Gå til innhold

rippett musikk mot stereo,lagring og whatnot. help :)


Anbefalte innlegg

Hei , håper på noen tips fra folket.

håper jeg poster i riktig kategori.

 

Sitter med en ide om å ta min nå noe for store cdsamling (si 1000stk) å rippe disse til en nas disk e.l

jeg sitter med et noe eldre men godt (i mine ører) stereoanlegg. jeg har og bruker spotify en del MEN

viss jeg hører på mine cder vs spotify (via ipad/appletv hdmi eller fra pc med analog kabel) hører jeg god forskjell på kavalitet på veldig mye. Det jeg lurer på er :

-Kan jeg få bedre deal med å ta bryet med å rippe de å spille de av på en annen mediaspiller?

jeg har også en del cder som ikke fins på spotify,tidahl etc og de begynner å ete opp en masse plass i stua. så ..

-Hvilket format bør jeg rippe til ? flacc ? annet ? er litt grønn ang forskjellige lossless format

-noen tips om kvalitet,pris og bruk av annen dac itillegg ? her er jeg helt grønn..

-tips om nas disk størrelser,støy . hvordan er disse kontra bare en ekstern disk til dette bruket.

 

jeg har fra før en eldre wdtv live , appletv (gen3) og en raspberry pi b+ med kodi stående.(mot en ekstern 2tb wd disk)

Er det noe av dette jeg kan bruke og hvilke mediespillere på kodi er kurrante og bruke i denne sammenhengen. altså til avspilling av musikk. (gjerne med online bildearkiv viss det fins)? vil helst ikke ha en NY pc med vifte stående å surre viss jeg ikke MÅ, derfor jeg spør .. Det jeg sannsynligvis i bunn og grunn leter etter er å bruke noe av det jeg har for å få bedre kvalitet enn det spotify gir meg.

(Nå hørte jeg at de også skulle komme med lossless snart men de har uansett ikke alt jeg har i hylla)

 

takker på forhånd for tips

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har heller ikke noe spesielt kontroll på formater etc., men det jeg har funnet så langt er at flac er den som med sikkerhet gir god kvalitet. Samtidig er det endel enheter som støtter flac. Jeg har ikke streamiing på mitt stereo idag, men har bestilt meg en Yamaha WXAD-10 som jeg gleder meg til å få kloa i. Igrunnen nokså lik dingser som Chromecast audio, man skal ha bedre DAC. Har en chromecast audio liggende, men jeg ble ikke helt fornøyd med lydkvaliteten. Den var grei nok, men det var litt "mp3"-aktig. Spotify på høyeste kvalitet låter bedre i mine ører, men det kan og være utstyret mitt.

Jeg bruker Plex på serveren, som gir meg flere muligheter å høre musikken på. Via mobil(app), TV(app) som så sender lyden tilbake til stereoen via audio return på HDMI, via nettleser, m.m. Samtidig kan den settes opp så den er DNLA-kompatibel, slik at den Yamaha lydstreamedingsen kan benytte seg av Plex (vet ikke om den kommer til å få støtte for Plex direkte med tiden).

Endret av fikse
Lenke til kommentar

En til som har oppdaget at mye på Tidal/Spotify ikke høres så bra ut mange ganger - i forhold til cdene man har hjemme! Har funnet ut at det handler om "The Loudness War" - altså at mange album som senere har kommet som "Remastered" utgaver, fullstendig komprimert ihjel! Det er gjerne disse utgavene som tilbys via streaming online.

 

Jeg har rippet mine ca 1000 cder også i flac, de tar ca 500 GB plass. Har brukt Exact Audio Copy (EAC) (gratisprogram) for å rippe til flac, tagging og grafikk ordnes automatisk.

 

Jeg bruker en selvbygget ganske enkel stasjonær pc som ved å velge stille komponenter er lydløs, så bruker jeg ekstern harddisk som backup.

 

Pcen er tilkoplet stereoanlegget via hdmi (forsterker har innebygget dac) og jeg bruker foobar (gratisprogram) som avspiller. Jeg har pcen lett tilgjenglig i lytteposisjon og bruker den som en cd-spiller, henter ønsket album if foobar og spiller det av.

 

Foobar har noen nyttige tillegg som gjør at man kan finne ut hvilke album som er rammet av "The Loudness Wars", fant ut via dette at ca halvparten av min cd samling er rammet av dette og de albumene har havnet i en egen mappe som jeg unngår å spille fra. Hvorfor i helvete kvittet man seg med mange av de gamle original cdene og handlet Remasters???? Jeg gremmes  :thumbdown:

 

 

Edit: Har jo sluttet å handle cder, nesten alt som utgis i dag låter ikke bra. Er faktisk mye smartere å besøke loppemarkeder og leite etter gamle klassikere. Veldig synd for dette gjør at man nesten unngår all ny musikk. Men man kan sjekke nettstedet "Dynamic Range Database" og sjekke om albumet låter ok:

 

http://dr.loudness-war.info/

Endret av Mr_Spock
  • Liker 1
Lenke til kommentar

En til som har oppdaget at mye på Tidal/Spotify ikke høres så bra ut mange ganger - i forhold til cdene man har hjemme! Har funnet ut at det handler om "The Loudness War" - altså at mange album som senere har kommet som "Remastered" utgaver, fullstendig komprimert ihjel! Det er gjerne disse utgavene som tilbys via streaming online.

 

Jeg har rippet mine ca 1000 cder også i flac, de tar ca 500 GB plass. Har brukt Exact Audio Copy (EAC) (gratisprogram) for å rippe til flac, tagging og grafikk ordnes automatisk.

 

Jeg bruker en selvbygget ganske enkel stasjonær pc som ved å velge stille komponenter er lydløs, så bruker jeg ekstern harddisk som backup.

 

Pcen er tilkoplet stereoanlegget via hdmi (forsterker har innebygget dac) og jeg bruker foobar (gratisprogram) som avspiller. Jeg har pcen lett tilgjenglig i lytteposisjon og bruker den som en cd-spiller, henter ønsket album if foobar og spiller det av.

 

Foobar har noen nyttige tillegg som gjør at man kan finne ut hvilke album som er rammet av "The Loudness Wars", fant ut via dette at ca halvparten av min cd samling er rammet av dette og de albumene har havnet i en egen mappe som jeg unngår å spille fra. Hvorfor i helvete kvittet man seg med mange av de gamle original cdene og handlet Remasters???? Jeg gremmes  :thumbdown:

 

 

Edit: Har jo sluttet å handle cder, nesten alt som utgis i dag låter ikke bra. Er faktisk mye smartere å besøke loppemarkeder og leite etter gamle klassikere. Veldig synd for dette gjør at man nesten unngår all ny musikk. Men man kan sjekke nettstedet "Dynamic Range Database" og sjekke om albumet låter ok:

 

http://dr.loudness-war.info/

Har lagt merke til at det ligger mye remastered på Spotify, og jeg synes ikke lydbildet har vært så bra som jeg mente det var på opprinnelig innspilling, men jeg har ikke gått noe grundig inn i det, heller tenkt at det er mine apparaturer som ikke gjør jobben. Takk for denne infoen, ytterst kjærkomment. Det bekrefter at ørene mine fremdeles henger med, til tross for tinnitus og godt halvveis i livet :-D

Lenke til kommentar

 

En til som har oppdaget at mye på Tidal/Spotify ikke høres så bra ut mange ganger - i forhold til cdene man har hjemme! Har funnet ut at det handler om "The Loudness War" - altså at mange album som senere har kommet som "Remastered" utgaver, fullstendig komprimert ihjel! Det er gjerne disse utgavene som tilbys via streaming online.

 

Jeg har rippet mine ca 1000 cder også i flac, de tar ca 500 GB plass. Har brukt Exact Audio Copy (EAC) (gratisprogram) for å rippe til flac, tagging og grafikk ordnes automatisk.

 

Jeg bruker en selvbygget ganske enkel stasjonær pc som ved å velge stille komponenter er lydløs, så bruker jeg ekstern harddisk som backup.

 

Pcen er tilkoplet stereoanlegget via hdmi (forsterker har innebygget dac) og jeg bruker foobar (gratisprogram) som avspiller. Jeg har pcen lett tilgjenglig i lytteposisjon og bruker den som en cd-spiller, henter ønsket album if foobar og spiller det av.

 

Foobar har noen nyttige tillegg som gjør at man kan finne ut hvilke album som er rammet av "The Loudness Wars", fant ut via dette at ca halvparten av min cd samling er rammet av dette og de albumene har havnet i en egen mappe som jeg unngår å spille fra. Hvorfor i helvete kvittet man seg med mange av de gamle original cdene og handlet Remasters???? Jeg gremmes  :thumbdown:

 

 

Edit: Har jo sluttet å handle cder, nesten alt som utgis i dag låter ikke bra. Er faktisk mye smartere å besøke loppemarkeder og leite etter gamle klassikere. Veldig synd for dette gjør at man nesten unngår all ny musikk. Men man kan sjekke nettstedet "Dynamic Range Database" og sjekke om albumet låter ok:

 

http://dr.loudness-war.info/

Har lagt merke til at det ligger mye remastered på Spotify, og jeg synes ikke lydbildet har vært så bra som jeg mente det var på opprinnelig innspilling, men jeg har ikke gått noe grundig inn i det, heller tenkt at det er mine apparaturer som ikke gjør jobben. Takk for denne infoen, ytterst kjærkomment. Det bekrefter at ørene mine fremdeles henger med, til tross for tinnitus og godt halvveis i livet :-D

 

 

Ja, ikke sant? Hadde en periode hvor jeg ble utrolig frustrert, skaffet stadig bedre musikkanlegg både i stua og i bilen, men ble veldig forvirret over at oppgraderingene ikke bestandig fungerte og skjønte ingenting. Holdt på å gi opp hele greia, var veldig vondt, har hatt stor hifi interesse siden jeg var liten.

 

Men etter at jeg så sammenhengen mellom lydkvalitet og innspillingsnivå/kompresjon så har alt blitt fantastisk igjen!! Jeg har lagt inn et par tillegg i Foobar som tydelig viser med tall innspillingsnivå og kompresjon:

 

6YX5LNP.jpg

 

Hvor tallene under albumnavnet viser aktuelle data for innspillingen. 

 

Gain - jo nærmere "0" jo bedre -10 er elendig (viser innspillingsnivå - et større minustall viser en høyere innspillingsnivå og mindre headroom for dynamikk).

 

DR: over 10 = bra, 15 = suverent, under 10 labert og dårligere jo lavere tall (lavere tall viser mindre dynamikk og større kompresjon)

 

Tallene henger altså sammen.

 

Nå har jeg to hovedmapper for musikk - en med DR under 10 ( som jeg ikke spiller) og en hovedmappe med DR 10 og høyere - som jeg spiller.

 

Det finnes noen musikktyper som ikke er så følsomme for kompresjon, som for eksempel en del metall og noe elektronisk musikk - hvor man kan tåle lavere DR. 

Lenke til kommentar

Heisan. takker alle for svar. :)

 

Da er jeg tydeligvis ikke alene om dette her : p Det med remasters fikk meg også til å tenke. i Huet mitt har jeg alltid trodd de har "for det meste" mikset lydsporet til det bedre ved handel men opplevelsen har ofte ikke vært sånn i det hele tatt. selv med et middels anlegg ... begynte å lese litt rundt dette jeg også da metallicas forrige album kom ut å fikk sånn pes (joda jeg hører på mye rart..) så det ligger nok mye her ja.

 

flac vs apple lossless/alac - er dette sånn hippsomhapp eller ? tar de fleste mediespillerne idag begge deler greit ?

(nå må sies at jeg har itunes langt nedi vrangstrupen fra år tilbake når ipod var tingen .. liker bare ikke det programmet men mulig det er bedre i dag - så lenge det ikke er låst til det for avspilling? (i huset har vi apple tv3 og ipod2 så er litt akterutseilt på eplefronten)

 

foobar - fins denne for kodi/android også ? har ikke lett i skrivende stund men likte looken på den - er det med flere skins også ?

(evt har den et enklere gui mot tv f.eks med litt mindre info om man vil ?)

lurte på om denne hadde funket med raspberryen ..

Viss jeg kobler denne inn på forsterker med optisk/hdmi vil jeg vel også bruke dac'en i forsterkern min antar jeg ? med lossless fil da skulle jeg vel være nokså nær cd-en min ? eller vil andre komponenter i raspberrien forringe dette før den kommer dit ?

spør sikkert om mye dumt her ... : p Ser jo at første kommenterer har alt investert i dac sannsynligvis pga dette . eller er det mest for å få grei kvalitet på trådløs streaming ? Ser jo ut som en god dac koster en del spenn. Bluesound node 2 fikk jeg også prøvd i fjor. artig greie , selv om den hadde vært for svak for anlegget mitt :)

 

Kjøper ikke så mange cder lenger , kun eldre ting som ikke fins eller er gitt ut på vinyl. (og mye på 90 tallet kom ikke ut på plater heller av det jeg hører på)

joda - passerte 40 her om dagen og fant ut at jeg skulle tilbake til memory lane og kjøpte platespiller. kjøper nå ny musikk på vinyl.Jeg pelma selv ut plater til fordel mot cd på 90 tallet hvilket irriterer meg litt idag : p jeg liker cder og men som sagt eter de opp litt for stor plass nå. (platesamlinga er bare i startfasen) Og komforten med å trykke på spotify vs løfte ræva fra sofaen for å sette på cd gjør at mye bare blir liggende oppi hylla der å samle støv : p men det var det med forskjellene da, og alt som ikke fins der - derfor kom denne tanken i gang.

 

liten sidetrack @mrspock - ser du liker pink Floyd .. har du fått med deg Brit Floyd som turnerer land og strand her i landet hvert år ?

Endret av urky
Lenke til kommentar

Heisan. takker alle for svar. :)

 

Da er jeg tydeligvis ikke alene om dette her : p Det med remasters fikk meg også til å tenke. i Huet mitt har jeg alltid trodd de har "for det meste" mikset lydsporet til det bedre ved handel men opplevelsen har ofte ikke vært sånn i det hele tatt. selv med et middels anlegg ... begynte å lese litt rundt dette jeg også da metallicas forrige album kom ut å fikk sånn pes (joda jeg hører på mye rart..) så det ligger nok mye her ja.

 

flac vs apple lossless/alac - er dette sånn hippsomhapp eller ? tar de fleste mediespillerne idag begge deler greit ?

(nå må sies at jeg har itunes langt nedi vrangstrupen fra år tilbake når ipod var tingen .. liker bare ikke det programmet men mulig det er bedre i dag - så lenge det ikke er låst til det for avspilling? (i huset har vi apple tv3 og ipod2 så er litt akterutseilt på eplefronten)

 

foobar - fins denne for kodi/android også ? har ikke lett i skrivende stund men likte looken på den - er det med flere skins også ?

(evt har den et enklere gui mot tv f.eks med litt mindre info om man vil ?)

lurte på om denne hadde funket med raspberryen ..

Viss jeg kobler denne inn på forsterker med optisk/hdmi vil jeg vel også bruke dac'en i forsterkern min antar jeg ? med lossless fil da skulle jeg vel være nokså nær cd-en min ? eller vil andre komponenter i raspberrien forringe dette før den kommer dit ?

spør sikkert om mye dumt her ... : p Ser jo at første kommenterer har alt investert i dac sannsynligvis pga dette . eller er det mest for å få grei kvalitet på trådløs streaming ? Ser jo ut som en god dac koster en del spenn.

 

Kjøper ikke så mange cder lenger , kun eldre ting som ikke fins eller er gitt ut på vinyl. (og mye på 90 tallet kom ikke ut på plater heller av det jeg hører på)

joda - passerte 40 her om dagen og fant ut at jeg skulle tilbake til memory lane og kjøpte platespiller. kjøper nå ny musikk på vinyl.Jeg pelma selv ut plater til fordel mot cd på 90 tallet hvilket irriterer meg litt idag : p jeg liker cder og men som sagt eter de opp litt for stor plass nå. (platesamlinga er bare i startfasen) Og komforten med å trykke på spotify vs løfte ræva fra sofaen for å sette på cd gjør at mye bare blir liggende oppi hylla der å samle støv : p men det var det med forskjellene da, og alt som ikke fins der - derfor kom denne tanken i gang.

 

liten sidetrack @mrspock - ser du liker pink Floyd .. har du fått med deg Brit Floyd som turnerer land og strand her i landet hvert år ?

 

Mitt oppsett er gjort så enkelt og ukomplisert som mulig, ikke noe Nas, ikke noe trådløst eller noe slikt i det hele tatt. Kun starte mediaplayer, velge album og klikke play. Bruker det egentlig som en cd-spiller eller vinyl, om man sier det slik. Veldig gammeldags, men veldig enkelt.

 

Jeg har valgt å rippe alt i flac, virker som om det er en god "standard", ved avspilling via hdmi er dette tapsfritt og dacen i forsterkeren brukes.

 

Jeg bruker DarkOne skin til Foobar. Har lagt litt arbeid i å få til løsningen jeg bruker nå. Men skulle pcen ryke er jeg allikevel opp på no time med en ny pc uten å gjøre stort.

 

Pink Floyd er jo saker hvis man liker lyd, hifi og multikanal, jeg har et 7.1.4 Atmos anlegg jeg spiller på. Pink Floyd har jo vært en stor tilhenger til musikk i hi rez (høyere oppløsning enn cd) og multikanal helt fra de startet på 60 tallet. De hadde mye i Quad den gangen det var stort - selv konsertene deres inkluderte lyd bakfra.

 

Har mye av dem i hi rez multikanal, Meddle, Dark Side of the Moon, I Wish You Where Here, Division Bell osv, fantastisk å høre på!!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

En stemme til for FLAC.  Det er et tapsløst format som er mer eller mindre universelt støttet, så det er egentlig ingen grunn til å velge noe annet.  Det finnes andre gode alternativer (ALAC, Monkey's Audio, WMA Lossless og ukomprimert WAV), men ingen av dem gir deg noen fordeler over FLAC og ingen er like universelle.

 

Ellers støtter jeg fremgangsmåten til Mr Spock, som gjør ting så enkelt som mulig.  Å bruke en NAS er en grei løsning, men en NAS er en ekstra boks som du kanskje ikke behøver.  Jo enklere, jo bedre.

 

Når det gjelder originale innspillinger kontra remasters, så er min erfaring at sistnevnte nesten alltid er dårligere.  Det finnes plenty unntak, men da må du sette deg inn i hvordan og hvorfor den er remastret eller kjøpe fra selskap som du vet gjør tingene ordentlig og for å få bedre lyd.  De fleste remasters blir endret for å høres bedre ut på mobiltelefoner, bilstereo og kjipe mikroanlegg, siden gode innspillinger fort blir jævlig kjedelige når utstyret de spilles på helt mangler dypbass og heller ikke kan gjengi mellombass, mellomtone eller diskant på en god måte.

 

Folk med stereoanlegg er en mikroskopisk andel av befolkningen; det er kidsa som aldri har hørt ordentlig lyd og ikke vet hva de går glipp av som er den langt største delen av markedet.

Endret av Belfaborac
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ja, det er tragisk, her er fordelingen på min cd samling:

 

Ws4dlC4.jpg

 

Nesten halvparten låter ikke bra  :nei:

 

Ille er det at noen grupper, som for eksempel Kent og The Killers, ikke har en eneste sang det egentlig går an å høre på.

 

Så er det også slik at mange gamle innspillinger har godt av en remaster - så lenge de holder seg til å dempe støy, øke detaljer/klarhet osv - hva hjelper det når de hever innspillingen med 10dB og dreper all dynamikk.

 

Edit: Jeg kan legge til at når jeg kjørte runden med registrering av innspillingsnivå og DR - så kunne jeg, utfra erfaringen ved å lytte til albumene, gjette tallene med veldig høy nøyaktighet. En merkelig miks av glede over å endelig få bekreftet årsaken til frustrasjonen, og forbannet som jeg var over hvorfor i all verden de gjør slik. 

Endret av Mr_Spock
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Høres ut som jeg går for flac.

 

"Å bruke en NAS er en grei løsning, men en NAS er en ekstra boks som du kanskje ikke behøver.  Jo enklere, jo bedre."

 

sant det men kjører jeg fra rasp'en f.eks trenger jeg i alle fall lagring siden jeg i utgangspunktet der kun kjører os fra et minnekort.

Nå har jeg riktignok bare ekstern disk liggende for formålet før en eventuell nas men er det noen her som har vært borti skytjenester for dette ? Altså si 600gb som nevnt musikk med flac  : p

jeg betaler jo f.eks uansett for 1 tb lagring på OneDrive gjennom officepakken som jeg ikke bruker, vil dette funke bra eller vil de slette det viss jeg hiver det inn der pga copyright ? OneDrive AddOns har jeg til det meste jeg har i huset. (tenker bare høyt her nå : p har kun brukt OneDrive til småplukk ...)

(kan sikkert lete opp dette selv og prøve men viss noen her allerede bruker slike tjenester hadde det vært gøy å høre om det funker bra til musikk, spesielt hastighetsmessig)

Lenke til kommentar

Hvis du er veldig inne i Apples univers, ville jeg brukt iTunes til å rippe CDene og da i et tapsfritt format. Det tar en del plass, men vil helt klart være en fordel når du skal lytte på det.

Apple støtter nå FLAC på alle enheter (f.o.m. iOS 11); så FLAC er trygg.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Kan aptv4 lese direkte fra nas ? eller MÅ jeg ha en pc gående som "itunes server" ? fins det noen apps som lar meg gjøre dette uten apples "hjemmedeling" some ser ut til å trenge en itunes server ? mulig jeg er på viddene her ... 

Trøbbelet med AppleTV (uansett utgave) er så langt jeg har skjønt at den oppsampler musikken til 16bit/48kHz; til tross for filen man spiller er 16bit/44.1kHz. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...