Gå til innhold

BSU og sparing


OleVegar

Anbefalte innlegg

Hey!

Har kommet i en liten økonomisk knipe og vurderer nå å stenge BSU kontoen for å få tilgang til pengene jeg har oppspart der, men jeg lurer litt på hvor mye man egentlig taper av å gjøre noe slik?

Jeg sparer egentlig ikke noe på BSU lenger, kanskje en tusenlapp eller to iløpet av året, har bare pengene stående der. 

Men hvor dumt er det å ta ut disse pengene nå når jeg trenger dem, og så ha resterende liggende på en vanlig sparekonto? Noen som har peiling? :)

Takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er som regel ren idioti å stenge den! Kan du definere hvilken type knipe, og hvor alvorlig det er? Hadde du hatt et døende familiemedlem som du ikke hadde råd til medisiner til uten å ta fra BSUen, så hadde det f eks vært forståelig, men er det andre grunner, er det mulig pipa har en annen lyd.

Lenke til kommentar

Du taper skattefordelen på 20% på det du har spart sålangt, samt skattefordelen på eventuell framtidig sparing fram til fylte 34 år.

 

Det betyr at dersom du har 10 000 kr på bsu-kontoen som du tar ut, så må du betale 2000 kr i skatt og ender opp med berre 8000kr.

I tillegg får du ikkje opprette ny bsu-konto, så då mister du muligheita til å "få" 5000kr i året frå staten (ved full sparing) fram til du blir 34 år.

Lenke til kommentar

Du taper skattefordelen på 20% på det du har spart sålangt, samt skattefordelen på eventuell framtidig sparing fram til fylte 34 år.

 

Det betyr at dersom du har 10 000 kr på bsu-kontoen som du tar ut, så må du betale 2000 kr i skatt og ender opp med berre 8000kr.

I tillegg får du ikkje opprette ny bsu-konto, så då mister du muligheita til å "få" 5000kr i året frå staten (ved full sparing) fram til du blir 34 år.

 

Dette gjelder bare hvis TS satt inn pengene og fikk skattefordelen. Dersom TS satt inn pengene på BSU og ikke fikk skattefordel (altså hadde ingen inntekt det året og betalte ikke skatt), da taper TS ingenting på å ta ut pengene.

Lenke til kommentar

Hvor mye penger trenger du, og hvor mye inntekt har du? Hvor lang tid tror du at du vil trenge til å betale summen tilbake?

 

Hvis du tjener 12 000 i måneden, sitter igjen med 2000 etter -alt-, og trenger 20 000 raske, så er det likevel billigere om du tar opp kredittlån og betaler 2000 i måneden. 20 000 med 20% rente i året, så vil du fremdeles bare betale ca et par tusen i renter.

 

Så med det potensielle tapet av skatten du har spart, og som du vil tape ved å ikke ha dem der i fremtiden, så er det bedre å ta opp kredittlån.

 

Hvis du dog ikke er for stolt til å snakke med noen familiemedlemmer om å låne litt, og betale en tusenlapp eller 500 i måneden.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...