Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Effexor - Fortsatt bivirkninger etter seponering


KnutValentino

Anbefalte innlegg

Den 27. Desember så tok jeg min siste dose med Effexor etter å ha vært på dette medikamentet i ca. 5 år.

Grunnen til at jeg sluttet var bivirkninger og at jeg ikke lenger fikk noen positive effekter av den lenger.

 

Men over 2 uker etter seponering så opplever jeg fortsatt bivirkninger, noe som inkluderer Svimmelhet ved oppreisning, utmattelse/energiløshet, depressivt humør, tiltaksløshet og irritabilitet. 

 

Flere enn meg som har opplevd bivirkninger av Effexor for så å slutte? 

Hvor lang tid tok det for dere før bivirkningene forsvant? Er dette noe som kan ta flere måneder?

Endret av KnutValentino
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvor brått sluttet du?

Jeg tok Effexor i noen måneder før jeg sluttet og jeg måtte telle kuler for å redusere dosen veldig sakte (kulene inne i kapslen)

Rart det er lov å selge dritten

Trappet ned utrolig sakte.

Allerede etter 1 år så forsvant den positive virkningen og alt jeg fikk ut av medikamentet var bivirkninger i form av Kaldsvette 24/7, bivirkningene som jeg ramset opp i åpningsinnlegget pluss noen andre som jeg ikke kommer på i farten. Totalt sett så var det nok snakk om mellom 10-20 ulike bivirkninger. 

 

På denne tiden i fjor så var jeg kanskje på rundt 35 mg (største dosen jeg gikk på for 4-5 år siden var maksdosen på 375 mg).

Etter dette så trappet jeg enda mer gradvis ned ved å ta ut disse kulene som du selv nevner.

Så det er snakk om så og si ingen abstinenser (kun at jeg er mer trøtt og i dårligere humør).

Endret av KnutValentino
Lenke til kommentar

Jeg har ikke ekspertise på dette, men kan det tenkes at et slikt sterkt stoff som en står på over fem år! ville kunne trenge en stund får å kunne helt eller delvis gi slipp på bivirkninger?

Det kan godt hende. Men nå har jeg i hele 1 år vært nede på en svært lav dose. Bare de siste 6 månedene så har jeg aldri vært på mer enn det jeg antar er snakk om ca. 5 mg. Så det er snakk om svært små mengder kroppen må kvitte seg med, så jeg hadde i det minste forventet at bivirkningene hadde redusert seg noe innen nå. 

Endret av KnutValentino
Lenke til kommentar

Jeg tok effexor en gang og fikk halliser og hadde det helt forjævlig hele natta. Turte ikke mer etter det. Burde ikke vært lov å selge noe sånt.

 

Ja, det er uten tvil noen svært grusomme bivirkninger de forskjellige antidepressiva kan gi, men jeg ville ikke gått så langt som å si at det ikke burde være tillatt å selge.

Tross alt så har denne typen medisiner, inkludert Effexor, hjulpet svært mange ut av både angsthelvete og depresjoner som uten disse medikamentene i verste fall kunne ha endt med at de hadde tatt livet sitt. Evt. Å måtte leve hele livet sitt på minstesatsen på Uføretrygd (ca. 17.000,- etter skatt) eller at man hadde fått flere rusavhengige.

 

Det man heller burde være kritisk til er at pasienter med Depresjoner og Angstlidelser blir gitt Antipsykotika (f.eks. Seroquel), som tross alt hemmer visse Serotonin- og Dopamin-reseptorer. Reseptorer som denne gruppen allerede har en for lav konsentrasjon i.

Endret av KnutValentino
Lenke til kommentar

Jeg gikk på dette medikamentet ifra mars 2013 til sommeren 2014. Ca halvannet år. De heavyeste bivirkningene var den første uka etter. Jeg følte meg ikke syk, jeg bare kjente den svimmelheten. Hver gang jeg snudde på hodet eller bare øynene, fikk jeg et slags "svimmelhetsanfall". Det hadde vært plagsomt om jeg visste det skulle være slik livet ut, men jeg takla det siden det bare var en overgang. 

 

Jeg fikk ingen psykiske virkninger første måneden etter jeg slutta, men et halvt år etter, opplevde jeg en kraftig depresjon. Det verste fysisk tror jeg må være disse "brainzapsene", noe jeg til dels innbiller meg fremdeles kan oppstå av og til. Jeg har heller ikke fått tilbake sexlysta skikkelig, men jeg vet ikke om jeg kan gi hele skylda på disse tablettene, eller om det egentlig har noenting i det heletatt med saken å gjøre lengre.

 

Jeg gikk på 150mg, halverte dosen kanskje en eller to måneder før jeg slutta helt. Men det som forundra meg, var at legen min sa jeg kunne, isteden for å gå ned i dose, ta annenhver dag. Altså, når jeg skulle slutte eller trappe ned. Jeg er ingen lege, men jeg følte det var et underlig valg, isteden for å ta en mindre dose hver dag. 

 

5 år er veldig lang tid, og jeg vil anta at det vil ta lengre tid med bivirkninger, jo lengre man har brukt medisinen. En annen ting å tenke på er også hvorvidt bivirkningene man merker når man slutter, er i forhold til før man starta. Hvis for eksempel depresjon og utmattelse var en av grunnene til at man starta, kanskje det kommer tilbake når man slutter. Hvis man har gått på preparatet så lenge, kanskje man kan "glemme" litt hvordan man hadde det før man starta. Man føler ikke den har noen virkning lengre, fordi man har blitt såpass vant til hvordan den er. Tror det var litt slik for meg. Den hjalp meg, men den hjap meg ikke nok. 

 

Jeg ville forøvrig aldri anbefalt dette preparatet til noen andre. Den hjalp meg, men hadde jeg visst det jeg visste i dag, ville jeg prøvd andre ting før jeg begynte på disse. Det jeg savner mest med de, må være at de gav meg store pupiller. Hehe. 

Lenke til kommentar

Jeg fikk ingen psykiske virkninger første måneden etter jeg slutta, men et halvt år etter, opplevde jeg en kraftig depresjon. Det verste fysisk tror jeg må være disse "brainzapsene", noe jeg til dels innbiller meg fremdeles kan oppstå av og til. Jeg har heller ikke fått tilbake sexlysta skikkelig, men jeg vet ikke om jeg kan gi hele skylda på disse tablettene, eller om det egentlig har noenting i det heletatt med saken å gjøre lengre.

 

Jeg gikk på 150mg, halverte dosen kanskje en eller to måneder før jeg slutta helt. Men det som forundra meg, var at legen min sa jeg kunne, isteden for å gå ned i dose, ta annenhver dag. Altså, når jeg skulle slutte eller trappe ned. Jeg er ingen lege, men jeg følte det var et underlig valg, isteden for å ta en mindre dose hver dag. 

 

5 år er veldig lang tid, og jeg vil anta at det vil ta lengre tid med bivirkninger, jo lengre man har brukt medisinen. En annen ting å tenke på er også hvorvidt bivirkningene man merker når man slutter, er i forhold til før man starta. Hvis for eksempel depresjon og utmattelse var en av grunnene til at man starta, kanskje det kommer tilbake når man slutter. Hvis man har gått på preparatet så lenge, kanskje man kan "glemme" litt hvordan man hadde det før man starta. Man føler ikke den har noen virkning lengre, fordi man har blitt såpass vant til hvordan den er. Tror det var litt slik for meg. Den hjalp meg, men den hjap meg ikke nok. 

 

Jeg ville forøvrig aldri anbefalt dette preparatet til noen andre. Den hjalp meg, men hadde jeg visst det jeg visste i dag, ville jeg prøvd andre ting før jeg begynte på disse. Det jeg savner mest med de, må være at de gav meg store pupiller. Hehe. 

 

Dessverre så er mitt inntrykk at leger er de siste man bør lytte til når det kommer til nedtrapping av i alle fall Antidepressiva. Samme når det kommer til benzodiazepiner.

Du burde så absolutt ha trappet ned mye saktere, og det å trappe ned ved å bare ta dosen hver 2. Dag kunne kanskje fungert greit dersom det var snakk om et medikament med lang halveringstid, men ikke når det kommer til medisiner med en halveringstid på kun ca. 24 timer.

Selv så reduserte jeg dosen ca. Hver 3-4. Uke. Hadde jeg redusert dosen hver dag eller oftere enn hver 3. Uke så hadde jeg nesten garantert ikke klart å takle abstinensene. Det skal også nevnes at jeg trappet ned til en mye lavere dose enn det fastlegen min "anbefalte". Han mente jeg kunne slutte når jeg var nede på rundt 35 mg.

Det at jeg trappet ned såpass sakte og ned til minste mulige dose (rundt 0.5-1 mg) er nok også grunnen til at de eneste abstinensene som jeg opplever nesten 3 uker etter seponering, er mild depresjon og problemer med søvnen.

 

Merk også at jeg gikk på mer enn dobbelt så høy dose som deg, og mer enn dobbelt så lenge. Men takket være at jeg benyttet meg av diskusjon.no istedenfor fastlegen min så ser det ut til at jeg kommer meg ganske smertefritt ut av denne avhengigheten. 

 

Forøvrig, når jeg sier "bivirkninger" så sikter jeg til faktiske bivirkninger (ikke abstinens) som uten tvil kommer fra Effexoren. Før jeg startet på medikamentet så var det kun Angst (Sosial Angstlidelse), Depresjoner og Alkoholabstinens (inkludert delirium) som plaget meg. 

Jeg må nok også innrømme at jeg totalt sett har fått litt ut av medikamentet. Angsten, nå etter at jeg har seponert er ca. 10-15% bedre enn det den var tidligere. Og depresjonen/humøret/optimismen har forbedret seg med muligens over 50%. I tillegg til at jeg er blitt mer empatisk og fått et mer "kunstnerisk" sinn (fått økt interesse for bla. Arkitektur).

Endret av KnutValentino
Lenke til kommentar
  • 3 år senere...
Dubious skrev (På 12.1.2018 den 22.44):

Hvor brått sluttet du?

Jeg tok Effexor i noen måneder før jeg sluttet og jeg måtte telle kuler for å redusere dosen veldig sakte (kulene inne i kapslen)

Rart det er lov å selge dritten

Hei! Jeg lurte på hvor mange kuler du reduserte med og hvor ofte? 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...