Gå til innhold

Tesla Model 3-ulykke: – I en annen bil ville jeg vært død


Anbefalte innlegg

Kan noen feriepakke en Tesla? Helst en Model X, og så kjøre en front mot front test. Og så gjøre det samme med en XC90.

 

Den som etterpå skryter sikkerheten til Tesla i skyene skal så graves ned da de tydeligvis mangler hjerne.

 

Hvordan skal vi forstå ditt innlegg?

Avsnitt 1: Kan noen gjøre et lite forskningseksperiment?

Avsnitt 2: Resultatet av eksperimentet må være slik du forutser, ellers blir forskerne begravd levende.

Du hadde blitt en fantastisk diktator.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Kan noen feriepakke en Tesla? Helst en Model X, og så kjøre en front mot front test. Og så gjøre det samme med en XC90.

 

Den som etterpå skryter sikkerheten til Tesla i skyene skal så graves ned da de tydeligvis mangler hjerne.

 

Hvordan skal vi forstå ditt innlegg?

Avsnitt 1: Kan noen gjøre et lite forskningseksperiment?

Avsnitt 2: Resultatet av eksperimentet må være slik du forutser, ellers blir forskerne begravd levende.

Du hadde blitt en fantastisk diktator.

Tja... En skal være strengt Tesla-religiøs og be mot Freemont fem ganger om dagen for å ikke se at en slik kollisjon vil i de aller flest tilfeller skade alle i bilen stygt.

 

Det det tror jeg jammen at jeg skal ha på mitt gravsted! «En fantastisk diktator <3»

 

Smaker fugl av den!

Endret av missi
  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

 

Kan noen feriepakke en Tesla? Helst en Model X, og så kjøre en front mot front test. Og så gjøre det samme med en XC90.

 

Den som etterpå skryter sikkerheten til Tesla i skyene skal så graves ned da de tydeligvis mangler hjerne.

Hvordan skal vi forstå ditt innlegg?

Avsnitt 1: Kan noen gjøre et lite forskningseksperiment?

Avsnitt 2: Resultatet av eksperimentet må være slik du forutser, ellers blir forskerne begravd levende.

Du hadde blitt en fantastisk diktator.

Tja... En skal være strengt Tesla-religiøs og be mot Freemont fem ganger om dagen for å ikke se at en slik kollisjon vil i de aller flest tilfeller skade alle i bilen stygt.

 

Det det tror jeg jammen at jeg skal ha på mitt gravsted! «En fantastisk diktator <3»

 

Smaker fugl av den!

 

 

Hva er det du babler om egentlig? Både model X og XC90 er testet i front kollisjon? 

Lenke til kommentar

Jeg vet ærlig talt ikke hvordan en XC90 er innredet og hvordan ferielast ville oppført seg i en kollisjon i den og en model X. I mangel av kunnskap, kan ikke du opplyse meg om forskjellene missi?

 

Brutal_Bob: Kraf = motkraft. Presser man motoren (~150 kg) ned så presser man resten av bilen opp. Hva betyr det for sikkerheten? Ellers så er det et stort hull i den støtabsorberende sonen mellom radiator og torpedovegg, både i fossilbiler med frontmontert motor og elbiler med frunk. Jeg er ingen deformasjonsekspert, men regner med at resten av fronten ivaretar støtabsorbsjons-funksjonen i begge tilfeller.

Lenke til kommentar

 

Sutrepeis.

 

Er enig i at tilfeldigheter rår og at det er umulig å fastslå hverken det ene og det andre med kun å se på en ulykke. Allikevel vil jeg påstå at redningspersonell som arbeider med dette dag og natt har langt større kompetanse enn deg og meg, så flott at du skal diskreditere redningspersonellet i samme slengen.

Er det rart jeg blir litt sutrete når en avis som forsøker å være seriøs påstår indirekte at alle vi som ikke kjører Tesla er noen idioter som frakter familien rundt i dødsfeller? Spesielt når informasjonen til avisen er en tråd på Reddit ...

 

Nei, brannmenn har faktisk ikke kompetanse til å avgjøre hvorvidt bilen vedkommende satt i har noe å si. De ser hvordan bilen ser ut etterpå og kan konkludere med akkurat den bilen slik den står på ulykkesstedet (ikke modellen generelt, men nøyaktig den bilen på ulykkesstedet), men de har ingen utdannelse eller erfaring som tilsier at de vet hvordan en annen bil ville håndtert samme ulykke.

Men du har kompetansen?

Lenke til kommentar

 

Mens de fleste firmaer, om noe, begynner med å skylde på brukeren når det oppstår problemer, så er Elon Musk raskt ute på Twitter og gjør det straks klart, at brukererfaringen er notert og hvilke endringer som må gjøres.

Ja, ikke noe tvil om at ett annet bilselskap hadde ikke reagert på samme måte. Om de hadde svart i det hele tatt, så hadde det vært et veldig nøye utformet skriv fra et team av advokater, som hadde lagt ut i det lange og det brede at de er ikke ansvarlig for kuttskadene som passasjeren pådro seg. Og så hadde de i hvert fall ikke lagt plastfilm på skjermen, for å ikke gi inntrykk av at det kunne være noe galt med bilen slik de lanserte den.
Dette er ren bullshit. Har du noe konkret å vise til der produsenten skylder på andre
  • Liker 2
Lenke til kommentar

2016. Brann i Tesla Model S under lading, redningspersonell lar bilen brenne opp fremfor å slukke den. 

Forum: Stoler ikke på kompetansen til redningspersonellet, vil heller høre på forum eksperter.

 

2018. Tesla Model 3 kolliderer, redningspersonell sier "ville vært død om det hadde vært en annen bil".

Forum: Stoler ikke på forum eksperter, vil heller høre på kompetansen til redningspersonellet.

 

 

Ser for meg at det er ett problem nå så kraftige biler blir allmenn priset. Har på en måte vært pris barriere som hindrer for mange kraftige biler på veien, ihvertfall her i Norge. Men antar det er rette veien å gå. 

 

 

Det hadde vært intressant å vite mer TEKNISK om Ulykken før en uttrykke seg for mye. Med den konservative informasjonen denne artikkelen gir, fremstår den mer som en "click-bait" artikkel. Meget effektivt (og på en måte publikum sin feil) *selv ironi mode OFF*

 

Hvor tung er Tesla Model 3 vs bilen som sto parkert? Sto parket bil med bremser? Hvor ble parkert bil truffet? Hvordan ser den parkerte bilen ut? Har ikke Tesla Model 3 noe varsling/automasjon som skal hindre/minimere kollisjoner? (automatisk nødbrems, lyd/lys varsling til fører, andre funksjoner?) Virket dette og allikevel klarte ikke å hindre fører i å treffe bilen i 100km/t?

 

 

Hvis situasjonen er at Tesla Model 3 traff en tyngre/større parkert bil, som hadde bremsene på, i 100km/t, er det jo intet annet enn imponerende ingeniør kunst at fører ikke ble skadet. 

Men på grunn av lite info/data er jeg litt skeptisk, greit nok at Tesla Model 3 kolliderte 100% front kollisjon, som er den optimale måten å kollidere, men allikevel, synes skaden virker litt liten til å være 100km/t mot en parkert bil (senario oppenfor), eller er det noen faktorer her som ikke er blitt opplyst. 

 

 

Har aldri vært i en 100km/t kollisjon selv (så beklager for mangel på erfaring), men av hva jeg har hørt og sett på biler/bilder av bekjente, ville jeg mer tippet dette var en 50/60km/t kollisjon, eller at bilen som sto parkert var liten/lett/rullende. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Mens de fleste firmaer, om noe, begynner med å skylde på brukeren når det oppstår problemer, så er Elon Musk raskt ute på Twitter og gjør det straks klart, at brukererfaringen er notert og hvilke endringer som må gjøres.

 

(Det virker jo forsåvidt som brukeren var skyld i ulykken, objektivt sett, men Elon Musk er likevel opptatt av hva som må forbedres)

 

 

Elon Musk er opptatt av PR. 

Og han vet at hanskerommet på enhver annen bil er mekanisk utløst. Ergo ville ikke denne bemerkningen kommet ved en kræsj med en annen bilprodusents bil. 

 

Og Tesla har da mer enn nok av ganger gått MOT førere av Teslaer etter diverse kræsj, som for eksempel autopilotkræsj etc. Det som ikke passer Tesla, forsvarer de gladelig seg selv og henger ut kjøper/sjåfør. 

Som for eksempel her: https://jalopnik.com/tesla-implies-latest-autopilot-crash-was-user-error-ag-1784209117 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Mens de fleste firmaer, om noe, begynner med å skylde på brukeren når det oppstår problemer, så er Elon Musk raskt ute på Twitter og gjør det straks klart, at brukererfaringen er notert og hvilke endringer som må gjøres.

 

(Det virker jo forsåvidt som brukeren var skyld i ulykken, objektivt sett, men Elon Musk er likevel opptatt av hva som må forbedres)

 

Elon Musk er opptatt av PR.

Og han vet at hanskerommet på enhver annen bil er mekanisk utløst. Ergo ville ikke denne bemerkningen kommet ved en kræsj med en annen bilprodusents bil.

 

Og Tesla har da mer enn nok av ganger gått MOT førere av Teslaer etter diverse kræsj, som for eksempel autopilotkræsj etc. Det som ikke passer Tesla, forsvarer de gladelig seg selv og henger ut kjøper/sjåfør.

Som for eksempel her: https://jalopnik.com/tesla-implies-latest-autopilot-crash-was-user-error-ag-1784209117

Ikke passer dem? Bilen gidde beskjed at den ville ha input fra sjåfør, det fikk den ikke.

Lenke til kommentar

Se på ett hvilket som helst assistanse system basert på radar, den vill ha advarsel om begrenset funksjonalitet ved stillestående objekter. Ellers hadde den bremset for skilt m.m.

Tesla reklamerer for autopilotens fantastiske muligheter, og hevder selv at den hardware som finnes i bilene, og har vært i bilene siden AP2 ble lansert, skal være tilstrekkelig for full selvkjøring. Da må de jo også kunne ha systemer som nettopp skal kunne detektere stillestående objekter. Ikke sant?

De gikk jo selv høyt ut og lovet en fullautonom tur fra New York til Los Angeles i løpet av 2017. Den ble det aldri noe av..

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Se på ett hvilket som helst assistanse system basert på radar, den vill ha advarsel om begrenset funksjonalitet ved stillestående objekter. Ellers hadde den bremset for skilt m.m.

Tesla reklamerer for autopilotens fantastiske muligheter, og hevder selv at den hardware som finnes i bilene, og har vært i bilene siden AP2 ble lansert, skal være tilstrekkelig for full selvkjøring. Da må de jo også kunne ha systemer som nettopp skal kunne detektere stillestående objekter. Ikke sant?

De gikk jo selv høyt ut og lovet en fullautonom tur fra New York til Los Angeles i løpet av 2017. Den ble det aldri noe av..

Ja, og de har også sagt at dettw ikke er på plass. En skriver under på å ha lest manualen når det aktiveres og der er dette nettopp spesifisert. Seriøst, oppdater deg på realiteter før du klager.

 

Den turen er kjørt flere ganger, jo. Målet er dog flyttet ja.

Lenke til kommentar

 

Ikke passer dem? Bilen gidde beskjed at den ville ha input fra sjåfør, det fikk den ikke.

Den jeg siterte mente at andre selskaper ville skylde på brukeren. Jeg viste et eksempel på at Tesla skyldte på brukeren.

De skyldte ikke på føreren, de viste til at de hadde gjort sitt og han ikke. Det blir ikke mer åpenbart...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

De skyldte ikke på føreren, de viste til at de hadde gjort sitt og han ikke. Det blir ikke mer åpenbart...

Så hva skyldte de på da? Bilen? Nei. Eller var det veiskuldra/rekkverket som plutselig flyttet seg?

Åpenbart er det, ja. Føreren sin feil. Enkelt og greit. Noe som er ganske åpenbart i artikkelen at Tesla også mener. Man skal ha temmelig tykke Teslabriller for ikke å kunne dra samme konklusjon. Du behøver ikke lese annet enn overskriften.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

De skyldte ikke på føreren, de viste til at de hadde gjort sitt og han ikke. Det blir ikke mer åpenbart...

Så hva skyldte de på da? Bilen? Nei. Eller var det veiskuldra/rekkverket som plutselig flyttet seg?

Åpenbart er det, ja. Føreren sin feil. Enkelt og greit. Noe som er ganske åpenbart i artikkelen at Tesla også mener. Man skal ha temmelig tykke Teslabriller for ikke å kunne dra samme konklusjon. Du behøver ikke lese annet enn overskriften.

De skyldte ikke på noen, de forklarte hvorfor det skjedde. Det er bare en forklaring.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...