Gå til innhold

Tredje største bilsalgsåret i historien - her er de ti mest solgte bilene


Anbefalte innlegg

 

Flott idé, vi trenger så mange biler som mulig her i samfunnet. Så i tillegg til den eldre Golfen hun har(den gamle til far, verdi 70K) og som hun trenger når hun skal besøke foreldrene sine i gokk, så må hun skaffe seg en Leaf.

Kvifor i all verda kan ho ikkje bruke Leafen til å vitje foreldrene i Gokk? Bur dei i ein gamme midt på Finnmarksvidda?

 

Jøss, har man kommet så langt i elbilargumentasjonen nå. Finnes ingen bruksområder der selv en gammal Nissan Leaf ikke er helt glimrende.

 

Jeg må bare le.

Endret av uname -l
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det var tverrpolitisk enigheit om å auke bompengesatsane i oslo, det er ikkje noke som mdg har "pressa" gjennom.

Når man inngår et kompromiss betyr det ikke at alle er enige I alt kompromisset innebærer, bare at alle aksepterer at for å komme videre blir det slik.

 

Akkurat som at MDG neppe skal tolkes dithen at de nå er for en utbygging av E18 (som oslopakke 3 krever) så er neppe H så fryktelig ivrige på bompengeøkningen heller.

Lenke til kommentar

Det var tverrpolitisk enigheit om å auke bompengesatsane i oslo, det er ikkje noke som mdg har "pressa" gjennom. Derimot er det fornuftig at dei som bruka vegen betala for det, og at det er dyrere i rush. Dette gir mindre trafikk og bedre flyt, korleis kan noken vere mot det? Er det so kjekt med køkøyring?

Det er jo ikke det som er problemet, man kan godt øke bominntektene. Problemet ligger i hvordan bomprisene differensieres og hvor skarp den differensieringen er. Helt gratis for elbil, mens alle andre kan ende opp med flere hundre kroner om dagen uavhengig av om man faktisk kjører elektrisk(PHEV) eller en brennende dass på fire hjul. Det mangler proporsjoner og granularitet. Og det har store sosiale konsekvenser.

 

Samferdselspolitikk er viktig og har mye mer betydning for folk enn for eksempel eiendomsskatten. Samferdselspolitikken i Oslo favoriserer nå syklende studenter og velholdne villaeiere hvor Ap uansett har lite å hente. Regningen tas av Aps egne kjernevelgere i en annen livssituasjon og med færre valgmuligheter. Mitt tips er at selv hengehuene i Oslo Ap etter hvert vil skjønne dette og gjøre alt for å redde stumpene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Flott idé, vi trenger så mange biler som mulig her i samfunnet. Så i tillegg til den eldre Golfen hun har(den gamle til far, verdi 70K) og som hun trenger når hun skal besøke foreldrene sine i gokk, så må hun skaffe seg en Leaf.

Kvifor i all verda kan ho ikkje bruke Leafen til å vitje foreldrene i Gokk? Bur dei i ein gamme midt på Finnmarksvidda?
Jøss, har man kommet så langt i elbilargumentasjonen nå. Finnes ingen bruksområder der selv en gammal Nissan Leaf ikke er helt glimrende.

 

Jeg må bare le.

Du kan gjerne le av ditt eige argument. Ein Golf er heller ikkje glimrande til alle bruksområde.

 

Dersom ho må leite etter bruksområde der ein Nissan Leaf ikkje strekk til, er det jo veldig dumt å bruke 30.000 kroner ekstra i året (ditt tal) på å køyre ein Golf. Ein brukt Leaf 2015-modell kostar ca 160.000. Byt inn Golfen til 70k, so er mellomlegget innspart på berre tre år, og ho har ein meir moderne bil.

Lenke til kommentar

 

 

 

Flott idé, vi trenger så mange biler som mulig her i samfunnet. Så i tillegg til den eldre Golfen hun har(den gamle til far, verdi 70K) og som hun trenger når hun skal besøke foreldrene sine i gokk, så må hun skaffe seg en Leaf.

Kvifor i all verda kan ho ikkje bruke Leafen til å vitje foreldrene i Gokk? Bur dei i ein gamme midt på Finnmarksvidda?

 

Jøss, har man kommet så langt i elbilargumentasjonen nå. Finnes ingen bruksområder der selv en gammal Nissan Leaf ikke er helt glimrende.

 

Jeg må bare le.

 

Du kan gjerne le av ditt eige argument. Ein Golf er heller ikkje glimrande til alle bruksområde.

 

Nei, men Golfen er kanskje grei til hennes bruksområde? Siden hun har en, mener jeg?

 

Jeg tillater meg å le litt igjen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Leste for litt siden om ei dame, en alenemor, som bor litt syd for Oslo, jobber på Ullevål som sykepleier og skyfler barn til sin eksmann som bor nord for Oslo. Hun kjører en nøktern bil og kan se frem til at bompengestraffen for ikke å ha elbil øker fra 30 000 i året til det flerdoble. Men jeg antar at hun på en eller annen måte fikser det. For eksempel så kan hun selge huset og flytte inn i en Model X. Den har jo så god plass atte.

 

Rimelig sikker på at eks-miljøverner og Tesla-salgsmann Frederic Hauge ville blitt henrykt om hun gjorde det. Og så kan man se fram til nye artikler om hvor "populære" elbiler er.

 

I mellomtiden så ser det ut til at Arbeiderpartiet, et parti som tradisjonelt har stått for en fornuftig fordelingspolitikk, opplever en velgerflukt uten sidestykke i Oslo og omegn. Hvem skulle trodd det?

 

Hun kan kjøpe en leaf, så slipper hun å flytte..

Flott idé, vi trenger så mange biler som mulig her i samfunnet. Så i tillegg til den eldre Golfen hun har(den gamle til far, verdi 70K) og som hun trenger når hun skal besøke foreldrene sine i gokk, så må hun skaffe seg en Leaf. Vet ikke hva en Leaf koster, men tipper det ikke er småpenger for en sykepleier. Ja, og ekstra garasjeplass med ladeopplegg da.

Med eks’en og velferdssamfunnet til sine sponsorer, samt bor billig syd for Oslo... Hun kan kjøre Tesla både til hverdags og fest.
Lenke til kommentar

 

Du kan gjerne le av ditt eige argument. Ein Golf er heller ikkje glimrande til alle bruksområde.

Nei, men Golfen er kanskje grei til hennes bruksområde? Siden hun har en, mener jeg?

 

Jeg tillater meg å le litt igjen.

Du kan gjerne flire av eigne vitsar, for det er du nok åleine om, men det einaste argumentet du har klart å hoste opp er prisen. Der tek du som sagt feil. Prismellomlegget til ein Leaf er innspart på kort tid. Elles kjem du berre med spekulasjonar frå eigen fantasi. Eg konstaterer at du ikkje veit, og at det einaste konkrete argumentet ditt faktisk er eit argument for å skifte til elbil.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Det var tverrpolitisk enigheit om å auke bompengesatsane i oslo, det er ikkje noke som mdg har "pressa" gjennom. Derimot er det fornuftig at dei som bruka vegen betala for det, og at det er dyrere i rush. Dette gir mindre trafikk og bedre flyt, korleis kan noken vere mot det? Er det so kjekt med køkøyring?

Det er jo ikke det som er problemet, man kan godt øke bominntektene. Problemet ligger i hvordan bomprisene differensieres og hvor skarp den differensieringen er. Helt gratis for elbil, mens alle andre kan ende opp med flere hundre kroner om dagen uavhengig av om man faktisk kjører elektrisk(PHEV) eller en brennende dass på fire hjul. Det mangler proporsjoner og granularitet. Og det har store sosiale konsekvenser.

 

Samferdselspolitikk er viktig og har mye mer betydning for folk enn for eksempel eiendomsskatten. Samferdselspolitikken i Oslo favoriserer nå syklende studenter og velholdne villaeiere hvor Ap uansett har lite å hente. Regningen tas av Aps egne kjernevelgere i en annen livssituasjon og med færre valgmuligheter. Mitt tips er at selv hengehuene i Oslo Ap etter hvert vil skjønne dette og gjøre alt for å redde stumpene.

Dei som køyre phev er det ikkje synd i for dei køyre faktisk lite på straum, du må køyre kort og ladde ofte med dei små batteria som fins i dag. Berre sjå på ka bila du får med phev; små, effektive bensinbila kan ha mindre forbruk. (Phev blir bra når reell elektrisk rekkevidde kjem opp i 5-6 mil, og det ikkje er berre stor suv-er som er tigjengelige)

Bompenger for elbiler kjem nok ganske raskt etter som salget av elbiler er stort og behovet for incentv minker, men satsen bør vere en del lavere enn bensin. Det nytta ikkje at alle skal køyre elbil i byane, det er kun kollektivtrafikk som er effektiv nok til å ta unna tyngda av transport.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Flott idé, vi trenger så mange biler som mulig her i samfunnet. Så i tillegg til den eldre Golfen hun har(den gamle til far, verdi 70K) og som hun trenger når hun skal besøke foreldrene sine i gokk, så må hun skaffe seg en Leaf.

Kvifor i all verda kan ho ikkje bruke Leafen til å vitje foreldrene i Gokk? Bur dei i ein gamme midt på Finnmarksvidda?

 

Jøss, har man kommet så langt i elbilargumentasjonen nå. Finnes ingen bruksområder der selv en gammal Nissan Leaf ikke er helt glimrende.

 

Jeg må bare le.

 

Du kan gjerne le av ditt eige argument. Ein Golf er heller ikkje glimrande til alle bruksområde.

 

Nei, men Golfen er kanskje grei til hennes bruksområde? Siden hun har en, mener jeg?

 

Jeg tillater meg å le litt igjen.

Hun kan gjøre som meg for et par år siden. Bytte en gammel besnin-Astra til en brukt Leaf. Utgiftene til et lite billån per måned er ca. nøyaktig det jeg pleide å betale i bompenger + bensin med den gamle bilen (passerte Oslo-ringen hver hverdag for levering til barnehage innenfor ringen før jobb). Bensinbilen påførte meg dessuten stadig større verkstedregninger og bekymringer, noe som er helt uforutsette utgifter man ikke kan planlegge for og gjerne ikke har økonomi til å håndtere på sparket. Et rent nullsumspill, eller snarere en ren gevinst favør elbil nå som takstene er øket ytterligere.

 

Hele problemstillingen din er helt oppkonstruert. Jeg vil snarere hevde at nettopp denne kvinnen er et typisk eksempel på en ideell kunde for en nøktern elbil i kompaktklassen. Jeg er ganske nært et levende eksempel på historien din, og jeg ler hele veien til banken (jeg er bare ikke alenemor, men det er bare et følelsesladd poeng som ikke har noe med saken og gjøre).

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Du kan gjerne flire av eigne vitsar, for det er du nok åleine om, men det einaste argumentet du har klart å hoste opp er prisen.

Dette høres veldig spennende ut, Sturle. Jeg hoster opp et bruksmønster og kjøreturer mellom A og B. Og du prøver å pønske ut en eller annen høyst marginal måte dette er gjennomførbart på med en eldgammel Nissan Leaf.

 

Jeg er sikker på at du vil klare det hver gang.

Endret av uname -l
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det var tverrpolitisk enigheit om å auke bompengesatsane i oslo, det er ikkje noke som mdg har "pressa" gjennom. Derimot er det fornuftig at dei som bruka vegen betala for det, og at det er dyrere i rush. Dette gir mindre trafikk og bedre flyt, korleis kan noken vere mot det? Er det so kjekt med køkøyring?

Dei som brukte vegen betalte allerede, så argumentet er oppkonstruert. Blir ikke mindre køkjøring når antall elbiler erstatter utfasede fossilbiler. Elbiler løser lokalutslipps problemer og andre ting. De løser ikke kø-kjørings algoritmen, men mulig noen tror det pga snyltekjøring i kollektivfelte...

 

Har imidlertid ett lite spørsmål... Når får de levert bilen sin disse gode mennesker som har styrt unna ren fossil-bil?

Endret av EremittPåTur
Lenke til kommentar

Hun kan gjøre som meg for et par år siden. Bytte en gammel besnin-Astra til en brukt Leaf. Utgiftene til et lite billån per måned er ca. nøyaktig det jeg pleide å betale i bompenger + bensin med den gamle bilen

Jeg kuttet litt for hele essensen i argumentasjonen din er at hun må bytte ut en billig bil hun liker til en mye dyrere en hun ellers ikke vile valgt kun fordi myndighetene vil ruinere henne økonomisk. Ja, jeg er enig i at det er "lurt", men det var altså ikke poenget. Poenget er at man bør slippe et så drastisk valg i utgangspunktet. I det minste bør man innføre et avgiftsregime som ikke føles som et direkte overgrep mot de som har begrenset spillerom og valgmuligheter. Her kjører man MDG-stortromma før man har et tilfredsstillende utvalg av elbiler med stor variasjon i pris og modeller. Og ikke minst egenskaper.

 

Det er tydeligvis vanskelig å få noen her til å ta det poenget, men sannsynligvis er de som skriver her langt fra et tverrsnitt av befolkningen også.

Endret av uname -l
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Du kan gjerne flire av eigne vitsar, for det er du nok åleine om, men det einaste argumentet du har klart å hoste opp er prisen.

Dette høres veldig spennende ut, Sturle. Jeg hoster opp et bruksmønster og kjøreturer mellom A og B. Og du prøver å pønske ut en eller annen høyst marginal måte dette er gjennomførbart på med en eldgammel Nissan Leaf.

På min skjerm er det fire millimeter frå A til B over. Det klarer ein Leaf fint utan å lade. Med mindre du faktisk er i stand til å oppgje kvar denne dama faktisk køyrer, kan vi trygt anta at det er godt innanfor rekkjevidda. Dei aller fleste køyreturar er det.

 

Det einaste faktiske argumentet du har klart å hoste opp var pris. Der tok du grundig feil. No prøver du å fossro med å spekulere i eit spesielt køyremønster, og det lukkast du heller ikkje med. Eg konstaterer at du ikkje hadde nokon argument, og ler fordi alle argumenta du kjem på er latterlege. Vi er mange som ler av deg i kveld. God natt til deg.

Lenke til kommentar

På min skjerm er det fire millimeter frå A til B over. Det klarer ein Leaf fint utan å lade. Med mindre du faktisk er i stand til å oppgje kvar denne dama faktisk køyrer, kan vi trygt anta at det er godt innanfor rekkjevidda. Dei aller fleste køyreturar er det.

Å herregud. Hva slags rekkevidde er det en gammal Nissan Leaf har på E6'en inn mot Oslo midt på vinteren?6 mil? 8 mil? Er det virkelig sånn at jeg må komme med et konkret bruksmønster før du innser at en slik begrensning i noen tilfeller kan helle mot det upraktiske?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Leste for litt siden om ei dame, en alenemor, som bor litt syd for Oslo, jobber på Ullevål som sykepleier og skyfler barn til sin eksmann som bor nord for Oslo. Hun kjører en nøktern bil og kan se frem til at bompengestraffen for ikke å ha elbil øker fra 30 000 i året til det flerdoble.

 

Til det flerdoble??? Det vil si minimum 90.000kr i året? Vel, om hun beholder Golfen er hun dårlig med økonomi. Eventuelt er du dårlig til å finne på historier.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Leste for litt siden om ei dame, en alenemor, som bor litt syd for Oslo, jobber på Ullevål som sykepleier og skyfler barn til sin eksmann som bor nord for Oslo. Hun kjører en nøktern bil og kan se frem til at bompengestraffen for ikke å ha elbil øker fra 30 000 i året til det flerdoble.

Til det flerdoble??? Det vil si minimum 90.000kr i året? Vel, om hun beholder Golfen er hun dårlig med økonomi. Eventuelt er du dårlig til å finne på historier.

 

Jeg vet ikke annet enn at planen er å skru straffometeret opp til 11 på alle områdene de kan. Det blir innført enda en bomring, toveis betaling og flere hundre kroner ekstra på de dagene det er mer forurensing(les: Noen i MDG ser en tåkebanke i Oslofjorden.) Dette i tillegg til et allerede skyhøyt hopp som nettopp er gjennomført.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

På min skjerm er det fire millimeter frå A til B over. Det klarer ein Leaf fint utan å lade. Med mindre du faktisk er i stand til å oppgje kvar denne dama faktisk køyrer, kan vi trygt anta at det er godt innanfor rekkjevidda. Dei aller fleste køyreturar er det.

Å herregud. Hva slags rekkevidde er det en gammal Nissan Leaf har på E6'en inn mot Oslo midt på vinteren?6 mil? 8 mil?
Over 100 km i fylgje dei testane eg kom over med Google. 2015 er ikkje so gammalt. Både Fredrikstad og Kongsvinger er godt innanfor rekkevidde om vinteren.

 

Er det virkelig sånn at jeg må komme med et konkret bruksmønster før du innser at en slik begrensning i noen tilfeller kan helle mot det upraktiske?

Neidå, men bruksmønsteret til denne dama, "litt syd for Oslo til litt nord for Oslo" ser ut til å vere godt innanfor det ein Leaf klarer utan ladestopp midtvinters, og eit ladestopp treng slett ikkje vere upraktisk. Det kan gjerne kombinerast med ein tur på butikken. I motsetnad til ein eksosbil, treng du ikkje stå og passe på når du fyller tanken på ein elbil. Ingen bilar er praktiske til alle bruksmønster. Denne dama kan spare ein del pengar på å byte ut den gamle Golfen med ein nyare elbil, og då er ikkje eit ladestopp i ny og ned ein veldig stor ulempe.
Lenke til kommentar

 

Da elbilsalget tok av, gjeninnførte Danmark registreringsavgiften. Resultat: Kun 17 dansker kjøpte elbil det året

TU, har dere sjekket opp at det ikke ble solgt en eneste elbil etter 15. juli, eller kaller dere 6,5 måneder for et år?

I tillegg er overskrifta misvisande. I artikkelen står: "Riktignok ble det i tillegg solgt 165 elbiler til danske bedrifter,"

 

Eg har ikkje funne nyare tal frå Danmark enn 1. halvår 2017. I Danmark er elbilsalet alltid dårleg tidleg på året, før det toppar seg dei tre siste månadane av året. Spesielt desember.

Lenke til kommentar

 

 

Leste for litt siden om ei dame, en alenemor, som bor litt syd for Oslo, jobber på Ullevål som sykepleier og skyfler barn til sin eksmann som bor nord for Oslo. Hun kjører en nøktern bil og kan se frem til at bompengestraffen for ikke å ha elbil øker fra 30 000 i året til det flerdoble. Men jeg antar at hun på en eller annen måte fikser det. For eksempel så kan hun selge huset og flytte inn i en Model X. Den har jo så god plass atte.

 

Rimelig sikker på at eks-miljøverner og Tesla-salgsmann Frederic Hauge ville blitt henrykt om hun gjorde det. Og så kan man se fram til nye artikler om hvor "populære" elbiler er.

 

I mellomtiden så ser det ut til at Arbeiderpartiet, et parti som tradisjonelt har stått for en fornuftig fordelingspolitikk, opplever en velgerflukt uten sidestykke i Oslo og omegn. Hvem skulle trodd det?

Hun kan kjøpe en leaf, så slipper hun å flytte..

Flott idé, vi trenger så mange biler som mulig her i samfunnet. Så i tillegg til den eldre Golfen hun har(den gamle til far, verdi 70K) og som hun trenger når hun skal besøke foreldrene sine i gokk, så må hun skaffe seg en Leaf. Vet ikke hva en Leaf koster, men tipper det ikke er småpenger for en sykepleier. Ja, og ekstra garasjeplass med ladeopplegg da.

Nei, en trenger verken to biler eller garasjeplass. Og bilen koster "ingenting" ift besparelsene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...