Gå til innhold

Ubetalt kurs


Anbefalte innlegg

Hei. Hva tenker dere om at arbeidsgiver oppfordrer (sier at vi burde, er jo altså ikke tvang eller noe..) oss (eller, noen ansatte i hvertfall) til å dra på et kurs som varer halve dagen (14-21) uten at man får betalt, og i tillegg må komme seg dit selv? (Er ca 2,5t reisevei tilsammen). Er jo ikke tvang, men oppfordres, men synes fortsatt det er litt søkt... Samme arbeidsgiver har satt "frist" til å fullføre et treningsløp på internett (som ikke er så veldig nyttig (er noen spill o.l., bare tar tid).. Vet dog ikke hva som skjer hvis man ikke har fullført innen fristen... Bare synes det er merkelig å oppfordre ansatte til å bruke fritida si på jobben sin uten noen ekstra 'goder'.

 

Kan legge til at dette er en deltidsjobb i en matbutikk, har studier ved siden av. Kanskje derfor det er ekstra uattraktivt for meg å bruke tiden vekke fra jobb på jobb. 

Endret av Kovalevskaja
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Først kommer det som et ønske fra arb.giver at de ansatte går igjennom noen kurs eller består noen prøver. Etterhvert blir det mer press på dette og da kommer de til å dekke utgiftene for at alle tar disse kursene.

 

Til slutt er kravet at alle skal ha tatt disse kursene eller ha bestått disse prøvene, ellers så har du ikkenoe jobb der lenger. En typisk utvikling hos fabrikker og franchisegivere nå i dag for å sørge for at de ansatte har den kvaliteten de ønsker.

 

Utifra egen erfaring så er det rundt 50-60% av de ansatte som gidder eller klarer å bestå disse kursene, som betyr at bedriften omsider er nødt til å sparke halve stallen sin. Jeg har enda ikke sett noen få fyken pga sånt fordi da går det ikke ann å drive butikk lenger. De lever i en drømmeverden når det kommer til kvaliteten på sine ansatte og det sitter ofte en daglig leder å jukser litt med papirene eller utsetter dette lengst mulig.

 

Selv har jeg alltid vært en som tar disse kursene tidlig. Etterhvert har jeg sett at bedriften blir desperate på at de ansatte fullfører disse kursene så de begynner å tilby bonuser. Sist fikk alle 25 000 for å bestå en internprøve men ikke jeg da siden jeg allerede hadde tatt den. Det ble også tilbud 50 000 for å ta en grad høyere, men ikke jeg da siden jeg allerede hadde tatt den.

 

Å vise interesse ved å ta sånt her på "oppfordringen" kommer jeg aldri til å gjøre igjen. Neste gang skal jeg drøye den lengst mulig.

Lenke til kommentar

Er du på kurs i regi av arbeidsgiver skal du ha betalt, så enkelt og greit er det. Jobbet tidligre som butikksjef i dagligvare, og hos meg var vanlig praksis at disse kursene ble tatt før den ansatte fikk lov til å jobbe ute i butikk. Satte derfor opp den nyansatte med 1 dag kun til kurs og e-læring og 1-2 dager med opplæring i butikken.

I kjeden jeg jobbet for stod det i både ansattinstruksen og arbeidsreglement at alle ansatte pliktet til å gjennomføre de kurs som ble bestemt av kjedekontor og butikksjef. Hvis ikke så ville dette føre til advarsler og i siste instans kunne få følger for arbeidsforhold. (lønner seg å ta kursene MAO...)

Slik jeg leser innlegget ditt har du allerede startet å jobbe ute i butikk og da skjønner jeg at det kan virke litt meningsløst, iogmed at du da allerede har fått gått igjennom mye av det som tas opp ute i butikken.

Lenke til kommentar

Ser ikke på dette som noe problem.

 

Du har en egeninteresse i å lære mer.

 

Men det ville jo vært litt mer motiverende om man fikk betalt reisa (faktisk veldig dårlig å ikke betale reisa, avhengig av bedriftens økonomi.) 

 

Om jeg hadde vist iver og interesse for jobben min, tatt kurs så fort de kom. Også får andre bonuser for å gjøre samme kurs senere, da jeg hadde bedt om en medarbeidersamtale. Og på høflig vis, forklart min side, og bedt om å få bonusen utbetalt. Så er spørsmålet om man vil true med oppsigelse (normalt vil en ivrig kurssøkende arbeider, være ekstremt mye mer å foretrekke enn en arbeider som ikke vil, ikke har tid, ikke orker etc.)

 

Jeg satser på de som satser på meg.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dersom jobben vil ha deg på kurs, så synes jeg de får betale deg for det(dvs at det teller som arbeidstid).

Alternativet er jo at de forventer at du skal ta ulønnet permisjon eller jobbe overtid for å dekke inn tiden du bruker på kurset?

 

Dersom det er et kurs du selv har lyst på, og spurt om å få, og jobben vil dekke kostnaden for deg, så stiller deg seg annerledes. Selv om jeg synes en god arbeidsgiver kunne gitt deg betalt arbeidstid også, dersom kurset er til fordel for bedriften

Endret av Drogin
Lenke til kommentar

Som folk har skrevet over så har du rett til å få reise dekket samt lønn hvis det er obligatorisk kurs. Hvis det kun er innstendige oppfordringer om det så har du ikke rett til noe.

Jeg skjønner likevel godt at du synes det er plagsomt, spesielt slike vage (og sannsynligvis meningsløse) kurs som "Rema 1000 sin filosofi".

 

Selv misliker jeg alle de mer eller mindre sosiale aktivitetene man blir presset med på.

Heldigvis trives jeg godt med jobben og kollegaene, men av prinsipp misliker jeg at folk tar det for gitt at alle ønsker tilbringe hele helgen med folk man jobber med uten betaling.

Gjerne med såkalte "samarbeidsaktiviteter" ute hvor voksne folk blir tvunget til å kaste ball og løpe sekkeløp for det er jo så "koooselig altså"

Slike sosial-/jobbhelger skal være frivillig, men når sjefen spør hver dag om alle har husket å skrive seg på listen over deltakere så føler man seg jo presset til å bli med.

 

Så har man oppfordringene om å f.eks sykle til jobben hvor alle skal deles inn i grupper som skal konkurrere mot hverandre, uavhengig av om man faktisk kan sykle i det hele tatt.

Så er det de meningsløse quizene hvor alle forventer at en skal sprette opp av stolen i pur glede over å kunne svare på spørsmål om norske kjendiser.

Sukk. Jeg skulle ønske arbeidsgivere foretrakk oss som faktisk vil jobbe.

Endret av Nether
Lenke til kommentar

Husk at for mange er en jobb en jobb, altså er sted der man bytter arbeid mot penger. Ikke livs gnisten demmes. Spesielt en matbutikk for en student. 

 

Om jobben vil ha enda mer av min tid, må de betale for den og. Enkelt og greit. 

Måtte bråke litt her forleden da de ikke ville dekke pølsen jeg kjøpte på bensin stasjon på vei til kurs.

Ettersom dette var over 7 timer reise måtte de bare gi seg, selv om de prøvde seg på "du kunne smørt med niste"

Jeg leker ikke buisness.

Lenke til kommentar

Det spørs veldig. Hvis det hadde hjulpet meg med å solidere min posisjon, OG hvis det hadde vært interessant for meg, at jeg følte det som garantért at jeg faktisk hadde lært noe og utviklet meg som person, så hadde jeg antageligvis sagt ja.

 

Men, om det hadde vært noe jeg egentlig ikke hadde interesse for, hatt bruk for, eller følt tredd ned over hodet mitt, så hadde jeg nektet, og/eller krevd penger og kompensasjon for reise og mat.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...