Gå til innhold

Utgiftene til veier går opp - mens bilavgiftene går ned


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

I forbindelse med Tesla avgiften som var på trappene i statsbudsjettet, ble det hevdet at el-biler skulle betale på lik linje med fossil biler pga veislitasjen var like stor. Nå viste det seg at el og fossil biler sto for en helt ubetydelig del av veislitasjen. Så å si all veislitasje er det tungstransporten som står for. Privatbilene er de som betaler for tungtransporten.

https://www.faktisk.no/faktasjekker/xVq/tesla-bilene-er-store-tunge-biler-som-sliter-pa-veien

Her må man legge om avgiftsystemet slik at avgiftene følger slitasjen. La tungtransporten betale for den slitasjen de utfører. Hadde det vært en reel prising av slitasjen, hadde vi fått mer av transporten over på bane eller båt. Antagelig minsket behovet for å bygge ut veier og redusert ulykkene.

 

Slitasje av hvilket lag? Det er flere lag i en vei. Og det er flere kostnader en slitasjen av dette laget.

 

AtW

Tja, si det. Det vet jeg for lite om men lener meg på det fagmyndighetene sier om kostnader.

Men skal jeg ta meg til å spekulere, ville jeg tro at veiene var dimensjonerte for en gitt maks vekt, (akselvekt) over en gitt brukstid. Så lette kjøretøy ville slite på overflatelaget (billig å reparere), mens tyngre kjøretøy vil slite både på overflatelaget og strukturelle lag lengre nede (dyrere å reparere siden det ikke holder med asfaltskrapa vil jeg tro)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

I forbindelse med Tesla avgiften som var på trappene i statsbudsjettet, ble det hevdet at el-biler skulle betale på lik linje med fossil biler pga veislitasjen var like stor. Nå viste det seg at el og fossil biler sto for en helt ubetydelig del av veislitasjen. Så å si all veislitasje er det tungstransporten som står for. Privatbilene er de som betaler for tungtransporten.

https://www.faktisk.no/faktasjekker/xVq/tesla-bilene-er-store-tunge-biler-som-sliter-pa-veien

Her må man legge om avgiftsystemet slik at avgiftene følger slitasjen. La tungtransporten betale for den slitasjen de utfører. Hadde det vært en reel prising av slitasjen, hadde vi fått mer av transporten over på bane eller båt. Antagelig minsket behovet for å bygge ut veier og redusert ulykkene.

Det er nettopp grunnen til at jeg vektla (pun) akselvekt og kjettinger i eksemplet mitt.

 

Slitasje av hvilket lag? Det er flere lag i en vei. Og det er flere kostnader en slitasjen av dette laget.

Med både høy akselvekt som sliter på lagene nedover i veien og kjettinger som sliter på topplaget så er busseksemplet mitt ganske komplett. La meg bare legge til at her i Tromsø la busselskapet om til piggdekk i høst, 1 måned før det var lov, fordi de påsto de hadde så få personer til å gjøre jobben at de ikke kunne vente til det var lov eller til værmeldingen meldte om behov. Politiet så gjennom fingrene med dette lovbruddet siden det var "så miljøriktig transport". Vi elbilister med piggfritt blir hengt ut som miljøslemmingene - God dag mann økseskaft! :roll:

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det bør innføres piggdekkavgift over hele landet.

La dem som sliter asfalt mest også betale for det.

Hvordan har du tenkt til å beregne antall dager med piggdekk på bar asfalt? Det gir selvsagt en helt annen slitasje å kjøre med pigg på Jæren enn på Finnmarksvidda der asfalten er dekket av is og snø halve året.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

.. eller de som av ikke sliter nevneverdig asfalt fordi de kjører på is/snø. Om jeg ikke husker feil så sliter piggfritt ca 30% så mye på asfalten som piggdekk. Kjører man 15000 km/vinter med piggfritt så sliter man omtrent like mye som 5000 km/vinter med pigg. Også har vi all slitasjen med sommerdekk i tillegg. Tyngre kjøretøy som busser med kjetting sliter i størrelseorden 10 ganger mer på asfalten enn en personbil med piggdekk så da burde også de avgiftsbelegges deretter. Men bare når de kjører på asfalt og ikke når de kjører på tykt snø/is-dekke.

 

La meg komme med et komplisert men rettferdig forslag:

 

For sommersesongen betaler man X øre/km i asfaltslitasjeavgift for personbiler (<3,5 t)

For vintersesongen betaler man 2X øre/km i asfaltslitasjeavgift for personbiler med piggfritt

For vintersesongen betaler man 6X øre/km i asfaltslitasjeavgift for personbiler med piggdekk

For vintersesongen betaler man 12X øre/km i asfaltslitasjeavgift for personbiler med kjetting

 

For sommersesongen betaler man 5X øre/km i asfaltslitasjeavgift for tyngre kjøretøy (>3,5 t)

For vintersesongen betaler man 10X øre/km i asfaltslitasjeavgift for tyngre kjøretøy med piggfritt

For vintersesongen betaler man 30X øre/km i asfaltslitasjeavgift for tyngre kjøretøy med piggdekk

For vintersesongen betaler man 60X øre/km i asfaltslitasjeavgift for tyngre kjøretøy med kjetting

 

Antall km bør hentes inn via en liten AMS-GPS-boks som ikke sender videre konkret hvor man har kjørt, men bare hvor mange km man har kjørt på is/snø og hvor mange km på bar asfalt. Om det er Is/snø-dekke er data meteorologene kan sende ut til disse boksene per kommune. Tuneller bør boksene regne som bar asfalt uansett. Dekktype er manuell input. Blir man tatt for feilrapportering må det selvsagt vanke bøter og skjønnsbasert oppjustering. Tyngre kjøretøy bør ha en tilleggsavgift for slitasje på dypere veilag. Kall det gjerne Y øre/km. Størrelsene X og Y må bestemmes ut fra best mulig målinger og estimater av slitasjen.

Det er det mest rettferdige systemet jeg klarer å komme på, uten en vanvittig administrasjon, men det er sikkert likevel for teknisk komplisert for at politikere skjønner noe av det, så da blir det vel heller ingenting av det.

 

Lenke til kommentar

 

Det bør innføres piggdekkavgift over hele landet.

La dem som sliter asfalt mest også betale for det.

Hvordan har du tenkt til å beregne antall dager med piggdekk på bar asfalt? Det gir selvsagt en helt annen slitasje å kjøre med pigg på Jæren enn på Finnmarksvidda der asfalten er dekket av is og snø halve året.

 

Jeg har ingen planer om å telle antall dager. Piggdekkavgiften gjelder hele sesongen. Med andre ord et engangsbeløp. Det er vanvittig at disse asfaltsliterne, som også for det meste konsekvent kjører i de dypeste hjulsporene, ikke skal betale for seg. De koster samfunnet enorme beløp i form av ny asfaltering. samt store mengder asfaltstøv som må vaskes bort når våren kommer.

Lenke til kommentar

Vel,,,, en ting er sikkert,,,, noen må betale for de som ikke betaler, og det blir jo de som ikke eier eller av ulike årsaker ikke kan eller ønsker å eie en en-bil.

 

Alle er avhengige av veier. Hvorfor skal de som får varer og tjenester levert, men ikke har bil, ikke betale for veiene også??.

Elbiler betaler skadeavgift til staten .så også elavgift og moms på strømmen.

 

Så til veislitasje; biler i såkalt lett klasse (inntil 3500kg totalvekt) er frikjent for veislitasje i stor grad.

Tyngre kjøretøy derimot, ja også tankbilene som kjører ut fossildrivstoff, sliter ekstremt mye mer på veien enn elbilene og fossiler også, i klassen lett. Så her er det jo klart hvem som må betale for slitasje.

Lenke til kommentar

Dette vil snu når elbilsubsidiene forsvinner.

 

Dersom det hadde skjedd ,så hadde enda fler vogntog med drivstoff måttet kjøre på veiene, med økt slitasje som resultat...enda flere utgifter. Så kommer økte kostnader pga sykdommer relatert til eksosutslipp, både fra et øket antall fossilbiler og fra distribusjonen av drivstoff.
Lenke til kommentar

Jeg har ingen planer om å telle antall dager. Piggdekkavgiften gjelder hele sesongen. Med andre ord et engangsbeløp. Det er vanvittig at disse asfaltsliterne, som også for det meste konsekvent kjører i de dypeste hjulsporene, ikke skal betale for seg. De koster samfunnet enorme beløp i form av ny asfaltering. samt store mengder asfaltstøv som må vaskes bort når våren kommer.

Høres mer ut som du er overivrig på å straffe piggdekkbrukere - koste hva det koste vil og uavhengig av hvor stor slitasjen er. Som sagt, det gir mindre asfaltslitasje å kjøre <5 000 km på piggdekk enn >15 000 km på piggfritt. Du ønsker å straffe den av disse to som sliter minst på veien.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

 

Jeg har ingen planer om å telle antall dager. Piggdekkavgiften gjelder hele sesongen. Med andre ord et engangsbeløp. Det er vanvittig at disse asfaltsliterne, som også for det meste konsekvent kjører i de dypeste hjulsporene, ikke skal betale for seg. De koster samfunnet enorme beløp i form av ny asfaltering. samt store mengder asfaltstøv som må vaskes bort når våren kommer.

Høres mer ut som du er overivrig på å straffe piggdekkbrukere - koste hva det koste vil og uavhengig av hvor stor slitasjen er. Som sagt, det gir mindre asfaltslitasje å kjøre <5 000 km på piggdekk enn >15 000 km på piggfritt. Du ønsker å straffe den av disse to som sliter minst på veien.

 

"Koste hva det koste vil..." En fjottete påstand.

Det er frivillig å bruke piggdekk. En millimeterrettferdighet gjennom en avgift er en umulighet. Barnefamilier straffes hardt fordi biler med mange seter koster flere hundre tusen mer enn en bil med to seter. Det gjelder om bilen kjører lite eller mye.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Høres mer ut som du er overivrig på å straffe piggdekkbrukere - koste hva det koste vil og uavhengig av hvor stor slitasjen er. Som sagt, det gir mindre asfaltslitasje å kjøre <5 000 km på piggdekk enn >15 000 km på piggfritt. Du ønsker å straffe den av disse to som sliter minst på veien.

20 ganger mer slitasje(og dermed svevestøv) med piggdekk.

 

https://www.nilu.no/Nyhetsarkiv/tabid/74/CategoryID/142/NewsId/773/Elbil-Joda-de-forurenser-ogsa.aspx

Lenke til kommentar

Greit nok, da er jeg korrigert på det punktet. Jeg står derimot fast på at det er bar vei som får asfaltslitasje på grunn av piggdekk, ikke is og snø-dekt vei. Kanskje myndighetene burde vurdere å skrenke inn piggdekksesongen? Eventuelt tilpasse den til det lokale været? F.eks hvis værmeldinga den 28. oktober melder om 10 plussgrader 1-5. november så bør "piggdekkdatoen" flyttes til 5. november osv frem til det meldes om mulig nullføre på enkelte fjelloverganger. Siden været varierer geografisk bør utsettelse av "piggdekkdatoen" også være geografisk betinget. NB. Merk at kravet om tilstrekkelig veigrep fortsatt veier tyngre enn datoen, så utsettelse skal ikke øke risikoen for bilistene. Likevel vil nok utsatt dato gjøre at flere venter lengre med å montere piggdekk. Tilsvarende bør kanskje værprognosene og lokale forhold fremskynde piggdekkforbudet om våren noen steder. Dagens regler virker å være konstruert får å være lette å kontrollere, ikke for å minimere asfaltslitasje.

 

Et alternativ kan være å innføre to nye dekksesonger. Overgangs-sesongene vår og høst, der man oppfordres til å velge piggfritt fremfor pigg siden det er de periodene som har hyppigst forekomst av kombinasjonen pigg og bar asfalt. Dekkomleggere og dekkhotell gnir seg nok i hendene og vil nok lobbyere mye for dette forslaget.

 

Det bør også vurderes å dele inn norge i mer enn to piggdekk-regioner. Sør-Norge (1.11 - første mandag etter 2. påskedag) og Nord-Norge (16.10 - 1.5). Spesielt Sør-Norges vår-dato er idiotisk ettersom påsken varierer. Det bør være en fast dato.

 

Fikset

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Det bør også vurderes å dele inn norge i mer enn to piggdekk-regioner. Sør-Norge (1.10 - første mandag etter 2. påskedag) og Nord-Norge (16.10 - 1.5). Spesielt Sør-Norges vår-dato er idiotisk ettersom påsken varierer. Det bør være en fast dato.

 1.11. tror jeg er høst-datoen. For min del legger jeg om om høsten kvelden før det er varslet vintervær. Det kan være i desember.

 

Ellers trodde jeg det var kjent at påske-relatert dato er pga det typiske å drar til fjells - og dermed til kaldere vær - i påske. Ikke noe idiotisk med det.

Endret av trikola
Lenke til kommentar

Ellers trodde jeg det var kjent at påske-relatert dato er pga det typiske å drar til fjells - og dermed til kaldere vær - i påske. Ikke noe idiotisk med det.

Hva har det med datoen å gjøre? Alle bilister drar ikke til fjells. Som sagt veier kravet om tilstrekkelig veigrep fortsatt tyngre enn datoen. De som skal til fjells kan enkelt og greit si det når de blir kontrollert. Datoen er en viktig påminner for mange som utsetter ting så lenge det går an. Langt i fra alle legger om dekk like strukturert som deg. ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...