Gå til innhold

– Jeg måtte putte mobilen i kjøleskapet fordi den ble så varm


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Snakk om møkkafirma. Først leverer Samsung telefoner og brett som er proppa med adware og spyware som det er vanskelig å bli kvitt. Så legger de på en ubrukelig AI-assistent (Bixby) som det heller ikke er lett å bli kvitt. Deretter evner de ikke å holde møkka oppdatert, og til sist så er brukerstøtte nesten fraværende. Jeg skulle ønske vi hadde journalister og media med integritet som kunne advare forbrukerne med store bokstaver mot å kjøpe produkter fra slike produsenter uansett hvor forlokkende produktene måtte fremstå. Dessverre er media redusert til en gjeng reklamehorer som er fullstendig kontrollert av leveransekjeden. Inntil Samsung rydder opp i søppelprogrammene, publiserer klare lovnader mht oppdaterings-frekvens og demonstrerer at de kan levere programvare av anstendig kvalitet bør ingen av deres produkter anbefales.

 

Da har du sikkert ett tips om hvilket merke vi skal kjøpe

Hva har det med saken å gjøre? Han skriver det som er fakta. Noen blir klart buthurt, men alt han skrev vet vi at er sant, desverre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Snakk om møkkafirma. Først leverer Samsung telefoner og brett som er proppa med adware og spyware som det er vanskelig å bli kvitt. Så legger de på en ubrukelig AI-assistent (Bixby) som det heller ikke er lett å bli kvitt. Deretter evner de ikke å holde møkka oppdatert, og til sist så er brukerstøtte nesten fraværende. Jeg skulle ønske vi hadde journalister og media med integritet som kunne advare forbrukerne med store bokstaver mot å kjøpe produkter fra slike produsenter uansett hvor forlokkende produktene måtte fremstå. Dessverre er media redusert til en gjeng reklamehorer som er fullstendig kontrollert av leveransekjeden. Inntil Samsung rydder opp i søppelprogrammene, publiserer klare lovnader mht oppdaterings-frekvens og demonstrerer at de kan levere programvare av anstendig kvalitet bør ingen av deres produkter anbefales.

Da har du sikkert ett tips om hvilket merke vi skal kjøpe

Hva har det med saken å gjøre? Han skriver det som er fakta. Noen blir klart buthurt, men alt han skrev vet vi at er sant, desverre.
OK
Lenke til kommentar

Spør av uvitenhet her fordi jeg har iphone. Apple bruker å komme med beta versjoner først. Disse er som oftest fulle av feil. Finnest det noe lignende for Androidere ?

Beta av Nougat på S8 var kun tilgjengelig i utvalgte land hvorav Norge ikke var en av dem. Du måtte eksempelvis være i England og ha engelsk SIM-kort for å få installert betaen, med mindre mobilen din var rootet hvor det fantes veier rundt dette.

 

Det finnes ikke noe offisielt betaprogram som støtter alle Android-modeller, alt avhenger av hvilken løsning mobilleverandøren velger å gå for.

Lenke til kommentar

Gladmelding i saken. Klarte å komme inn på bootmenyen og gjenopprette fabrikkoppsett. Så nå fungerer mobilen hennes. Dessverre gikk alt som var lagret på mobilen tapt. Men hun har i hvertfall fått liv i den. Det som er mest fantastisk med hele episoden er at når hun ringte Samsung Norge så kunne de ikke fortelle hvordan dette skulle gjøres. Mobilen ladet helt ut (det gikk fort da den nesten kokte av oppdateringen som bare gikk og gikk. Ikke mulig å slå av). Samsung ba Mariann holde inne power, bixby og volum ned slik at mobilen fikk slått seg av. Dette rådet fant vi selvfølgelig flere steder. Dette fungerte ikke. Så da var siste alternativ å sende den inn.

Men i går fant jeg en eller annen kommentar, og voila.. mobilen måtte lades helt ut for å bli slått av. Så hold inne power, bixby og lyd OPP. Slipp når samsungikonet kommer frem. Så kom det feilmelding..lenge. så plutselig dukket bootmenyen opp. Gjenopprettet fabrikkoppsett. Mobilen la seg død i flere minutter. Trodde ikke det fungerte. Men så kom oppstart og full pakke. Så histrorien fikk en tilnærmet lykkelig slutt ?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+lkajdsf

Jeg har fått oppdateringen og har til nå ingen problemer med den.

Lurer på om Samsung kunne oppdatert til Project Treble mens de venter på en fungerende variant. Kanskje til og med en offisiell AOSP-rom, noe som jo ville gått fint an om de hadde oppdatert til Treble

Lenke til kommentar

Er det riktig at butikken som solgte mobiltelefonen, kan vise til at kunde selv må sende mobiltelefonen videre for reparasjon? Eller har kunde rettigheter i fra kjøpsloven på at butikk må gi service, selv om det var en oppdatering levert av Samsung som forårsaket feilen.

 

Samsung høres ikke særlig kundeserviceorienterte ut, slik artikkel og meldinger på denne artikkelen framstår.

Endret av G
Lenke til kommentar

 

For en gangs skyld har jo samsung kommet med en oppdatering. De kommer jo vanligvis skuddårsvis

Veldig morsomt.

 

De kommer ofte med faste intervaller, enten månedlig (sikkerhetsoppdateringer) eller kvartalsvis, avhengig av hvor på rangstigen og i hvilken fase av livsløpet modellene er

 

Det systemet folk kaller Android (i likehet med enhver annen Linux-distribusjon) består av hundrevis, om ikke tusenvis, av små og store programpakker som alle mottar en jevn strøm av rettinger. Bare Linux-kjernen som ligger i bunn er så kompleks at viktige feilrettinger kommer såpass ofte at systemer som benytter denne bør oppdateres minst annenhver uke. Strengt tatt burde de firmware-pakkene som installeres i telefoner og nettbrett splittes i sine enkelt-komponenter så hver komponent kan oppdateres for seg, men hverken Samsung eller andre som benytter Android er i nærheten av å ha en akseptabel strategi for å håndtere dette. Apple/iOS er forsåvidt ikke noe bedre. Det systemet er minst like komplekst og vil derfor plages med feil på liknende måte som Android, men fordi iOS er lukket har ikke utenforstående like god innsikt i prosessen.

 

I tillegg til at kravene til oppdateringer bør skjerpes betydelig er det på tide å regulere levetidsberegningene på elektroniske duppedingser. Det betyr ikke at  Samsung og andre produsenter skal pålegges å levere absolutt siste programvare-versjon til sine dingser i all evighet, men at man må kunne kreve at sikkerhetsoppdateringer (sub-releaser) leveres jevnlig i minst 5-6 år etter lansering av en gitt modell. I dag er det ikke sjelden at support og oppdatering stopper før garantien har utløpt. Bygging og distribusjon av mindre rettinger uten funksjonelle endringer er en tilnærmet automatisert prosess om produsentene har sin infrastruktur for utvikling i orden, og det bør man kunne forlange av aktørene i dette markedet.

Lenke til kommentar

Bygging og distribusjon av mindre rettinger uten funksjonelle endringer er en tilnærmet automatisert prosess om produsentene har sin infrastruktur for utvikling i orden, og det bør man kunne forlange av aktørene i dette markedet.

Sikkerhetsfikser i Android resulterer ganske ofte i regresjoner og må enten backes ut eller patches i neste runde, så en automatisert prosess for sikkerhetsoppdateringer tror jeg ikke er en ideell løsning per i dag. Kraftig redusert test-scope hos flere store produsenter praktiseres allerede.

Endret av mandela
Lenke til kommentar

Gladmelding i saken. Mobilen ladet helt ut (det gikk fort da den nesten kokte av oppdateringen som bare gikk og gikk. Ikke mulig å slå av).

Hvis telefonen er blitt så varm som du beskriver så vil jeg tro batteriet har fått seg en knekk. Vær obs på det framover. Er telefonen omtrent ubrukelig om et år eller to fordi batteriet ikke holder lenger så burde Samsung bytte det på garantien.

Lenke til kommentar

Hei.

Håper det er noen her inne som kan hjelpe meg.

Da det nå er helg og ikke noe kundeservice fra Samsung før på mandag.

 

Har en S8+ som jeg oppdaterte nå i dag, og det gikk greit, jeg var fornøyd med det og mobilen funket helt fint.

 

Problemet mitt er at nå virker den ikke slik den skal.

Den flimrer og lyser med hvitt farge fra halve skjermen og ned.

 

Jeg kan ikke se tastaturet igjennom det hvite skarpe lyset, og dermed ble simkortet låst.

 

Opplevde også at batteriet ble varmt, så jeg slo mobilen av.

Det hjelpet på varmen, men får ikke brukt den til noe.

 

Er det noen som har opplevd det samme eller noe liknende etter den nye oppdateringen?

Og er noen her inne som kan komme med gode tips?

 

Det å restarte den, prøvde å holde inne power + volum ned + meny.

Gjorde det sikkert feil fordi jeg tok bare bildet av skjermen.

Og tastaturet ses jo ikke.

 

Knut

Lenke til kommentar

 

Bygging og distribusjon av mindre rettinger uten funksjonelle endringer er en tilnærmet automatisert prosess om produsentene har sin infrastruktur for utvikling i orden, og det bør man kunne forlange av aktørene i dette markedet.

Sikkerhetsfikser i Android resulterer ganske ofte i regresjoner og må enten backes ut eller patches i neste runde, så en automatisert prosess for sikkerhetsoppdateringer tror jeg ikke er en ideell løsning per i dag. Kraftig redusert test-scope hos flere store produsenter praktiseres allerede.

 

Dette er ett problem de ulike produsentene hovedsaklig har skapt selv ved å ta grove snarveier mht implementeringen av sine egne proprietære tillegg. Hadde de gjennomført implementeringen med skikkelig kode-separasjon istedenfor ad-hoc modifisering i android-kodebasen så hadde dette ikke vært ett problem. Det har f.eks lekket uttalelser fra ingeniører hos Samsung som forteller at denne dårlige praksisen hos Samsung gjør at merge av selv enkle fikser som burde vært gjort på få minutter kan bli til jobber som krever årsverk. 

Lenke til kommentar

Dette er ett problem de ulike produsentene hovedsaklig har skapt selv ved å ta grove snarveier mht implementeringen av sine egne proprietære tillegg. Hadde de gjennomført implementeringen med skikkelig kode-separasjon istedenfor ad-hoc modifisering i android-kodebasen så hadde dette ikke vært ett problem. Det har f.eks lekket uttalelser fra ingeniører hos Samsung som forteller at denne dårlige praksisen hos Samsung gjør at merge av selv enkle fikser som burde vært gjort på få minutter kan bli til jobber som krever årsverk.

Det er hovedsaklig et strukturelt Android problem som Google skapte når de lanserte Android og har noe tafatt prøvd å fikse siden den gang. Den siste setningen din henger ikke på greip med tanke på at en evig strøm av fikser pushes ut til så mange ulike modeller med ulik maskinvare hver måned. Kodeseperasjon forutsetter at det lar seg gjøre, Google har kun i nyere tid begynt å legge til rette for dette.

 

Samsung er forøvrig en av de største bidragsyterne til Linux-kjernen:

 

https://twitter.com/ibrahimatlinux/status/768631239683158016/photo/1

Endret av mandela
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...