Gå til innhold

Norge har fremdeles verdens raskeste mobile bredbånd


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Fiber kan vi glemme. ingen som vil legge det på landsbygda. Sånt skjer kun i sverige. Å bruke 4g nettet er for dyrt.

 

Joda, men det krever gjerne litt lokalt initiativ. Det er billig å trekke fiber på bygda. Også kjekt å høre med lokalpolitikerne. Mange små kommuner som har innsett at de må sponse bredbånd litt for å holde bygda attraktiv for barnefamilier.

Eg helt selv til på bygda, i en kommune som har vært forut for sin tid, vi fikk fiber i 2006! Så det går når andre spleiser og ser nytten. Men generelt så er Sverige mye mer tettbefolket enn Norge, og de har ikke satset på utkantene slik som det har blitt gjort i Norge..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

 

Jeg tør vedde på at mye av grunnen til at vi har verdens raskeste mobilnett er at mye av kapasiteten står ubrukt grunnet ekstremt høye priser på datakvoter.

 

 

 

 

- Du har et veldig godt poeng der...

 

Jeg er styggelig redd for at ting hadde gått fullstendig i stå om plutselig "Ubegrenset"-data hadde blitt tilgjengelig via Mobil-Nettet.

 

Og da mener jeg på et permanent basis og ikke bare for en begrenset periode.

Vi lever i et "Mye, vil ha mer"-samfun...

Og i så måte, hadde flere vært fullstendig klar over muligheten så hadde utfallet blitt et helt annet.

 

Noe som tydelig kom frem da dem først testet ut "Fri-Hastighet" her på berget.

 

Hadde gitt mer mening om "Mobil-Abonnementene" hadde blitt begrenset ut i fra "Hastighet" fremfor "Data-Kvote" siden dem tviholder på disse små kvotene fortsatt.

 

Etter TEK sin "Mobil-Abonnementene"-kalkulator så har samtlige abonnementene en "Opplevd Hastighet" på 100Mbit/s, med noen få unntak.

Da gir det ikke mening med "Data-Kvoter" på 1GB, 2GB, 3GB, 4GB eller 5GB, om en da ikke bruke mobilen bare en sjelden gang.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Fiber kan vi glemme. ingen som vil legge det på landsbygda. Sånt skjer kun i sverige. Å bruke 4g nettet er for dyrt.

 

Joda, men det krever gjerne litt lokalt initiativ. Det er billig å trekke fiber på bygda. Også kjekt å høre med lokalpolitikerne. Mange små kommuner som har innsett at de må sponse bredbånd litt for å holde bygda attraktiv for barnefamilier.

Det har vært prøvd. Selv med skole her, er adsl linje med maks 2 mbit, da nærme sentral, er dette hva kommune kaller moderne bredbånd. (takket være lokal leverandørs info til intetanende lokale politikere) Vet bygd flyttes fra pga dårlig nettdekning både på tlf og "internett". fra ca 300 elever til nå 60 sier sitt. De lå mange år etter ang adsl også. Her satt vi med isdn frem til 2008.

Lenke til kommentar

 

 

Fiber kan vi glemme. ingen som vil legge det på landsbygda. Sånt skjer kun i sverige. Å bruke 4g nettet er for dyrt.

 

Joda, men det krever gjerne litt lokalt initiativ. Det er billig å trekke fiber på bygda. Også kjekt å høre med lokalpolitikerne. Mange små kommuner som har innsett at de må sponse bredbånd litt for å holde bygda attraktiv for barnefamilier.

Eg helt selv til på bygda, i en kommune som har vært forut for sin tid, vi fikk fiber i 2006! Så det går når andre spleiser og ser nytten. Men generelt så er Sverige mye mer tettbefolket enn Norge, og de har ikke satset på utkantene slik som det har blitt gjort i Norge..

 

I sverige ser jeg fiber i hver en skogskrok, hvor både tv og internet fungerer perfekt igjennom fiber.

her satt vi med isdn frem til 2008, og med mye press fra lokalbefolkning fikk vi på nåde, en adsl linje som for det meste gir 300 kbps, og maks 800 kbps på gode dager. 

dette ble så rapportert til våre politikere som godt bredbånd.

Joda,  fungerer til mail, chat og lett surfing. mnds pris? 450 kroner + linjeleie. 

Så for å få dette til og fungere, må man betale nesten 900 kroner extra i datapakker på mobil 4g (tømmes raskt når barna vil se netflix). Moderne Norge? Nei, ikke så mye.

Lenke til kommentar

Mobilnettet er ubrukelig hvis man ikke "har data" og jeg vil anta at Norge havner langt ned på listen over hvor mye man kan bruke pr. krone.

 

 

Jeg tør vedde på at mye av grunnen til at vi hat verdens raskeste mobilnett er at mye av kapasiteten står ubrukt grunnet ekstremt høye priser på datakvoter.

Har ikke dette blitt tilbakevist ganske kraftig utallige ganger? Vi er ikke verdens billigste, men gitt den ganske ekstremt utfordrende topografien vi har i Norge og så få innbyggere har vi både imponerende bra mobilnett og imponerende lave priser. Jeg vil tro det har mye å gjøre med at vi har såpass høyt forbruk å gjøre(mye penger i omløp).

Belgia, hvor jeg bodde i vår, har f.eks. fortsatt ikke fri ringetid/sms før man kommer opp på de halvdyre abm. De bruker til og med fortsatt differensiert prising om du ringer til andre operatører enn din egen på disse. Og dette er et land som er tilnærmet flatt og mye mindre enn Norge.

Endret av Nimrad
Lenke til kommentar

Kan vi ikke også skryte over vi i norge ha verdens beste bredbånd tilbud med gjennomsnitt hastighet i 2018 på ca 50\10 mbit?

 

Blir rett og slett tullete syns jeg. At vi i 2018 ikke har 100\100 mbit til under 400 kr måneden som minste hastighet er mild sagt frustende.

 

Veldig trist over bayonette har gitt opp privatmarkedet, og homenet har så få marked andeler.

 

Man kan jo skylde på Get\canaldigital og telenor som invisterte feil i 2000 tallet.

Men usikker hvis de gått for fiber da ville prisene vært mye høye nå?

 

Nå er ikke canaldigital så dyrt på bredbånd sammenlignet mot altibox etter sist prisendring men faktisk er de kun billigere hvis man har borettslag avtale\eller fiber bredbånd, mange har coax som gjør det dyrere da man får lite opplasting hastighet. Men homenet er mye billigere,  men lynet.no er billigere på minste hastighene.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Kan vi ikke også skryte over vi i norge ha verdens beste bredbånd tilbud med gjennomsnitt hastighet i 2018 på ca 50\10 mbit?

 

Blir rett og slett tullete syns jeg. At vi i 2018 ikke har 100\100 mbit til under 400 kr måneden som minste hastighet er mild sagt frustende.

 

Veldig trist over bayonette har gitt opp privatmarkedet, og homenet har så få marked andeler.

 

Man kan jo skylde på Get\canaldigital og telenor som invisterte feil i 2000 tallet.

Men usikker hvis de gått for fiber da ville prisene vært mye høye nå?

 

Nå er ikke canaldigital så dyrt på bredbånd sammenlignet mot altibox etter sist prisendring men faktisk er de kun billigere hvis man har borettslag avtale\eller fiber bredbånd, mange har coax som gjør det dyrere da man får lite opplasting hastighet. Men homenet er mye billigere,  men lynet.no er billigere på minste hastighene.

 

Jøss, her begynner vi å bruke årstall som et arguement før vi har nådd året det argumenteres for. Herlig. Alltid når folk argumenterer på den måten der blir hele argumentet tåpelig med en gang.

 

Betaler for øvrig 299,- for 250/25 linje. 

 

Alltid morsomt å se folk som bor utafor klage på linjen sin. Ingenting stopper dere fra å flytte. Hvis dere vil at de legger fiber til dere i stedet - pung ut. Mange som har betalt alt fra 10 000 til 100 000 i etablering for fiber. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

tja. hundretusener som ikke har bredbånd. Mange som fortsatt må ha fasttelefon pga dårlig dekning. Norge ligger langt etter mange land.

Å ha raskt 4g nett med datakvoter til blodpris, hjelper lite. Selv har jeg raskt 4g nett her jeg bor, med en adsl linje påå 800kbps, som ofte er nede. Fiber kan vi glemme. ingen som vil legge det på landsbygda. Sånt skjer kun i sverige. Å bruke 4g nettet er for dyrt.

Tror du skal komme deg litt ut i verden og reise, f.eks USA eller nord-sverige...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Jeg tør vedde på at mye av grunnen til at vi hat verdens raskeste mobilnett er at mye av kapasiteten står ubrukt grunnet ekstremt høye priser på datakvoter.

Sett i sammenheng med inntekt har vi veldig rimelige priser...herrefred, det er lov å tenke litt større også.

 

Faktisk 6. billigst i verden justert for hva vi tjener. http://blogs.worldbank.org/opendata/where-are-cheapest-and-most-expensive-countries-own-mobile-phone

(Og de eneste som er billigere er knøttsmå "land" som Hong Kong, Macau, Singapore, osv. Og dette på tross av fjorder og fjell)

 

Men klagingen skal ingen ta fra oss.

Endret av Nimrad
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Betaler for øvrig 299,- for 250/25 linje. 

 

Alltid morsomt å se folk som bor utafor klage på linjen sin. Ingenting stopper dere fra å flytte. Hvis dere vil at de legger fiber til dere i stedet - pung ut. Mange som har betalt alt fra 10 000 til 100 000 i etablering for fiber. 

 

Det er ikke så enkelt koster over 3.5 millioner kr å skaffe meg enebolig. Gidder ikke å bo i borettslag fordi da ville jeg fått husbråk etter litt musikk spilling. Har under halvparten på konto nå.

Dessvere eier jeg ikke boligen jeg bor i nå så får ikke lagt fiber men ville lagt fiber hvis jeg hadde mulighet.

Ganske tåpelig å ikke fjerne telefonkabelen og coax kabelen og legge kun TP kabel (cat6) og fiber i hele huset.

 

Nå er canaldigital billigere en Altibox på pris så personlig hadde jeg beholdt canaldigital selv om de har irritert meg i flere år. Men gidder ikke å betale dyrere pris på bredbånd kun i protest mot canaldigital.

men legger vi fiber får man 12 måneders bindingstid fordi canaldigital kan gjøre det. Ergo kan canaldigital endre prisene fra 1 mars 2018 og øke prisene og linjeleie med 300 kr. Ergo må jeg betale bruddgebyr hvis jeg sier opp.

For canaldigital kunne endret slik de gjorde nå for flere år siden.

Så tror jeg de har planer å endre ennå en gang. Elkjøp\lefdal har jo julepriser og nyttårpriser også, ergo best å vente til januar hvis det ikke virkelig haster.

 

Nå sier du legg fiber, desverre ikke så enkelt da jeg vil helst bruke altibox sin 1310\1550 nm da jeg liker den bedre.

Og problemer selv om det er fiber i gata er det ikke sikkert den kan deles, fordi fiberen brukes til borettslag og ikke til eneboliger. De har forskjellig spedningsnett. Og vil ikke binde meg til en eller flere levrandører fordi det blir for dyrt. Det er liksom problemet. Vil ha fiber som man kan bytte levrandør slik levrandørene får problemer og ikke meg hvis prisene går opp eller man ikke har valgfrihet.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

 

Betaler for øvrig 299,- for 250/25 linje. 

 

Alltid morsomt å se folk som bor utafor klage på linjen sin. Ingenting stopper dere fra å flytte. Hvis dere vil at de legger fiber til dere i stedet - pung ut. Mange som har betalt alt fra 10 000 til 100 000 i etablering for fiber. 

 

Det er ikke så enkelt koster over 3.5 millioner kr å skaffe meg enebolig. Gidder ikke å bo i borettslag fordi da ville jeg fått husbråk etter litt musikk spilling. Har under halvparten på konto nå.

Dessvere eier jeg ikke boligen jeg bor i nå så får ikke lagt fiber men ville lagt fiber hvis jeg hadde mulighet.

Ganske tåpelig å ikke fjerne telefonkabelen og coax kabelen og legge kun TP kabel (cat6) og fiber i hele huset.

 

Nå er canaldigital billigere en Altibox på pris så personlig hadde jeg beholdt canaldigital selv om de har irritert meg i flere år. Men gidder ikke å betale dyrere pris på bredbånd kun i protest mot canaldigital.

men legger vi fiber får man 12 måneders bindingstid fordi canaldigital kan gjøre det. Ergo kan canaldigital endre prisene fra 1 mars 2018 og øke prisene og linjeleie med 300 kr. Ergo må jeg betale bruddgebyr hvis jeg sier opp.

For canaldigital kunne endret slik de gjorde nå for flere år siden.

Så tror jeg de har planer å endre ennå en gang. Elkjøp\lefdal har jo julepriser og nyttårpriser også, ergo best å vente til januar hvis det ikke virkelig haster.

 

Nå sier du legg fiber, desverre ikke så enkelt da jeg vil helst bruke altibox sin 1310\1550 nm da jeg liker den bedre.

Og problemer selv om det er fiber i gata er det ikke sikkert den kan deles, fordi fiberen brukes til borettslag og ikke til eneboliger. De har forskjellig spedningsnett. Og vil ikke binde meg til en eller flere levrandører fordi det blir for dyrt. Det er liksom problemet. Vil ha fiber som man kan bytte levrandør slik levrandørene får problemer og ikke meg hvis prisene går opp eller man ikke har valgfrihet.

 

Og hvilken verden lever du i? 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

På telefonen min står det at databruk via wifi er på ca. 100 GB per måned. Dataforbruket via 4G er mindre enn en tiendedel av dette. Med andre ord er datapakkene så små at de begrenser bruken. Da er hastighet i 4G-nettet irrelevant. Som andre i tråden påpeker så håper jeg at 2018 blir året da datapakkene vokser betraktelig i størrelse, ala 100, 200 og 500 GB datapakker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Det hadde jo ikke gitt mening. Hva skulle teleselskapene da begrunne prisene med? Innføre tidsavgrenset ringetid igjen?

Teleselskapene kommer nok til å begrunne prisene utifra datakovte en god del år til. Men det som kan skje, og som jeg tror kommer til å skje er at etterhvert som bruken blir høyere kommer kvotene til å økes i takt med utviklingen.

 

Selv får jeg mobilabonnement via jobben, så slipper å tenke på dette da mobilen er en del av arbeidsverktøyet (trekkes via lønn istedenfor at jeg får en egen faktura).

 

Hastighet, dekning eller andre tjenester. Betal et beløp for XX-mbps eller betal et annet beløp for YY-mbps. Folk generelt bruker såpass lite så alt utenom ekstrembrukere (feks 15gb+ i mnd) blir nok å ende på samme pris til slutt. Er ingen grunn til å skille på 1gb bruk og 5gb bruk i mnd. 

Ekstrembrukere med 15GB??? Hva kaller du meg og kona da, som i perioder bruker tilsammen 120GB?

 

I 2013 var gjennomsnitttlig databruk på 3,2 GB/mnd

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...