Gå til innhold

Kjøpe ny laptop til madammen - eller ny til meg selv og gi henne min?


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Madammen skriver masteroppgave, men jeg innser at maskinen som hun sitter på - Min gamle Acer 3820TG - synger på siste verset. Det har vært en super maskin, men den er fra 2010 og har sett bedre dager.

 

Jeg lurte derfor på å kjøpe en ny til henne - f.eks. en Acer Swift 3. Hun bruker den helst til surfing og skriving, så er begrenset hva slags spec som kreves. 14" tror jeg hadde vært en fin størrelse.

Den må ha godt tastatur.

 

Eventuelt så lurte jeg på å gi henne min maskin og kjøpe ny til meg selv. Er veldig fornøyd med min, men tiden går jo. Jeg sitter på følgende, kjøpt for drøyt 3 år siden:

Acer V5-573G

Intel i7 4510U 2GHz (med "turbo" opp til 3GHz)

Nvidia GTX850M m/4GB ram

8GB DDR3L minne

256GB SSD

 

Bruker den til surfing, skriving og "casual gaming" - spill som eks. Civilization, Football manager, etc.

Det er min primær-pc, har ikke stasjonær.

 

Finnes det noen maskiner som kan erstatte min, samt gi meg litt bedre ytelse? Eller er maskinen min fremdeles god nok? Foruten specs så vil jeg gjerne ha en tynn og lett maskin med diskret utseende. Er ikke så glad i glorete spillmaskiner med store logoer og lys i alle farger.

 

Tips og innspill mottas med takk til begge alternativ :-)

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Dette må vel være en bra deal til prisen?

https://www.elkjop.no/product/data/barbar-pc/LE80XK0106MX/lenovo-ideapad-320-14-barbar-pc-platinagra#tab-store-availability-trigger​

Har kikket litt rundt nå, og finner ingen som matcher pris/spec på denne.

 

Dette er altså til oppgaveskriving/surfing etc, ikke gaming.

Vanskelig å få mer bang for the buck enn det der :) Kjør på

 

 

Jeg var et kvart døgn for sen til å få med meg denne dealen.

Er dette tilsvarende maskin, og jeg "tapte" 1.000,- på å være treg, eller er den verdt "prisoppgangen"?

https://www.lefdal.com/product/data/barbar-pc/LE81BN000SMX/lenovo-ideapad-320s-14-barbar-pc-mineralgra?scid=EXT_DM_IPAPER#tab-store-availability-trigger

 

Evt. noen som finner en bærbar som ligner på siterte innlegg sin i tidligere pris og ytelse? (Prisen var vel 3.995,- før den gikk opp?)

 

Skal bruke pc-en til nettsurfing, SketchUp, Fusion 360 og slikt.

 

 

Og er jeg helt på viddene hvis jeg vurderer denne?

https://www.netonnet.no/art/data-og-nettbrett/laptop/15-16-tommer/asus-x541na-gq268t/245835.10997/

Det som tiltaler er belyst tastatur og større skjerm.

 

Har idag en 5-6 år gammel

Acer Aspire

i3-2350M (2.3GHz 3MB L3 cache)

Geforce 610M

4GB DDR3

240GB SSD

15.6"

 

Endret av Tor Rasmussen
Lenke til kommentar

Ser den. Men da er prisen plutselig dobbel av de 4.000,- jeg hadde tenkt å bruke.

 

4.700,- for den jeg lenket til er allerede smertegrensen.

skjønner det, mor kjøpte nylig en laptop til 4999 og jeg testet den såvidt og det var forferdelig, rimlig kjipt når ny pc føles dårlig... da er det plutselig verdt å bruke litt mer slik at man blir fornøyd! (for all del hun kan bli fornøyd av den til 4,7)

Lenke til kommentar

Jeg var innom Elkjøp for å ta og føle på den Lenovoen (Ideapad 320).

Den fristet ikke... det er en billigmaskin som også føles veldig billig. Kabinettet er i plast, og det kjennes også sånn ut. Tastatur og pekeplate var heller ikke noe å rope hurra for.

 

Jeg tror jeg heller finner en Acer Swift 3 til henne. Den har metallchassis og virker som en mer solid maskin. Man betaler kanskje litt mer ift specs, men det får heller gå.

 

Som nevnt har vi begge Acer-maskiner fra før, og har vært veldig fornøyd.

 

Edit: ...men om man kan leve med byggekvaliteten, så tror jeg ikke man finner mer "bang for the buck" enn den Lenovoen fra Lefdal som er linket til over her.

https://www.lefdal.com/product/data/barbar-pc/LE81BN000SMX/lenovo-ideapad-320s-14-barbar-pc-mineralgra?scid=EXT_DM_IPAPER#tab-store-availability-trigger

Endret av Potet1
Lenke til kommentar

 

Edit: ...men om man kan leve med byggekvaliteten, så tror jeg ikke man finner mer "bang for the buck" enn den Lenovoen fra Lefdal som er linket til over her.

https://www.lefdal.com/product/data/barbar-pc/LE81BN000SMX/lenovo-ideapad-320s-14-barbar-pc-mineralgra?scid=EXT_DM_IPAPER#tab-store-availability-trigger

 

Jo, men det jeg lurer på er.....

Den maskinen som det er lenket til over sammenlignet med min eksisterende.

Jeg har som nevnt:

 

Har idag en 5-6 år gammel

Acer Aspire

i3-2350M (2.3GHz 3MB L3 cache)

Geforce 610M

4GB DDR3

240GB SSD

15.6"

 

Vil Lenovoen over merkes som er markant steg opp i ytelse, eller er det bare små nyanser?

Lenke til kommentar

 

 

Edit: ...men om man kan leve med byggekvaliteten, så tror jeg ikke man finner mer "bang for the buck" enn den Lenovoen fra Lefdal som er linket til over her.

https://www.lefdal.com/product/data/barbar-pc/LE81BN000SMX/lenovo-ideapad-320s-14-barbar-pc-mineralgra?scid=EXT_DM_IPAPER#tab-store-availability-trigger

 

Jo, men det jeg lurer på er.....

Den maskinen som det er lenket til over sammenlignet med min eksisterende.

Jeg har som nevnt:

 

Har idag en 5-6 år gammel

Acer Aspire

i3-2350M (2.3GHz 3MB L3 cache)

Geforce 610M

4GB DDR3

240GB SSD

15.6"

 

Vil Lenovoen over merkes som er markant steg opp i ytelse, eller er det bare små nyanser?

 

Du vil nok merke forskjell ja om du kjører 4gb ram og du ikke har satt opp viritual memory.

For du har ganske så på grensen med ram så du vil nok merke at det tar endel mindre tid og åpne programmer o.l

 

Men til ditt bruk tror jeg ikke du vil få noen Aha opplevelse av en ny en om du har satt opp viritual memory. Ram er noe kjappere minne en viritual men vanlig mann i gata med sin bruk merker ikke mye til det. Og du har jo SSD disk

Med mindre du ikke har ryddet pcn siden den var ny.

 

Fordelen med nyere maskiner er at de bruker gjerne endel mindre strøm for samme ytelse så de kan holde på batteri lengre

Endret av DirekteDemokrati
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...