Gå til innhold

Microsoft lover å slutte med aggressive Windows-oppdateringer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

De var kanskje litt vell ivrige på å få folk over på W10. Men i det store og hele er også W10 et langt bedre OS, selv om man ikke skal se bort i fra at enkelte opplevde problemer.

 

Når det gjelder vanlige Windows oppdateringer så ser jeg ikke helt hvorfor folk flest er så negative til disse. Man skal være veldig sær som privatperson om man ikke ønsker oppdateringer av sitt OS. Det er mye godt sikkerhets oppdateringer og patcher.

 

Det kan til tider passe dårlig, men nå får man også i større grad mulighet til å sette tidspunkt selv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Da dette stod på for noen år siden gikk det så langt på min stasjonære at det ikke var noen veg tilbake, og ble til slutt tvunget til å oppgradere. Og gjett hva? Win10 passet ikke for den pc-en, endte alltid opp med at pc-en hang og ikke startet hver gang m.m.

Jeg endte opp med å legge inn win7 fra scratch. Fulgte så et par guider slik at jeg fikk fjernet et hvert forsøk på win10 tvang igjen. Null problemer siden.

 

Denne saken er ubetydelig, de endrer ikke strategi av den grunn. Hadde de fått en mrd i bot derimot, da hadde de _kanskje_ lært noe..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Gammelt nytt, dagens mest irriterende ting med Windows 10 er at det krever en helt ny oppdatering som krever alt for mye plass for å gjøre jobben. Denne kommer også opp som en pop-up, men så langt starter den ikke nedlasting ved å trykke på x oppe i høyre hjørne. Jeg har ikke plass til den nye oppdateringen, og snakket med Microsoft og de sa at jeg måtte slette alt som jeg selv har på maskinen som at det er kun Win10 igjen for installasjon...

Lenke til kommentar

De var kanskje litt vell ivrige på å få folk over på W10. Men i det store og hele er også W10 et langt bedre OS, selv om man ikke skal se bort i fra at enkelte opplevde problemer.

 

Når det gjelder vanlige Windows oppdateringer så ser jeg ikke helt hvorfor folk flest er så negative til disse. Man skal være veldig sær som privatperson om man ikke ønsker oppdateringer av sitt OS. Det er mye godt sikkerhets oppdateringer og patcher.

 

Det kan til tider passe dårlig, men nå får man også i større grad mulighet til å sette tidspunkt selv.

 

Greit med enkelte oppdateringer ja :)

Men jeg har ikke nok plass til den siste som krever 8GB ledig minne siden maskinen min har lite og Win10 tar nesten alt utenom 10GB. Fikk som svar fra Microsoft at jeg måtte slette alt jeg hadde på pc som at det ble kun Win10 igjen på maskinen

Lenke til kommentar

Dette er jo i praksis ikke relevant lengre, og i alle sammenhenger som faktisk er det er de akkurat like aggressive som før. MS har ingen skrupler når det kommer til å prøve å tvinge brukere til sine ønsker!

 

Ikke helt sant. spectre/meltdown oppdatering da, som blir tredd nedover hode ditt? Er jo også en oppdatering, tross at det er en KB eller Cumulative update, og ikke en helt ny OS-generasjon.

 

Fikk kluss med en oppdatering jeg ihvertfall  :hm:

Ingen forvarsel. Lastet ned i bakgrunn, omstart uten synlig varsel. Blåskjerm og dritt.. Skjedde på Windows 10..

Tross at jeg har det satt på det aller mest konservative av innstillinger. Windows 10 har det da med å varsle før en reboot. Noe den ikke gjorde. Det er sjukt synes jeg. Mistet noe av det jeg jobbet med, da PC plutselig reboot'et tross at den burde ha kjent etter at jeg aktivt satt og brukte den i det øyeblikk reboot kom på.

 

 

https://www.tek.no/artikler/na-skal-intel-ha-fikset-de-odelagte-spectre-oppdateringene-sine/430070

Endret av G
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Windows 10 var så full av dritt at det tok flere dager og få luket ut alt. Har til beste evne fjernet alt av ms bloatware og rapportering osv, via regedit, gpedit, powershell, sletting av filer osv. Med classic shell så er w10 stort sett som w7. Oppdateringer er helt deaktivert intil videre, så aktiverer jeg de ved behov.

Lenke til kommentar

Problemet er ikke at Microsoft gir ut oppdateringer. Problemet er at de stapper dem ned i halsen på oss ved første anledning! Holdt du på med noe? Hadde du dokumenter du ikke hadde lagret? Lot du pcen din stå på for å fullføre en nedlasting? Synd for deg! Det finnes nemlig *ingenting* du kan bruke en PC til som er viktigere enn at Microsoft får installert oppdateringer og restartet pcen din!

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Litt av problemet her er jo også at en stor andel av brukerne er inkompetente idioter som aldri installerer oppdateringer dersom det lar seg gjøre, og som skylder på Microsoft når noe først går galt selv om det eksisterer en oppdatering som tar hånd om problemet. Folk er rett og slett for dumme til at Microsoft kan la folk få bestemme selv, også dem som tror at de vet nok om Windows til at de tror at de kan slippe unna uten å oppdatere (det er særlig disse tullingene som ikke bør få velge selv).

 

Folk kan klage over en aggressiv oppdatreringspraksis så mye de vil, men fra en utviklers perspektiv, som er definitivt mer rasjonelt en dem som syter og klager over oppdateringer, er dette nødvendig for å forhindre botnet- og skadevarehelvete som oppstår i ethvert system når vedlikehold utsettes og sikkerhetshull aktivt utnyttes.

 

At Microsoft tvinger dem på folk så fort de kan er rett og slett bare en konsekvens av at for mange undervurderer viktigheten av å ha et oppdatert system, og at mange brukere ikke forstår hvor sårbare utdaterte systemer kan være i dag. Windows 10 er et rimelig sikkert operativsystem så lenge det holdes oppdatert, og oppdateringsprosessen er for det meste rask og problemfri dersom man oppdaterer regelmessig. 

 

Slutt å klage og vær glad for at operativsystemet som du kjører vedlikeholdes. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

...

Slutt å klage og vær glad for at operativsystemet som du kjører vedlikeholdes.

Hvorfor skal jeg være glad for å miste arbeid når Microsoft rebooter pcen min uten å gi meg muligheten til å lagre arbeidet mitt? Vi snakker om at jeg forlater pcen på tirsdag kveld og når jeg setter meg for å bruke den onsdag kveld så er det for sent. Arbeidet mitt er borte. Hvis du synes det er bra oppførsel fra Microsoft sin side er du bare idiot!
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Hvorfor skal jeg være glad for å miste arbeid når Microsoft rebooter pcen min uten å gi meg muligheten til å lagre arbeidet mitt? Vi snakker om at jeg forlater pcen på tirsdag kveld og når jeg setter meg for å bruke den onsdag kveld så er det for sent. Arbeidet mitt er borte. Hvis du synes det er bra oppførsel fra Microsoft sin side er du bare idiot!

 

 

Da må du nesten legge til rette for at maskinen skal gjøre en omstart utenfor aktivitetsområdet ditt. Det regner jeg med ikke bør være noe problem uansett hvilken type arbeid du driver med. Jeg synes ikke det er bra at maskinen starter om uten at du får beholde arbeidet ditt, men det høres til syvende og sist ut som din egen feil dersom du ikke gjorde noe som helst selv for å sikre at ting ikke skulle gå tapt. Skal du skylde på Windows bør du gi deg selv en dask i samme slengen.

 

Samtidig er det er nok langt i fra jeg som er idioten her. Her er det du som fullstendig mangler forståelse for hvorfor denne avgjørelsen ble gjort, og folk flest har bare dem selv å takke for at oppdateringer må tvinges på dem for at vi ikke skal ende opp med flere nye virusskandaler og enorme botnet. Nå slakker nok Microsoft litt på oppdateringspolicyen, men det er ingen tvil om at påtvungne oppdateringer nærmest har en vaksineeffekt på maskinene som det gjelder, særlig med tanke på at et oppdatert system er det viktigste forebyggende tiltaket mot mange virus og sikkerhetshull.

 

Greit nok at du sitter i din egen boble og banner over Windows, men det er tydelig at du ikke helt har fått med deg helheten i situasjonen og hvorfor ting er om de er.

Lenke til kommentar

Litt av problemet her er jo også at en stor andel av brukerne er inkompetente idioter som aldri installerer oppdateringer dersom det lar seg gjøre, og som skylder på Microsoft når noe først går galt selv om det eksisterer en oppdatering som tar hånd om problemet. Folk er rett og slett for dumme til at Microsoft kan la folk få bestemme selv, også dem som tror at de vet nok om Windows til at de tror at de kan slippe unna uten å oppdatere (det er særlig disse tullingene som ikke bør få velge selv).

 

Folk kan klage over en aggressiv oppdatreringspraksis så mye de vil, men fra en utviklers perspektiv, som er definitivt mer rasjonelt en dem som syter og klager over oppdateringer, er dette nødvendig for å forhindre botnet- og skadevarehelvete som oppstår i ethvert system når vedlikehold utsettes og sikkerhetshull aktivt utnyttes.

 

At Microsoft tvinger dem på folk så fort de kan er rett og slett bare en konsekvens av at for mange undervurderer viktigheten av å ha et oppdatert system, og at mange brukere ikke forstår hvor sårbare utdaterte systemer kan være i dag. Windows 10 er et rimelig sikkert operativsystem så lenge det holdes oppdatert, og oppdateringsprosessen er for det meste rask og problemfri dersom man oppdaterer regelmessig. 

 

Slutt å klage og vær glad for at operativsystemet som du kjører vedlikeholdes. 

 

Jeg er faktisk enig i det du sier. Datamaskinen jeg bruker her, er på så og si 24/7, har også hatt windows 10 siden det kom.

 

Jeg tror jeg bare har opplevd 3 ganger at den har vært litt for aggresiv om en reboot, men har ikke mistet noe data eller lignende. Er bare litt småirriterende. Etter den 3dje gangen, så skiftet jeg hvordan den skulle reboote, så jeg kan restarte den når jeg vil. Den er akkurat passe nå, slik at jeg faktisk restarter den når det passer innen rimelig tid.

 

Men ja, folk generelt er alt for slappe med sikkerhet. De tror ofte å på det ikke kan "ramme" dem mentalitet :p

 

De som driver å fikser pc'er med problemer, noe jeg ofte gjør, både privat og på jobb, vi ser dette som mer positivt enn negativt. At folk ikke greier å lagre arbeid med mellom 5-15 min mellomrom sier litt om deres professionalitet og kunnskap om data, selv om jeg er helt elendig på backup selv :p

 

Start å jobb i programmer som krever mye ressurser, som feks 3D programmer etc, som til tide og utide kan kræsje, så skal jeg love deg at folk hadde lært å lagre ordentlig og ofte (tidvis og i flere kopier "JobbnavnKanskjeDato-11_02.ext")) :p

Lenke til kommentar

 

...

Slutt å klage og vær glad for at operativsystemet som du kjører vedlikeholdes.

Hvorfor skal jeg være glad for å miste arbeid når Microsoft rebooter pcen min uten å gi meg muligheten til å lagre arbeidet mitt? Vi snakker om at jeg forlater pcen på tirsdag kveld og når jeg setter meg for å bruke den onsdag kveld så er det for sent. Arbeidet mitt er borte. Hvis du synes det er bra oppførsel fra Microsoft sin side er du bare idiot!

 

 

Hvis du ikke greier å lagre arbeidet ditt mellom tirsdag og onsdag kveld, så sier det VELDIG MYE om hvor dårlig du er til å jobbe på datamaskin! Du kan altså ikke tenke deg andre scenarioer hvor du mister arbeid på i den veldig lange tiden, som feks strømbrudd, "vaskehjelp", barn etc? Skjerp deg! Dette kan du ikke klage på! Hvis tilfellet var at du akkurat har begynt på noe, ikke har lagret på 30 min men må plutselig og hurtig på do, og den restarter mens du gjør ditt fornødne, så har du kanskje sympati her, men ikke for det du beskriver... Hvor vanskelig er det å lagre, gi det ett navn, så bruke CTRL+S av og til?

 

Har mine tvil at du er spesielt gammel, fordi før, så kræsjet datamaskiner på egenhånd veldig ofte! Du hadde litt flaks hvis den greide å stå på i over 3 dager eller noe uten å kræsje ved normalt bruk.

 

Edit: Fant noe relevant i artikkelen https://www.tek.no/artikler/na-skal-intel-ha-fikset-de-odelagte-spectre-oppdateringene-sine/430070

"Samtidig kommer Intel med en kraftfull oppfordring til brukere om å holde systemene sine oppdatert. Ifølge selskapet finnes det forskning som indikerer at det ofte går lang tid fra oppdateringer blir tilgjengelige til de faktisk implementeres av brukerne."

Endret av Nor-MAL
Lenke til kommentar

 

 

Hvorfor skal jeg være glad for å miste arbeid når Microsoft rebooter pcen min uten å gi meg muligheten til å lagre arbeidet mitt? Vi snakker om at jeg forlater pcen på tirsdag kveld og når jeg setter meg for å bruke den onsdag kveld så er det for sent. Arbeidet mitt er borte. Hvis du synes det er bra oppførsel fra Microsoft sin side er du bare idiot!

 

 

Da må du nesten legge til rette for at maskinen skal gjøre en omstart utenfor aktivitetsområdet ditt. Det regner jeg med ikke bør være noe problem uansett hvilken type arbeid du driver med. Jeg synes ikke det er bra at maskinen starter om uten at du får beholde arbeidet ditt, men det høres til syvende og sist ut som din egen feil dersom du ikke gjorde noe som helst selv for å sikre at ting ikke skulle gå tapt. Skal du skylde på Windows bør du gi deg selv en dask i samme slengen.

 

Samtidig er det er nok langt i fra jeg som er idioten her. Her er det du som fullstendig mangler forståelse for hvorfor denne avgjørelsen ble gjort, og folk flest har bare dem selv å takke for at oppdateringer må tvinges på dem for at vi ikke skal ende opp med flere nye virusskandaler og enorme botnet. Nå slakker nok Microsoft litt på oppdateringspolicyen, men det er ingen tvil om at påtvungne oppdateringer nærmest har en vaksineeffekt på maskinene som det gjelder, særlig med tanke på at et oppdatert system er det viktigste forebyggende tiltaket mot mange virus og sikkerhetshull.

 

Greit nok at du sitter i din egen boble og banner over Windows, men det er tydelig at du ikke helt har fått med deg helheten i situasjonen og hvorfor ting er om de er.

 

 

Uten at jeg vet om det om det finnes eller ikke, men at alle programmer som kan lagre, får ett samme rammeverk for å lagre når OS sender beskjed at den trenger å reboote. Hvis det finnes, så er det ikke i nærheten nok programmer som støtter det, men uansett noe som skulle vært på plass for mange år siden...

 

Da slipper man dette problemet med mistet arbeid ihvertfall, og sikkerheten blir bedre generelt, enn at vi nå kanskje ender opp med mindre effektiv beskyttelse mot botmaskiner oppstår etc, fordi de enten lempes på "aggresiv" oppdatering eller at folk unngår windows 10 på grunn av oppdateringene er så "aggressive" :/

 

Men når pc'en finner på å ville reboote, kunne ha blitt gjort litt bedre kanskje?

Vet at du kan definere tidsområdet, men dette kunne man gjort med simpel logistikk :p

 

Edit: Beklager for mange poster. Jeg surret litt...

Endret av Nor-MAL
Lenke til kommentar

Litt av problemet her er jo også at en stor andel av brukerne er inkompetente idioter som aldri installerer oppdateringer dersom det lar seg gjøre, og som skylder på Microsoft når noe først går galt selv om det eksisterer en oppdatering som tar hånd om problemet.

 

Har ikke oppdatert maskinen via Windows Update siden 2014, jeg kommer nok heller ikke til å klage til Microsoft hvis noe går gærli på nåværende tidspunkt.
Lenke til kommentar

 

De var kanskje litt vell ivrige på å få folk over på W10. Men i det store og hele er også W10 et langt bedre OS, selv om man ikke skal se bort i fra at enkelte opplevde problemer.

 

Når det gjelder vanlige Windows oppdateringer så ser jeg ikke helt hvorfor folk flest er så negative til disse. Man skal være veldig sær som privatperson om man ikke ønsker oppdateringer av sitt OS. Det er mye godt sikkerhets oppdateringer og patcher.

 

Det kan til tider passe dårlig, men nå får man også i større grad mulighet til å sette tidspunkt selv.

Greit med enkelte oppdateringer ja :)

Men jeg har ikke nok plass til den siste som krever 8GB ledig minne siden maskinen min har lite og Win10 tar nesten alt utenom 10GB. Fikk som svar fra Microsoft at jeg måtte slette alt jeg hadde på pc som at det ble kun Win10 igjen på maskinen

 

Jeg skjønner at dette kan være frustrerende, men MS kan ikke gjøre så mye ut over dette. Saken er at det er OEM produsenten som til syvende og sist avgjør hvor stor harddisk en maskin skal ha, MS definerer kun en minimum som behøves for OS'et. Om da OEM'er produserer maskiner som kun møter dette minimumskravet uten at annen programvare er installert, så får man også slike problemer om man kjøper slike dessverre.

 

8GB er i disse tilfellene ganske mye, og du er nok ikke alene om å ha dette problemet. MS burde kanskje åpne for å laste ned oppdatering til USB pen og installere fra denne som en måte å omgå problemet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...