nakken så likner vel mest på ett PR-stunt. Håper EU agerer riktig og gir dem en BOT de sent vil glemme, men har mine tvil. Endret av asshole
  • Liker 7
Lenke til kommentar

 

 

Veldig usikker om de får lov til å gjøre slikt...dette handler om internasjonale avtaler mellom de forskjellige post firmaer i de forskjellige land. Posten i Kina tar seg ikke betalt for pakker fra sverige (eller norge for den saks skyld) som skal til en plass i Kina. Det er jo ikke posten i Kina sin feil at det ikke blir sendt nok pakker fra sverige til Kina. Og det er ikke vår feil som konsument at posten her ikke tjener noe på det, det må de bare leve med eller sørge for at det blir sendt mer fra norge til Kina.

Greia er at det koster 100000% mer å frakte pakken innad i Norge enn det kineserne betaler for frakten. Vesten subsidierer kinas postvesen med titalls milliarder årlig ved å selv ta kostnaden for videretransport.

 

 

Ja det er sant, det koster millioner, men Norge som de fleste andre nasjoner er alle medlem i UPU (universal post union) og er alle en del av Verdenspostkonvensjonen, vi er dermed bundet opp i forhold til prising av frakt og kan ikke legge på ensidig avgift for kinesiske pakker. 

Enkelte vil kanskje si at Kina har definert seg selv som et U-land lenge nok, og beskyttelsen og subsidiene som skal komme reelle U-land til gangs burde få en opphørsdato.

Lenke til kommentar

Fascinert over hvordan endel mener det er en menneskerett å få tilnærmet gratis frakt når man skjønner at her er det noe som ikke tas med i betraktning.

 

Man er fortsatt altfor fokusert på rettigheter og for lite på plikter man har ovenfor samfunnet/ andre enn seg selv. Jeg håper virkelig systemet endres så avgifter matcher reelle utgifter i større grad.

 

Å subsidiere utenlandske aktører samtidig som man straffer norske (i vårt tilfelle Bring eller andre) er jo relativt bak mål. Hvis alle skulle tenkt sånn (som mange gjør og derfor får reelle konsekvenser i mange bransjer) vil det gå utover norske arbeidstakere pga. umulige konkurransevilkår.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Å subsidiere utenlandske aktører samtidig som man straffer norske (i vårt tilfelle Bring eller andre) er jo relativt bak mål. Hvis alle skulle tenkt sånn (som mange gjør og derfor får reelle konsekvenser i mange bransjer) vil det gå utover norske arbeidstakere pga. umulige konkurransevilkår.

Men det er vel for svenske kunder? Så i norge er foreløpig ikke dette skjedd ennå.

Enig hvis postnord norge skulle tatt avgift på dette, og ikke bring\posten da hadde jeg valgt posten hvis det var mulig å velge.

Men veldig mange steder er postkontorene lagt ned, og kun post i butikk mulig. Heldigvis er det ikke slik hos meg.

 

Så synd for de fordi de som har ikke valgmuligheter som vil tape på slik ordning.

Ser for meg svenskene bruker dansk\norsk postnummer og henter varen i norge istedenfor. Vert å kjøre bil 12-25 km for å spare gebyrene.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Denne avgiften er vel nok et bevis på utfordringene med porto og avgifter sett i et globalt perspektiv.

 

Norge kommer på alle måter dårlig ut av dagens løsninger, så det er liten tvil om at noe bør gjøres. Spørsmålet er om politikerne tør begynne å ta tak i dette, det kan virke som de er litt for redde å miste velgere. Velgere som i stor grad jubler over lave priser/gratis porto men bryr seg lite om lokale jobber og lønninger. Forståelig at vi ikke klarer tenke langsiktig, det ene merker man daglig på lommeboken, det andre kan det gå lang tid før vi merker noe til.

 

Frakt er internasjonalt bestemt, mva er nasjonalt bestemt. Begge deler undergraver våre egne arbeidsplasser og næringsliv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Kan det samme skje i Norge?

 

Svenske Postnord innfører gebyr på pakker fra Kina[/url]

Men Postnord i Norge håndtere vel ikke slike pakker?

Postnord i Sverige tilsvarer Posten i Norge, så spørsmålet hos oss skulle vært om Posten skulle innføre et slikt gebyr.

Jeg har fått pakker fra utlandet via Postnord, da er det Ebays global shipping program som har blitt brukt, hvor man betaler norsk mva når man betaler via Ebay.

Denne avgiften har vel ingenting med moms å gjøre. Global shipping program suger forøvrig hardt, da pakker blir tatt imot i felleskolli og åpnet og nedpakket igjen for videre sending. Min forrige pakke havnet hos helt feil person pga. firmaet som hadde blitt forvirret av hva som skulle hvor og dette finnes det mange historier om. Jeg unngår hardt og bevisst den løsningen.

Lenke til kommentar

Fascinert over hvordan endel mener det er en menneskerett å få tilnærmet gratis frakt når man skjønner at her er det noe som ikke tas med i betraktning.

 

Man er fortsatt altfor fokusert på rettigheter og for lite på plikter man har ovenfor samfunnet/ andre enn seg selv. Jeg håper virkelig systemet endres så avgifter matcher reelle utgifter i større grad.

 

Å subsidiere utenlandske aktører samtidig som man straffer norske (i vårt tilfelle Bring eller andre) er jo relativt bak mål. Hvis alle skulle tenkt sånn (som mange gjør og derfor får reelle konsekvenser i mange bransjer) vil det gå utover norske arbeidstakere pga. umulige konkurransevilkår.

 

Dette handler riktig nok ikke om menneskeretter, men det handler om at en stor bedrift har inngått avtaler med med begge øynene åpne, og nå forsøker omgå kostnaden disse avtalene forplikter til. Og om at dersom man tillater denne ene aktøren å omgå avtalen så vil det gi en signaleffekt, da ingen andre har råd til å oppfylle forpliktelsene dersom en aktør slipper.  

Lenke til kommentar

Dette handler riktig nok ikke om menneskeretter, men det handler om at en stor bedrift har inngått avtaler med med begge øynene åpne, og nå forsøker omgå kostnaden disse avtalene forplikter til. Og om at dersom man tillater denne ene aktøren å omgå avtalen så vil det gi en signaleffekt, da ingen andre har råd til å oppfylle forpliktelsene dersom en aktør slipper.  

 

Er det ikke i bunn og grunn helt greit at bedriftene som det gjelder forsøker å gå rundt disse avtalene? De siste årene har det skjedd store endringer i både globale og lokale markeder som gjør at de internasjonale postavtalene ikke lenger fører til bærekraftig drift i land som subsidierer postsendingene fra andre land. De internasjonale postavtalene som gjør det mulig for utenlandske bedrifter å få fotfeste i Norge har flere ganger blitt pekt på som utdaterte og destruktive i økonomisk sammenheng. 

 

Det hadde selvfølgelig vært best om posttjenestene våre aldri hadde vært bundet av disse avtalene, men om andre aktører også vil forsøke å gå rundt disse avtalene, er det ikke egentlig helt greit? Postbransjen er ingen gullgruve, og nettoeffekten av reduserte pakkestrømmer fra asiatisk land som våre posttjenester ikke tjener noe som helst på ville vært positiv. 

 

Poenget er at det alt i alt er svært negativt at bedrifter i Asia og u-land får utnytte systemet slik, og at det er fullstendig forståelig at aktører her i norden ønsker å faktisk få betalt for tjenesten som de tilbyr fremfor å drive veldedighet slik som de gjør nå.

Endret av f1zzy
Lenke til kommentar

 

Dette handler riktig nok ikke om menneskeretter, men det handler om at en stor bedrift har inngått avtaler med med begge øynene åpne, og nå forsøker omgå kostnaden disse avtalene forplikter til.

 

Er det ikke i bunn og grunn helt greit at bedriftene som det gjelder forsøker å gå rundt disse avtalene?

 

Nei. De har inngått bindende kontrakter, men velger å ikke opprettholde dem. Da burde de strengt tatt vært tuppet ut av kontraktsforholdet slik at noen som har priset seg etter oppgaven kan tre inn. Men fordi de har så sterk markedsposisjon, slipper de unna med å bryte avtalen, uten at noen som ville overholdt den får overta kontrakten. Hvordan dette skulle vært greit, kan jeg ikke skjønne.

 

Det er ikke firmaet som har inngått de internasjonale postforpliktelsene, men de har kontraktsfestet at de skal levere etter dem. Så gjør de likevel ikke dette.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...