Gå til innhold

Reklamasjon på bildel som er byttet på reklamasjon tidligere


fleur

Anbefalte innlegg

Vi har en bil som er 6 år gammel. Hadde masse problemer med ryggekameraet og fikk feilen utbedret 5-6 ganger innenfor en 5-årsperiode. På reparasjonene klarte de å utbedre feilen, så kom den tilbake etter noen måneder, så viste det seg at de hadde byttet feil del. Det ble byttet skjerm flere ganger og også kamera, men det var først når kabelen ble byttet at det løste problemet. Frem til nå. Nå er det samme opplegge igjen. Er kanskje et par år siden sist den var inne for dette. Vi prøver å reklamere på forrige reparasjon i og med at delen er ment å vare mer enn 5 år, men forhandler mener at vi ikke kan det, pga. at det tidligere er byttet del på garanti, og da kan man ikke kreve reklamasjon på delen når bilen har passert 5 år. Dette høres rart ut? Vi har da vel krav på å reklamere på delen når den sist ble byttet for et par år siden? Det har jo vært så mye fram og tilbake med dette tidligere.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Forbrukerkjøpsloven er klinkende klar på dette. Reklamasjonsrett begynner på null på de deler som byttes, når de byttes. Det gjelder hele reparasjonen som er foretatt. Reklamasjonsrett på en bil er 5 år, så du har 5 år ny reklamasjonsrett på den reparasjonen/delene som er byttet/reparert. Sånn sett kan du holde på i de evige, så lenge ryggekameraet feiler oftere enn hvert 5.år. Jeg regner med de ikke er så "dumme" at de mener at et ryggekamera er en slitedel...

 

Det er MANGE som roter med dette, men loven er utvetydig. Jeg har brukt den flere ganger, jeg har f.eks et elektronikkprodukt som er ment å vare minst 2 år, men som alltid svikter etter 1 til halvannet år. Det produktet har jeg nå på sjuende året, bytter det hver gang det ikke virker lenger. Dette er hos Elkjøp, som virker til å være en av få som faktisk kan forbrukerkjøpsloven.

Send klage skriftlig, og gi beskjed at du tar saken videre om ikke de tilbyr en løsning. Bruk Forbrukerrådets veilleder :-)

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Forbrukerkjøpsloven er klinkende klar på dette. Reklamasjonsrett begynner på null på de deler som byttes, når de byttes. Det gjelder hele reparasjonen som er foretatt. Reklamasjonsrett på en bil er 5 år, så du har 5 år ny reklamasjonsrett på den reparasjonen/delene som er byttet/reparert. Sånn sett kan du holde på i de evige, så lenge ryggekameraet feiler oftere enn hvert 5.år. Jeg regner med de ikke er så "dumme" at de mener at et ryggekamera er en slitedel...

 

 

Det er MANGE som roter med dette, men loven er utvetydig. Jeg har brukt den flere ganger, jeg har f.eks et elektronikkprodukt som er ment å vare minst 2 år, men som alltid svikter etter 1 til halvannet år. Det produktet har jeg nå på sjuende året, bytter det hver gang det ikke virker lenger. Dette er hos Elkjøp, som virker til å være en av få som faktisk kan forbrukerkjøpsloven.

 

Send klage skriftlig, og gi beskjed at du tar saken videre om ikke de tilbyr en løsning. Bruk Forbrukerrådets veilleder :-)

 

Takk for svar. Men hvilken klausul i kjøpsloven er det de da gjemmer seg bak? De mente at det er en klausul som sier at hvis man har byttet en del på garanti tidligere så gjelder ikke reklamasjon på denne når bilen har passert 5 år.

Lenke til kommentar

Nei. Trådstarter har nevnt garanti flere ganger.

 

Uansett var det ikke deg jeg mente men verkstedet. Hvis de nevner garanti så si du skal reklamere i stedet.

Ok, ja er klar over det. Har jo kun garanti i 2 år. Har reklamert en del mot dem de siste årene. De mente nok at sålenge delen er byttet på garanti /reklamasjon så kan vi ikke reklamere nå som det har passert 5 år.

Lenke til kommentar

Begrunnelsen var visstnok at når man har fått skiftet en del på garanti når bilen var innenfor garantien så har man ikke 5 års reklamasjonsrett. Forbrukerkjøpsloven gjelder visst kun betalt tjeneste. Dvs. at man får ikke forlenget garanti på en del som er skiftet innenfor garantien. Er dette riktig?

Lenke til kommentar

Begrunnelsen var visstnok at når man har fått skiftet en del på garanti når bilen var innenfor garantien så har man ikke 5 års reklamasjonsrett. Forbrukerkjøpsloven gjelder visst kun betalt tjeneste. Dvs. at man får ikke forlenget garanti på en del som er skiftet innenfor garantien. Er dette riktig?

Nei. En garanti skal ikke stille deg dårligere enn loven. Hvis den opprinnelige byttingen av del kunne vært gjort som en reklamasjon, skal ikke garantien gjøre at du taper reklamasjonsrett. Hvis den opprinnelige byttingen ikke ville skjedd uten garantien, må garantivilkårene i så fall være tydelige

 

Altså:

1) Ved delvis omlevering (ny del) som følge av mangel etter loven løper ny absolutt reklamasjonsfrist fra omleveringen skjedde (jf. obiter dictum i Rt. 2013 s. 865).

2) Du skal ikke stilles dårligere ved garanti enn ved reklamasjon over mangel.

3) I prinsippet kan du stilles dårligere ved omlevering etter garanti dersom du ikke ville hatt krav på omlevering etter loven.

4) Men hvis du skal stilles dårligere ved omlevering etter garanti, må garantivilkårene være tydelige på dette.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

 

Begrunnelsen var visstnok at når man har fått skiftet en del på garanti når bilen var innenfor garantien så har man ikke 5 års reklamasjonsrett. Forbrukerkjøpsloven gjelder visst kun betalt tjeneste. Dvs. at man får ikke forlenget garanti på en del som er skiftet innenfor garantien. Er dette riktig?

Nei. En garanti skal ikke stille deg dårligere enn loven. Hvis den opprinnelige byttingen av del kunne vært gjort som en reklamasjon, skal ikke garantien gjøre at du taper reklamasjonsrett. Hvis den opprinnelige byttingen ikke ville skjedd uten garantien, må garantivilkårene i så fall være tydelige

 

Altså:

1) Ved delvis omlevering (ny del) som følge av mangel etter loven løper ny absolutt reklamasjonsfrist fra omleveringen skjedde (jf. obiter dictum i Rt. 2013 s. 865).

2) Du skal ikke stilles dårligere ved garanti enn ved reklamasjon over mangel.

3) I prinsippet kan du stilles dårligere ved omlevering etter garanti dersom du ikke ville hatt krav på omlevering etter loven.

4) Men hvis du skal stilles dårligere ved omlevering etter garanti, må garantivilkårene være tydelige på dette.

 

 

Takk for svar.

Den linken dere refererer til fra høyesterett ser ut som er fra 2013? Jeg kan ikke finne noe punkt om dette i forbrukerkjøpsloven? Skulle gjerne hatt en ny artikkel å henvist til, noe jeg kan slå i bordet med

Lenke til kommentar

 

 

Begrunnelsen var visstnok at når man har fått skiftet en del på garanti når bilen var innenfor garantien så har man ikke 5 års reklamasjonsrett. Forbrukerkjøpsloven gjelder visst kun betalt tjeneste. Dvs. at man får ikke forlenget garanti på en del som er skiftet innenfor garantien. Er dette riktig?

Nei. En garanti skal ikke stille deg dårligere enn loven. Hvis den opprinnelige byttingen av del kunne vært gjort som en reklamasjon, skal ikke garantien gjøre at du taper reklamasjonsrett. Hvis den opprinnelige byttingen ikke ville skjedd uten garantien, må garantivilkårene i så fall være tydelige

 

Altså:

1) Ved delvis omlevering (ny del) som følge av mangel etter loven løper ny absolutt reklamasjonsfrist fra omleveringen skjedde (jf. obiter dictum i Rt. 2013 s. 865).

2) Du skal ikke stilles dårligere ved garanti enn ved reklamasjon over mangel.

3) I prinsippet kan du stilles dårligere ved omlevering etter garanti dersom du ikke ville hatt krav på omlevering etter loven.

4) Men hvis du skal stilles dårligere ved omlevering etter garanti, må garantivilkårene være tydelige på dette.

 

 

Takk for svar.

Den linken dere refererer til fra høyesterett ser ut som er fra 2013? Jeg kan ikke finne noe punkt om dette i forbrukerkjøpsloven? Skulle gjerne hatt en ny artikkel å henvist til, noe jeg kan slå i bordet med

 

Det er en dom fra Høyesterett. Den endrer ikke lovteksten, men bestemmer hvordan lovteksten skal forstås. Hvis du googler Rt. 2013 s. 865 finner du en del info om dommen. Dommen som sådan kan du sannsynligvis få tilgang til på ditt lokale bibliotek (de pleier å ha lovdata pro-tilgang).
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
  • 3 år senere...
Habla Møberg skrev (På 2.1.2018 den 12.53):

Forbrukerkjøpsloven er klinkende klar på dette. Reklamasjonsrett begynner på null på de deler som byttes, når de byttes. Det gjelder hele reparasjonen som er foretatt. Reklamasjonsrett på en bil er 5 år, så du har 5 år ny reklamasjonsrett på den reparasjonen/delene som er byttet/reparert. Sånn sett kan du holde på i de evige, så lenge ryggekameraet feiler oftere enn hvert 5.år. Jeg regner med de ikke er så "dumme" at de mener at et ryggekamera er en slitedel...

 

Det er MANGE som roter med dette, men loven er utvetydig. Jeg har brukt den flere ganger, jeg har f.eks et elektronikkprodukt som er ment å vare minst 2 år, men som alltid svikter etter 1 til halvannet år. Det produktet har jeg nå på sjuende året, bytter det hver gang det ikke virker lenger. Dette er hos Elkjøp, som virker til å være en av få som faktisk kan forbrukerkjøpsloven.

Send klage skriftlig, og gi beskjed at du tar saken videre om ikke de tilbyr en løsning. Bruk Forbrukerrådets veilleder 🙂

Hei, fikk nylig beskjed om at det ikke påløper ny reklamasjonsfrist på en del jeg fikk byttet på garanti i 2017, det er baklys på en BMW. fikk beskjed det ikke er mulig å reklamere pga jeg ikke har betalt for det, men at det gikk på garanti i den tid som gjør det ikke er mulig

Så jeg kunne ikke reklamere på det siden det gikk på garanti, som betyr eg måtte betalt for lyktene for å ha mulighet og reklamere. ??

 

har du noe eg kan tilføye rundt dette??

Endret av adrianJOHANSEN
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...