Gå til innhold

[Løst] Refinansiering av smålån


galmorth

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg har etter en tøff periode greid å skaffe meg en hel del forbrukslån/kredittgjeld som jeg nå sitter å vurderer om det lønner seg å refinansiere.

 

Lånene jeg har i dag:

14 000 Kredittkort ( effektiv 24,5% nom 19,5%)

7000 Kredittkort (21% rente)

19 000 Forbrukslån (Usikker, finner ikke renteoversikten i efaktura)

 

 

Vill det være lurt økonomisk å refinansiere dette i et lån på 40 000 via f.eks Lendo? Noen som har erfaring? Tenker det vill være lettere å forholde seg til 1 enn å ha 3 forskjellige.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvor mye kan du betale på lånene hver måned? Dette er relativt små lån. Det hjelper ikke med refinansiering med lavere renter og gebyrer om du da legger opp til en lang betalingsperiode. Om du kutter unødvendig forbruk og bruker 5-10K eller mer på gjelden hver måned så betyr renten lite!

Lenke til kommentar

Hvor mye kan du betale på lånene hver måned? Dette er relativt små lån. Det hjelper ikke med refinansiering med lavere renter og gebyrer om du da legger opp til en lang betalingsperiode. Om du kutter unødvendig forbruk og bruker 5-10K eller mer på gjelden hver måned så betyr renten lite!

 

Det varrierer veldig fra måned til måned, har en veldig "varrierende" utbetaling hver måned.

 

Men jeg betaler pr i dag ca 2500 totalt i lån hver måned - Jeg ser for meg å betale ned det nye lånet på ca 1 år.

Lenke til kommentar

Etter jeg lagde tråden, så satte jeg inn en søknad hos Lendo, da dette ikke er bindene - jeg har nå fått tilbud fra 3 banker.

 

Den laveste renten til nå er av YABANK som kan tilby meg en effektiv rente på 14,4% - I mine øyne så vill jo dette komme vinnende ut kontra de 3 andre lånene som alle har høyere rente og som nevnt tidligere i tråden seperate termingebyr?

Lenke til kommentar

Etter jeg lagde tråden, så satte jeg inn en søknad hos Lendo, da dette ikke er bindene - jeg har nå fått tilbud fra 3 banker.

 

Den laveste renten til nå er av YABANK som kan tilby meg en effektiv rente på 14,4% - I mine øyne så vill jo dette komme vinnende ut kontra de 3 andre lånene som alle har høyere rente og som nevnt tidligere i tråden seperate termingebyr?

 

Helt klart. Lånet med den billigste renten er kort fortalt det mest gunstigste.

Det aller beste er jo selfølgelig å betale det ut snarest! Jo fortere man kan betale det ut jo mindre betyr renta. Kanskje du kan låne pengene av familie eller venner rentefritt?

 

Jeg satt i samme klemma for noen år siden men tenkte at jeg ville prøve å unngå å erstatte dyre lån med mindre dyre lån og heller se om det var veier utenom. Tok derfor kontakt med banken min og fortalte at jeg ville gjøre kort prosess på alt som het kredittlån, klippe alle kort og komme "back on track". Spurte dem fint om det var mulig for meg å få til et forbrukslån fra banken da jeg da ville ha en tryghet på ikke bare en billigere rente men også en prosess på å bli ferdig med dette en gang for alle.

Det gikk egentlig helt fint. La opp hva jeg kunne betale og fikk cashet ut kredittlånene og erstattet dem med et meget billig forbrukslån (i forhold til kredittlån)

 

Om det er mulig i dag vet jeg ikke men det skader jo ikke å prøve?

Lenke til kommentar

Du eier ikke leilighet/hus, da? Ofte vil man kunne refinansiere smålån inn i huslånet, til en veldig mye mer åkei rente.

 

 

Jeg kjøpte leilighet i August 2017, da det har vært nedgang i verdi på leiligheter i området jeg bor så er belåningsgraden på leiligheten min 88% som gjør det umulig å bake inn mer lån dessverre - Hadde dette vært mulig så hadde det helt klart vært best.

Lenke til kommentar

 

Etter jeg lagde tråden, så satte jeg inn en søknad hos Lendo, da dette ikke er bindene - jeg har nå fått tilbud fra 3 banker.

 

Den laveste renten til nå er av YABANK som kan tilby meg en effektiv rente på 14,4% - I mine øyne så vill jo dette komme vinnende ut kontra de 3 andre lånene som alle har høyere rente og som nevnt tidligere i tråden seperate termingebyr?

 

Helt klart. Lånet med den billigste renten er kort fortalt det mest gunstigste.

Det aller beste er jo selfølgelig å betale det ut snarest! Jo fortere man kan betale det ut jo mindre betyr renta. Kanskje du kan låne pengene av familie eller venner rentefritt?

 

Jeg satt i samme klemma for noen år siden men tenkte at jeg ville prøve å unngå å erstatte dyre lån med mindre dyre lån og heller se om det var veier utenom. Tok derfor kontakt med banken min og fortalte at jeg ville gjøre kort prosess på alt som het kredittlån, klippe alle kort og komme "back on track". Spurte dem fint om det var mulig for meg å få til et forbrukslån fra banken da jeg da ville ha en tryghet på ikke bare en billigere rente men også en prosess på å bli ferdig med dette en gang for alle.

Det gikk egentlig helt fint. La opp hva jeg kunne betale og fikk cashet ut kredittlånene og erstattet dem med et meget billig forbrukslån (i forhold til kredittlån)

 

Om det er mulig i dag vet jeg ikke men det skader jo ikke å prøve?

 

 

Har kun vært i kontakt med banken i forbindelse med å bake det inn i boliglånet, noe jeg fikk avslag på. Kan alltids ta en ny telefon til banken, takk for tips!

Lenke til kommentar

Bare hyggelig. I verste fall så får du nei.

 

Dersom dem ikke kan hjelpe deg med å få forbrukslån så spør om dem har et forslag. Hva ville dem ha gjort? Dette er jo eksperter på økonomi så noe må dem jo komme med til å hjelpe en kar som sliter med noen mikrolån. Dem reklamerer med at dem har ekspertise på alt mulig men føler at dem ofte er veldig passive til å komme uoppfordret med forslag til å komme ut av en klemme.

 

Akkurat nå så sliter jeg litt selv da jeg har kjøpt ny bolig og sliter med å få solgt min gamle. Driver nå og snakker med forskjellige banker om hvordan dem best kan hjelpe meg her, og frem til nå så kommer dem med ganske gode forslag. Spiller med åpne kort og de fleste er ganske positive til at dem vil hjelpe meg gjennom denne perioden.

 

Just my 2 cent:)

Endret av MrVilla
Lenke til kommentar

Hvor lang nedbetaling er det lagt opp til i renteberegningen på 14,4%?

 

Det beste tilbudet jeg fikk var fra Santander men en effektiv rente på 11,09% / 3 år.

 

Hadde vært en no-brainer å tatt dette lånet hadde det ikke vært for notiset som sier "Kun avtalegiro".

 

Jeg ønsker efaktura slik jeg lett kan sette inn ekstra for å kvitte meg med lånet fortest mulig.

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...