Gå til innhold

Fremtidens kollektivtransport: - Snart er rutetabeller helt avleggs


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

La meg gjette: Spåkonene her forutsetter at alle MÅ godkjenne Apples eller Googles lisensvilkår for å tillate folk å ta kollektive transportmidler?

Ellers så nevner de i fleng historiske og nåværende kollektivtransportmidler: Busser, trikker og T-baner. Framtidens vil nok neppe være skinnegående og neppe ha like mange seter. Et titalls eller hundretalls seter per avgang begrenser sterkt rutevalg og dermed effektiviteten til disse. Framtiden er punkt til punkt, på bestilling, delt med flere passasjerer som skal samme vei til samme tid. Men dere har helt rett i at framtidens kollektive transport vil kreve en nettforbindelse som brukes til å sammenstille bestillinger av tid og steder slik at folk får en kollektivt skreddersydd transport. Store kjøretøy når mange skal samme vei til samme tid, små når det er få. Bagasjeplass etter behov osv.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

"Fremtidens kollektivtransport: - Snart er rutetabeller helt avleggs

Kunstig intelligens og analyser i sanntid skal gi flyt i kollektivtrafikken"

 

lool.. Er det noen som tror at en AI ikke bruker rutetabeller?

AI er i praksis en rekke forskjellige tabeller, og det er alt det er, Tabeller.

AI er en automatisk måte å lage, lese og sammenligne tabeller på.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Problemet med rutetabeller er at de er statiske og ikke tilpasser seg folks behov i sanntid. Folk må tilpasse livene sine etter når kollektivtransporten går, ikke omvendt. I framtida kommer kollektivtransporten når folk har behov for det, i sanntid.

 

Områder og tider med lite trafikk vil nok fortsatt måtte tilpasse seg til en viss grad, f.eks vente opp til 10 minutter etter man har bestilt kollektivtransporten og man får kanskje kjøretøy med flere seter enn det er behov for. Altså noe tomsetekjøring. Travlere steder og tidspunkter gir deg akkurat det antall ledige seter du har bestilt og kjører deg og andre passasjerer uten stopp til riktig område, uten ventetid. Omtrent som å stå på gata i New York og praie en taxi, "tilfeldigvis"/koordinert samtidig med andre passasjerer som skal fra og til samme steder.

Lenke til kommentar

Problemet med rutetabeller er at de er statiske og ikke tilpasser seg folks behov i sanntid. Folk må tilpasse livene sine etter når kollektivtransporten går, ikke omvendt. I framtida kommer kollektivtransporten når folk har behov for det, i sanntid.

Hva slags oppkonstruert problemstilling er det der? Hvor i bygde-Norge er det dette gjelder? Jeg bor i Oslo og det går kollektivtrafikk hvert 5. minutt der jeg bor. Er det et eksempel på at man må ”tilpasse livet sitt ” til kollektivtrafikken?

 

Hvordan får man skreddersydd en sanntidstjeneste som er bedre enn det? Vi har allerede taxier og og fra man bestiller til man får taxi så kan det ta alt fra 5 minutter til en time. Lite forutsigbarhet. Lite sanntid. Ekstremt lav produktivitet med en sjåfør som skal ha betaling for å frakte et ensifret antall passasjerer. Du snakker om en fremtid hvor mindre kjøretøyer kan bestilles og plukke opp folk på som skal av og på langs samme ruta. All infrastruktur som trengs for dette er her i dag og da kan man jo spekulere i hvorfor dette ikke allerede er en utbredt løsning. For dyrt? For lite interesse?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

ahans: Hva er det du mener rutetabellene tilfører kollektivtilbudet?

 

uname-I: Landets hyppigste ruter fungerer nok greit, men det er langt i fra gjennomsnittet her i landet. Vi har hele spekteret fra kollektivtransport hvert 5. minutt til 2 ganger om dagen. Så vidt jeg vet går ikke kollektivtransporten så ofte som hvert 5. minutt om natta, på helligdager osv noe sted i landet. Så selv der det går hyppigst kan det bli mer enn 5 minutter ventetid. Det er heller ikke særlig smart (økonomisk eller mhp miljø) å kjøre rundt med 90% tomme kollektivkjøretøy døgnet rundt året rundt. Behovstilpasningen er i dag statisk og latterlig dårlig. Blant annet på grunn av for store kollektivkjøretøy.

 

Taxi har null grad av koordinering mellom uavhengige kunder i dag. Elendig! Derfor er ikke det noen løsning for framtida det heller.

 

Grunnen til at tilbudet ikke er her i dag, er at det ikke eksisterer og at dårligere løsninger subsidieres og beskyttes med lover. Dårligere for miljø, økonomi, kollektivfarere og kjøretøyeiere. Det finnes noen samkjøringstjenester i dag, men de er delvis motarbeidet av lovverk og subsidier og ikke støttet av det offentlige fordi det konkurrerer mot deres dårligere løsninger.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

OK, så det du snakker om er hvorvidt kollektivtrafikk er et bra alternativ på bygda. Jeg snakker om der kollektivtrafikk er det eneste gangbare alternativet for fremtiden. Større byer. Og her har jeg ikke hørt om en eneste person som har klaget på at det er for god plass på 37-bussen eller Grorudbanen i rushtida. Det er klart at de samme bussene og togsettene er mindre belagt utenom det. Man kunne selvfølgelig brukt noen milliarder på mindre busser, trikker og tog bare for å få opp belegget utenom rushtiden, men det tror jeg de fleste vil være enig i er helt meningsløst.

 

Det siste man trenger i et høykostsamfunn er at en dør-til-dør tjeneste med ultralav produktivitet erstatter kollektivtrafikken. Med mindre man har et ønske om at landets største arbeidsplass skal være lavtlønte bussjåfører.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Skjønner ikke helt den troa på små samkjøringsgreine selv. Hvordan kan man stole på at de kommer kjapt nok? Hvor lang tid vil man bruke frem til ønsket lokasjon? Plukk opp 4 i st.hansområdet- kjør innom alle med noen rare blindveier og/eller noen som bruker litt tid på å møte opp (hvis det ikke er faste holdeplasser da hvor kjøretøyene bare kjører videre om ingen er der) og så kjør de til ulike plasser hvorpå folk går av og på avhengig av hvor mange slike kjøretøy som er tilgjengelig og kundegrunnlaget forøvrig.

 

De fleste har jo ganske greie rutiner på reisevirksomheten i ukedagene. Jeg synes det er greit å vite at jeg må gå ut døra nøyaktig 0810 hver dag. Da rekker jeg alltid, og akkurat, banen til majorstua, der bytter jeg. Samme hjem. Hvis jeg ønsker å dra tidligere eller senere vet jeg når jeg kan gjøre det uten å si fra til en tjeneste at jeg vil sove lenger og derfor ikke vil bli plukket opp til vanlig tid eller lignende. Å styre med og være avhengig av en gjeng andre er lite interessant for min del men mulig det har et visst kundegrunnlag.

 

Jeg har heller ikke veldig lyst til å miste forutsigbarheten en rutetabell gir meg fremfor at Ruter skal kunne sette opp en ekstra buss fordi det regner i området.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

OK, så det du snakker om er hvorvidt kollektivtrafikk er et bra alternativ på bygda.

Nei. Forsøker du å misforstå mest mulig med vilje eller bare forstår du ikke på ordentlig?

 

 

Og her har jeg ikke hørt om en eneste person som har klaget på at det er for god plass på 37-bussen eller Grorudbanen i rushtida. Det er klart at de samme bussene og togsettene er mindre belagt utenom det. Man kunne selvfølgelig brukt noen milliarder på mindre busser, trikker og tog bare for å få opp belegget utenom rushtiden, men det tror jeg de fleste vil være enig i er helt meningsløst.

Så du mener det gir mer mening å kjøre 90% tomme, tunge dieseldrevne kjøretøy med kjettinger? (ok, muligens ikke kjettinger i Groruddalen, det vet jeg ikke noe om)

 

Det siste man trenger i et høykostsamfunn er at en dør-til-dør tjeneste med ultralav produktivitet erstatter kollektivtrafikken. Med mindre man har et ønske om at landets største arbeidsplass skal være lavtlønte bussjåfører.

Forsøker du å misforstå med vilje igjen, eller forstår du bare ikke på ordentlig? Det mer miljøvennlige alternativet jeg snakker om vil eliminere behovet for bussjåfører, uten å forutsette selvkjørende biler, selv om det sikkert vil bidra i samme retning en gang i framtida. Vil du ikke forstå eller?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Forsøker du å misforstå med vilje igjen, eller forstår du bare ikke på ordentlig?

Stemmer. Jeg forstår ikke hva du mener. Jeg har ikke skjønt noe av det du mener er uoverstigelige problemer i kollektivtrafikken. At en buss går på diesel er ikke et grunnleggende problem med kollektivtrafikk per se heller ikke at det er få passasjerer midt på natta.

 

Har du kjørt bil i Oslo noen gang? Hvis man skal fra A til B i rushen så må man legge på en halvtime buffer, minst, for å være sikker på å nå det møtet ditt. Med T-bane er man nærmest 100% sikker på at man ankommer på det tidspunktet som er forespeilet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er et problem at busser går på diesel - støy, partikler, støv, CO2 osv. Det er også et problem og ikke minst enorm kostnad at aksellasten er så høy som den er og at kjetting og piggdekk sliter enormt på veien og såper støvproblemer og helseproblemer. Problemer som politikere og media ignorerer fordi det kommer fra "riktig" utslippskilde. Problemet skyldes i stor grad at man drasser rundt på alt for mange tonn stål, på piggdekk og kjettinger - mye mer enn det reelle behovet. Blant annet på grunn av at kjøretøyene ikke skaleres med behovet og at kjøretøyene må kjøre lange omveier for å sope inn større kundegrunnlag. Kundene og bussens masse kjører unødvendig mye på småveier, i 30-50 soner og utgjør risiko for myke trafikkanter, akselereres og bremses opp alt for hyppig. Jojo-kjøring er som kjent ikke akkurat miljøvennlig. Ei heller støv- eller støy-problemene det skaper i tettbygde strøk. Les dette avsnittet på nytt og tenk på hvordan små kjøretøy ville redusert disse problemene. Kortere og mer direkte "ruter" - mindre kjøring nært myke trafikkanter - mindre aksellast, støy og støv.

 

Ja jeg har kjørt bil i Oslo i rushen. Vet hva du snakker om, men nå er ikke Oslo verdens navle og ei heller rushtiden den eneste tiden på døgnet man må optimere utslipp og miljøeffekter.

 

PS. Still deg ved en støre vei i Oslo og se på rushen. Tell antall ledige seter i bilene som kjører forbi og antall seter i bussene som er i bruk (gjør et kjapt øyemål-estimat). Hadde vi lagt ned all kollektivtransport i Oslo over natta og på mystisk vis fått flyttet alle disse menneskene over til de ledige bilsetene så hadde vi fjernet ca 5% av Oslotrafikken (alle bussene), uten å legge til et eneste nytt kjøretøy (biler). Likevel hadde vi transportert like mange personer. Antagelig på kortere tid siden antall kjøretøy reduseres med ca 5%. Vanskelig å få til i praksis, men du ser vel teorien og dermed potensialet likevel?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er ingen norske byer som har skikkelig trafikkkort. Er flere byer i Asia som et helt låst i rushtrafikken. Har brukt over 2timer på å flytte meg 5kilometer i Bangkok og stått å ventet på MRT i Manila i over en time for å engang få lov å gå ned på perongen.

 

I Bergen så klager personer som bor ute på Sotra på at de bruker 40minutter istedet for 30minutter og at køen står fra Grorud til Gjelleråsen på RV4 ut fra Oslo og at man må regne med 10min ekstra. Jeg håper at biltrafikken begrenses så kraftig at vi aldri får situasjoner som i enkelte byer.

Lenke til kommentar

"Fremtidens kollektivtransport: - Snart er rutetabeller helt avleggs

Kunstig intelligens og analyser i sanntid skal gi flyt i kollektivtrafikken"

 

lool.. Er det noen som tror at en AI ikke bruker rutetabeller?

AI er i praksis en rekke forskjellige tabeller, og det er alt det er, Tabeller.

AI er en automatisk måte å lage, lese og sammenligne tabeller på.

Eh, kverulerer du nå på bruken av ordet "tabeller"? Du skjønner vel at de mener statiske rutetabeller som de vi har i dag, ikke sant? De snakker ikke om dynamiske elektroniske tabeller med data i et system.

Lenke til kommentar

 

Problemet med rutetabeller er at de er statiske og ikke tilpasser seg folks behov i sanntid. Folk må tilpasse livene sine etter når kollektivtransporten går, ikke omvendt. I framtida kommer kollektivtransporten når folk har behov for det, i sanntid.

Hva slags oppkonstruert problemstilling er det der? Hvor i bygde-Norge er det dette gjelder? Jeg bor i Oslo og det går kollektivtrafikk hvert 5. minutt der jeg bor. Er det et eksempel på at man må ”tilpasse livet sitt ” til kollektivtrafikken?

 

Så fint at du har et bra kollektivtilbud akkurat der du bor. Alle er ikke så heldige. Og hva skjer om du skal et sted der kollektivtilbudet ditt ikke tar deg uten at du må bytte underveis?

 

Hvordan får man skreddersydd en sanntidstjeneste som er bedre enn det? Vi har allerede taxier og og fra man bestiller til man får taxi så kan det ta alt fra 5 minutter til en time. Lite forutsigbarhet. Lite sanntid. Ekstremt lav produktivitet med en sjåfør som skal ha betaling for å frakte et ensifret antall passasjerer. Du snakker om en fremtid hvor mindre kjøretøyer kan bestilles og plukke opp folk på som skal av og på langs samme ruta. All infrastruktur som trengs for dette er her i dag og da kan man jo spekulere i hvorfor dette ikke allerede er en utbredt løsning. For dyrt? For lite interesse?

Nettopp, dagens taxier gir lite forutsigbarhet. De driftes av mennesker. Men med autonome kjøretøyer der ruten kalkuleres i sanntid så blir det langt mer effektivt.

Lenke til kommentar

Nettopp, dagens taxier gir lite forutsigbarhet. De driftes av mennesker. Men med autonome kjøretøyer der ruten kalkuleres i sanntid så blir det langt mer effektivt.

Ja, en eller annen gang for eksempel i 2030, så får man selvkjøring Level 5 og kan gjøre en vurdering på om dette er noe som kan erstatte kollektivtrafikk.

 

Inntil den tid så bør alt snakk om selvkjøring vurderes som det det er, nemlig ren støy.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...