Gå til innhold

Tesla Model 3-ulykke: – I en annen bil ville jeg vært død


Anbefalte innlegg

 

Jeg vet ærlig talt ikke hvordan en XC90 er innredet og hvordan ferielast ville oppført seg i en kollisjon i den og en model X. I mangel av kunnskap, kan ikke du opplyse meg om forskjellene missi?

 

Brutal_Bob: Kraf = motkraft. Presser man motoren (~150 kg) ned så presser man resten av bilen opp. Hva betyr det for sikkerheten? Ellers så er det et stort hull i den støtabsorberende sonen mellom radiator og torpedovegg, både i fossilbiler med frontmontert motor og elbiler med frunk. Jeg er ingen deformasjonsekspert, men regner med at resten av fronten ivaretar støtabsorbsjons-funksjonen i begge tilfeller.

Det er ingenting i en Model X som hindrer last i å fly fremover i en kolisjon. Latterlig enkelt å designe å installere.

 

 

Nei vel? I min forrige bil (BMW X3) så hadde jeg 5-seter og netting over... Nettingen var altfor dårlig til å ta imot noe som helst så der lastet vi aldri over hodehøyde mtp. kollisjon. I dag har jeg en 5-seter Model X. Laster alt i frunk og i brønn under bagasjerom når jeg reiser på ferie. Mye mer sikrere enn BMW'en.

 

Dette blir anekdotisk, klar over det, men forstår ikke poenget med at "det er ingenting i en model x som hindrer last i å fly fremover i en kollisjon". Jo det er det. Du kan oppbevare ting i frunk, brønn under bagasjerom og sette kofferter inntil seteryggen foran (slik som på _alle_ andre biler og det vil stoppe det. Dette sammen med lastestropper vil også gjøre turen enda sikrere (Og det å trille rundt er heller ikke så veldig stor sannsynlighet heller med en Model X: https://electrek.co/2016/03/07/tesla-flip-model-x-crash-tests-safety/)

 

Og alt kommer til hvordan du laster bilen. 6-seter har vel den største utfordringen mtp. gangen mellom. Her har jeg sett folk løse dette med lastenett som skal være dimensjonert for kollisjonen. Ikke pent, men absolutt en tryggere løsning.

Endret av CaZpeR
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Moderatormelding

Fjernet unødvendig persondiskusjon og krangling. Det bør være mulig å diskutere den aktuelle saken fremfor å gå til personangrep. Anklager om trolling skal rapporteres, og skal ikke tas i tråden.

 

Videre brudd på retningslinjene vil bli fjernet, og advarsler kan bli delt ut.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

...

La oss oppdatere og holde oss til litt info, så det ikke bare blir en drøss av "nei det er ikke slik" innlegg.

 

Det ble postet til en sak hvor en Tesla på autopilot krasjet med stillestående objekter. Når de så i log fant de ut at sjåfør ikke hadde gitt input til bilen om at han fulgte med, bilen krasjet så i objektene som er ett problem ift radar og filtrering.

...

 

Her må det vel være noe feil?

1.Tesla Autopilot sjekker om sjåfør følger med.

2.Tesla Autopilot bekrefter at sjåfør ikke følger med.

3.Tesla Autopilot ignorerer dette og kjører videre??

 

Enten er det en "ikke" for masse der, ellers er det jo meningsløst å sjekke status til sjåfør?

Lenke til kommentar

Her må det vel være noe feil?

1.Tesla Autopilot sjekker om sjåfør følger med.

2.Tesla Autopilot bekrefter at sjåfør ikke følger med.

3.Tesla Autopilot ignorerer dette og kjører videre??

 

Enten er det en "ikke" for masse der, ellers er det jo meningsløst å sjekke status til sjåfør?

Bilen vil sakke ned og stoppe, om sjåføren ikke følger med. Men det er ingenting som hindrer bilen fra å krasje innen den får stoppet. Dagens autopilot er et hjelpemiddel for sjåføren, og sjåføren må følge med hele tiden.

 

Om veien plutselig går over fra fin vei med god merking, til dårligere vei uten merking, så kan det være snakk om få sekunder før bilen krasjer. Sjåføren må dermed være klar til å ta over på få sekunder.

Lenke til kommentar

NCAP-testen med 40% offset frontkollisjon i 64 km/t tildvarer jo en kollisjon mellom to biler (med sanme vekt), der begge holder 50 kn/t, som stengt tatt skal være det samme som at en stillestående bil kolliderer med en bil i 100 km/t, slik Teslaen gjør.

En kollisjon med en fast barriere i 100km/t er mye kraftigere, så den videoen er ikke smmenliknbar med kollisjonen der Teslaen smeller inn i en annen bil, som, i tillegg til å deformeres, vil akselereres i samme retning som Teslaen i sammenstøtet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

krasjtest med volkswagen golf i 100km/t til sammenligning

"https://www.youtube.com/watch?v=1TNFDeK6GLE"

Med en 10 år gammel bil, en "liten detalj" som kanskje bør nevnes. Nesten enhver "dagens bil" vil være bedre enn hvilken som helst 10 år gammel bil. I tillegg også en bil i en helt annen vektklasse. Bare for å tilføre litt til det teitur allerede har påpekt.

Endret av BippeStankelbein
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...