Gå til innhold

KOMMENTAR: Er det riktig å endre historien for inkluderingens skyld?


Anbefalte innlegg

Dette er ganske enkelt, enten er du for ytring- og kunstnerisk frihet, eller er du imot. DU SKAL TÅLE at folk rokker med dine normer, virkelighetsoppfatninger og tanker om hva som er greit i spill. Hvorfor? Fordi dette er fiksjonelle uttrykk. Om noen i morgen bestemmer seg for å lage ett spill som går ut på å plaffe ned ungdommer på Utøya, skal du tåle det helt fint. Om du ikke liker det, så er det bare en ting å si; synd, trist, leit, drikk vann!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nazistene var grusomme,hvor mange ganger trenger jeg å høre det ?

Disse spillene handler stort sett om dem ,det er greit

Men det ser ut til at "alle" frikjenner Russland og Stalin

Stalin var sprøyte gal,på mange måter mye værre enn Adolf

Han hatet jøder og lot ss rydde vei før han selv tok over med Tyskland på retrett

Han drepte mange fler en Adolf med terror politi og leire som var aktive til langt ut på 50 tallet

Men siden han forsynte seg av kartet og "vant" krigen så er det fortsatt de 6 millioner jødene til Adolf vi hører om

Adolf og Stalin delte Polen tidlig. Og ingen må tro at det var fest for polakker på russisk side av Polen

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Liker at du er parat med en tale om "venstrefolket", media og "PK-nonsens", men ikke evner å lese artikkelen du kommenterer på.

 

For det første tar vel artikkelen i stor grad motsatt side av "PK'erne", og trekker frem eksempler der det IKKE er positivt å endre historien.

 

Men for all del. Er sikkert enklere å se verden i svart-hvitt. God vakt, kjære kulturkriger!

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-QB4VTZbn

Liker at du er parat med en tale om "venstrefolket", media og "PK-nonsens", men ikke evner å lese artikkelen du kommenterer på.

 

For det første tar vel artikkelen i stor grad motsatt side av "PK'erne", og trekker frem eksempler der det IKKE er positivt å endre historien.

 

Men for all del. Er sikkert enklere å se verden i svart-hvitt. God vakt, kjære kulturkriger!

Jeg tror sannelig noen ble støtt (hvorfor skulle jeg ikke ha lest artikkelen?). Jeg påpeker kun kilden til dette hysteriet. Det er nettopp venstresiden i USA som dette PK-hysteriet kommer fra, som også gradvis har blitt kopiert av venstresiden her i Vest-Europa. Dette er et FAKTUM. Det er viktig å følge med på hva som foregår i politikken og kulturlivet i USA, ettersom det blir alltid kopiert her over Atlanteren. (Siste eksempel er #Metoo som var en am. trend, som deretter ble plukket opp av SVT, NRK, BBC etc.)

Endret av Slettet-QB4VTZbn
Lenke til kommentar

Utviklere får gjøre som de vil i oppdiktede historier. Men når det er basert på virkelige hendelser får de holde seg innen rammene.

 

Det er nå min mening.

 

Jeg synes Call of Duty (og alle de lignende spillseriene) er en enorm gjespekonkuranse da jeg finner de ufattelig kjedelige. Spesielt multi-playeren.

Men hadde jeg likt de spillene så hadde det nærmest "irritert" meg hvis jeg så spillere som svarte soldater under 2. verdenskrig eller kvinnelige soldater for den saks skyld.

 

PS: Ja jeg vet det var svarte krigende under krigen, men de var ytterst få. Heller unntaket enn regelen, og som oftest var de knyttet til egne "svarte enheter".

Og ja, jeg vet det var kvinnelige soldater, spesielt i den sovjetiske hæren. Men igjen, de var veldig få. Så at det skulle vært 40% av spillere som kunne bunny-hoppe seg rundt som kvinnelige soldater hadde blitt for dumt.

 

Men dette er nå bare min mening, det påvirker ikke meg uansett da jeg ikke spiller disse spillene.

Lenke til kommentar

 

Liker at du er parat med en tale om "venstrefolket", media og "PK-nonsens", men ikke evner å lese artikkelen du kommenterer på.

 

For det første tar vel artikkelen i stor grad motsatt side av "PK'erne", og trekker frem eksempler der det IKKE er positivt å endre historien.

 

Men for all del. Er sikkert enklere å se verden i svart-hvitt. God vakt, kjære kulturkriger!

Jeg tror sannelig noen ble støtt (hvorfor skulle jeg ikke ha lest artikkelen?). Jeg påpeker kun kilden til dette hysteriet. Det er nettopp venstresiden i USA som dette PK-hysteriet kommer fra, som også gradvis har blitt kopiert av venstresiden her i Vest-Europa. Dette er et FAKTUM. Det er viktig å følge med på hva som foregår i politikken og kulturlivet i USA, ettersom det blir alltid kopiert her over Atlanteren. (Siste eksempel er #Metoo som var en am. trend, som deretter ble plukket opp av SVT, NRK, BBC etc.)

En mening blir ikke et faktum uansett hvor store bokstaver du bruker…

 

De eneste som virker støtt her er de som beklager seg over "venstresiden" og PK.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg må selv si jeg savner å kunne ta rollen i den grå uniformen og invadere Frankrike og polen med overtall og bedre utstyr. Ikke at jeg er nazist, men hadde bare vært gøy for morro skyld. Å se en tysk soldat sin side betyr ikke at du automatisk hater jøder og funksjonshemmede, det betyr bare at en hver sak har 2 sider...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det var da voldsomt til politisk fokus på et nettsted som vanligvis forholder seg nøytralt. Først og fremst blir historien skrevet av vinnere, så å være så bombastisk på hvem som var "snille" og "slemme" under 2. verdenskrig blir nesten litt patetisk.

 

De allierte hadde konsentrasjonsleire og nazistene samarbeidet med andre raser blant annet. Men jeg forventer ikke annet enn en vestlig indoktrinert oppfattelse av det hele.

 

Og dere som begynner med konspirasjonsteori-dømmingen med en gang noen hevder noe annet en det konvensjonelle, er dere også de som lo høyt av "Jarle", karakteren som liksom var så paranoid at han trodde CIA overvåket tlfen hans?

 

Skjønner at det er lett å bli provosert når ens etablerte syn blir utfordret, men det går også an å innse at man har blitt lurt til alt fra månelanding, jordens form og krigenes bakgrunner, dersom man tar bryet med å sette seg inn i informasjon utgitt av flere sider.

 

Men ignorance is bliss så bare nyt den falske illusjonen så lenge dere ikke ønsker å forholde dere til sannheten.

 

Sannhet og rettferdighet for alltid.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det var da voldsomt til politisk fokus på et nettsted som vanligvis forholder seg nøytralt. Først og fremst blir historien skrevet av vinnere, så å være så bombastisk på hvem som var "snille" og "slemme" under 2. verdenskrig blir nesten litt patetisk.

 

De allierte hadde konsentrasjonsleire og nazistene samarbeidet med andre raser blant annet. Men jeg forventer ikke annet enn en vestlig indoktrinert oppfattelse av det hele.

 

Og dere som begynner med konspirasjonsteori-dømmingen med en gang noen hevder noe annet en det konvensjonelle, er dere også de som lo høyt av "Jarle", karakteren som liksom var så paranoid at han trodde CIA overvåket tlfen hans?

 

Skjønner at det er lett å bli provosert når ens etablerte syn blir utfordret, men det går også an å innse at man har blitt lurt til alt fra månelanding, jordens form og krigenes bakgrunner, dersom man tar bryet med å sette seg inn i informasjon utgitt av flere sider.

 

Men ignorance is bliss så bare nyt den falske illusjonen så lenge dere ikke ønsker å forholde dere til sannheten.

 

Sannhet og rettferdighet for alltid.

Og jorden er flat og Erna er en øgle regner jeg med...?

Lenke til kommentar

Jeg må selv si jeg savner å kunne ta rollen i den grå uniformen og invadere Frankrike og polen med overtall og bedre utstyr. Ikke at jeg er nazist, men hadde bare vært gøy for morro skyld. Å se en tysk soldat sin side betyr ikke at du automatisk hater jøder og funksjonshemmede, det betyr bare at en hver sak har 2 sider...

Jeg tror de fleste som spiller strategispill satt til andre verdenskrig har spilt som nazist en eller annen gang. "Ondskapen" har en viss appell hos de fleste. Jeg tipper at imperiet er et mer populært valg enn rebellene i Star Wars Battlefront spillene.

Lenke til kommentar

Dette er ganske enkelt, enten er du for ytring- og kunstnerisk frihet, eller er du imot. DU SKAL TÅLE at folk rokker med dine normer, virkelighetsoppfatninger og tanker om hva som er greit i spill. Hvorfor? Fordi dette er fiksjonelle uttrykk. Om noen i morgen bestemmer seg for å lage ett spill som går ut på å plaffe ned ungdommer på Utøya, skal du tåle det helt fint. Om du ikke liker det, så er det bare en ting å si; synd, trist, leit, drikk vann!

Ytringsfrihet og kunstnerisk frihet er du helt for. Men kunstkritikk og mediekritikk er du helt imot virker det som? Det er jo det dette er, ikke noen oppfordring til lovgivere om å forby visse typer elementer i spill.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Burde ikke heller artikkelforfatteren stilt seg spørsmålet "Hvorfor spiller jeg et spill hvor jeg kan være nazister?" i stedet for å fokusere på hvor farlig det er for et historieløst publikum at de framstilles som de kunne vært mørkhudet og lesbiske eller whatever? Ser man er litt inne på det på slutten der, men det burde jo vært hovedfokuset.

 

Når alt kommer til alt, så er det bare noen meningsløse spill, som kun er laget for å tjene penger.

 

Teksten høres litt ut som å like russesanger, men klage fordi teksten er helt forkastelig. Vel, om du hører på russesanger i utgangspunktet, får du som fortjent, sier nå jeg. Du begynner i feil ende.

Dette er egentlig det samme innlegget du skriver i hver eneste debatt om spill, det er bare noen av ordene som er forskjellige. Uansett hva debatten handler om så er poenget ditt alltid det samme: "Mainstreamspill er dritt". Det virker utrolig enfoldig og minner meg "Skatteflyktning" som på den politiske delen av forumet alltid prøver å få enhver tråd til å handle om anarkokapitalisme, uansett hva som egentlig var emnet.

 

Du kaster bort tiden din radiohodet. Om du virkelig brenner for små spill så snu fokuset. Istedet for å fokusere på de store spillene som du misliker, skriv om de gode spillene som du liker. Jeg er sikker på at det er mange her som kunne tenke seg å lese om det.

 

Eller om du virkelig brenner for små spill. Se på hva Joachim Froholt gjør. Han skriver ikke masse sure innlegg om spillene han ikke er interessert i, istedet sprer han masse informasjon om små spill til glede for veldig mange.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor er det 'PK-hysteri' å stille spørsmål ved at man kan spille som en kvinnelig nazistsoldat?
Det må da være fair å spørre om man er i ferd med å vanne ut historien?

Det er muligens tåpelig at det er nettopp 'wolfenstein' og 'call of duty', som stilles til veggs, men sistnevnte må kanskje tåle å bli spurt, da de påstår de driver med historieopplæring på pressekonferanser.

Det må være lov å leke med historien:

Underholdning er ikke underlagt noe krav om absolutt 'sannhet', hvorfor skulle de?
Samtidig må det være uproblematisk å innrømme dette, det blir bare problematisk om utviklerne blir så hovmodige at de begynner å påstå noen som helst historisk verdi. 
 

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Tror skribentene på gamer.no har sett for mye på NRK, CNN og BBC. Slutt å heng dere opp i slikt PK-nonsens, og bare nyt spillene. Kan ikke tenke meg noe mer nitrist enn disse politisk korrekte venstre-moralistene, som tar gleden og moroa ut av alt i disse dager - inkludert filmer, TV-serier og dataspill.

 

Venstrefolket har blitt som de moralhysteriske kristne-konservative på slutten av 1980-tallet, som skulle sensurere film og musikk de ikke likte. I dag er det i stedet de «konservative» som har blitt rebellene. Pussig hvordan historien går i sirkler...

Om du tror at historien går i sirkler så burde du kanskje lese litt mer historie. Dette med sirklene er bare en floskel som ofte blir gjentatt uten at den skulle blir mer riktig av den grunn. At sekstiåtterne, som i veldig sterk grad har endret hvordan vi tenker (både på "høyresiden" og "venstresiden") alltid skulle fortsette å være rebellene er selvfølgelig helt usannsynlig for enhver som har gangsyn. Akkurat som at liberale demokratier ikke kommer til å være "The end of history".

 

Så hvem som skal gjøre det store opprøret mot opprørerne er jo en spennende tanke. Jeg har fått med meg at folk som regner seg som "alt-right" ser på seg selv som de som skal overta fanen og føre vesten framover, men jeg synes det aller meste av alt-right folket er en veldig stusselig gjeng. Jeg tror hele "opprøret" er altfor umodent til ta en form som kommer til å gi noe særlig faktisk makt i det opplyste vesten. Men at noen av tankene og kritikken som går under denne paraplyen kommer til å bli med i et senere paradigmeskifte som faktisk fører frem til noe virker ikke usannsynlig.

 

Når du sammenligner venstresida med moralhysteriske kristen-konservative så er jeg til dels enig. Den blir veldig mye politisk korrekthet til tider. Det kan bli litt surt og trist når politiske kamper skal kjempes hele tiden. Kanskje vi alle burde blitt enige om la politikken ligge av og til? Politikkfrie soner? (Ja jeg vet at noen mener at alt er politikk, men det er feil.) Jeg tror de fleste av oss vil kunne være enige i at det er mer en nok politikk, selv om man kanskje ikke synes at sine kjernesaker får nok oppmerksomhet.

 

Politisk korrekthet er egentlig ikke noe som er veldig spesielt for i dag, det er en naturlig del av et samfunn i endring. Om man er mot all former for politisk korrekthet, er man ikke da imot at samfunnet skal endre seg?

Lenke til kommentar

 

Det var da voldsomt til politisk fokus på et nettsted som vanligvis forholder seg nøytralt. Først og fremst blir historien skrevet av vinnere, så å være så bombastisk på hvem som var "snille" og "slemme" under 2. verdenskrig blir nesten litt patetisk.

 

De allierte hadde konsentrasjonsleire og nazistene samarbeidet med andre raser blant annet. Men jeg forventer ikke annet enn en vestlig indoktrinert oppfattelse av det hele.

 

Og dere som begynner med konspirasjonsteori-dømmingen med en gang noen hevder noe annet en det konvensjonelle, er dere også de som lo høyt av "Jarle", karakteren som liksom var så paranoid at han trodde CIA overvåket tlfen hans?

 

Skjønner at det er lett å bli provosert når ens etablerte syn blir utfordret, men det går også an å innse at man har blitt lurt til alt fra månelanding, jordens form og krigenes bakgrunner, dersom man tar bryet med å sette seg inn i informasjon utgitt av flere sider.

 

Men ignorance is bliss så bare nyt den falske illusjonen så lenge dere ikke ønsker å forholde dere til sannheten.

 

Sannhet og rettferdighet for alltid.

Og jorden er flat og Erna er en øgle regner jeg med...?

Jeg merker på deg med en gang at å sette igang en diskusjon bare vil lede til nedlatende holdninger og fornektelse av det ene og det andre. Jeg kaster ikke perler for svin.

 

Men ja mister, jeg tror på veldig mye som ikke du tror på. Det går an å være respektfull for det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er underlig å lese ein artikkel med avslutninga "Fake News" der artikkelforfatter slår fast at "Utviklere som Sledgehammer har et enormt ansvar overfor kundene sine når man tenker på hvilken tidsepoke det er de viser frem, men også når man vet at de har et publikum på flere millioner, deriblant hundretusenvis av barn og unge."

 

Er det ikkje slik at Call of Duty: WW2 har 18-års grense og såleis er beregna på eit voksent publikum?

Lenke til kommentar

Jeg liker å tro at oppegående mennesker søker i andre kilder enn spillkonsollen sin for å lære om historiske hendelser.

Ble nettopp ferdig med Chrome camo i Cod ww2, og har egentlig ikke brydd meg så mye om alt det historisk ukorrekte, bortsett fra èn liten ting:

 

På mappet USS Texas står det skrevet på veggen "Smoking permitted on outside deck only"... Tror ikke DET var så nøye på den tiden :lol: ! Tvert imot fikk jo soldatene sigaretter i care packages.

Lenke til kommentar

Det var da voldsomt til politisk fokus på et nettsted som vanligvis forholder seg nøytralt. Først og fremst blir historien skrevet av vinnere, så å være så bombastisk på hvem som var "snille" og "slemme" under 2. verdenskrig blir nesten litt patetisk.

 

De allierte hadde konsentrasjonsleire og nazistene samarbeidet med andre raser blant annet. Men jeg forventer ikke annet enn en vestlig indoktrinert oppfattelse av det hele.

 

Og dere som begynner med konspirasjonsteori-dømmingen med en gang noen hevder noe annet en det konvensjonelle, er dere også de som lo høyt av "Jarle", karakteren som liksom var så paranoid at han trodde CIA overvåket tlfen hans?

 

Skjønner at det er lett å bli provosert når ens etablerte syn blir utfordret, men det går også an å innse at man har blitt lurt til alt fra månelanding, jordens form og krigenes bakgrunner, dersom man tar bryet med å sette seg inn i informasjon utgitt av flere sider.

 

Men ignorance is bliss så bare nyt den falske illusjonen så lenge dere ikke ønsker å forholde dere til sannheten.

 

Sannhet og rettferdighet for alltid.

 

Historien blir ikke skrevet av vinnerne. Det er bare nazipropaganda som blir spredd blant nazister for å rettferdiggjøre Holocaustfornektelsen de bærer på.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...