Gå til innhold

Har jeg svidd noe? i2500 til 5,2ghz på 1,7 vcore


Anbefalte innlegg

Hei. Har en gammel traver av en PC som har stått stille i 2år ca. i2500, Gigabyte P67-d3-b3, 8gb pc3200 (tror jeg) og XFX7950. Kjører et vannkjølingsett som jeg fikk for 2-300kr.

 

-GPU temp har typ alltid en 70-90c (ene vifta tok kvelden for 3-4år siden)

- CPU har alltid vært en rundt 40-70c.

 

For nysgjerrighetens skyld, økte jeg litt i biosen for å spille PUBG og for generell moro.

 

- CPU:

 

Multiplier på 51x

BCLK på 1040mhz (eller rundt der, for å få 5,2ghz - 5,25ghz)

Dynamic Vcore, DVID havnet på rundt 1,400 tror jeg ( std. 1,250?)

QPI/VTT voltage havnet på ca 1,400 tror jeg (st. 1,050 ca)

 

En kontroll i "PC Health" i bios viste Vcore på 1,750. Så tror nok at det er vært en smule for høy volt.

edit: på 5,1ghz viste vcore i CPUZ 1,128. Så vet ikke hva som har kvelda.

 

C1E, C3/C6, Thermal Monitor Diasabled.

 

Ram: 1600mhz, men med BCLK forhøya endte vel denne på typ 1640mhz.

 

GPU ble OC fra 900/1250 til 1050/1400.

 

 

PC startet, med OC på 5,25. Ustabilt gikk jeg ned til 5ghz, men i ettertid har lokalt ethernet tatt kvelden virker det som, og hele windows er ekstremt ustabilt. Alle programmer "has stopped working" og jeg er tilkoblet internett via LAN, står at jeg har nett etc. men ingne programmer utenom Internett explorer fungerer.

 

Noen fiks for dette, eller skal jeg ta den oppgraderingen av PC nå? Kan windows bli ødelagt av oc?

Endret av TomTucker
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja windows kan bli kurrupt av overklokking har opplevd det noen ganger, ender med reinstallasjon det er verst tenkelige som har skjedd meg.

 

Prøv en annen ssd disk og reset bios, er samme problem da er nok hovedkortet skadet ja. 5 ghz er mye så du er heldig som har maskinen stabil. har aldri klart over 4.3 Ghz med ligdene oppsett.

Lenke til kommentar

Ja windows kan bli kurrupt av overklokking har opplevd det noen ganger, ender med reinstallasjon det er verst tenkelige som har skjedd meg.

 

Prøv en annen ssd disk og reset bios, er samme problem da er nok hovedkortet skadet ja. 5 ghz er mye så du er heldig som har maskinen stabil. har aldri klart over 4.3 Ghz med ligdene oppsett.

 

Aldri klart mer enn 4,3? 4,5ghz er jo bare å endre multiplier til 45 på i2500.

Lenke til kommentar

 

Ja windows kan bli kurrupt av overklokking har opplevd det noen ganger, ender med reinstallasjon det er verst tenkelige som har skjedd meg.

 

Prøv en annen ssd disk og reset bios, er samme problem da er nok hovedkortet skadet ja. 5 ghz er mye så du er heldig som har maskinen stabil. har aldri klart over 4.3 Ghz med ligdene oppsett.

 

Aldri klart mer enn 4,3? 4,5ghz er jo bare å endre multiplier til 45 på i2500.

 

 

Silicon lottery - men ja 4,3 høres lavt ut for i5-2500k*

Lenke til kommentar

 

 

Du har fortsatt en ustabil klokk om programmer krasjer. 1,7 vcore er dessuten ekstremt høyt på en 32nm litografi.

Jeg har satt bios til "fail safe" eller hva det heter, altså nullstilt. Fortsatt ustabil.

 

 

Kjør en memtest

 

 

ift. svidd ram? Kan gjerne gjøre det. Prøve ihvertfall

Lenke til kommentar

 

 

Du har fortsatt en ustabil klokk om programmer krasjer. 1,7 vcore er dessuten ekstremt høyt på en 32nm litografi.

Jeg har satt bios til "fail safe" eller hva det heter, altså nullstilt. Fortsatt ustabil.

 

 

Kjør en memtest

 

 

Memtest sier at den ikke kan allokere 4095mb ram eller lignende. Jeg har 2x4gb brikker.

Bios sier også at jeg har dette.

 

Any clues? Ny windows?

Lenke til kommentar

 

 

Memtest sier at den ikke kan allokere 4095mb ram eller lignende. Jeg har 2x4gb brikker.

Bios sier også at jeg har dette.

 

Any clues? Ny windows?

 

 

Hvilken memtest da? Memtest86?

 

 

Mener jeg kjørte memtest86. Det var ditt forslag, så venter da gjerne på hvilken memtest du sikter til.

 

Legger inn ny windows 10 nå. Verdt ett forsøk. Avinstallert og installert nye drivere for LAN. Ingen endring.

Endret av TomTucker
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Høres merkelig ut at klarer å starte opp i det hele tatt om du har svidd CPU. Min erfaring tilsier at enten funker CPU ellers dør den helt.

Det finnes sikkert unntak, men det høres litt mer i retning RAMproblem eller defekt installasjon. Jeg tror ikke jeg hadde gitt den opp helt enda, men det er jo opp til deg...

 

En enkel god test er ofte å resett til default instillinger og så boote opp linux fra en USB. Hvis ting tilsynelatende fungerer da så utelukker det mange faktorer i feilsøkingen. En RAMtest er også lurt å kjøre. Defekt RAM forørsaker all slags tilsynelatende random problemer. Gjerne fra linux eller direkte fra bootup via en USB er aller best.

 

Tviler litt på at du faktisk har hatt den på 1.7volt. De fleste BIOS vil neppe gå så høyt, du ville fått ekstreme varmeproblemer osv. Mange programmer kan vise feil/lese feil sensor. Det er bios instillingene du bør forholde deg til om du er i tvil (dog CPU-Z pleier å være pålitelig).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 6 måneder senere...
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...