Gå til innhold

Bare 0,5 prosent bruker nyeste Android


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fra 8.0 og framover blir det heldigvis bedre. Google har satt igang et nytt system for alle mobiler med 8.0 (og videre oppover) som kalles for "project treble" som skal gjøre det lettere for fabrikanter å oppdatere mobilene uten å måtte gjøre store endringer med systemet.

 

Tror vi blir å se enda større fokus på dette i framtiden og akilleshælen til Android sakte men sikkert viskes ut :)

For oss som har vært med på dette. Har det vært lovet en årrekke. du må kjøpe Google telefoner for å få oppdateringer. er helt latterlige at på min s7 edge så fikk jeg fjorårets Android først nylig.

 

mens på foreldrene min sin iPhone 5 så har de nyeste samtidig som de nyeste iPhonene. det at de nå lover på nytt at det skal bli bedre får meg bare til å le litt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når WPA hullet ble kjent tror jeg 90% av Android telefoner ble utestengt fra jobbnettet vårt.

 

Så mangel på oppdateringer, om det er på OS nivå eller patch er og har vært reelt problem på Android.

 

Jeg syntes forøveig at Google har et løst syn på personvern og sikkerhet sammenlignet med Apple. Jeg syntes også noen av appene som blir sluppet igjennom på Play Store har tilgang til alt for mye av min info.

 

Dog er vel dette naturlig da Google lever godt på å selge min info videre.

Endret av henrikrox
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sorry å måtte si det, men jeg har konvertert. For godt.

Fra Android til IOS. Mest på grunn av at jeg har blitt så gammel at jeg ikke orker eller har lyst til å bakse med Android. Lettere med IOS.

 

Jeg personlig blir mye mer frustrert på min ipad enn min Android telefon. Lettere? Ikke i det hele tatt. Er jeg frustrert over noe på min Android telefon, kan jeg alltid gjøre noe med det. Er jeg frustrert over en funksjon på min ipad får jeg ikke gjort noe som helst med det hvis ikke apple bestemmer seg for å gjøre noe med det.

Endret av LoveAmiga
  • Liker 1
Lenke til kommentar

For oss som har vært med på dette. Har det vært lovet en årrekke. du må kjøpe Google telefoner for å få oppdateringer. er helt latterlige at på min s7 edge så fikk jeg fjorårets Android først nylig.

 

mens på foreldrene min sin iPhone 5 så har de nyeste samtidig som de nyeste iPhonene. det at de nå lover på nytt at det skal bli bedre får meg bare til å le litt.

Men nå har Google selv tatt tak i problemet og ordnet slik at andre fabrikanter ikke trenger å endre store deler av systemet for å oppdatere. Det betyr jo at det tar mindre tid for fabrikanter og dermed også koster mindre penger. Jeg tror at dette er en av endringene som ordner kjappere oppdateringer.

 

Vi ser jo også at Kinamerkene åpenlyst sier at det skal komme oppdateringer fortløpende, noe som vil tvinge andre produsenter til å henge med.

 

Med din S7 edge har du uansett fått de fleste sikkerhetsoppdateringer, men mangler resten Oreo.

 

Men ja: Apple har det ganske mye enklere (og bedre) med sine 2 telefoner i året. Ikke rart at de knuser Android på dette (unntak: Nexus / Pixel og Android One)

Endret av Espp
Lenke til kommentar

 

For oss som har vært med på dette. Har det vært lovet en årrekke. du må kjøpe Google telefoner for å få oppdateringer. er helt latterlige at på min s7 edge så fikk jeg fjorårets Android først nylig.

 

mens på foreldrene min sin iPhone 5 så har de nyeste samtidig som de nyeste iPhonene. det at de nå lover på nytt at det skal bli bedre får meg bare til å le litt.

Men nå har Google selv tatt tak i problemet og ordnet slik at andre fabrikanter ikke trenger å endre store deler av systemet for å oppdatere. Det betyr jo at det tar mindre tid for fabrikanter og dermed også koster mindre penger. Jeg tror at dette er en av endringene som ordner kjappere oppdateringer.

 

Vi ser jo også at Kinamerkene åpenlyst sier at det skal komme oppdateringer fortløpende, noe som vil tvinge andre produsenter til å henge med.

 

Med din S7 edge har du uansett fått de fleste sikkerhetsoppdateringer, men mangler resten Oreo.

Google har lovet dette før også. det ble jo stiftet en allianse mellom produsenter og Google å det ble lovet at 90 dager skulle være maks. Men det tar fortsatt år.

 

Du må lære det å være kritisk. og ikke bare ta alt som god fisk. bare fordi noen kommer med en påstand.

 

Har du fks en s6 som er 2+ år gammel så er man basicly rævkjørt. og man blir i tillegg helt ignorert av Samsung.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har kun har Samsung før jeg byttet nå og jeg vet hvordan man stort sett aldri får oppdateringer. Det jeg reagerer på er at geeksa (oss) legger så stor vekt på det. "Vanlige" mennesker vet ikke forskjellen på Marshmallow og Oreo. Jeg irriterte meg over faktumet at min Note 2 og 3 aldri ble oppdatert, samme med S2 og S7 edge, men de vanlige (gamle, eller folk uten store teknologiske interesser) bryr seg ikke i det hele tatt. Dette gjelder jo for IOS også.

 

Forskjellene er så smått inkrementelle innovasjoner at de knapt er merkbar. Det skjer litt snacks bak skallet, men lite ellers.

 

Kritisk? Det er jo kilden bak selve Android som sier dette og viser de endringene de har gjort. Det er ikke ensbetydende med at endringene skjer siden dette er opp til fabrikantene, men jeg velger å tro at det gradvis blir bedre.

Endret av Espp
Lenke til kommentar

På jobb fikk vi nylig nytt mobilregelverk, nå er levetiden på en telefon nede i ett år.

 

Hadde den vært lengre måtte vi nok ekskludert de fleste android telefoner, det at man ikke får sikkerhetsoppdateringer innen fornuftig tid er ett stort problem for telefonene i profesjonell bruk.

 

Og jeg husker veldig godt lovandene som kom med versjon 7.0 i forhold til hyppigere oppdateringer, forventer ikke noe mer av versjon 8.0 enn det vi så i versjon 7.

Lenke til kommentar

 

Jeg er Exchange admin i en større bedrift i Norge. 2406 personer syncer mail med mobilen, 2175 av disse bruker iOS. iPhone har vært standard telefon i mange år, så det er naturlig nok overvekt av de. Av disse igjen er det bare 1364 som er på en av 11.x.x versjonene.

 

Under er et bilde som viser alle iOS versjonene som er i bruk hos folk i vår organisasjon. Poenget mitt er at det er ikke bare fryd å gammen med versjoner på iOS heller. Dette er hos vanlige folk som gir f* i mobilen, det er eldre telefoner som fortsatt er i bruk, og folk rett og slett ikke gidder å oppgradere.

 

Sånn er det nok hos Android brukere også. De har en telefon de er fornøyd med gjennom flere år, og bytter ikke den for at SMS er så fantastisk mye bedre på en modell med Oreo.

 

 

GsbzTBA.png

Ps. "Blanks" er faktisk versjoner før 6.x.x, som det nå er bare 2 stk som henger igjen på!

 

Jeg for min egen del har kjørt 8.1 et par dager og er happy med det :)

 

Forskjell på å ha muliheiten til å oppdatere enn å ikkje ha muligheit til å oppdatere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er det bare meg eller er det virkelig få som vet konsekvensen av dette?

 

Hva med WPA2 sikkerhetspatch, etc? Hva men sikkerhetsoppdateringer generelt? Bruker ikke folk mobilen til nettbank, betaling, shopping, lege, osv? Første som slår meg er jo alle de vanvittig mange hullene som ikke er tettet siden f.eks v7,x dersom folk bruker v7.x enda eller eldre versjon. "Jo, men ingen gidder å bry seg..".. Så, hvorfor skriker folk når en iPhone kan låses opp med et bilde da? Det er jo like vesentlig bagatell som en annen kan stjele informasjon ut av din mobil fra en annen mobil ikke langt unna deg. Det er bokstavelig ingen forskjell.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er det bare meg eller er det virkelig få som vet konsekvensen av dette?

 

Hva med WPA2 sikkerhetspatch, etc? Hva men sikkerhetsoppdateringer generelt? Bruker ikke folk mobilen til nettbank, betaling, shopping, lege, osv? Første som slår meg er jo alle de vanvittig mange hullene som ikke er tettet siden f.eks v7,x dersom folk bruker v7.x enda eller eldre versjon. "Jo, men ingen gidder å bry seg..".. Så, hvorfor skriker folk når en iPhone kan låses opp med et bilde da? Det er jo like vesentlig bagatell som en annen kan stjele informasjon ut av din mobil fra en annen mobil ikke langt unna deg. Det er bokstavelig ingen forskjell.

Lenke til kommentar

 

Er det bare meg eller er det virkelig få som vet konsekvensen av dette?

 

Hva med WPA2 sikkerhetspatch, etc? Hva men sikkerhetsoppdateringer generelt? Bruker ikke folk mobilen til nettbank, betaling, shopping, lege, osv? Første som slår meg er jo alle de vanvittig mange hullene som ikke er tettet siden f.eks v7,x dersom folk bruker v7.x enda eller eldre versjon. "Jo, men ingen gidder å bry seg..".. Så, hvorfor skriker folk når en iPhone kan låses opp med et bilde da? Det er jo like vesentlig bagatell som en annen kan stjele informasjon ut av din mobil fra en annen mobil ikke langt unna deg. Det er bokstavelig ingen forskjell.

Lykke til med å lure en iPhone med et bilde, det er nok en Samsung du tenker på.

Lenke til kommentar

Når WPA hullet ble kjent tror jeg 90% av Android telefoner ble utestengt fra jobbnettet vårt.

 

Så mangel på oppdateringer, om det er på OS nivå eller patch er og har vært reelt problem på Android.

 

Jeg syntes forøveig at Google har et løst syn på personvern og sikkerhet sammenlignet med Apple. Jeg syntes også noen av appene som blir sluppet igjennom på Play Store har tilgang til alt for mye av min info.

 

Dog er vel dette naturlig da Google lever godt på å selge min info videre.

Du må få av deg den foliehatten. 

 

Alphabet/Google tar personvern seriøst, på lik linje som Apple. Det de tjener penger på er ikke å selge informasjonen din videre, men på å forvalte informasjonen og tilby deg spesialtilpassede tjenester. Det er en vesentlig forskjell.

 

Kort fortalt så tjener de mer på å ha denne informasjonen selv, enn på å selge det til andre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Android 8 har flere varsler som ligger og tar opp plass, og dårligere håndtering av varsler. Ellers har jeg ikke merket mye forskjell. Batteritiden er bedre, men det kan like gjerne skyldes ny telefon. Forøvrig ser jeg at batteritiden raser i dag. Så det spørs hvor mange uker man nøt godt av den ekstra batteritiden.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

På jobb fikk vi nylig nytt mobilregelverk, nå er levetiden på en telefon nede i ett år.

 

Hadde den vært lengre måtte vi nok ekskludert de fleste android telefoner, det at man ikke får sikkerhetsoppdateringer innen fornuftig tid er ett stort problem for telefonene i profesjonell bruk.

 

Og jeg husker veldig godt lovandene som kom med versjon 7.0 i forhold til hyppigere oppdateringer, forventer ikke noe mer av versjon 8.0 enn det vi så i versjon 7.

 

Av nysgjerrighet: Er dette en fast regel? Det vil si, alle telefoner må byttes ut etter ett år? Gjelder denne regelen for alle telefoner? Altså, kjøper noen en iPhone X som jobbtelefon, så må den byttes ut etter ett år? Gjøres det forskjell på nye og gamle telefoner, eller kan man være "smart" å kjøpe en S6 nå i dag og beholde den i ett år?

Lenke til kommentar

Av nysgjerrighet: Er dette en fast regel? Det vil si, alle telefoner må byttes ut etter ett år? Gjelder denne regelen for alle telefoner? Altså, kjøper noen en iPhone X som jobbtelefon, så må den byttes ut etter ett år? Gjøres det forskjell på nye og gamle telefoner, eller kan man være "smart" å kjøpe en S6 nå i dag og beholde den i ett år?

 

Alle telefoner må ikke byttes etter ett år nei, men man kan bytte telefon så ofte som en gang i året. flesteparten har iPhone som får regelmessige oppdateringer og dermed er ikke noe problem med at brukere har i mange år, det er ikke brukerne selv som kjøper telefonene så med unntak av noen få windows telefoner til spesialformål er alle nye. Vi har ett stort utvalg av forskjellige android telefoner i organisasjonen og disse vil vi nok se blir skiftet ut fort da de fleste av de ikke får oppdatering til android 8.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

 

Av nysgjerrighet: Er dette en fast regel? Det vil si, alle telefoner må byttes ut etter ett år? Gjelder denne regelen for alle telefoner? Altså, kjøper noen en iPhone X som jobbtelefon, så må den byttes ut etter ett år? Gjøres det forskjell på nye og gamle telefoner, eller kan man være "smart" å kjøpe en S6 nå i dag og beholde den i ett år?

Alle telefoner må ikke byttes etter ett år nei, men man kan bytte telefon så ofte som en gang i året. flesteparten har iPhone som får regelmessige oppdateringer og dermed er ikke noe problem med at brukere har i mange år, det er ikke brukerne selv som kjøper telefonene så med unntak av noen få windows telefoner til spesialformål er alle nye. Vi har ett stort utvalg av forskjellige android telefoner i organisasjonen og disse vil vi nok se blir skiftet ut fort da de fleste av de ikke får oppdatering til android 8.

Ah, takk for oppklaring. Trodde dere hadde obligatorisk bytte etter et år, derav så mange spørsmål :p
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...