Gå til innhold

Slik fungerer fremtidens stempelmotor


Anbefalte innlegg

Undergravingen av skribentens troverdighet blir fullstendig når han påstår at datastyring av eksosgassresirkuleringsventilen (egr) kan brukes til å få motoren til å gå som totakter!!!!!!!

Det ville jo vært fantastisk, intet mindre. Når en leser videre tyder teksten på at han tror en motor som går på to sylindere istendetfor fire er en "totakter". Da er artkkelen bare latterlig og man må lure på hvilken grad av sannhet de av de tingene som man ikke kjente så godt fra før medfører?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det var flere faktafeil her. Tror ikke alle skjønner hva Otto og diesel prosess betyr. Otto prosess er forbrenning under konstant volum, mens diesel prosess er under konstant trykk. Hverken Otto eller dieselmotorer fungerer 100% etter dette.

 

Poenget er at uttrykkene blir feil brukt. En Otto motor trenger ikke ha Lambda 1 ,den kan ha høyere og lavere og fremdeles være Otto motor. En ottomotor kan være både totakt og firetakter. Det samme kan en diesel.

 

Tror også det var feil i snabb motoren med variabel slaglengde. Det er nok mulig men jeg tror de flyttet sylinder i forhold til veivaksel. Hcci prinsippet var også litt ullent forklart.

 

Det er forøvrig vanskelig å gjøre en firetakter om til en totakter når ventilene sitter i toppen. Egr har ikke noe med dette å gjøre.

Lenke til kommentar

Undergravingen av skribentens troverdighet blir fullstendig når han påstår at datastyring av eksosgassresirkuleringsventilen (egr) kan brukes til å få motoren til å gå som totakter!!!!!!!

Det ville jo vært fantastisk, intet mindre. Når en leser videre tyder teksten på at han tror en motor som går på to sylindere istendetfor fire er en "totakter". Da er artkkelen bare latterlig og man må lure på hvilken grad av sannhet de av de tingene som man ikke kjente så godt fra før medfører?

Det som TU og andre media kunne gjøre var å ha en korrekturleser som gikk gjennom dei artikler som viser tendens til å bli mykje lest, og dei som har blitt mykje lest/linka siste 2 døgn.

Selv vi i kommentarfeltet hensyntar kunnskap, om da ikke dei som har sitt libido til «0 utslepps bilen»

Lenke til kommentar

Det er faktisk veldig mange som tror at totakter betyr to sylindre. Hadde en lang diskusjon med en fyr som påstod at Ducatiene er totaktere.

Det som selvfølgelig er beklagelig er at hver gang journalister skriver om et emne som jeg kjenner godt så er det fullt av fakta feil. Man håper jo det er tilfeldig men av og til kan man lurer på om alt de skriver er faktafeil.

 

Husker at på 80 og 90 tallet kjøpe jeg kun tyske bilmagasin fordi de norske var skrevet av folk med liten kjennskap til både bil og bilkjøring. ( forøvrig med et unntak )

Lenke til kommentar

Det som selvfølgelig er beklagelig er at hver gang journalister skriver om et emne som jeg kjenner godt så er det fullt av fakta feil. Man håper jo det er tilfeldig men av og til kan man lurer på om alt de skriver er faktafeil.

 

Husker at på 80 og 90 tallet kjøpe jeg kun tyske bilmagasin fordi de norske var skrevet av folk med liten kjennskap til både bil og bilkjøring. ( forøvrig med et unntak )

Det stemmer nok det. Det er lett å finne faktafeil når tema det skrives om, er ens eget fagfelt. Jeg vil tro alle opplever dette. Og sånn må det nesten være. Med den bredden av felt som journalistene skriver om, så kan de ikke konkurrre med spesialister innen hvert eneste felt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Det som selvfølgelig er beklagelig er at hver gang journalister skriver om et emne som jeg kjenner godt så er det fullt av fakta feil. Man håper jo det er tilfeldig men av og til kan man lurer på om alt de skriver er faktafeil.

 

Husker at på 80 og 90 tallet kjøpe jeg kun tyske bilmagasin fordi de norske var skrevet av folk med liten kjennskap til både bil og bilkjøring. ( forøvrig med et unntak )

Det stemmer nok det. Det er lett å finne faktafeil når tema det skrives om, er ens eget fagfelt. Jeg vil tro alle opplever dette. Og sånn må det nesten være. Med den bredden av felt som journalistene skriver om, så kan de ikke konkurrre med spesialister innen hvert eneste felt.

Her eit døme, 10 km skal være 100 km. Har prøvd å få det rettet men neida, hele artikkelen og argumenter avhenger av at det bare er 10 km.

Bilen koster ca $ 2 316,- + frakt , løp å kjøp....., El - vindusviskere og hisser, entertainment system m/ryggekamera, takluke and You name IT

Den falske artikkel

https://www.tv2.no/a/8995690/

PDF kopi av det samme

 

Chinesisk side med fakta

https://carnewschina.com/2017/03/08/here-is-that-t-king-volvo-lsev-from-china/

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det var flere faktafeil her. Tror ikke alle skjønner hva Otto og diesel prosess betyr. Otto prosess er forbrenning under konstant volum, mens diesel prosess er under konstant trykk. Hverken Otto eller dieselmotorer fungerer 100% etter dette.

 

Poenget er at uttrykkene blir feil brukt. En Otto motor trenger ikke ha Lambda 1 ,den kan ha høyere og lavere og fremdeles være Otto motor. En ottomotor kan være både totakt og firetakter. Det samme kan en diesel.

 

Tror også det var feil i snabb motoren med variabel slaglengde. Det er nok mulig men jeg tror de flyttet sylinder i forhold til veivaksel. Hcci prinsippet var også litt ullent forklart.

 

Det er forøvrig vanskelig å gjøre en firetakter om til en totakter når ventilene sitter i toppen. Egr har ikke noe med dette å gjøre.

Uten å være 100% sikker tipper jeg at du mener Saab når du skriver Snabb? Hvis så er tilfelle så husker jeg de forsøkene godt. Saab vinklet rett og slett selve motorblokken 7-8grader i forhold til veivakselen. Dette endret naturligvis kompresjonsforholdet og med dette kompresjonstrykket med alle de muligheter dette medfører. MEN DET ENDRER KKE SLAGLENGDEN SOM PÅSTÅTT I ARTIKKELEN.

Etter som du nevner dette med at ventilene sitter i toppen så er det jo ikke uvanlig at totaktere har eksosventilen i toppen. B&W fex. Bare for å ha nevnt det. Men ellers har du naturligvis rett. Mitt poeng er og blir at hvis skribenter ikke har peiling på teknikk så vær så snill å ikke skriv noe i Teknisk ukeblad. Dette vi diskuterer her er barneskolepensum innefor teknikk. Forstår du ikke et totaktprinsipp eller begerpet slaglengde så SKRIV IKKE I TEKNISK UKEBLAD.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det stemmer nok det. Det er lett å finne faktafeil når tema det skrives om, er ens eget fagfelt. Jeg vil tro alle opplever dette. Og sånn må det nesten være. Med den bredden av felt som journalistene skriver om, så kan de ikke konkurrre med spesialister innen hvert eneste felt.

Vi som diskuterer og skriver her inne som folk flest har lov til å tro, mene og ta feil. De som skriver i fagtidskrifter som Teknisk Ukeblad ol må ha adekvat kunnskap om tingene de skriver om. Hvis ikke så har disse bladene ingen verdi. Faktisk mindre enn ingen. De har negativ verdi for de fyller folk med vranglære. Heldigvis at vi nå har fora hvor de kan bli gått i rette med. Jeg oppfordrer all som har kunnskap og ser feil om å ta tak. Hvorfor skal vi bruke tid og penger på magasiner som sprer tull og vranglære.

Lenke til kommentar

Fra tiden før internett vil jeg komme med en anektote som passer her. Jeg skulle kjøpe et lite strømaggregat og selgeren kom fram med et som var veldig prisgunstig til å være med Dieselmotor.

Imidlertid var det lett å se at motoren hadde elektrisk tenningsanlegg og tennplugg. Dessuten stod det "Kerosene"  innstanset i tanklokket: ". Noe som betyr parafin på amerikansk. (hvor aggregatet kom fra).

Uten å huske med sikkerhet tror jeg det var liten og stor tank for å starte på bensin og deretter endre til parafin for å spare penger.

Jeg stilte meg sterkt tvilende til at dette virkelig var en Dieselmotor basert på at det stod at det skulle parafin på tanken og at den hadde vanlig tennplugg.  Butikkinnehaveren garanterte at Dieselmotor var det. Da mine tvil ikke tok slutt der og da lovte han med store fakter å sende meg bekreftelse fra importøren. Maken til vanskelig kunde. Det ble da med dette ettersom jeg valgte å ikke kjøpe aggregatet. Og under over undre. Noe tid etterpå kom brev fra importøren med bekreftelse på at denne skal gå på diesel. Husker ikke om han sa det var en Dieselmotor. Det var det uansett ikke ettersom tenningen ikke var etter Dieselprinsippet.

Hadde jeg hatt litt mer penger å rutte med så hadde jeg kjøpt maskinen og flittig påklaget alle de problemer som nødvendigvis måtte følge med.

 

Nå har tiden gått og Mazda kommer med en Dieselmotor som går på bensin, men det er 18kvantesprang i utvikling siden den gangen. (ja jeg vet kvante ikke er stort, bare ett utrykk)

For å spare skriving nevner jeg hvorfor en Dieselmotor heter nettopp Dieselmotor. Det er nemlig ikke fordi den går på diesel, men fordi den tenner etter Rudolf Diesel sitt prinsipp. De største totaktskipsdieselene går på tungolje og de minste modellflydieselene går gjerne på naftablandinger. Så har vi alle i mellom.

Lenke til kommentar

Uten å være 100% sikker tipper jeg at du mener Saab når du skriver Snabb? Hvis så er tilfelle så husker jeg de forsøkene godt. Saab vinklet rett og slett selve motorblokken 7-8grader i forhold til veivakselen. Dette endret naturligvis kompresjonsforholdet og med dette kompresjonstrykket med alle de muligheter dette medfører. MEN DET ENDRER KKE SLAGLENGDEN SOM PÅSTÅTT I ARTIKKELEN.

Etter som du nevner dette med at ventilene sitter i toppen så er det jo ikke uvanlig at totaktere har eksosventilen i toppen. B&W fex. Bare for å ha nevnt det. Men ellers har du naturligvis rett. Mitt poeng er og blir at hvis skribenter ikke har peiling på teknikk så vær så snill å ikke skriv noe i Teknisk ukeblad. Dette vi diskuterer her er barneskolepensum innefor teknikk. Forstår du ikke et totaktprinsipp eller begerpet slaglengde så SKRIV IKKE I TEKNISK UKEBLAD.

Presisering: Saab vinklet motorblokken fra 0 til 7,5grader variabelt under drift for å variere kompresjonsforhold og trykk.

Lenke til kommentar

 

Uten å være 100% sikker tipper jeg at du mener Saab når du skriver Snabb? Hvis så er tilfelle så husker jeg de forsøkene godt. Saab vinklet rett og slett selve motorblokken 7-8grader i forhold til veivakselen. Dette endret naturligvis kompresjonsforholdet og med dette kompresjonstrykket med alle de muligheter dette medfører. MEN DET ENDRER KKE SLAGLENGDEN SOM PÅSTÅTT I ARTIKKELEN.

Etter som du nevner dette med at ventilene sitter i toppen så er det jo ikke uvanlig at totaktere har eksosventilen i toppen. B&W fex. Bare for å ha nevnt det. Men ellers har du naturligvis rett. Mitt poeng er og blir at hvis skribenter ikke har peiling på teknikk så vær så snill å ikke skriv noe i Teknisk ukeblad. Dette vi diskuterer her er barneskolepensum innefor teknikk. Forstår du ikke et totaktprinsipp eller begerpet slaglengde så SKRIV IKKE I TEKNISK UKEBLAD.

Presisering: Saab vinklet motorblokken fra 0 til 7,5grader variabelt under drift for å variere kompresjonsforhold og trykk.

Det var for å kunne mate på litt overtrykk, og gå billig ellers. Ikke selvantenning, gud forby i en personbil...

Når det er sagt, bokser og v motor har kortere veiv, og en 2 sylindret i rekke med variabel kompresjon og lading holder til mange formål. (Tror ikke singel råden er patentert med variabel kompresjon)

Bare sett opp CO2 avgiften

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...