Gå til innhold

Lønnsutvikling som nyutdannet


Anbefalte innlegg

Hei, jeg har en bachelor som dataingeniør og en master i teknologiledelse og jobber for tiden som utvikler hos et stort konsulentselskap i Oslo. Startlønnen er på ca 500k også er det ca 30k i bonus. Har kun jobbet siden September 2017. Det jeg derimot lurer på er hva som er vanlig lønnsutvikling for en nyutdannet utvikler? Altså hvor mye kan man forvente å gå opp ved den årlige lønnsjusteringen (antall tusen i økt årslønn)? Forutsatt at man har levert som forventet, eventuelt overgått forventningene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det som er vanlig er 3-8% per år, etter resultater. Har hørt folk gå opp 15-20% noen år men da har hatt magre lønnsjusteringer tidligere og bedriften satt inn støtet for å beholde de.

 

Husk at inflasjon er ~2.5% i året så alt under det er i praksis lønnsnedgang. Det er ingen grunn til å godta dette slik IT bransjen er i dag.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for svar, det med inflasjon skal jeg i alle fall huske på, selv om det er en stund til neste lønnsforhandling.

 

Er det noen nevneverdig forskjell i lønnsøkning med tanke på hvilken utdanningsbakgrunn man har? Øker man vanligvis kjappere med en mastergrad enn med en bachelorgrad rent prosentmessig? Eller er det rett og slett bare det at man begynner høyere med en mastergrad?

Lenke til kommentar

Jeg jobber hos en av de store konsulentselskapene i Oslo (ansatt siden høst 2016). Som LordjOX har nevnt, så ligger lønnsutviklingen på 3-8% per år. Dersom du ikke rykker opp -> Ca 3%. Hvis du rykker opp -> Ca 8%. To justeringer i året, i fjor var den første en økning ifm. inflasjon, mens den andre var en generell lønnsøkning. Den "andre" er hovedperioden for lønnsøkning, den første avhenger vel av hvordan selskapet gjør det. Spent på å se hvordan den første blir i år.  

 

I tillegg kan vi få en bonus på mellom 2-10%, basert på hvordan vi presterer og hva slags teknologier vi jobber med.

 

Folk med bachelorgrad starter med en lavere grunnlønn ja, men de kan ryke opp i gradene dersom de er flinke. Selv har jeg mastergrad, og ligger på samme nivå som gamle klassekamerater som gikk rett ut på jobb etter bachelorgraden.

Lenke til kommentar

To lønnsjusteringer i året? Har aldri hørt om noen som har det fast i bedriften.

Ikke at det har så mye å si. Man ender nok opp med det samme, enten man får det samlet eller delt i to.

 

Den første er ikke fast, og skjer kun når bedriften gjør det bra. I tillegg til det er det ikke alle som vil få en justering. Jeg fikk en i fjor (pga inflasjon i markedet), men hørte om mange andre som ikke fikk noe.. Jeg er spent på å se hva som skjer i år!

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Hei! 

til dere som har svart på denne tråden og alle andre IT konsulenter som måtte følge med :-)

Interessante opplysninger dere kommer med.

 

For de som har fastlønn og bonus, er det også normalt med overtidsbetaling?

For de som har overtidsbetaling, hvor mye overtid har dere typisk pr mnd?

For de som ikke har overtidsbetaling, hvor mye overtid har dere typisk pr mnd?

Lenke til kommentar

Hei! 

til dere som har svart på denne tråden og alle andre IT konsulenter som måtte følge med :-)

Interessante opplysninger dere kommer med.

 

For de som har fastlønn og bonus, er det også normalt med overtidsbetaling?

For de som har overtidsbetaling, hvor mye overtid har dere typisk pr mnd?

For de som ikke har overtidsbetaling, hvor mye overtid har dere typisk pr mnd?

 

 

Ja, bonusen vår er kun overskuddsdeling. Det er en individuell andel for seniorkonsulenter og oppover, men ikke for nyutdannede. Det vi jobber overtid blir sett på som en bonus (står faktisk oppførst om bonus i personalhåndboken). Vi får 50 % av timesprisen vår (noe som er ganske bra, men litt kjipt for meg som er på et prosjekt med lav timespris i forhold til andre av mine nyutdannede kolleger). Jeg har typisk hatt i underkant av 20 timer i måneden så langt. Men er relativt fersk. Hos oss er det så mye å gjøre (blir utdannet så få av oss at vi aldri blir ferdige med alt som burde gjøres) at man jobber så mye overtid man vil (innenfor lovens rammer selvfølgelig). De som tar på seg litt ansvar og jobber mye kan fort jobbe 40 timer ekstra.

 

Ønsker å jobbe mer rett og slett bare for å tjene mer og komme meg raskere inn på boligmarkedet. Har vel fått 3000-4000kr ekstra de siste månedene pga overtid. Men dobler gjerne det, men det skjer mye sosialt i konsulentselskapet som jeg også ønsker å være med på. Litt som å være med i en studentforening av og til.

Lenke til kommentar

Til dere andre her, en lønnsøkning fra 3-8 % hørtes egentlig veldig lavt ut etter hva de rekruttererne jeg har snakket med nevner. Snakker jo millionlønn for senior javautvikler (senior som i 2 år ++ med erfaring). Mulig det er inhouse eller uten et konsulentselskap som tar en stor del av kaka. Litt usikker der.

Lenke til kommentar

Til dere andre her, en lønnsøkning fra 3-8 % hørtes egentlig veldig lavt ut etter hva de rekruttererne jeg har snakket med nevner. Snakker jo millionlønn for senior javautvikler (senior som i 2 år ++ med erfaring). Mulig det er inhouse eller uten et konsulentselskap som tar en stor del av kaka. Litt usikker der.

Hehe, den recruiterspammen er det bare å ignorere.
Lenke til kommentar

Det er vanlig med overtidsbetaling.

Hadde +50% overtidsbetaling i forrige jobb.

Jobbet mye overtid før men behøver ikke det nå lenger. God arbeidsmoral og det å kunne ta i et tak nå og da, skader ikke.

 

Arbeidsgiver tar noe risiko når de ansetter folk. Det er også en del utgifter på toppen av lønn.

I IT bransjen er det arbeidstakers marked akkurat nå, det er bare å utnytte.

Lenke til kommentar

Til dere andre her, en lønnsøkning fra 3-8 % hørtes egentlig veldig lavt ut etter hva de rekruttererne jeg har snakket med nevner. Snakker jo millionlønn for senior javautvikler (senior som i 2 år ++ med erfaring). Mulig det er inhouse eller uten et konsulentselskap som tar en stor del av kaka. Litt usikker der.

Er jo bare å bruke litt sunn fornuft da.

 

Ta en fornuftig timepris for en konsulent på det nivået, gange ut med antall timer i måneden og faktureringsgraden man er villig til å levere. Er det da nok penger igjen til millionlønn, pensjonsinnbetalinger, arbeidsgiveravgift, admin, salg, sosiale ting, og  overskudd til arbeidsgiver?

 

Svaret er nok "nei" med mindre man kan ta uvanlig høye timepriser, eller sitter med uerstattelig nøkkelkompetanse på noe som er mer lønnsomt enn konsulentutleie.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

For de som har fastlønn og bonus, er det også normalt med overtidsbetaling?

For de som har overtidsbetaling, hvor mye overtid har dere typisk pr mnd?

For de som ikke har overtidsbetaling, hvor mye overtid har dere typisk pr mnd?

Selvsagt skal du ha overtidbetalt for pålagt overtid, det er ingen i din posisjon som går under "ledende og særlig uavhengig stilling".

 

Hvorvidt du blir pålagt overtid varierer veldig fra sted til sted. Jeg har aldri blitt pålagt overtid og har vel jobbet som utvikler i 13 år nå. Vet at det er noen som presser nyutdannede til ubetalt overtid, men tror det blir færre og færre som driver slik.

 

Har jobbet et sted hvor jeg kunne velge å jobbe ekstra og velge om å føre det som plusstimer for senere avspasering eller få det utbetalt som overtid. Det var selvsagt ikke noe press på å jobbe ekstra.

Lenke til kommentar

 

Til dere andre her, en lønnsøkning fra 3-8 % hørtes egentlig veldig lavt ut etter hva de rekruttererne jeg har snakket med nevner. Snakker jo millionlønn for senior javautvikler (senior som i 2 år ++ med erfaring). Mulig det er inhouse eller uten et konsulentselskap som tar en stor del av kaka. Litt usikker der.

Er jo bare å bruke litt sunn fornuft da.

 

Ta en fornuftig timepris for en konsulent på det nivået, gange ut med antall timer i måneden og faktureringsgraden man er villig til å levere. Er det da nok penger igjen til millionlønn, pensjonsinnbetalinger, arbeidsgiveravgift, admin, salg, sosiale ting, og overskudd til arbeidsgiver?

 

Svaret er nok "nei" med mindre man kan ta uvanlig høye timepriser, eller sitter med uerstattelig nøkkelkompetanse på noe som er mer lønnsomt enn konsulentutleie.

Med 1500 fakturerbare timer i året og 1000 kr timen, så er det strengt tatt mulig. Spørs hvor store kostnader firmaet har til lokaler, fest og moro. Både timepris og antall timer er relativt realistisk, andre kostnader er vanskelig å vite noe om.

 

Men du har jo helt rett i at ingen tjener over 1 mill med to års yrkeserfaring. Få som tjener det med 10-15 års erfaring også.

Lenke til kommentar

 

 

Til dere andre her, en lønnsøkning fra 3-8 % hørtes egentlig veldig lavt ut etter hva de rekruttererne jeg har snakket med nevner. Snakker jo millionlønn for senior javautvikler (senior som i 2 år ++ med erfaring). Mulig det er inhouse eller uten et konsulentselskap som tar en stor del av kaka. Litt usikker der.

Er jo bare å bruke litt sunn fornuft da.

 

Ta en fornuftig timepris for en konsulent på det nivået, gange ut med antall timer i måneden og faktureringsgraden man er villig til å levere. Er det da nok penger igjen til millionlønn, pensjonsinnbetalinger, arbeidsgiveravgift, admin, salg, sosiale ting, og overskudd til arbeidsgiver?

 

Svaret er nok "nei" med mindre man kan ta uvanlig høye timepriser, eller sitter med uerstattelig nøkkelkompetanse på noe som er mer lønnsomt enn konsulentutleie.

Med 1500 fakturerbare timer i året og 1000 kr timen, så er det strengt tatt mulig. Spørs hvor store kostnader firmaet har til lokaler, fest og moro. Både timepris og antall timer er relativt realistisk, andre kostnader er vanskelig å vite noe om.

 

Nei, vil si at det er umulig å oppnå millionlønn på 1000,- i timen med mindre man er selvstendig næringsdrivende. Bare arbeidsgiveravgift (14%), pensjonsinnskudd og lønn til daglig leder (1,5-2 mill) fordelt på noen titalls mann alene spiser opp alt sammen da. Timeprisen i markedet nå er vel litt over det også, men fremdeles...

 

Søk opp noen ordinære konsulentselskaper på proff.no og se på regnskapstallene. Best case har dem andre driftskostnader i tillegg på ca 15% av lønnskostnader. Sannsynligvis betydelig mer.

 

En annen øvelse du kan gjøre der er å dele lønnskostnader på antall ansatte. Du vil komme ut med ca 650-700' for de fleste. Kanskje opp i '900 for selskaper som klarer å profilere seg på seniorer og kan ta seniorpriser for en større del av staben (Bekk, Miles  etc...). Men lønn er jo ikke likt fordelt, så her er nok en håndfull spesialister og ledere som tjener millionen+, mens de fleste ligger godt under '900 hos dem også.

Endret av MailMan13
Lenke til kommentar

1000kr timen er vel heller ikke typisk for senior? For våre seniorressurser er visstnok solgt inn lavt (ifølge salgsavdelingen) til det offentlige for 1300kr timen. Og da jeg jobbet privat (sommerjobb) var det nesten alltid 1500kr ++ for senior.

Men ja, det hørtes mye ut, men regner med de betaler for folk med ferdigheter. En ekstremt flink utvikler betaler de jo latterlig godt for nede i Silicon Valley for eksempel. Ikke unaturlig at de bruker noen kroner på de største talentene her også.

 

Husker jo etter intervju hos Netlight (som har lønnstransparens, fikk se hele stigen opp til partner på 1 400 000 i året) at man kunne få to lønnsopprykk i året der, startet på 530 000kr og kunne vel ende opp rundt 590 000kr med full uttelling (men var visst vanskelig å få to opprykk samme år). Med et slikt tempo allerede som nyutdannet virker det som om det er greie lønninger i bransjen. Men jo, de smører nok litt tykt på i de annonsene der de lover en million til seniorutviklere i stillingsutlysningen, sjelden det står noe veldig konkret om lønn i stillingsutlysninger i det private.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...