Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Voksne som mobber og sprer rykter.


AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Hei. Er i en situasjon der jeg har hatt en liten konflikt med noen i ca. 1 år. Det har nå på grunn av at han ikke lenger klarer å argumentere for seg, utviklet seg til at personen har begynt å mobbe meg, gjøre narr av meg på grunn av min lidelse og snakker om meg til andre om at jeg er gal og psykopat fordi jeg liksom isolerer meg. Jeg holder meg mye inne når jeg sliter ja, men er faktisk mere ut enn jeg er inne.

Det at han har begynt med dette fører til at jeg synker lenger og lenger ned i hullet, og jeg orker ikke gå ut av huset lenger, da vi bor så tett at vi møtes ute. Flytting er ikke aktuelt av forskjellige årsaker.

Er dette noe jeg kan anmelde, eller kan jeg få noe som hels hjelp til dette? 



Anonymous poster hash: 13ca4...b4d
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Trakassering er straffbart (plagsom og hensynsløs adferd), men det er lite sannsynlig at påtalemyndigheten vil prioritere en sak med mindre den har uvanlig sterke konsekvenser for deg.

 

Hvis fyren snakker usant om deg til andre har du i utgangspunktet en sak hvis du vil ta ham på ærekrenkelse.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

easy 50k i æreskrenkelse

 

Vet om flere bærumskoner som lever av dette

 

Da de mobber hverandre og sender penger på kryss og tvers

 

Folk er slemme..Make em pay

 

Anonymous poster hash: 2af6c...82b

 

Regelrett svindel, med andre ord? Hvordan klarer de å overbevise myndighetene om at denne mobbingen har "uvanlig sterke konsekvenser" for deres liv?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

easy 50k i æreskrenkelse

 

Vet om flere bærumskoner som lever av dette

 

Da de mobber hverandre og sender penger på kryss og tvers

 

Folk er slemme..Make em pay

 

Anonymous poster hash: 2af6c...82b

 

..Hvordan kan de "leve av det" når pengene går frem og tilbake? 

Lenke til kommentar

Så, forskjellen på trakassering og ærekrenkelse er altså at trakassering er mobbing og hensynsløs adferd, men ærekrenkelse er direkte usanne uttalelser og ryktespredning? Og at ærekrenkelse er lettere straffbart enn trakassering?

Jeg tror du legger for mye i uttalelsen til krikkert om at det skal "uvanlig sterke konsekvenser til" Jeg tror han mente, som et praktisk råd til TS, at det skal mye til før påtalemyndigheten prioriterer en sak av denne karakteren, ettersom politiet ofte har andre ting som må og bør prioriteres. 

 

Til spørsmålet ditt så er det forskjellige krav til hva som utgjør straffbart trakassering og hva som utgjør en sivilrettslig ærekrenkelse. Det er forskjell både i terskelen for når man kan bli dømt, og i det materielle innholdet. Altså hva som må til for at man "objektivt" har begått de ulike integritetskrenkelsene.  Forholdet TS omtaler kan rammes av begge tilfeller. Altså at det både trakassering og ærekrenkelse. Det ene utelukker ikke det andre. 

 

Til TS: Dersom du opplever at dette er et problem ta kontakt med en advokat og/eller politiet. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...