Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Biltema snøfreser


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Var innom biltema i dag, og når jeg først var der tok jeg en titt på snøfresene de hadde utstilt der og beit meg merke i at hjulene var festet til akslingen med traktorsplinter eller låsepinner så det er vel et sted å starte jakta, for mangler det en splint så får du muligens ikke overført kraft til hjulet.

Bare en tanke.

Lenke til kommentar

Det ordnet seg nå, låsesplinten på det ene hjulet var montert feil så hjulet spant på akslingen hele tiden.

Er klar over at dette er en såkalt "billig" freser, men det er vel bruken som bestemmer hvor mye penger man skal legge i en freser.

Dette er en meget pent brukt freser jeg kjøpte brukt.

Har ikke bruk for en Honda freser til 30 000 kr til mitt bruk da biltema fresen kun blir brukt til balkong og annet småtteri ellers bruker jeg traktor og skjær.

Lenke til kommentar

Det ordnet seg nå, låsesplinten på det ene hjulet var montert feil så hjulet spant på akslingen hele tiden.

Er klar over at dette er en såkalt "billig" freser, men det er vel bruken som bestemmer hvor mye penger man skal legge i en freser.

Dette er en meget pent brukt freser jeg kjøpte brukt.

Har ikke bruk for en Honda freser til 30 000 kr til mitt bruk da biltema fresen kun blir brukt til balkong og annet småtteri ellers bruker jeg traktor og skjær.

Det er som sagt ikke en feil. Denne kan monteres på to måter for å få den til å bli lettere å svinge. Står som oftest i manualen. Det er slik på vår Honda også.

Lenke til kommentar

Det er ikke uvanlig å kun ha drift på ett hjul på snøfresere. Dette for at de skal være lettere å svinge og snu med. Som regel kan man låse begge hjula enten ved å sette inn en splint eller ved å flytte hjulet inn eller ut på akslingen.

Har ikke vært borti en snøfreser med drift på bare ett hjul, ikke noe problem å svinge eller snu når det er glatt. Selv min kjipe no-name kina-freser hadde drift på begge, og dersom "traktorpinnene" overbelastes, ryker de og må byttes.

Lenke til kommentar

Minner meg om den første fresen jeg hadde for lenge siden, en gammel Bolens av denne sorten.

r_14-1.jpg

 

Med kjettinger tok den seg ganske godt fram men var ganske slitt da jeg kjøpte den for en billig penge.

Den hadde differensial som også etterhvert tok kvelden men den boret jeg hull i og skrudde i en stor bolt som fiksa biffen.

Trodde differensial fortsatt var brukt på snøfreser for å kunne snu lett men sånn er det tydeligvis ikke lengere.

Ikke hadde den problemer med grus og stein for fresehuset var sveiset med henholdsvis 2 og 3mm stålplater.

Beklager litt mimring her.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Min hadde trekk på begge hjulene, og ikke differensial, men var lett å snu på snøen (ikke så lett i garasjen). Jeg kunne selvsagt fjerne traktorpinnen på det ene hjulet, og da ville den trekke bare på det andre. Dersom den hadde hatt differensial, ville ikke dette gått, da ville diffen sendt alt moment til det hjulet som ikke hadde belastning. Med mindre diffen var låsbar, eller hadde limited slip, men da er vi vel over i andre prisklasser enn småfresere for privatbruk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...