Gå til innhold

Skal koste støv av min p4 2.0 ghz!


AshtraY

Anbefalte innlegg

Hay,

 

sida eg har lite peng fortida har eg allereie klokka mitt geforce 3 kort eit stykke slik at eg fekk 6-700 poeng meir i 3dmark01, som er da ein rimelig liten "oppgradering"..

 

Men tenkte eg skulle gå lengre, nermare sakt til litt meir high tech overklokking som min rustne p4 2.0 ghz, da det allereie har komt 3.2 ghz cpu'er.

 

Mitt system står i signaturen min..

 

kan nemne litt key points som kan spele ei rolle i mitt spørsmål

 

 

Men kan nemne at eg har heilt normal kjøling.. dvs kun ei kabinett vifte som er "ekstra" kjølinga mi.

 

Tempen min på CPU'en bruker å ligge fra ca 30-35 grader.(ifølge ASUS pcprobe ting)

 

Mitt hovud kort er Asus P4S533

 

og prosessoren min, P4 2.0 ghz Boxed PC400 - socked PGA478. 512kb "northwood

 

Eg har ALDRI klokka CPU før og har inga aning meir enn at eg skal inn på bios og styre litt der :p

 

Eg veit ikkje kva som er grensa for kor mykje eg kan klokke, 2.3 ghz, 2.4 ?

 

Eg lar dere få avgjere!

 

Håper for svar!

 

Og sida det er jul håper eg på FLEIRE svar :w00t:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når du skal overklokke stiller du FSB opp med f.eks 5 om gangen helt til maskinen ikke starter eller blir ustabil. Når du har funnet det punktet stiller du ned FSB med 1 om gangen helt til PC`en din blir stabil. Skjør Prime95 for å sjekke om Pcen din er stabil :)

 

Pass også på at gradene ikke overstiger 60 grader for det senker levetiden på CPU en din. Men du kommer ikke til å ha den samme CPUen i 20 år uansett :p

 

Får du ikke startet PC etter overklokking resetter du CMOS som du sikkert vet.

 

Lykke til og god jul :)

Endret av FrenChie
Lenke til kommentar

Fått min p4 2,0A opp på 2,53. +15% på vcore og 126mhz fsb. AGP/PCI lock på. Desverre vil den ikke mer, selv med vannkjøling. Kjørte den så høyt med luft også (billig titandrit og to kabinettvifter) Blir det varmt i kassa så kan en vifte til som suger ut bak hjelpe. Hjelper godt å få opp litt fsb på denne prosessoren, den er jo så lav standard.

Lenke til kommentar
Fått min p4 2,0A opp på 2,53. +15% på vcore og 126mhz fsb. AGP/PCI lock på. Desverre vil den ikke mer, selv med vannkjøling. Kjørte den så høyt med luft også (billig titandrit og to kabinettvifter) Blir det varmt i kassa så kan en vifte til som suger ut bak hjelpe. Hjelper godt å få opp litt fsb på denne prosessoren, den er jo så lav standard.

eg gjekk inni bios(har endå ikkje gjort noko grunna usikkerheit), og eg såg litt på vcore og fsb..

 

når eg trykkte manellt konfigurering på vcore kunne eg ikkje velge prosentvis, men 1.500 og oppover...

 

skal eg auke med 5 på begge gradvis heiletida ? er det det dokke meinte?

 

 

om eg tar grundig feil her, please explain :thumbup:

 

takker for svar :w00t:

Lenke til kommentar
Tror ikke det skal være noe problem å komme opp i 2.8 - 2.9 Ghz med standard kjøling.

Hvis du ser på www.cpudatabase.com, så er gjennomsnittet på denne cpu'en 2738 Mhz ved overklokking (da er snittet tatt ut ifra 85 overklokkede cpu'er).

Jeg har selv en Northwood 1.8 [email protected] Ghz, og den er helt stabil på denne hastigheten med boxed kjølevifte.

Det er uansett en fordel å skifte til en bedre kjølevifte, samt et par kabinettvifter for å få bedre sirkulasjon.

Lykke til..... Endret av flashcrw
Lenke til kommentar

takker for svara så langt :thumbup:

 

Ok har ca 400 kr å bruke på kjøling til data'en

 

kva er best? overall kjøling som et par kabinnett vifter?

 

eller ei god CPU vifte?

 

som sakt setter pris på svar!

 

god jul :xmas:

 

EDIT:har vell dette kabinnettet i ein annan farge..

 

http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=inf...3&view=detailed

 

PLUSS at eg har PC2100 ddr 512 ram (sida eg har høyrt at rammen spelar ei meir eller mindre rolle)

Endret av AshtraY
Lenke til kommentar
takker for svara så langt :thumbup:

 

Ok har ca 400 kr å bruke på kjøling til data'en

 

kva er best? overall kjøling som et par kabinnett vifter?

 

eller ei god CPU vifte?

 

som sakt setter pris på svar!

 

god jul :xmas:

 

EDIT:har vell dette kabinnettet i ein annan farge..

 

http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=inf...3&view=detailed

 

PLUSS at eg har PC2100 ddr 512 ram (sida eg har høyrt at rammen spelar ei meir eller mindre rolle)

Med det minnet kan du overklokke endel, såfremt du ikke har multiplikator på minnet.

Lenke til kommentar
Hvorfor ikke bare se på DENNE feks... ikke samme CPU ,men spenningen er jo omtrent den samme.. Så de er ikke så forskjellige..

 

Anbefaler en CU7000-a som jeg har selv.. Den er rimelig stille og kjøler godt samtidig..

CU7000-a kor fant du han? link?

 

einaste med den threaden er at det er ALTfor mye info å tygge, men skal sjekke den ;)

 

men, skal eg invistere i ei ny prosessor vifte eller kabinnett vift(er)

 

eller en ta begge deler

Lenke til kommentar

Vil anbefale at du kjøper:

 

Artic silver 5 kjølepasta til 79kr

 

4stk Titan 80mm 23dB til 69kr stk= 276kr

 

dette kommer da på 355kr, er ingen super kjøling, men skal kjøle bra til å få overklokka litt samtidig som viftene ikke støyer så veldig.. Vil også anbefale at du kjøper det noe 1200 våtslipepapir og plansliper kjøleribba og cpu'en, dette kan du også tjene noe grader på..

Lenke til kommentar

Cobra, plansliping av Cpu er greit nok hvis man vet hva man holder på med.

Det er et veldig nøyaktig arbeid, og det er fort gjort å slipe for mye.

Det er helst i ekstreme overklokkings tilfeller man gjør dette.

Man får greit nok resultat med god kjølepasta og en bra vifte, uten å planslipe cpu.

Men skal du absolutt presse ut max hz ut av systemet, så er dette siste utvei.

 

 

Lykke til.....

Endret av flashcrw
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...