Gå til innhold

Betale hjemme?


Wonderwinder

Anbefalte innlegg

Mens jeg enda bodde hjemme og hadde en vikarjobb, betalte jeg 3000 i måneden mens jeg hadde vikariatet.

Et slags bidrag til økonomien og det var helt greit og i grunn rettferdig siden jeg bodde og spiste så å si gratis.

 

Avhengig av hvor mye man har i inntekt fra jobb, Nav eller annet, vil jeg si at et par-tre tusen er greit å betale hvis man bor og lever gratis.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det noen som kan ha interesse for å adoptere en noenogtretti år gammel mann?

 

Hvis jeg kan bo og spise gratis hos deg/dere mens jeg hoarder min egen inntekt så kan du få adoptere meg ;)

Kan du ta deg av alt husstell, klesvask, matlaging, snøskuffing og plenklipping? I så fall er det mulig jeg har et rom ledig.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

En som får 12000 i inntekt og bor hjemme bør betale for seg, ikke bare for å bedre økonomien til husstanden, men også for å forberede avkommet for de reelle utgiftene som selvstendig. Ikke nødvendig å slippe de ut i verden som bortskjemte dotter som tryner når virkeligheten oppleves (en sjanse for det?) 3000 pr. mnd er ca. like mye som foreldrene betaler for grunnutgifter om de er 3 i husstanden, men da er det mye utgifter som ikke er tatt med, sånn som bla. annet mat.

7000 pr mnd burde vært en grei sum. 3000 til husholdningen og 4000 på BSU. eller annen sparing, slik at en blir vant til mer reelle boutgifter. 

Å ikke forlange noe blir på mange måter feil

Endret av Eurolink
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
djgudleif skrev (På 13.2.2018 den 14.03):

Man valgte ikke akkurat å bli født så foreldre kan ikke bare kreve penger fordi man eksisterer i samme rom.

Forsørger plikten slutter ved 18 eller endt utdanning, om man bor hjemme og får 12000 i måneden så er det helt klart at man bør minst betale for sin andel av mat, strøm, Internet, telefon og så en symbolsk sum i husleie , samt at man sparer mest mulig. 

om foreldrene trenger penger eller ikke er ikke så relevant , det er for og lære seg og stå på egne bein. 

 

sånn helst så er det vell på tide og kutte navle strengen og komme seg ut på egenhånd. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
djgudleif skrev (På 13.2.2018 den 14.03):

Man valgte ikke akkurat å bli født så foreldre kan ikke bare kreve penger fordi man eksisterer i samme rom.

Kunne ikke vært mer enig. Sier ikke det fordi jeg anerkjenner dårlige vaner og holdninger, men fordi naturlig utvikling til voksenfasen skal skje naturlig og ikke tvunget. Hvis man tvinger, så øker man risiko for feilsteg, og det er uetisk. Vekst og utvikling må skje naturlig og gradvis, og dét er foreldrenes jobb å legge til rette for, og ikke bare følge rigid regelverk som noen tankeløse, hjerteløse psykopater. Hard ordbruk der, men dét er hva jeg føler rundt situasjonen. Man må bruke hjertet -og- hodet, ikke bare hodet. Intelligent lederskap slår tyranni.

 

toth skrev (På 13.2.2018 den 15.35):

øh.. foreldrene har da heller absolutt ingen plikt til å huse en 20-åring.

Når man er voksen(20 er voksen) og har inntekt, om det er fra arbeid eller NAV, så får man jammen dra sin egen vekt på ene eller andre måten. Klart, hvis personen tar seg av all husvask og matlaging så er det en måte å betale på.

Ingen juridisk plikt, kanskje? Men hva med moralsk plikt? Man setter barn til verden, da bør man ha en temmelig klar plan for hvordan man skal håndtere denne overgangen fra ungdom til voksenlivet. Ikke bare følge rigid regelverk staten har laget. Det er kun veiledning, ikke noe man -må- følge. Det går an å tenke selv også.

Med alt dette sagt, så er det selvfølgelig ingenting i veien om å snakke litt om hvordan økonomi fungerer. Spørre litt rundt livsmål, ambisjoner, tanker om fremtidig bosituasjon, forholdsliv og alt sånt. Dét er nøkkelen til å tenne en gnist til utvikling. Det er i hvert fall bedre enn å tvinge og slå med slegge i hodet.

Endret av Taurean
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Taurean skrev (9 timer siden):

Kunne ikke vært mer enig. Sier ikke det fordi jeg anerkjenner dårlige vaner og holdninger, men fordi naturlig utvikling til voksenfasen skal skje naturlig og ikke tvunget. Hvis man tvinger, så øker man risiko for feilsteg, og det er uetisk. Vekst og utvikling må skje naturlig og gradvis, og dét er foreldrenes jobb å legge til rette for, og ikke bare følge rigid regelverk som noen tankeløse, hjerteløse psykopater. Hard ordbruk der, men dét er hva jeg føler rundt situasjonen. Man må bruke hjertet -og- hodet, ikke bare hodet. Intelligent lederskap slår tyranni.

 

Ingen juridisk plikt, kanskje? Men hva med moralsk plikt? Man setter barn til verden, da bør man ha en temmelig klar plan for hvordan man skal håndtere denne overgangen fra ungdom til voksenlivet. Ikke bare følge rigid regelverk staten har laget. Det er kun veiledning, ikke noe man -må- følge. Det går an å tenke selv også.

Med alt dette sagt, så er det selvfølgelig ingenting i veien om å snakke litt om hvordan økonomi fungerer. Spørre litt rundt livsmål, ambisjoner, tanker om fremtidig bosituasjon, forholdsliv og alt sånt. Dét er nøkkelen til å tenne en gnist til utvikling. Det er i hvert fall bedre enn å tvinge og slå med slegge i hodet.

 

hva du mener med plan, når du er voksen så er du voksen, det er da ikke noe man skal planlegge, det burde komme ganske naturlig at etter skole finner man seg en jobb og flytter ut, det er da vell ikke noe man skal motiveres til eller en gnist som burde tennes ,  personlig kunne jeg ikke flytte ut fra hjemmet raskt nok. 

 

men klart skal man bo hjemme og ikke betale for seg må man vell innfinne seg etter regler som alle andre barn, tenker jo at inne tid og legge tid og ikke sove hele dagen er minimums regler. jeg hadde og forventet at man gjorde husarbeid, skal man oppføre seg som barn blir man behandlet som barn. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Mato skrev (27 minutter siden):

 

hva du mener med plan, når du er voksen så er du voksen, det er da ikke noe man skal planlegge, det burde komme ganske naturlig at etter skole finner man seg en jobb og flytter ut, det er da vell ikke noe man skal motiveres til eller en gnist som burde tennes ,  personlig kunne jeg ikke flytte ut fra hjemmet raskt nok. 

 

men klart skal man bo hjemme og ikke betale for seg må man vell innfinne seg etter regler som alle andre barn, tenker jo at inne tid og legge tid og ikke sove hele dagen er minimums regler. jeg hadde og forventet at man gjorde husarbeid, skal man oppføre seg som barn blir man behandlet som barn. 

Naturlig for deg, men kanskje ikke for alle andre. Ikke alle som er så heldige og selvstendige som deg i den alderen. Noen har også vanskelige oppvekstvilkår.

Problemet oppstår når de som skal være voksne oppfører seg som barn.

Det er bedre å være tillitsfull i stedet for å kreve så mye. Stole på at ungen kan lære av sine feil i stedet for å tvinge og kreve endringer. Legge til rette fremfor å tvinge. Intelligent lederskap fremfor tyranni. Tyranni er gjerne grunnen til at folk stenger seg ned.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg mener 3-4 tusen er rimelig om man også spiser mat der. 3k i leie+1k i mat og andre forbruksvarer. Jeg betalte 2500 når jeg bodde hjemme  for 15 år siden og var ca. 20 år gammel. Til min overraskelse hadde foredrene mine spart all husleien min og ga det tilbake når jeg bestemte med for å flytte ut.

Uansett burde man vende seg til å leve under 12k i forbruk hver månede. vil også si det kommer ann på hvor romslig økonomien til foreldrene dine er, om de burde muligens kunne la deg spare eller om du burde betale husleie. Grunnen til at du ikke går på skole eller er i arbeid ville jeg også tatt i betraktning uansett om det er du som betemmer om du skal betale husleie eller om det er foreldrene dine som vil at du skal betale husleie.

 

Endret av depaderp
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
Skurupu skrev (På 13.2.2018 den 15.43):

Ofte valgte ikke akkurat foreldrene å få den ungen, heller.

Uhh.. Hæ? Minst EN av foreldrene har tatt et valg med å få en unge....?

Tror forøvrig jeg betalte 3000,- i måneden da jeg bodde hjemme og hadde jobb. Ble en form for sparing i stedet for å feste vekk alt.

Endret av Caddy
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • KVTL låste denne emne
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...