Gå til innhold

Betale lån med kontanter eller BSU?


cybervision_

Anbefalte innlegg

Jeg er i den heldige situasjon at jeg har nok kontanter til å innfri boliglånet mitt, samtidig som jeg har nok på BSU til å gjøre det samme.

 

Jeg har tenkt selv at det lureste er å fjerne boliglånet og la BSU tikke og gå på 3.2% rente fremover - for så å låne opp BSU-summen den dagen boliglånsrenten er høyere enn BSU-renten? Det koster 500 i tinglysingsgebyr å ta opp et nytt boliglån da.

 

Tenker jeg rett ved å betale ut boliglånet nå?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Spørs litt kva alternativet er og om du framleis kan spare meir på BSU. Dersom du har fleire år igjen du kan spare på BSU og få 5000 i frådrag på skatten, så ville eg gjort det til den var full.

 

Er BSU full i dag, så spørs det om du vil ha pengane tilgjengeleg eller om du kan plassere dei andre stader for langsiktig sparing. Hadde eg ikkje hatt noko bruk for BSU-midlane på kort sikt og den var full, så ville eg nok heller hatt dei pengane på eit globalt indeksfond. 3.2% rente er ikkje så sprekt, spesielt etter at ein har trukket frå inflasjon. Enn så lenge du kan fortsetje å spare og få skattefrådrag, så er det veldig trygt og god sparing.

Lenke til kommentar

Spørs litt kva alternativet er og om du framleis kan spare meir på BSU. Dersom du har fleire år igjen du kan spare på BSU og få 5000 i frådrag på skatten, så ville eg gjort det til den var full.

 

Er BSU full i dag, så spørs det om du vil ha pengane tilgjengeleg eller om du kan plassere dei andre stader for langsiktig sparing. Hadde eg ikkje hatt noko bruk for BSU-midlane på kort sikt og den var full, så ville eg nok heller hatt dei pengane på eit globalt indeksfond. 3.2% rente er ikkje så sprekt, spesielt etter at ein har trukket frå inflasjon. Enn så lenge du kan fortsetje å spare og få skattefrådrag, så er det veldig trygt og god sparing.

Jeg er passert 34 så pengene blir bare "stående" og godtgjøre senn sånn smått om senn.

 

Det går mot at vi betaler ut de siste kronene på boliglånet, greit å være ferdig med det.

 

Jeg tror aksjemarkedet skal ha en korreksjon snart og at det muligens ikke er beste tidspunkt å gå inn med en større sum. 

Endret av cybervision_
Lenke til kommentar

Spørs litt kva alternativet er og om du framleis kan spare meir på BSU. Dersom du har fleire år igjen du kan spare på BSU og få 5000 i frådrag på skatten, så ville eg gjort det til den var full.

 

Er BSU full i dag, så spørs det om du vil ha pengane tilgjengeleg eller om du kan plassere dei andre stader for langsiktig sparing. Hadde eg ikkje hatt noko bruk for BSU-midlane på kort sikt og den var full, så ville eg nok heller hatt dei pengane på eit globalt indeksfond. 3.2% rente er ikkje så sprekt, spesielt etter at ein har trukket frå inflasjon. Enn så lenge du kan fortsetje å spare og få skattefrådrag, så er det veldig trygt og god sparing.

 

Å setja alle midlane rett inn i aksjefond no etter at kursane hev stege og stege i ni år på rad er kanskje ikkje det luraste, då heller spre innskota over nokre år. Men det kjem an på tidshorisonten. Ei risikofri rente på 3,2 % med dagens rentenivå er bra på både kort og mellomlang sikt.

Lenke til kommentar

Det spørs jo. Jeg brukte bsu på sekundærbolig fordi jeg ble for gammel og måtte ta av de. Boliglån er 2-2,5% så å betale det lånet hadde vert min siste prioritet når jeg har penger til rådighet. Cash er ikke lett å få når de står i huset, du får belåne 70-85% på en bolig ved refinansiering.

Fond sparing gir bedre avkastning enn å betale boliglån.

Det finnes også boligprosjekter du kun betaler 200000kr ved kontrakt of resten ved overtakelse, du kan også velge tillegg inntil 15% over kjøpesum uten å betale en krone før overtakelse. Da viser du egenkapital og inntekter til banken og får garanti, deretter kan du også reinvestere pengene i fond i mellomtiden. Jeg hadde ikke nok is til å reinvestere i de 2årene jeg måtte vente, så pengene stod på bsu og konto inntil overtakelse

Lenke til kommentar

Fond KAN gi bedre avkastning enn å betale på lån. Nedbetaling av lån er garantert avkastning.

 

Men jeg har nå betalt ned boliglånet med litt av kontantene min og lar bare BSU stå på 3.2% rente. I følge Sbanken kan jeg bare åpne et nytt boliglån hos dem på samme sum som BSU for 500,- i gebyr og benytte BSU til å betale det ned på direkten.

Endret av cybervision_
Lenke til kommentar

Jeg har alltid forbundet kontanter med cash. Altså mynter og sedler- penger man kan ta på. Det er feil?

Det kommer an på konteksten. Men "kontant" betyr i følge ordboka "i rede penger", og har tradisjonelt også betydd "snarlig oppgjør". Begge disse meningene gjelder i dag kontopenger så vel som fysiske penger.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...