Gå til innhold

Samsung: – Vi gjør ikke mobilene våre tregere


Anbefalte innlegg

 

Når det gjelder produsenter av android enheter, blir aldri batteri en isaue da forbrukerne bytter enhetene raskere og produsentene kutter produktstøtte etter 18 mnd, om de kommer med oppdateringer overhodet. Det samme kan jeg ikke si om apple og deres 5-6 års produktstøtte.

Er det tilfellet? At androidbrukere har så mye nyere telefoner i snitt?

 

AtW

Jeg var kanskje litt bastant i påstanden, men jeg tror iallfall det stemmer. Iphone er premium og koster flesk, selv for innstegsmodellen. Det går da en automatikk i at folk ser det som en investering og beholder produktet lenger, og ios får oppdateringer LENGE,mens android plattformen har et utall av produsenter og hver produsent har et utall av modeller selv, i alle prisklasser. Da trekker jeg en slutningbi at produsentene ikke fokuserer særlig hardt i å oppdatere modellene sine særlig lenge, som sørger for at modellene blir utrangerte før eller siden, som igjen skaper et behov for å kjøpe ny modell som møter ønsker og krav. Sef.eks samsung galaxy s8. En modell som kostet 7600,- da den kom på markedet. Nå får man den for 6292,- hos billigste butikk, og den har vært ned i 4990,- i høst på salg. S8 kommer vel til å få en stor oppdatering til, før samsung ned prioriterer modellen til fordel for utviklingen av nyere modeller?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

Alle mobiler, laptoper osv. burde hatt batterier som kunne byttes ut enkelt :thumbup:

 

EU burde gjort noe nyttig for en gangs skyld og pålagt produsenter dette, både av hensyn til miljø og resirkulering, og for å unngå "planned obsolescence".

 

Mobiler er ikke engang det verste her. På nye Macbooker kan det koste ca 3000 kroner å bytte batteri fordi Apple har limt batteriet fast i PCen :mad: På litt eldre MacBook Pro's kan man forholdsvis greit skru opp maskinen og bytte batteri selv for ca. en 500-lapp. Det var før Apple fant på at det var lurt å pøse på med lim inni maskinen istedenfor skruer.

 

 

Så fint at Apple får skylda for det også. Var det virkelig bare Apple som brukte lim i sine datamaskiner og telefoner? På mobilfronten kan jeg nevne Samsung og Sony som bruker lim for å holde sine telefoner sammen. Apple gjør det ikke.

 

Jeg skrev ikke at det bare er Apple som limer sammen produkter. Det er selvfølgelig like ille når Samsung eller andre gjør det  :grumpy:

Men Apple har jo selvfølgelig skylda for sine EGNE valg, og jeg syns bare det er trist at de ødelagt Macbook Pro på denne måten. Jeg er ikke noen Apple-hater, og har en eldre MBP som jeg har vært kjempefornøyd med. Den kan man skru opp og bytte deler i enkelt om man er nogenlunde datakyndig. Men det blir nok dessverre min siste MBP fordi nye modeller har så mange begrensninger sammenliknet med min gamle (fastlimt batteri, ikke mulig å oppgradere RAM, SSD osv.) Så der har nok Apple tapt en gammel kunde.

Endret av ftw
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-BnKsB4Fg0P

Skjønner hav du mener, men nå er det jo vi kundene som krever mindre og tynnere laptoper med lavere vekt og bedre specs. Så før eller senere må vi jo innse at vi ikke får alt vi ber om. Jeg personlig hoppet av MacBook den dagen ordet "retinaskjerm" ble innført for å høyne prisen noe grassalt for et omtrent identisk produkt.

 

Så jeg er litt enig i hva du skriver, men vi har på en måte bedt om det. Min favorittmac er fortsatt MacBook Pro fra 2011. Den kan jeg skifte alt på. Ordet RETINA på alt har gjort alt litt tynnere og mye dyrere.

 

Men mange av de andre produsentene har jo gjort akkurat det samme. Tror ikke jeg får åpnet min Surface Pro engang uten å bruke hårføner og spett.

Endret av Slettet-BnKsB4Fg0P
Lenke til kommentar

Jeg tror på mobilprodusentene her, eneste de burde få kritikk for er de ikke opplyser tydlig nok å oppdatere firmware gir dårligere ytelse, på android mobiler er kun Asus den som er tidlig ute med ny android andre mobilprodusenter henger etter.

 

Sist men ikke minst, ingen av mobilprodusentene har gjennvinning eller resalg alternativer som gjør man kan levere tilbake mobilen og få tilsvarende salgsverdi for mobilen, telia\telenor har slikt men de er ekstrent dårlig avtale med swap og svitsj da man får mere igjen å selge den på finn.no eller ligdene. For eldre mobiler kunne blitt solgt til afrika\kina eller polen selv om det kanskje ikke er særlig verdi.

 

Jeg har kun kastet nokia 3310 og eldre simens mobil som er verdiløs. Men resten av mobilene har jeg liggende som antakelig aldri vil bli brukt. Synd å si det. Gidder ikke å gi den til rødekors.

 

Kunne virkelig ønsket:

http://www.edbpriser.dk/Articles/Article.aspx?aid=%7B31DE7A4E-D863-4325-A322-CAE512D82CFE%7D

Var mulig å gjennomføre. Men desverre.

 

Feil. Sony er vel de som er best i klassen når det gjelder å komme med / oppgradere til nyeste Android de siste par årene..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg vet ikke hva jeg foretrekker: en telefon som skrur seg av randomly på grunn av slitent batteri, eller en telefon som oppleves tregere på grunn av slitent batteri.

 

Løsningen er jo uansett å forbedre batteriteknologien, men Apple burde helt klart ha vært mer åpne med denne informasjonen.

Er det et reelt problem for Android telefoner at de hele tiden skrur seg av tilfeldig? Hvorfor er dette blitt først et problem i kjølvannet av at Apple "løser" problemet som ingen snakket om før? Og er du sikker på at telefonen begrenses kun når batteriet er veldig slitt, eller lenge før det trengs?

 

Ellers har allerede Samsung kommet med ny type batterier i S8 med forbedret levetid som ikke blir slitt like raskt. Så dette er allerede gjort bedre et halvt år før iPhone kom ut. Det blir nok en "stor nyhet" i neste gen iPhone. Så måten Apple har "løst" dette på er på ingen måte en god måte, for som du sier så er forbedring av batteriteknologi veien å gå.

Lenke til kommentar
Sitat

hvis jeg kjøper iPhone 8 hvor lenge kan jeg regne med å ha full ytelse ?

Det er jammen ikke mange dagene. Telefonen vil eldes fra dag 1. Men noen merkbar forskjell vil du ikke merke på minst 1 år, kanskje 2. Men det handler mer om at du vil oppdatere til operativsystem som krever mer ytelse og den vil derfor oppleves tregere.

 

Lunaris skrev (På 3.1.2018 den 4.38):

Så måten Apple har "løst" dette på er på ingen måte en god måte, for som du sier så er forbedring av batteriteknologi veien å gå.

 

Det er den dårligste løsningen jeg kan komme på, men samtidig den enkleste å implementere. Batteriteknologi er den beste, men jeg har ingen tro på noen nærstående revolusjon på batterifronten før jeg ser det. Har vært aaalt for mange sensasjonsoverskrifter i årevis om det allerede uten noen merkbar forandring. Billig batteribytte hadde vært den beste løsningen. Ny batteriteknologi i gamle telefoner er ikke en spesielt enkel vei å gå.

Lenke til kommentar
Sitat

hvis jeg kjøper iPhone 8 hvor lenge kan jeg regne med å ha full ytelse ?

Jeg hadde en Iphone 6 inntil nylig. Den var rask helt til i høst. Da ble den litt tregere etter en oppdatering. Nå har jeg Iphone 7 som er rask og fin. Iphone 8 kan du nok ha en par tre år før den blir tregere vil jeg tro.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er det et reelt problem for Android telefoner at de hele tiden skrur seg av tilfeldig? Hvorfor er dette blitt først et problem i kjølvannet av at Apple "løser" problemet som ingen snakket om før? Og er du sikker på at telefonen begrenses kun når batteriet er veldig slitt, eller lenge før det trengs?

 

Ellers har allerede Samsung kommet med ny type batterier i S8 med forbedret levetid som ikke blir slitt like raskt. Så dette er allerede gjort bedre et halvt år før iPhone kom ut. Det blir nok en "stor nyhet" i neste gen iPhone. Så måten Apple har "løst" dette på er på ingen måte en god måte, for som du sier så er forbedring av batteriteknologi veien å gå.

 

 

 

Jeg har ikke hørt om tilsvarende problemer med Android-telefoner, og grunnene til det kan være utallige. Det finnes langt flere modeller av Android-telefoner enn Apple-telefoner, så om én av dem har slike problemer hører man neppe om det. Et batteri er heller ikke et batteri; det kan tenkes at Apple har gått for en billig løsning på styringselektronikken i batteriene. Det kan tenkes at Android-produsenter har tenkt på dette under designet av hele telefonen og fattet de nødvendige grep for å unngå slike plutselige kraftbehov. Sikkert langt flere grunner som jeg ikke kan se for meg i farten her nå.

 

Forbedring av batteriteknologien gjør ingenting for de som i dag sitter med enheter som plutselig skrur seg av. Man må ha en løsning for dem, og i så måte er løsningen Apple har valgt det minste av mange onder. Men igjen: den store blunderen her er at de ikke har vært åpne om det. Og at Apple jobber med batteriene sine er jeg nærmest bombesikker på.

Endret av henrikwl
Lenke til kommentar

Har en Samsung Galaxy S7 som jeg har hatt siden modellen ble lansert. Må medgi at den er blitt betydelig tregere i det siste, og at det føles litt sirup å jobbe med. Bare det å trykke på et ikon til en app og den åpne seg kan nå ta sekunder, noe som før skjedde med en gang. Vi snakker da om enkele programmer som vanlig sms, nettleser osv.

Tanken om at det er det samme som med Apple har slått meg, helt klart. Men kanskje det er andre grep jeg kan gjøre? Noen tips?

 

Forsøk å kjøre en fullstendig "factory reset" på mobilen. Jeg hadde en gang en "nexus 10" tablet som var rask i starten men som langsomt ble tregere og tregere og oppførte seg som du beskriver. Det tok evigheter å åpne apper etc. Etter å ha kjørt en factory reset så var det som å få en helt ny tablet og den opplevdes omtrent som da den var ny. Det samme har jeg opplevd med min Galaxy S5. For hver oppdatering som kom ble den treigere, men etter at jeg fikk problemer med et SD-kort som sto i den så kjørte jeg like godt en factory reset på den samtidig som jeg skiftet kortet. Dermed ble telefonen omtrent slik den var da den var ny. Det er litt arbeidskrevende å kjøre en "factory reset", men det er jo hakket billigere enn å kjøpe en ny telefon/tablet og hvis du synker til en Google konto så er det mye kjappere enn det var før da du nå bare kan merke hvilke apper du fortsatt vil ha etc. Det er også en fin anledning til å kvitte seg med alt gammelt tøys som du har innstallert på et tidspunkt men ikke trenger lengre. Kanskje burde sider som tek.no gjøre en test på diverse telefoner som har vært brukt et par år eller mer og sjekke hvor mye forbedring de vil få om de factory-reseter de.

Lenke til kommentar

 

Har en Samsung Galaxy S7 som jeg har hatt siden modellen ble lansert. Må medgi at den er blitt betydelig tregere i det siste, og at det føles litt sirup å jobbe med. Bare det å trykke på et ikon til en app og den åpne seg kan nå ta sekunder, noe som før skjedde med en gang. Vi snakker da om enkele programmer som vanlig sms, nettleser osv.

Tanken om at det er det samme som med Apple har slått meg, helt klart. Men kanskje det er andre grep jeg kan gjøre? Noen tips?

Forsøk å kjøre en fullstendig "factory reset" på mobilen. Jeg hadde en gang en "nexus 10" tablet som var rask i starten men som langsomt ble tregere og tregere og oppførte seg som du beskriver. Det tok evigheter å åpne apper etc. Etter å ha kjørt en factory reset så var det som å få en helt ny tablet og den opplevdes omtrent som da den var ny. Det samme har jeg opplevd med min Galaxy S5. For hver oppdatering som kom ble den treigere, men etter at jeg fikk problemer med et SD-kort som sto i den så kjørte jeg like godt en factory reset på den samtidig som jeg skiftet kortet. Dermed ble telefonen omtrent slik den var da den var ny. Det er litt arbeidskrevende å kjøre en "factory reset", men det er jo hakket billigere enn å kjøpe en ny telefon/tablet og hvis du synker til en Google konto så er det mye kjappere enn det var før da du nå bare kan merke hvilke apper du fortsatt vil ha etc. Det er også en fin anledning til å kvitte seg med alt gammelt tøys som du har innstallert på et tidspunkt men ikke trenger lengre. Kanskje burde sider som tek.no gjøre en test på diverse telefoner som har vært brukt et par år eller mer og sjekke hvor mye forbedring de vil få om de factory-reseter de.

 

 

Enig, burde være et  godt tips til Tek-redaksjonen :)

Lenke til kommentar

Samsung telefonene er trege fra før av, uansett prisklasse.

De holder seg ikke godt over lengre tid.

Det er vel en påstand uten substans. Alle målinger når nye toppmodeller av nye Samsungtelefoner lanseres viser at de er i toppklasse når det gjelder ytelse, men dessverre opplever jeg selv at den er blitt tregere i ettertid. Men sammenligner du med budsjettmodellene til Samsung vil du selvfølgelig finne avvik som stemmer bedre overens med din påstand, men det er en sammenligning som for de fleste ikke er relevant.

Lenke til kommentar

 

Så måten Apple har "løst" dette på er på ingen måte en god måte, for som du sier så er forbedring av batteriteknologi veien å gå.

Det er den dårligste løsningen jeg kan komme på, men samtidig den enkleste å implementere. Batteriteknologi er den beste, men jeg har ingen tro på noen nærstående revolusjon på batterifronten før jeg ser det. Har vært aaalt for mange sensasjonsoverskrifter i årevis om det allerede uten noen merkbar forandring. Billig batteribytte hadde vært den beste løsningen. Ny batteriteknologi i gamle telefoner er ikke en spesielt enkel vei å gå.

 

Jeg skrev jo nettopp at Samsung har kommet med nye batterier, som fysisk er i Galaxy S8. Ingen revolusjon nei, men det gjør ting mye bedre.

 

Så når folk må bytter batterier i sine Apple telefoner (som ikke-Apple kunder ikke trenger å gjøre så raskt, fordi de har ikke den "gode" "funksjonen") hvorfor kan de ikke bytte til den nye typen?

Lenke til kommentar

 

Jeg har ikke hørt om tilsvarende problemer med Android-telefoner, og grunnene til det kan være utallige. Det finnes langt flere modeller av Android-telefoner enn Apple-telefoner, så om én av dem har slike problemer hører man neppe om det. Et batteri er heller ikke et batteri; det kan tenkes at Apple har gått for en billig løsning på styringselektronikken i batteriene. Det kan tenkes at Android-produsenter har tenkt på dette under designet av hele telefonen og fattet de nødvendige grep for å unngå slike plutselige kraftbehov. Sikkert langt flere grunner som jeg ikke kan se for meg i farten her nå.

 

Forbedring av batteriteknologien gjør ingenting for de som i dag sitter med enheter som plutselig skrur seg av. Man må ha en løsning for dem, og i så måte er løsningen Apple har valgt det minste av mange onder. Men igjen: den store blunderen her er at de ikke har vært åpne om det. Og at Apple jobber med batteriene sine er jeg nærmest bombesikker på.

 

Antall modeller bør ikke ha noe å si. Er det noe med batteriene ville dette vært et universalt problem, like problematisk for alle telefoner. Mindre problemer for telefoner med større kapasitet og mindre strømtrekk (mid range SoC ol) men likevel.

 

Og jeg har heller ikke så stor tro på at Apple har gått for billigere styringskretser enn alle andre. Da inkludert billige telefoner. Apple pleier jo å sørge for at delene deres er gode nok hvertfall. Så om de har gått for billig her som gjør at de "må" senke ytelse pga det så er det jo 100% planlagt foreldelse, som er ulovlig og kvalifiserer til en latterlig stor bot.

 

Jo forbedret batteriteknologi hjelper dem som i dag har telefoner som skrur seg av. Apple kjøper inn ny type batterier, putter dem inn i avtalen sin for batteribytte. Husk "fiksen" til Apple på problemet redder det gjerne i et par måneder, men om batteriet er så slitt at telefonen begynner å skru seg av betyr det at det er i slutten av levetiden sin. Det betyr du  trenger nytt. Jeg mener ok du kan senke strømmen telefonen tar. Du får en helt ubrukelig telefon, men den skrur seg ikke av da.

 

Telefonen min er fin og rask i dag den, men i strømsparingsmodus blir den sirup. Trykke på noe og vente 1-2 sekunder. Joda, jeg kan ha det på og spare telefonen min fra restarts. Men hva er poenget om jeg må vente 1 sekund eller 2 hver gang jeg trykker på noe? Det finnes bare en løsning på det: Nytt batteri.

 

Det er en grunn til at Apple prøver brannslukking med nye batterier til folk, fordi det er eneste reelle løsning.

Lenke til kommentar

Samsung telefonene er trege fra før av, uansett prisklasse.

De holder seg ikke godt over lengre tid.

Har to telefoner jeg som langt ifra er raske i forhold til dagens telefoner, men som ikke er videre trege i forhold til hva de var når de var nye. Selv ikke med veldig svakt batteri :) Så alle telefonene deres blir ikke veldig trege over tid.

 

Har selv lyst å prøve noe som OnePlus som neste telefon, fordi når du ser på slike real-world tester og slikt og hva folk sier så er de raskere i vanlig ytelse.(men det er fra startren av). Så ikke sånn at jeg er Samsung fanboy, og mener Samsungs telefoner er så super raske,fordi benchmarks (som ikke betyr noe for real-world ytelse). 

Lenke til kommentar

Jeg skrev jo nettopp at Samsung har kommet med nye batterier, som fysisk er i Galaxy S8. Ingen revolusjon nei, men det gjør ting mye bedre.

 

Så når folk må bytter batterier i sine Apple telefoner (som ikke-Apple kunder ikke trenger å gjøre så raskt, fordi de har ikke den "gode" "funksjonen") hvorfor kan de ikke bytte til den nye typen?

Det kan jo ikke jeg svare på, men å redesigne totalt nye batterier for gamle telefoner er mer jobb, dyrere og en helt uvanlig ting å gjøre. Det er ikke en veldig enkel måte å gjøre det på og jeg har heller ingen tro på at det er så fantastisk mye bedre. Hvorfor bruker ikke ALLE denne nye teknologien?
Lenke til kommentar

 

Jeg skrev jo nettopp at Samsung har kommet med nye batterier, som fysisk er i Galaxy S8. Ingen revolusjon nei, men det gjør ting mye bedre.

 

Så når folk må bytter batterier i sine Apple telefoner (som ikke-Apple kunder ikke trenger å gjøre så raskt, fordi de har ikke den "gode" "funksjonen") hvorfor kan de ikke bytte til den nye typen?

Det kan jo ikke jeg svare på, men å redesigne totalt nye batterier for gamle telefoner er mer jobb, dyrere og en helt uvanlig ting å gjøre. Det er ikke en veldig enkel måte å gjøre det på og jeg har heller ingen tro på at det er så fantastisk mye bedre. Hvorfor bruker ikke ALLE denne nye teknologien?

 

 

Battericeller er jo standard. Samsung SDI er allerede leverandør av batterier til Apple. Apple trenger ikke å redesigne noe som helst. De kan inngå en avtale for kjøp av de nye typene celler istedenfor de andre. Så får de dem, som er fysisk like på utsiden.

 

Apple har til alle tider mange leverandører av battericeller, ville det vært unormalt om de byttet litt om på hvem og typen de kjøper? De gjør det nok hele tiden. Tipper Apple gjør samme som Samsung. Har celler fra et selskap, pakker cellene til et batteri et annet sted (Vietnam/Kina/Malaysia). Hvordan cellene kjemisk er på innsiden er irrelevant for de som pakker ferdige batterier. Det er ikke en revolusjon, det er bare oppgraderte batterier av samme type.

 

 

Samsung OLED er fantastisk. Og den har vært en stund. Hvorfor brukte ikke alle den? Hvorfor bruker ikke alle den nå?

AMOLED er utviklet av Samsung og ble kun brukt av Samsung i lange tider. En veldig stor årsak til dette var prisen. 

Samsung SDI sin nye batterier er laget av Samsung åpenbart, og brukes av Samsung. Sannsynligvis er de dyrere enn standard batterier. Og det er jo ikke et "problem" for Apple, fordi de kan jo bare senke ytelsen på telefonene og ikke fortelle folk. 

 

 

http://www.androidpolice.com/2017/03/29/the-galaxy-s8s-new-battery-will-degrade-less-quickly-than-the-galaxy-s7s/

 

Hvis du ser her så på tiden vanlige batterier i dag mister 20%, mister S8 kun 5% av samme nivå med slitasje. Samsung sier 95% etter 2 år, ikke 80%.

 

Hvis du ser ifra denne tråden:

https://www.reddit.com/r/GalaxyS8/comments/67p18i/the_5_capacity_loss_in_1_year_claim/

 

Så er det langt ifra en ny ting, det nye er åpenbart at de har fått det inn i mobiler. Så det er en reell eksisterende teknologi som fungerer. 

http://www.dell.com/en-us/work/shop/dell-laptops-and-notebooks/latitude-5580/spd/latitude-15-5580-laptop/cto03hl558015us?view=configurations

 

Vet ikke om du får opp samme resultat, men det er klart du betaler litt ekstra for å få long-life batteri over vanlig batteri hos Dell. Så hvorfor kommer ikke alle Dell maskiner med dette?  Prisen er svaret. Penger er svaret på mye i slike tilfeller. Apple kunne og økt levetid på iPhones med 200% om de hadde et 25% større batteri eksempelvis. Eller gjort som Tesla. De bruker det prinsippet.

Lenke til kommentar

Battericeller er jo standard. Samsung SDI er allerede leverandør av batterier til Apple. Apple trenger ikke å redesigne noe som helst. De kan inngå en avtale for kjøp av de nye typene celler istedenfor de andre. Så får de dem, som er fysisk like på utsiden.

 

Apple har til alle tider mange leverandører av battericeller, ville det vært unormalt om de byttet litt om på hvem og typen de kjøper? De gjør det nok hele tiden. Tipper Apple gjør samme som Samsung. Har celler fra et selskap, pakker cellene til et batteri et annet sted (Vietnam/Kina/Malaysia). Hvordan cellene kjemisk er på innsiden er irrelevant for de som pakker ferdige batterier. Det er ikke en revolusjon, det er bare oppgraderte batterier av samme type.

 

 

Samsung OLED er fantastisk. Og den har vært en stund. Hvorfor brukte ikke alle den? Hvorfor bruker ikke alle den nå?

AMOLED er utviklet av Samsung og ble kun brukt av Samsung i lange tider. En veldig stor årsak til dette var prisen. 

Samsung SDI sin nye batterier er laget av Samsung åpenbart, og brukes av Samsung. Sannsynligvis er de dyrere enn standard batterier. Og det er jo ikke et "problem" for Apple, fordi de kan jo bare senke ytelsen på telefonene og ikke fortelle folk. 

 

 

http://www.androidpolice.com/2017/03/29/the-galaxy-s8s-new-battery-will-degrade-less-quickly-than-the-galaxy-s7s/

 

Hvis du ser her så på tiden vanlige batterier i dag mister 20%, mister S8 kun 5% av samme nivå med slitasje. Samsung sier 95% etter 2 år, ikke 80%.

 

Hvis du ser ifra denne tråden:

https://www.reddit.com/r/GalaxyS8/comments/67p18i/the_5_capacity_loss_in_1_year_claim/

 

Så er det langt ifra en ny ting, det nye er åpenbart at de har fått det inn i mobiler. Så det er en reell eksisterende teknologi som fungerer. 

http://www.dell.com/en-us/work/shop/dell-laptops-and-notebooks/latitude-5580/spd/latitude-15-5580-laptop/cto03hl558015us?view=configurations

 

Vet ikke om du får opp samme resultat, men det er klart du betaler litt ekstra for å få long-life batteri over vanlig batteri hos Dell. Så hvorfor kommer ikke alle Dell maskiner med dette?  Prisen er svaret. Penger er svaret på mye i slike tilfeller. Apple kunne og økt levetid på iPhones med 200% om de hadde et 25% større batteri eksempelvis. Eller gjort som Tesla. De bruker det prinsippet.

Jeg kan ikke svare på vegne av produsentene jeg.

 

Men jeg har vondt for å godta at det finnes overlegne teknologier som velges bort uten at det finnes en god grunn.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...